Växlarna hoppar när man trampar bakåt.

implor

Aktiv medlem
64F34FCF-9C0A-4585-B343-99EA0F914A29.jpeg

Kedjan verkar bara hoppa på de extra låga ”piggarna”. Lägger jag i princip bara fingret på kedja (på sidan är ut åt) så slutar den hoppar.

kedjan hoppar inte nu på högsta växeln bara lägsta. Kan varit två olika problem.

beställt ny kedja så får se om det fixar problemet!

Problemet du beskriver gör mig att fundera på om du inte behöver serva ditt frihjulsbody. När jag kollar på bilderna ser det också ut som du behöver justera din b limit så att du har lite mer avstånd (ca 1cm).

Det var lite svårt att se på dina bilder men det där med b limit har egentligen ingenting med kedjelinjen att göra utan ger avståndet för växlaren att kunna växla upp på största kuggen. Om du ökar avståndet kan vara nåt att prova.

implor

Aktiv medlem
Det var lite svårt att se på dina bilder men det där med b limit har egentligen ingenting med kedjelinjen att göra utan ger avståndet för växlaren att kunna växla upp på största kuggen. Om du ökar avståndet kan vara nåt att prova.
Var där och skruvade idag men det var inte där problemet var. Gjorde absolut inget.

Är på dessa 5 punkter som kedjan hoppar av när man trampar bakåt. Lägger jag minsta tryck på kedjan så ligger den kvar. Känns som kedjan är för stel och därför hoppar.

1607290145506.png

Skulle det vara värt att dubbelkolla kedjans korrekta längd genom att använda metoden där man trär på kedjan och utesluter växlaren. Sedan lägga till två länkar. Kan kedjan helt enkelt ha varit för lång även från början?

Dina guide/jockey wheels (på svenska?) kan också vara geggiga. När du trampar bakåt så rullar de inte på samma sätt eftersom kedjan inte har samma spänning (tension). Jag tar ut dem då och då och rengör allt köper nya.
Resize chain-hardtail.JPG

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Skulle det vara värt att dubbelkolla kedjans korrekta längd genom att använda metoden där man trär på kedjan och utesluter växlaren. Sedan lägga till två länkar. Kan kedjan helt enkelt ha varit för lång även från början?

Dina guide/jockey wheels (på svenska?) kan också vara geggiga. När du trampar bakåt så rullar de inte på samma sätt eftersom kedjan inte har samma spänning (tension). Jag tar ut dem då och då och rengör allt köper nya.Visa bilaga 457382
kollade hjulen i deraillern igår. Dom löper fritt.

kedjan längd är korrekt. Största + största + 2 enligt en park tool guide. Bytt från 32t till 30t efter kapat kedjan så den är inte för lång heller ;).

d_anders

Aktiv medlem
Lyft bakhjulet och snurra det lite lätt framåt. Om pedalerna rör sig och därmed kedjan och därmed kassetten så har du högst troligen problem med skit i frihjulsmekanismen som redan har påpekats.

d_anders

Aktiv medlem
Dåliga lager i bakhjulet kan också ge samma effekt. Om du trampar bakåt så trycks kedjan bakåt av frsmklingan. Sen gör friktionen att kassetten bromsar kedjan och du får tillfälligt "för lång" Kedja upptill och den kan hoppa

KOLOSS

Aktiv medlem
Detta är typiskt low-end eller slitna kedjor eller en sleten kassett eller både och. Försöker illustrera vad som händer med shitty paint skills. Kedjan vill vara rak men ofta är höga växlar(röd) och låga växlar(orange) inte i linje med klingan(blå) så drar kedjan(grön och lila) mot singelklingans mitt. När du trampar bakåt så har du inte samma spänst på kedjan då du inte cyklar mot frihjulet. Om kassettens tänder är nersletna eller kedjan blivit för lång för att passa tänderna ordentligt så vill kedjan mot mitten.

Om detta bara händer på antingen låga eller höga växlar så kan vajerspänst vara för tight eller för slack så kedjan inte sitter mitt på tänderna.

1607391297155.png

väldigt liten chans att det är kedjeföraren då kedjan hoppar på ovansidan och inte på undersidan av kedjelinan. Likaså är det inte troligt att kedjelängd är boven så länge kedjan inte är drastiskt för kort/lång

Hoppas jag var tydlig nog i min förklaring!

n3wton

Aktiv medlem
Jag har förståelse att man vill att saker ska "fungera". Men är det alltså så att du cyklat slut på drivlinan och samtidigt haft detta problem hela tiden? Om man inte vetat historiken hade man förmodligen dömt ut skicket som huvudanledning till att den beter sig på beskrivet sätt. Är du orolig att du lägger pengar på att byta delar men ändå stå med samma bekymmer efteråt? Det är såklart svårt att garantera att det fungerar efter byte, men jag skulle säga att det är svårt att göra några analyser av en drivlina som i övrigt är slut.

Jag hade förmodligen köpt reservdelar, skruvat ner och gjort rent allt, inklusive body och dess lagring (om den går trögt bakåt kan det vara en orsak till att kedjan ramlar av). Därefter kollat växelörat PÅ RIKTIGT (inte säga "äääh det ser bra ut").

Du kanske också behöver byta kedjesmörja. Kedjan ser kladdig ut, och jag har vid något tillfälle använt någon smörja som blivit som ett stelt klet vid användning (någon muc off med blå text på). Är kedjan stel kan det vara orsak till besvär.

Men bortsett från ovanstående så MÅSTE man verkligen fundera över sitt behov av att trampa bakåt. Någon enstaka gång i teknisk terräng kan det behövas. Jag gör det ibland vid trackstand på en skärmförsedd cykel där tåöverlappet är gigantiskt, och jag ska vrida över styret och således måste flytta undan en fot. Och sen såklart när man smörjer kedjan, men där kan man isåfall använda lämplig växel om det skulle visa sig vara ett problem.

implor

Aktiv medlem
Jag har förståelse att man vill att saker ska "fungera". Men är det alltså så att du cyklat slut på drivlinan och samtidigt haft detta problem hela tiden? Om man inte vetat historiken hade man förmodligen dömt ut skicket som huvudanledning till att den beter sig på beskrivet sätt. Är du orolig att du lägger pengar på att byta delar men ändå stå med samma bekymmer efteråt? Det är såklart svårt att garantera att det fungerar efter byte, men jag skulle säga att det är svårt att göra några analyser av en drivlina som i övrigt är slut.

Jag hade förmodligen köpt reservdelar, skruvat ner och gjort rent allt, inklusive body och dess lagring (om den går trögt bakåt kan det vara en orsak till att kedjan ramlar av). Därefter kollat växelörat PÅ RIKTIGT (inte säga "äääh det ser bra ut").

Du kanske också behöver byta kedjesmörja. Kedjan ser kladdig ut, och jag har vid något tillfälle använt någon smörja som blivit som ett stelt klet vid användning (någon muc off med blå text på). Är kedjan stel kan det vara orsak till besvär.

Men bortsett från ovanstående så MÅSTE man verkligen fundera över sitt behov av att trampa bakåt. Någon enstaka gång i teknisk terräng kan det behövas. Jag gör det ibland vid trackstand på en skärmförsedd cykel där tåöverlappet är gigantiskt, och jag ska vrida över styret och således måste flytta undan en fot. Och sen såklart när man smörjer kedjan, men där kan man isåfall använda lämplig växel om det skulle visa sig vara ett problem.
alltså cykeln är ju fullt brukbar. Detta är mest en irritation när man fastnar och behöver starta i en klättring. Smäller bra i kedjan då den behöver hoppa under last. Då jag i princip bara cyklar stök så blir det ett problem 1-5ggr per tur.

har inget problem att köpa nya komponenter (beställt ny kedja). Men då prylarna är köpt som ett komplett groupset så ska allt vara kompatibelt. Misstänker nu att de är kedjan som är boven men vi får se om en vecka.

alla teorier om att det är dåligt smörja, dåligt tvättat osv är jag väldigt skeptisk mot då problemet funnit sedan nytt. Frihjulet kan jag tänka behövs servas. Vet aldrig hur länge hjulen legat på hyllan i butiken

Är generellt väldigt dålig på att tvätta cykeln. Bästa fall blir den av blåst på 2 min och sedan smörjer jag upp allt. Inte lathet utan att jag behöver byta av sambon som har haft ungen själv i 2-4h. Viktigare att hålla henne glad är ha en ren cykel ;).

hjälper inte ny kedja så blir det en ny kasett till jul och då är hela drivlinan bytt.

implor

Aktiv medlem
Nu har jag monterat ny kedja och det hjälpte inte ett smack :).

nästan som det skulle varit en spacer bakom 42t men så ska det inte vara enligt manualen.

Då det är BB92 så ska man inte heller ha spacers vid bb. Lägga till sådana skulle bara göra problemet värre.

Lingon

Aktiv medlem
Kedjan är sliten men på denna bild så ska kedjan vara på högsta drevet. När man trampar och den hoppar så kilar den till slut fast sig mellan deraillern och ett drev (derailern vill ju vara kvar för att guida på största drevet).
Inte så konstigt att kedjan hoppar när du kör med derailer på cykeln. Ta bort den.
Eller serva baknavet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer