Växlarna hoppar när man trampar bakåt.

implor

Aktiv medlem
Varit uppe i en annan tråd tidigare men tänkte ta det separat och se om någon har förslag.

11 delat SLX m7000 groupset.

Trampa bakåt på höga växlar så hoppar kedjan.
trampa bakåt på låga växlar så hoppar kedjan.
trampa bakåt i mitten av kadetten så hoppar kedjan inte!

*Clouch är på.
*kedjan är monterad med kedjelåset text inåt mot ramen.
*bytt från 32t till 30t med kvarvarande problem.

växlar perfekt vid normal användning.

Velocipeden

Aktiv medlem
Om det bara var på låga växlar (uppe...) skulle jag gissa på att kedjelinjen är dålig, men mindre troligt att det är felet åt båda hållen.

implor

Aktiv medlem
Om det bara var på låga växlar (uppe...) skulle jag gissa på att kedjelinjen är dålig, men mindre troligt att det är felet åt båda hållen.
Ja och b-tention är utesluten av samma anledning.

kan vara så att kedjan är skit. Följde med en sprint men den gick av så det blev ett kedjelås.

anledningen att jag tar tag i det nu är att både kasetten och kedjan är slut så kommer behöva meka lite snart. Vill styra upp detta problem när jag ändå är där och river.

Pfaff

Aktiv medlem
Kan sliten kedja och kassett möjligen ha med saken att göra?🙄
Justera allt ordentligt när du bytt.

Pfaff

Aktiv medlem
Du får nog fylla på med information. Vad är det för kedja? kassett? växel? inte allt lirar lika bra ihop. Bild kanske. Kolla i mekställ vad som händer. Är ändlägena rätt eller för tajt ställda? Hur mår växelvajern, löper den fritt i höljet? Ligger kedja, växel och krans exakt i linje i mittläget? Singel- eller dubbelklinga? Vad är klockan? Så många frågor...

Senast ändrad:

zodah

Aktiv medlem
Jag tänkte snett växelöra. Men symptomen stämmer väl inte helt 100 för det... men kolla i alla fall.

Berk

Aktiv medlem
Du får nog fylla på med information. Vad är det för kedja? kassett? växel? inte allt lirar lika bra ihop. Bild kanske. Kolla i mekställ vad som händer. Är ändlägena rätt eller för tajt ställda? Hur mår växelvajern, löper den fritt i höljet? Ligger kedja, växel och krans exakt i linje i mittläget? Singel- eller dubbelklinga? Vad är klockan? Så många frågor...
Vilken kedja är en bra fråga. Min sons förra mtb hade en 375 mm kort kedjestag. Där hade han denna problem på de tre största drev bak men en KMC kedja. Efter byte till en Sram X1 kedje var det mycket bättre. Men tror att det var ingen problem på de minste drev bak.

implor

Aktiv medlem
Ursäkta lite segt svar men var tvungen att ta mig till en dator.

Kedja - Shimano 105 CN-HG600/601 Chain 11-speed - without Quick Link
Kasett - Shimano SLX CS-M7000 Cassette 11-speed Sprocket Ratio: 11-42

jonte987

Aktiv medlem
Nu är vi där igen. Klart det ska funka. Speciellt med bara 42 bak.
Börja med att sätta kedjan på rätt håll.

implor

Aktiv medlem
Tjena!

Sluta trampa bakåt. Ska inte behöva göras mer än ett kvartsvarv för korrektion.
Värsta fall behövs ett halvt varv. Då har kedjan med 90% chans hoppat. God chans att den hoppar vid vara kvarts varv redan.

Detta är bara ett problem vid start i stökig klättring. Är vårt att komma iväg om kedjan ska börja med att hoppa två kuggar till rätt växel.

cubefritzz

Aktiv medlem
Kolla detta:
och detta:
Han har lärt mig allt jag kan om cykel mek på kort tid som sparat mig tusenlappar =).

implor

Aktiv medlem
Måste gå ut och kolla kedjan när dottern somna. Kan definitivt vara så att jag läst fel i instruktionerna.

implor

Aktiv medlem
Kedjan och kedjelåset är rätt monterat med texten utåt.

Klistrar in lite bilder nedanför.

Yes den är skitig (var ut igår kväll) och inte hunnit tvätta.

implor

Aktiv medlem
Kedjelinjen
A81FF206-75D6-4D29-AF2B-E233DFB7CD31.jpeg

Efter man trampat lite bakåt så hoppar kedjan 2 steg.
7EEB6FC4-CECB-40EC-8CD6-F0C8A0C220BE.jpeg

Kedjan försöker nu gå in i derailler från fel drev och hugger fast.
EBBF3EAF-321E-4E17-9F54-2D9A3F8E64A4.jpeg

cubefritzz

Aktiv medlem
Kedjelinjen
Visa bilaga 454876

Efter man trampat lite bakåt så hoppar kedjan 2 steg.
Visa bilaga 454877

Kedjan försöker nu gå in i derailler från fel drev och hugger fast.
Visa bilaga 454878
Om kedjan hoppar ta loss deraillurn/hela bakväxeln och kolla om den är rak? Det är inte så att den fått sig en smäll? Om smäll böjd den rätt. Det kan också vara så att kedjan är för kort. När kedjan är kort brukar den också hoppa nedåt av sig själv. Kolla detta:

cubefritzz

Aktiv medlem
Den där cykeln behöver dessutom tvättas. Bakväxeln fungerar inte bra om den ser ut som den gör. Kan ha kommit mycket skräp som också kan få den att gå dåligt.

implor

Aktiv medlem
Om kedjan hoppar ta loss deraillurn/hela bakväxeln och kolla om den är rak? Det är inte så att den fått sig en smäll? Om smäll böjd den rätt. Det kan också vara så att kedjan är för kort. När kedjan är kort brukar den också hoppa nedåt av sig själv. Kolla detta:
Den ska vara rak. Som sagt fanns problemet när allt var nytt ur kartong. Tagit loss allt en gång och kollat att det allt var rakt. Både öra och växeln.

Följde exakt den video när jag kapade kedjan. Då hade jag en 32T fram men bytt till 30T så om kedjan hade varit lite kort borde det ha löst problemet.

Lite lur om det bara är kassetten och kedjan som inte spelar bra ihop. Lur på att köpa en sunrace kassett och KMC kedja å se om det löser problemet.

implor

Aktiv medlem
Den där cykeln behöver dessutom tvättas. Bakväxeln fungerar inte bra om den ser ut som den gör. Kan ha kommit mycket skräp som också kan få den att gå dåligt.
Som jag skrev. Var ut igår kväll och inte hunnit tvätta cykeln. Den växlar fortfarande hur fint som helst.

Juhlin

Aktiv medlem
Den ska vara rak. Som sagt fanns problemet när allt var nytt ur kartong. Tagit loss allt en gång och kollat att det allt var rakt. Både öra och växeln.

Följde exakt den video när jag kapade kedjan. Då hade jag en 32T fram men bytt till 30T så om kedjan hade varit lite kort borde det ha löst problemet.

Lite lur om det bara är kassetten och kedjan som inte spelar bra ihop. Lur på att köpa en sunrace kassett och KMC kedja å se om det löser problemet.
Varför blanda tillverkare en gång till när det inte funkade bra från början?

Om grejerna är så slitna så de ska bytas är det egentligen meningslöst att försöka hitta en lösning på ditt problem, man vet inte om det beror på slitage, inkompabilitet eller om något är direkt trasigt.

Jag skulle köpa samma fabrikat och serie, då har man eliminerat en möjlig felkälla. När du har isär grejerna, manövrera växel föraren och notera om den går mjukt hela vägen, snurra på trissorna och gör rent och syna allt där bak.

d_anders

Aktiv medlem
Bra funktion framåt inkl växling men problem vi bakåttramp låter som att kedjan inte löper bra genom bakväxeln vilket ofta beror på skitig/stel kedja och/eller skit i växelns leder eller på triss orna. Ta lite rostlösande olja och torka av allt.

jonte987

Aktiv medlem
Var det inte m7000 genomgående? Jag har har m8000 och det fungerar utmärkt i alla fall så länge man har rimligt långa chain stay

implor

Aktiv medlem
Varför blanda tillverkare en gång till när det inte funkade bra från början?

Om grejerna är så slitna så de ska bytas är det egentligen meningslöst att försöka hitta en lösning på ditt problem, man vet inte om det beror på slitage, inkompabilitet eller om något är direkt trasigt.

Jag skulle köpa samma fabrikat och serie, då har man eliminerat en möjlig felkälla. När du har isär grejerna, manövrera växel föraren och notera om den går mjukt hela vägen, snurra på trissorna och gör rent och syna allt där bak.
Hittat några trådar här på Happy med samma problematik och flera skrev att man löste problemet med annan kedja och kassett.

Bra funktion framåt inkl växling men problem vi bakåttramp låter som att kedjan inte löper bra genom bakväxeln vilket ofta beror på skitig/stel kedja och/eller skit i växelns leder eller på triss orna. Ta lite rostlösande olja och torka av allt.
om det är växeln så borde problemet inte uppstå om man trampar extremt sakta bakåt. Tänker om exempelvis trissor inte går helt fritt så borde de hinna med om man kör sakta men börjar kärva vid lite fart. Testade tidigare och även om man tar det extremt försiktigt bakåt så hoppar kedjan.

Lutar mer och mer mot kedjan.

manneblask

Aktiv medlem
Du ska trampa framåt 🙂 skämt åsido så är det väl oftast kedjelinje och växelgrupp som orsakar. Körde 12-delat GX innan och fick samma, ganska extrem kedjelinje på lägsta så inte jättekonstigt. Inte hełler något problem då jag aldrig trampar bakåt, att korrigera/kvartstrampa funkar ju ändå.

Nu kör jag 10-delat 11-48 och kan trampa hur mycket baklänges jag vill 🙂

GurraG

Aktiv medlem
Skruven som fäster växelörat är en sk "brytbult". Känslig för slag/påverkan. Växelörat på din Canyon är i "stål" och är bombproof, det är brytskruven som är den svaga punkten. Byt den och justera växeln efter bytet så tror jag allt kommer att funka.
Texten på kedjan ska vara utåt.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Tycker kedjan ser väldigt lång och sliten ut. Passar inte på dreven.

Screenshot_20201124_071658_com.android.chrome.jpg

jolov

Aktiv medlem
Skruven som fäster växelörat är en sk "brytbult". Känslig för slag/påverkan. Växelörat på din Canyon är i "stål" och är bombproof, det är brytskruven som är den svaga punkten. Byt den och justera växeln efter bytet så tror jag allt kommer att funka.
Texten på kedjan ska vara utåt.
Har du någon tillverkarinformation om det här?

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag hade samma problem på en tidigare hoj och höll på att bli galen!
Tillslut visade det sig att det var framdrevet som var skevt efter att ha fått sig en smäll. Bytte framdrev och sedan fungerade det 👍.

implor

Aktiv medlem
Jag hade samma problem på en tidigare hoj och höll på att bli galen!
Tillslut visade det sig att det var framdrevet som var skevt efter att ha fått sig en smäll. Bytte framdrev och sedan fungerade det 👍.
Det bytte jag för en månad sedan från 32t till 30t utan det förbättrade något.

Berk

Aktiv medlem
Flera har skrivit om bakväxeln, men set inte vad det har med saken att göra. Om man trampar bakåt och kedjan ramlar ner ramlar den ner på ovansidan av drev bak, det har ingenting med bakväxeln att göra. Kedjelinjen kan inte vara problemet om det händer både på största och minsta drev. Jag misstänker (för styvt) kedjan. Men CN_HG600/601 verkar lämpligt. På min sons mtb blev det lite bättre efter kedjan var använd ett tag. Byte från KMC till Sram kedje var stora förbättringen.

jonte987

Aktiv medlem
Flera har skrivit om bakväxeln, men set inte vad det har med saken att göra. Om man trampar bakåt och kedjan ramlar ner ramlar den ner på ovansidan av drev bak, det har ingenting med bakväxeln att göra. Kedjelinjen kan inte vara problemet om det händer både på största och minsta drev. Jag misstänker (för styvt) kedjan. Men CN_HG600/601 verkar lämpligt. På min sons mtb blev det lite bättre efter kedjan var använd ett tag. Byte från KMC till Sram kedje var stora förbättringen.
Om det inte löper bra eller är snett så är det klart det påverkar.
Dåligt inställd eller dåligt smord påverkar definitivt bakåttramp.

De flesta kör väl lite bättre kedja än slx. Kanske påverkar det också. Vet faktiskt inte men ofta rekommenderas xtr kedja. Mitt xt kit kom med xtr kedja.

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Jag har samma problem med SRAM X1/GX 1x11, på två olika cyklar. Jag får för mig att det blev värre när jag bytte till KMC kedja från SRAMs egna, men jag är inte helt säker. Det händer dock bara på de 2 lägsta (största dreven) växlarna. Jag har kompisar som har samma problem med sina 1x11 drivlinor.

Jag har alltid tänkt att det är en av nackdelarna med 1x drivlinor i och med att det är svårt att få en bra kedjelinje för alla växlar. När det är dags att byta kedja nästa gång ska jag prova en SRAM kedja igen för att se ifall det gör någon skillnad.

Berk

Aktiv medlem
Om det inte löper bra eller är snett så är det klart det påverkar.
Dåligt inställd eller dåligt smord påverkar definitivt bakåttramp.
Men om allt funkar bra när man trampar framåt kan bakväxeln inte vara så snett att det bara går fel ner man trampar bakåt. Vanligtvis hoppar kedjan på ovansidan av drev bak.

Berk

Aktiv medlem
Jag har samma problem med SRAM X1/GX 1x11, på två olika cyklar. Jag får för mig att det blev värre när jag bytte till KMC kedja från SRAMs egna, men jag är inte helt säker. Det händer dock bara på de 2 lägsta (största dreven) växlarna. Jag har kompisar som har samma problem med sina 1x11 drivlinor.

Jag har alltid tänkt att det är en av nackdelarna med 1x drivlinor i och med att det är svårt att få en bra kedjelinje för alla växlar. När det är dags att byta kedja nästa gång ska jag prova en SRAM kedja igen för att se ifall det gör någon skillnad.
Som jag skrev blev det klart mycket bättre efter byte från KMC till Sram kedje på min sons cykel.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Nu har du ju både problem med att det hoppar på låga och höga växlar. Det bör då inte vara kedjelinjen utan dålig kedja.
Generellt har kassetter som är gjorda för singelkedja särskilda kuggar på största drevet som gör att kedjan inte ramlar ner (tex shimano 11-46, eagle och nya 12-delade Xt).
10-42 kassetter från Sram och 11-42 kassetter från Shimano ger ibland problem med kedjor som trillar ner från största drevet vid bakåttramp. Kan ibland lösas med att justera kedjelinjen, tex genom att flytta spacers om man kör 68mm bsa vevlager.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer