Våga visa vikten - happys egna weight weenie-tråd

Skogling

Aktiv medlem
🤪

20191119_200537.jpg

Freddie L

Aktiv medlem
Nu retas du bara, Skogling! :-)

Och vad jag inte var tydlig med är att jag alltså behöver en köksvåg, men ”roligare” (exaktare el snyggare el med cykelanknytning). Inte en bagagevåg. För att väga skruvar med.

Freddie L

Aktiv medlem
Tack! Precis nåt sånt jag letar efter. Fast just den var lite för dyr för spontant shoppande. Får smälta det lite och förbereda mig mentalt.

Freddie L

Aktiv medlem
När jag sprang förbi hushållsavdelningen på elektronikvaruhuset blev det ändå en enkel våg. Skönt att inte vara ”naken” längre.

0D5E4AF6-D9E0-40F4-A8A0-21A70C3C55E2.jpeg

Vincent-brandad Ashima-skiva 160mm, den andra vägde 85g.

Freddie L

Aktiv medlem
Nu är det nya hjul på gång. Funktion och utseende framför låg vikt den här gången. Måste vara Coronan. 😉
Rejäla Formula-skivor, 2 x 160mm.
A1E996E6-86EC-4576-9A90-35B37623173C.jpeg

Garbaruk-kassett, 10-50.
DF18A351-840F-4841-9A8F-A8E8F879BD14.jpeg

Vittoria Barzo fram.
C4F1CC6B-C2FF-4087-869E-20A407129065.jpeg

Vittoria Mezcal bak.
600F25E4-4320-4A60-B332-FF9103C49D75.jpeg

EIE kolfiber, DT-240S, CX-Ray, alu-nipplar. Innerbredd 30,5mm. (Ingen tejp eller ventil).
B7488F5F-72F4-4689-8F5B-972FF7679DE3.jpeg

056B668E-D0D4-4797-A36A-CDD7D75D6742.jpeg

41EEDB2A-42CC-46B8-B3A8-D94CA8CA5E5F.jpeg

Johan7201

Aktiv medlem
Klistrar in från en annan tråd som handlade om hjul ... och lättning av Trek TF 9.7 2019...
Kommer fylla på vartefter det framskrider./Johan

Att väga är att veta. Så jag skruvade isär lite på cykeln för att kolla "innan"-värden.
Thru-axlar fram/bak: 74 resp 68g
Komplett framhjul 2010g
Fördelat på:
Bromsskiva 150, Slang 215, Däck 665, Fälg 980
Komplett bakhjul 2730
Med lite matematik och vetskap om vad kassetten teoretiskt väger ger 1090g för bakfälg.
Alltså 2070 för fälgparet, vilket stämmer bra överens med specade 2100...

Det finns en hel del att vinna på uppgradering av hjulen. Typ 700hjul+150däck+100broms+430slang+250kasett minus det som adderas för tubeless.
-1500g kanske i i slutänden?

Den rosa köksvågen har dock inga decimaler, men den får duga :-)

20200513_195233.jpg

Passade på att väga lite annat som satt på cykeln. Fram/bakljus 112g / Sadelväska med slang (234g) och verktyg 559g, Pump och vattenflaska 192g. En del av detta tas bort permanent. Tog även bort 4st eker-reflexer, hela 7g för dem hahaha. Sedan tidigare har jag monterat dropperpost, och den får sitta kvar.

Nu är det dags att börja leta på bra priser och handla lite grejer.
Newmen xa25. På däcksfronten är jag inne på Specialized S-works Fast Trak+Renegade. 2.3" och under 600g/st. Frugan har dem på sin cykel och är nöjd. XX1 kassett (alt Garbaruk likt ovan), dyr, men har bra hållbarhet har jag läst. Bromsskivor, troligen de med färg på.
Sadel, stam, styre, grepp tar vi lite senare...

Freddie L

Aktiv medlem
Ok. Jag hade ju lagt det här bakom mig… En gammel-racer på ca 6,9kg och en modern XC-fs med dropper på ca 10,2kg med riktiga däck. Alltså funktion framför vikt, absolut inget stört beteende med vågar och titan och dyr kolfiber från Tyskland. Sen råkade jag köpa en ny racer. Valde inte ens lättaste version på ramen. +8,5kg för en racer är väl inte så konstigt. Bytte hjul och styre, men bara för funktion och utseende. Latexslang handlar ju framförallt om rull. Sparade kanske ett par hundra gram, men vem bryr sig? Nöjd. Att man sen kollar lite vikter på komponenter, skaffar en riktig vev och pedaler med maxvikt tycker jag inte är så konstigt. 160mm skivor på racer är fult. 7,5kg nu. Jag kan sluta när jag vill.
3280D8B3-0BDA-436A-B986-BEA881FC8010.jpeg

Sram Rival AXS 48/35
EFB63509-9884-4BB3-BD3A-3DDD8932295A.jpeg

Sram Red Quarq 48/35
C213F974-BDF0-477C-99A4-00DC4E8953BE.jpeg
3AA0B266-8345-41DC-9E87-6ACDB2765873.jpeg

Sram Paceline 160mm x 2, en överbliven adapter.
1BA14D89-5E40-4185-8C58-B400E7DD5CBB.jpeg

Galfer Road 140mm (köpte Galfer-belägg som ska vara riktigt bra, men lyckades välja fel variant. Får se om orginalbeläggen räcker till.)
4780B64A-19B6-452B-818B-5E753D1811C8.jpeg
86D4760C-8EEC-4362-9A4B-F514BD2B29FF.jpeg

Srams låsring vs Galfers låsring. Valde Srams eftersom jag föredrar den invändiga fattningen, ärligt! ;-)

Eftersom jag inte är WW så glömde jag väga och fota pedaler och kedjor. Men för att förklara vevparti-bytet så kan jag nämna att jag bytte ut ett par Assioma Duo mot ett par Xpedo Thrust SL extra allt (300g mot 164g).

cykloton

Aktiv medlem
Någon här inne som bantat en allebike majestic FS till under 10kg (går det ens)? Inte en i storlek XS utan kanske M eller L😜

Freddie L

Aktiv medlem
Det går garanterat, och utan att göra stora uppoffringar på funktionen. Men tror inte jag sett någon. Minns inte ramvikter på Majestic men har för mig att de ligger någonstans i mittfåran. Så det kommer bli dyrt, men det går.

Skogling

Aktiv medlem
Håller på att jobba ner hustruns lilla sötnosing.
Kommer nog hamna på 7.5.

Jag har länge sagt till henne, eftersom hon ej cyklat tidigare, att hon skulle testa en riktig hoj i hennes storlek.
Nu har hon testat. Efter 70 m: "Vad snabbt det går!". Efter 200 m. "- Alltså, det går så himla lätt!".

Ungefär exakt den reaktionen jag önskade. 🤗

Giant TCR Pro 1 disc. Xs. Med andra hjul än specen. Dt Swiss PR1400. (1510 gr)

Bilagor

• 20221104_155233.jpg
    20221104_155233.jpg
    245.2 KB · Besök: 110

cykloton

Aktiv medlem
Det går garanterat, och utan att göra stora uppoffringar på funktionen. Men tror inte jag sett någon. Minns inte ramvikter på Majestic men har för mig att de ligger någonstans i mittfåran. Så det kommer bli dyrt, men det går.
Återkommer med startvikten på en i XL när jag får hem den, igentligen behöver den inte väga under 10 men skulle vilja komma ner mot 10,5 åt minstone.

Kommer nog främst lägga pengarna på de delar som gör mest skillnad rent viktmässigt och på känslan, hjul och däck osv.

Freddie L

Aktiv medlem
Återkommer med startvikten på en i XL när jag får hem den, igentligen behöver den inte väga under 10 men skulle vilja komma ner mot 10,5 åt minstone.

Kommer nog främst lägga pengarna på de delar som gör mest skillnad rent viktmässigt och på känslan, hjul och däck osv.
Nu är vi ju i den här tråden, så jo, klart den ska väga under 10kg! ;-)
Jag tycker du tänker helt rätt, roterande vikt först. Köp direkt från Kineserna eller från Slowbuild och du kommer få till ett schysst hjulset med breda fälgar, finnav och en vikt som inte hindrar att bryta 10kgs-gränsen senare om andan faller på. Runt 10k för sub 1300g killgissar jag.
”Nackdelen” med att köpa Allebike istf tex Specialized är att du inte har lika mycket ”enkel” vikt att spara på styre, stam osv. De Vincents-prylar jag vägt har varit onödigt lätta (och fina).

cykloton

Aktiv medlem
Aldrig ägt en allebike tidigare men när jag testade en nu i veckan kändes ramen väldigt rejäl, kanske nästan överbyggd, därmed tyngre ram(men hellre det än tvärtom). Det är nog bidragande till att få siktar på att banta just allebike.

Är snål så köpte en version med gx eagle, där finns definitivt gram att spara genom ex. Grabaruk kasett osv. Snålhet p.g.a köpte ny trailhoj i oktober...

Dt 1700 hjul sitter på så där går också att spara en del vikt.

Återkommer när jag har den vid mig och vet startvikten🥸
Nu är vi ju i den här tråden, så jo, klart den ska väga under 10kg! ;-)
Jag tycker du tänker helt rätt, roterande vikt först. Köp direkt från Kineserna eller från Slowbuild och du kommer få till ett schysst hjulset med breda fälgar, finnav och en vikt som inte hindrar att bryta 10kgs-gränsen senare om andan faller på. Runt 10k för sub 1300g killgissar jag.
”Nackdelen” med att köpa Allebike istf tex Specialized är att du inte har lika mycket ”enkel” vikt att spara på styre, stam osv. De Vincents-prylar jag vägt har varit onödigt lätta (och fina).

cykloton

Aktiv medlem
Tänkte beställa kcnc razor skivor, endast 100kr styck på bikester. Men efter att ha sett denna videon blev jag tveksam, någon som testat dem? Håller de måttet eller bara skräp? Vikten lockar.... :P

Freddie L

Aktiv medlem
Jag har kört Razor och Ashima mfl under åren. De fungerar, men inte lika bra som skivor med mer material. På senare år har jag valt bort dem. Det finns ett mellanting mellan Razor och original, typ Formula och Trickstuff. De fungerar minst lika bra som original och sparar lite vikt, men är rätt dyra. Jag resonerar liknande med däck nuförtiden, funktion framför allt.

cykloton

Aktiv medlem
Skippar lätta bromsskivor då. Låter sunt att inte tumma på säkerheten ;)

Flaskställ, prisvärda och under 25gr. Vad ska man titta på? Vincents egna är slut, annars är ju de fina på 18gr/300kr. Har varit väldigt nöjd med tacx deva i kolfiberförstärkt plast men de finns inte kvar...

Tob

Aktiv medlem
Skippar lätta bromsskivor då. Låter sunt att inte tumma på säkerheten ;)

Flaskställ, prisvärda och under 25gr. Vad ska man titta på? Vincents egna är slut, annars är ju de fina på 18gr/300kr. Har varit väldigt nöjd med tacx deva i kolfiberförstärkt plast men de finns inte kvar...

Jag kör med Fidlock på min lättracer och på min gravel.
20220417_130336.jpg

Men funkar bara med deras egna flaskor.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Har Razor och Ashima på crossarnas tävlingshjul. Tycker det funkar hur bra som helst. På landshojen sitter DA/XTR skivor. Funkar också bra, men där är inte vikten lika viktig.

Freddie L

Aktiv medlem
Men tror du de håller för XC tävlande? Tänker så inte aluminiumet ger vika... Lätta var de iallafall
Jag har monterat ett sånt på dotterns cykel, oilslick förstås. :-) De känns helt ok för XC, men hon droppar inte mycket. De är lite flaskberoende imho.
För mig är Spec Ribcage referensen för XC, flaskorna sitter och stället guidar flaskan på plats vid isättning. Har aldrig tappat en flaska, inte ens vid krasch. Ett sådant i kolfiber så är man hemma.
Med det sagt kör jag det på bild ovan i tråden (13g) och jag har bara tappat flaska en gång, men mycket sämre känsla.

cykloton

Aktiv medlem
Lätt dropperpost, är det dt's 232 one som vinner pris/prestanda? 60mm drop är ju inte mycket men kanske tillräckligt för xc/långlopp. Kommer nog köra mest med stela kolstolpen, lättast så😜

Skogling

Aktiv medlem
Lätt. Sub 50 gr monterad alltså. Skippar pluggarna då jag har Di2 med dummy på vänster.

Bilagor

• 20221203_115959.jpg
    20221203_115959.jpg
    263.5 KB · Besök: 19
  • 20221203_120009.jpg
    20221203_120009.jpg
    211.5 KB · Besök: 20

kais01

Aktiv medlem
Lätt dropperpost, är det dt's 232 one som vinner pris/prestanda? 60mm drop är ju inte mycket men kanske tillräckligt för xc/långlopp. Kommer nog köra mest med stela kolstolpen, lättast så😜
vet inte vad den där väger, men kör en ks lev carbon 65 mm sedan ett antal år. det räcker fullt för mina inte direkt endurobehov. men mycket av generellt stökig stig.

den väger med reglage och allt en bit under 400g. kostnaden var hanterbar för en stolpe på sedvanlig gråmarknad, alltså tävlingscyklister som säljer ut sina sponsgrejor.

Wibzerk

Medlem
Jag är riktigt nöjd med min 232 one. 60 mm gör stor skillnad mot stel stolpe för XC för mig. Fjäderdesignen är smart och tar 10 min att serva, utan verktyg :)

Topp