Val av cykel till nybörjare

Laijnah

Ny medlem
Hej!

Jag tog för ett tag sen beslutet att kickstarta min träning och komma tillbaka till min forna form genom att motivera mig själv med att genomföra en svensk klassiker. Där ingår ju Vätternrundan på 300km, och jag har därför börjat se mig om efter en cykel som allra helst skulle passa till både träningen och sen även genomförandet av loppet. Jag är dock heeelt grön på det här med cykling, och har insett att det är en hel djungel att välja en passande cykel. Därför undrar jag om någon har några bra tips på cyklar, eller vad jag ska titta efter när jag söker?

Jag är som sagt en total nybörjare och vet inte ens vad som är relevant att veta vid val utav cykel 😅 Har dock förstått att det är relativt stor skillnad mellan dam- och herrmodeller, så kan nämna att jag är en kvinna på 167cm.

salle

Aktiv medlem
Kul att du vill börja cykla!
Jag skulle börja med att sätta en budget för hur mkt du vill spendera på en cykel samt inkludera hjälm, lite cykelkläder (skönt med cykelbyxor), skor och annat som du behöver i början och på lite sikt i din budget.
Det är inte någon större skillnad mellan herr och damcyklar, oftast är det färgen och sadeln som skiljer. Se bara till att ramstorleken passar och att du inte köper en för stor cykel. Jag skulle rekommendera att köpa en begagnad racercykel som passar din längd, t ex något sådant här: https://happyride.se/annonser/ad.php?id=131457
Blir du sen biten så är det kanske dags att köpa en dyrare och finare cykel men i början handlar det nog mer om att cykla mycket speciellt om en vätternrunda hägrar.
Berätta vad du tror att du vill spendera och var i landet du befinner dig så kan säkert folk här på forumet peka ut lite intressanta begagnade alternativ.

ostrand

Aktiv medlem
Håller med ovanstående i det mesta.
Viktigaste = storleken på cykeln, fokusera inte på märke, antal växlar osv. Du kan lugnt genomföra VR på valfri landsvägscykel. Däremot - ska du köpa en begagnad så räkna med kostnad för service (byte av slitdelar som kedja, kassett, däck osv...) - bara materialet här springer gärna iväg 1-2000 kr.
Lägg pengar på en Bikefit hos din lokala cykelbutik (eller gör det själv enligt guider på youtube) så att du får cykeln inställd rätt så att du sitter bekvämt - gör du inte det så blir 30 mil en plåga.
Räkna med att du kommer att vilja uppgradera cykeln / byta upp dig när du verkligen vet vad du "villhöver", så köp en billig i rätt storlek först. :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer