Växlar dåligt

D i U

Aktiv medlem
Växlar dåligt
Växlarna har börjat fungera allt sämre speciellt i mellersta lägena, funkar bra i mekstället men mycket sämre när man sitter på cykeln. Kedjan vill inte gärna ner på mindre drev. Hela drivlinan ren och smord som vanligt, vajern verkar löpa lätt också.
Vad göra?

D i U

Aktiv medlem
Växlar dåligt
Kassetten e inne på sin andra kedja och gått ca 15 månader. Är det så det börjar märkas att kassetten e kass?

D i U

Aktiv medlem
Växlar dåligt
Ja i värsta fall får de väl bli så. Mycket möjligt att kassetten börjar bli sliten. Kedjan var ny i början av januari å den har redan slitit till drygt 0,25 enligt mätaren, att jämföra med förra året då jag slet ca 0,25 på över ett halvårs cyklande. Jag har kollat b skruven med den röda plastmallen och den verkar också stämma bra. Jag har skrapat i bakväxeln några gånger också men känns inte som problemen kommit efter det heller.

d_anders

Aktiv medlem
Växlar dåligt
Kolla så att kedjan är mjuk och fin. Om du har möjlighet att kontrollera växelöratoch bakväxeln så gör det. Är något böjt så är det möjligt att få dålig växling i mitten.

D i U

Aktiv medlem
Växlar dåligt
Kedjan e ren,välsmord och inga stela länkar. Jag får undersöka bakväxeln mer först. Störande att de funkar bra i mekstället.

Salabaladala

Aktiv medlem
Växlar dåligt
Testa smörja den sista biten av växelvajer och hölje, den som går in i växeln. Hade samma problem en gång och löste det så. Kommer lätt in smuts där och så går den ganska tajt också. Tyckte också att växelvajern gick helt fritt men sen tipsade nån om att kolla den sista biten där och så var det det. Bytte både vajer och hölje till slut.

D i U

Aktiv medlem
Växlar dåligt
Testa smörja den sista biten av växelvajer och hölje, den som går in i växeln. Hade samma problem en gång och löste det så. Kommer lätt in smuts där och så går den ganska tajt också. Tyckte också att växelvajern gick helt fritt men sen tipsade nån om att kolla den sista biten där och så var det det. Bytte både vajer och hölje till slut.
tack! Jag testar me de!

D i U

Aktiv medlem
Växlar dåligt
Raggamuffin: fs.

preacher: Jag får ta de med verkstan, droppern börjar bli lite svampig så den behöver service också.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Växlar dåligt
Dels växelöra men även att du inte riktigt fått rätt på inställningen vid sag, eagle kan vara bra kinkigt ibland, även med plastgrejen. Då funkar det i stället men inte ute.

manneblask

Aktiv medlem
Växlar dåligt
Dels växelöra men även att du inte riktigt fått rätt på inställningen vid sag, eagle kan vara bra kinkigt ibland, även med plastgrejen. Då funkar det i stället men inte ute.
Precis det här, blir oftast bäst att köra plastgrej + sitta på hojen/dra ur luft och kläm ihop den till sag med spännband. Funkar bra tills man råkar titta på den så växlar den dåligt igen 😵

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer