Val av ny heldämpad cykel (nybörjare)

Jonte27

Ny medlem
Hallå där! Nu har jag bestämt mig för att börja cykla igen efter många års uppehåll, så många år att ja nu mera klassas som nybörjare.
jag har försökt och läst på för att skapa mig en uppfattning av vilka märken det är som passar mig bäst, fastnat mest för:
1: Canyon Spectral al (6.0)
2: specialized stumpjumper ST Alloy
3: Cannondale Habit 5 (eller 6)
behöver er vägledning på vad ja ska tänka på och vilka märken som ja bör att kika på, ja söker alltså en cykel som ska användas för att köra i skogen, flyga och köra över rötter.
vilken hoj skulle ni välja och varför?
vill ha en cykel med slag på 130-160, en hoj mellan trail och enduro.
min Budget ligger på max 20-30k! tack på förhand

moros

Aktiv medlem

moros

Aktiv medlem

Jonte27

Ny medlem
kikat på båda länkarna, men jag vill ha kommentarer och åsikter just om dessa tre alternativ av cyklar :)

jonte987

Aktiv medlem
Vilka egenskaper gjorde att du fastnade för just dessa 3? Och länka till dem så kanske nån orkar kolla.
Annars är väl spectral mäkta populär. Utom hos de som tycker den spricker.

moros

Aktiv medlem
Flera av modellerna diskuteras friskt. Du har valt tre helt olika modeller så det är ju svårt att ge en rekommendation. Spectral har ju 27.5 hjul och dubbla slaglängden mot en stumpjumper tex. Men den har bättre komponenter rakt igenom. Du kommer inte få en rekommendation på en av dessa. Utan du kommer få fler förslag på andra modeller samt frågan vilken typ av cykel du vill ha. Sen kan du ju fundera över när du vill cykla. Du får väl inte en Spectral levererad detta halvåret, någon enstaka storlek/färg undantaget.

moros

Aktiv medlem
Commencal Meta som nämns ovan men även Rose Ground Control, YT Jeffsy, Norco Fluid, Occam eller Radon Slide är högst kompetenta cyklar som alla ger mer för pengarna än Cannondale och Stumpjumper. Har du budget upp till 30 så skulle jag undvika cyklar med Judy-gaffel, MT200-bromsar, I23-fälgar och SX-komponenter

yonsson

Aktiv medlem
Bläddra gamla trådar är mitt tips. Startas minst en ny varje dag på temat. Kolla Pinkbike och andra youtube-recensioner.
Finns inga genvägar till kunskap, alla föreslår det de själva kör.

Jonte27

Ny medlem
Flera av modellerna diskuteras friskt. Du har valt tre helt olika modeller så det är ju svårt att ge en rekommendation. Spectral har ju 27.5 hjul och dubbla slaglängden mot en stumpjumper tex. Men den har bättre komponenter rakt igenom. Du kommer inte få en rekommendation på en av dessa. Utan du kommer få fler förslag på andra modeller samt frågan vilken typ av cykel du vill ha. Sen kan du ju fundera över när du vill cykla. Du får väl inte en Spectral levererad detta halvåret, någon enstaka storlek/färg undantaget.
precis det du nämnde sist har jag tänkt på, verkar bara vara canyon själv som levererar sina cyklar i. finns ingen handlare i sverige som säljer dem tyvärr. det ska nämnas att ja kikar både begagnat och Ny cykel!
jag nämner just dessa tre modeller för att ja vill ha guidens och att nån som är mer påläst kan förklara de markanta skillnaderna mellan dem samt vid vilken typ av cykling som vardera lämpas bäst till, jag är som sagt väldigt färsk därav inläget :) tack för svar-!

Jonte27

Ny medlem
Vilka egenskaper gjorde att du fastnade för just dessa 3? Och länka till dem så kanske nån orkar kolla.
Annars är väl spectral mäkta populär. Utom hos de som tycker den spricker.
det är framförallt recenssionerna som jag läst om dessa tre cyklar och hur de lämpas bäst till användning, jag är ju som sagt ny i gemet och vet nog inte riktigt själv vilken typ av cykel jag ska ha, vet bara att jag ska cykla skogsbana. spectralen är den jag är mest sugen på, tyvärr så skulle den isf levereras i slutet av Juli!

Hoffstrom

Ny medlem
kör du den själv? ska kika vidare på den!
Jag klickade nästan köp på den nu efter ha sett länken. Däremot tycker jag att Bottombracketen verkar för låg? Alltså det gör att pedalerna slår i konstant där det är lite stökig terräng och framför allt i uppförsbackar. Det är något man kan vänja sig vid och träna bort genom förbättrad teknik. Men personligen tycker jag det är skitirriterande.
Du har inte funderat något på en E-mtb?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer