Växling MTB, hur tänka inför köp av ny cykel ?

R.Johansson

Medlem
Hej på er! 😊

Hoppas få lite hjälp av er experter då jag är villrådig!

En ny MTB ska införskaffas, har idag en trek Marlin 6 där växlarna är 2x8, 36/22 i fram med 11-34 i bak. Till saken hör att jag endast använder de övre spannet av växlar, alla växlar, men har ALDRIG använt framväxeln och lilla klingan där, kan ibland även trampa ur den högsta växeln.

Därför känns singelklinga lockande, men alla cyklar jag är intresserad av har 1x11 eller 1x12 i bak och 30T i fram, och de är där jag blir fundersam….

Hur är utväxlingen med 30T i fram ?
Kommer jag sakna växlar, främst då de större ?
Hur olika är växlarna på tex 1x12 med T30 mot de jag är van vid idag ?

Att nämna är att jag cyklar mestadels på grusvägar (ofta med hund framför) även mycket på asfalt och större stigar som träning. Är tjej och 165 lång och väger väl omkring 65 kilo om de kan spela in något.

Tacksam för svar!

me.I.am

Aktiv medlem
Du kanske är van cyklist och vet vad du gillar, men om du "trampar ur" med dom växlar du har så tror jag du har ganska låg kadens. Jag har 50-12 som högsta och kan komma upp i 60 km/h på egen hand nerför, då har jag iofs 110+ i kadens.

När jag precis började cykla var jag på en runda med en raksträcka med bra medvind, hade en gammal hybrid. Tror jag låg i över 30 i medvinden (tyckte det var snabbt då) tänkte "oj, saknar en växel till", men låg då med 60 i kadens. Efterhand som jag tränade så ökade jag kadensen, nu trivs jag bäst i 90 i kadens. Men det är LVG, kanske annorlunda på grusväg.

Här är länk (samma sida som inlägget innan) med förinställt för din utväxling, dock med 10s bak, men samma min och max som du har, vet inte vilka du saknar jämfört med 10s.
Du kan laborera med kadensen längst ner till vänster så ser du vad det blir för hastighet givet utväxling.

R.Johansson

Medlem
Du kanske är van cyklist och vet vad du gillar, men om du "trampar ur" med dom växlar du har så tror jag du har ganska låg kadens. Jag har 50-12 som högsta och kan komma upp i 60 km/h på egen hand nerför, då har jag iofs 110+ i kadens.

När jag precis började cykla var jag på en runda med en raksträcka med bra medvind, hade en gammal hybrid. Tror jag låg i över 30 i medvinden (tyckte det var snabbt då) tänkte "oj, saknar en växel till", men låg då med 60 i kadens. Efterhand som jag tränade så ökade jag kadensen, nu trivs jag bäst i 90 i kadens. Men det är LVG, kanske annorlunda på grusväg.

Här är länk (samma sida som inlägget innan) med förinställt för din utväxling, dock med 10s bak, men samma min och max som du har, vet inte vilka du saknar jämfört med 10s.
Du kan laborera med kadensen längst ner till vänster så ser du vad det blir för hastighet givet utväxling.
Jag är ingen van cyklist så, främst åkt enduro och motocross tidigare, men skaffade en MTB för att träna med hundarna men tycker de är himla kul träning även själv så därav vill jag uppgradera till en bättre cykel. Har inte mätt hur fort jag cyklar eller kadens och watt och sånt alls, kanske måste veta sånt för att hitta rätt cykel. Jag ska titta i länken, tack!

erik h

Aktiv medlem
Är din gamla cykel en 26" (med tanke på växelsetupen) och du tittar på 29" nu? Tänk på att du får, slött räknat, ungefär 12% tyngre utväxling bara genom den större hjulstorleken. Dvs 30 på en 29" blir nästan som en 34 på en gammal 26". Nyckelordet är "gain ratio" dvs hur långt du kommer på ett tramptag.

R.Johansson

Medlem
Är din gamla cykel en 26" (med tanke på växelsetupen) och du tittar på 29" nu? Tänk på att du får, slött räknat, ungefär 12% tyngre utväxling bara genom den större hjulstorleken. Dvs 30 på en 29" blir nästan som en 34 på en gammal 26". Nyckelordet är "gain ratio" dvs hur långt du kommer på ett tramptag.
Den jag har nu är 29” 😊

MTBemil

Aktiv medlem
om du känner att du trampar ur idag så kommer du definitivt göra det med 30t fram. 34 vore nog bättre, vilket ändå borde funka eftersom moderna växelgrupper med singelklinga tillochmed har mer range än din nuvarande.
(520% jämfört med dina 505%)

Joppe_k

Aktiv medlem
Jag är personligen ett stort fan av singelklinga fram, åtminstone om man kör i skogen då farten inte är så hög. Kör man mycket på väg dock så är det kanske inte lika givet att en singelklinga fram är bäst.

Men med det sagt: det är ju lilla kuggen bak som ger dig din högsta växel och just nu har du 11 tänder där. Om du går över till 1x11 eller 1x12 så kommer sannolikt den minsta kuggen att ha 10 tänder så det ger aningen högre växel.

Jag räknade lite på "rizelrechner" själv: med 10 tänder bak och 32 tänder fram så blir nya cykeln aningen långsammare på högsta växeln. Med 34 tänder fram så blir den aningen snabbare. Det finns nog cyklar som stödjer 36 tänder fram också så det kan ju vara värt att kolla på sånt. Tyvärr kommer de nog inte standard med så stora framklingor så det blir nog så att du får uppgradera hojen själv.

R.Johansson

Medlem
om du känner att du trampar ur idag så kommer du definitivt göra det med 30t fram. 34 vore nog bättre, vilket ändå borde funka eftersom moderna växelgrupper med singelklinga tillochmed har mer range än din nuvarande.
(520% jämfört med dina 505%)
Jag är personligen ett stort fan av singelklinga fram, åtminstone om man kör i skogen då farten inte är så hög. Kör man mycket på väg dock så är det kanske inte lika givet att en singelklinga fram är bäst.

Men med det sagt: det är ju lilla kuggen bak som ger dig din högsta växel och just nu har du 11 tänder där. Om du går över till 1x11 eller 1x12 så kommer sannolikt den minsta kuggen att ha 10 tänder så det ger aningen högre växel.

Jag räknade lite på "rizelrechner" själv: med 10 tänder bak och 32 tänder fram så blir nya cykeln aningen långsammare på högsta växeln. Med 34 tänder fram så blir den aningen snabbare. Det finns nog cyklar som stödjer 36 tänder fram också så det kan ju vara värt att kolla på sånt. Tyvärr kommer de nog inte standard med så stora framklingor så det blir nog så att du får uppgradera hojen själv.
Tack då förstår jag hur de funkar, verkar som i princip dom flesta har 30T i fram , någon med 32 finns men den skillnaden är väl inte så stor misstänker jag..

N_sandstrom

Aktiv medlem
Det känns som att du tittar på fel cyklar för din cykling, om dom du ser kommer med 30T.

Jag måste iofs erkänna att jag inte har senkoll på kategorin "snabba gruscyklar", men dom brukar nog snarare komma med 34-36T

Joppe_k

Aktiv medlem
Det känns som att du tittar på fel cyklar för din cykling, om dom du ser kommer med 30T.

Jag måste iofs erkänna att jag inte har senkoll på kategorin "snabba gruscyklar", men dom brukar nog snarare komma med 34-36T

Håller med om att TS kanske borde kika på kategorin "gruscyklar/gravel bikes". De är avsedda för grus och skogsvägar har typiskt högre utväxling, men liksom Sandström här så har jag själv dålig koll på vad som gäller för den typen av cyklar så jag överlåter åt någon annan att komma med råd. =)

N_sandstrom

Aktiv medlem
Håller med om att TS kanske borde kika på kategorin "gruscyklar/gravel bikes". De är avsedda för grus och skogsvägar har typiskt högre utväxling, men liksom Sandström här så har jag själv dålig koll på vad som gäller för den typen av cyklar så jag överlåter åt någon annan att komma med råd. =)
Nu var det inte just gravelbikes jag syftade på.

Men 30T känns som trail/endurocyklar, och det passar inte riktigt in på beskrivningen i trådstarten.

Det finns mountainbikes som är mer lämpade för sådant, tex Canyon Lux som jag tror kommer med 34T

Masjevel

Aktiv medlem
Ofta kan man ju byta till en lite större klinga fram men det är bra att kolla innan hur stor man kan ha för det varierar mellan märken och modeller.
Jag bytte från 34 till 36 och tycker det passar min typ av cykling bättre.

RobGum

Medlem
Jag tycker 30T fram och 11T bak är för lite. Min cadence toppar ur någonstans ovanför 30 km/h, kanske 35 km/h om jag trampar som en galning. Eftersom jag kör mycket grus/asfalt med min mountainbike fungerar inte det. Min stödjer upp till 34T så jag beställde helt enkelt ett sådant som anlände idag. 145 kr så ingen större investering.

Not: Jag har en Marlin 8 som har ett drev där framme och 12 där bak, varav 50 är det största.

Senast ändrad:
Topp