Val av stigcykel för cykling i skogarna kring Kungsbacka/Göteborg

roefv

Medlem
Hej!

Funderar på att införskaffa mig en ny cykel med det primära ändamålet att cykla i skogarna kring Kungsbacka/Sandsjöbacka/Göteborg. Cyklar i dagsläget på en HT Bird Zero AM (27,5) och är väl väldigt nöjd med den men skulle vilja ha en FS då jag inser att det antagligen blir ännu roligare då! Vill ha en cykel som är livlig, lekfull och rolig att leka runt på och göra små hopp med snarare än bara köra fort rakt fram.

Efter många timmars internetcyklande har det hela kokat ner till att jag ville ha en FS med ca 140/130 mm i slag, 29", storlek XL (då jag är 189 cm), modern geometri och en budget på ca 25k. Det hela resulterade i att jag var nära på att köpa en Trek Fuel EX 8 nu på rean, men på grund av fel färg, lite löjligt kanske, så avstod jag, tyckte inte heller den var snygg i XL. Min nästa tanke var att köpa en Commencal Meta TR 29 Ride, men är lite tveksam då den verkar väga ganska mycket (15-16 kg) och eventuellt problem med att hälarna kommer slå i kedjestaget, tycker dock att den är riktigt snygg. Men sen blev jag igen, har varit det länge, sugen på en Bird Aeris 120LT. Bird'en uppfyller ju nästan alla kriterier förutom att den bara finns i 27,5.

Så mitt stora huvudbry just nu är om jag kommer ångra mig om jag köper en Bird med avseende på hjulstorleken, kommer den hjulstorleken att försvinna i framtiden?!? Har tyvärr inte haft möjligheten att provcyklat en 29" i skogen så det är ju lite svårt att veta vad man går miste om!?

Hur resonerar ni?

// Joakim
 

bjorkkis

Medlem
Jag cyklar nästan uteslutande stig i Göteborg, Delsjön, Änggårdsbergen, Partille mm.

Cyklade på en 27.5” tidigare men har precis gått över till en 29”

Hade aldrig cyklat på en 29” i skogen innan jag fick min, men lockades av att få lite bättre rull över rötter och bröte. Nu har jag cyklat ca: 15mil på 29” och tycker det rullar på gott, inte så jag trillar av stolen men känns bra!
Tycker inte jag har tappat någon ”lekighet” heller har precis lika kul om inte roligare på min nya cykel :)

Sen tror jag inte 27.5 kommer försvinna, den storleken har sin marknad och tex Yeti, släppte precis två nya cyklar med just 27.5”.

Mitt tips är att kolla på YT Jeffsy 29” CF Comp, dom har rea på den just nu, 2799€
 

Octagon

Aktiv medlem
Bird AM9 är kul tycker jag, om du nu vill fortsätta med Bird. Jag kör med den billigaste Rockshox dämparen bak och har den nästan alltid på trail-läget, då är den trampeffektiv men funkar även bra utförs. Slår bar av det om jag verkligen ska kötta på utför, då är den väldigt förlåtande.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Octagon sa:
Bird AM9 är kul tycker jag, om du nu vill fortsätta med Bird. Jag kör med den billigaste Rockshox dämparen bak och har den nästan alltid på trail-läget, då är den trampeffektiv men funkar även bra utförs. Slår bar av det om jag verkligen ska kötta på utför, då är den väldigt förlåtande.
Det är dock mer cykel än en 120LT. Så det gäller ju att vilja ha det.

Jag tror egentligen mer på 120n men det borde rimligtvis vara en mer kortslagig 29a på väg från bird vad det lider.

Fuel EX tror jag är utmärkt annars. Finns mycket annat i samma segment. Scott Scale om man bara kommer över att det står Scott på verkar både rolig och prisvärd.
 

roefv

Medlem
En kortslagig (140/130mm) 29:a från Bird hade ju varit ypperligt... men orka vänta på nått som kanske kommer... Man kan ju skicka ett mess å fråga...

Problemet med Scott är ju att det inte riktigt pirrar till i kroppen när man kollar på deras cyklar, å det måste kännas kul att plocka fram sin cykel, eller bara längta efter den...

Trek Fuel EX har jag nog inte dissat helt ändå, får hålla utkik om det dyker upp någon i bättre färg, för de röda tyckte jag var gräslig.

YT Jeffsy 29 CF Comp verkar ju vara en riktigt fin cykel, men hur är det med gaffeln FOX 34 Float är den nå bra den får lite kretik för att den är flexig, eller är de teståkarna som är väldigt petiga? Å hur är det med alla E13 grejer på den... visserligen slitdelar som ändå byts ut efter hand men ändå...

Sen kan jag inte helt släppa Commencal Meta TR 29 Ride, den eller snarare modellerna över får ju grymt bra kritik, förutom två saker och det verkar vara det breda bakpartiet som gör att man kanske kommer åt ibland och slår i med skona, fast kollar man recensioner på folk som äger cykeln så verkar det inte vara ett stort problem utan snarare an vanesak hur man håller fötterna, sen är det det där med vikten. Cykeln verkar ju nästan väga uppemot 16 kg (15,5-16) jämfört med Jeffsy 29 CF Comp som väger in på runt 14 kg... Fördelen med Commencalen är ju också att gaffeln (RS Revelation RC) går att uppgradera med eftermarknadskomponenter om man så skulle vilja...

Har jag missat nån rolig trail 29:a =)
 

manneblask

Aktiv medlem
roefv sa:
En kortslagig (140/130mm) 29:a från Bird hade ju varit ypperligt... men orka vänta på nått som kanske kommer... Man kan ju skicka ett mess å fråga...

Problemet med Scott är ju att det inte riktigt pirrar till i kroppen när man kollar på deras cyklar, å det måste kännas kul att plocka fram sin cykel, eller bara längta efter den...

Trek Fuel EX har jag nog inte dissat helt ändå, får hålla utkik om det dyker upp någon i bättre färg, för de röda tyckte jag var gräslig.

YT Jeffsy 29 CF Comp verkar ju vara en riktigt fin cykel, men hur är det med gaffeln FOX 34 Float är den nå bra den får lite kretik för att den är flexig, eller är de teståkarna som är väldigt petiga? Å hur är det med alla E13 grejer på den... visserligen slitdelar som ändå byts ut efter hand men ändå...

Sen kan jag inte helt släppa Commencal Meta TR 29 Ride, den eller snarare modellerna över får ju grymt bra kritik, förutom två saker och det verkar vara det breda bakpartiet som gör att man kanske kommer åt ibland och slår i med skona, fast kollar man recensioner på folk som äger cykeln så verkar det inte vara ett stort problem utan snarare an vanesak hur man håller fötterna, sen är det det där med vikten. Cykeln verkar ju nästan väga uppemot 16 kg (15,5-16) jämfört med Jeffsy 29 CF Comp som väger in på runt 14 kg... Fördelen med Commencalen är ju också att gaffeln (RS Revelation RC) går att uppgradera med eftermarknadskomponenter om man så skulle vilja...

Har jag missat nån rolig trail 29:a =)
Jag har en Meta TR Ride 29. Jag har inga problem med att slå hälarna, har iofs storlek 42. Jag skulle dock rekommendera dig att välja Essential-modellen istället. Mycket bättre komponenter overall för pengarna.

Jag har bytt bromsarna och däck, har även ett reklamationsärende mot Commencal för problem med NX-bakväxeln.

Min väger ca 14.5 med pedaler i Medium.

Cykeln är väldigt nice att köra genom stök och vikten är inte hela världen imho.
 

Erik O

Aktiv medlem
roefv sa:
Hittade en till cykel som ja blev riktigt nyfiken på...

Ibis Ripmo AF, den bockade ju av alla mina önskemål... kunna köpa den över disk och 7-års garanti på ram är ju inte helt fel... och den är ju så snygg i silver =)

https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo-af

Men sen är ju frågan då coil eller luft?!?
Skitfin men rätt mkt cykel jämfört med många som tagits upp hitills. Å andra sidan är ju kolripmon väldigt lättdriven, och lekfull. Antar att AF är det med men lite mer nedförsorienterad främst pga gaffelvinkeln.
 

roefv

Medlem
Jaha... Då får man börja om att leta efter cykel igen. Hade efter mkt velande tillslut bestämt mig för en Ibis Ripmo AF, trotts att det kanske är bra mkt mer cykel än jag behöver just nu, men han aldrig få min cykel innan CK gick i konkurs... Så nu är ju frågan om man ska avvakta och se om det kanske löser dig ändå med en ny återförsäljare i Sverige eller om man ska leta annan cykel... De cyklar som jag kollat mest på är:

Commencal meta tr 29 essential
Canyon Strive 6
Nukeproof Reactor 290 Expert
Bird AM9

Den jag är mkt sugen på just nu är en Nukeproof Reactor 290 Expert... Den känns ju som en riktigt fin trail cykel som borde passa riktigt fint på stigarna runt Göteborg. Frågan är om den skulle funka för några cykeldagar i typ Trysil/Vallåsen/Lindvallen om man skulle få för sig att åka till något av dessa ställen, vilket jag vill! Sen är den ju lite "omodern" med 51mm offset på gaffeln å inte riktigt så brant STA som önskat kanske... Men dessa grejer kanske inte är en "deal breaker"...

Vad finns det annars i klassen 30-35... Som man inte får missa?

// Joakim
 

jonte987

Aktiv medlem
roefv sa:
Jaha... Då får man börja om att leta efter cykel igen. Hade efter mkt velande tillslut bestämt mig för en Ibis Ripmo AF, trotts att det kanske är bra mkt mer cykel än jag behöver just nu, men han aldrig få min cykel innan CK gick i konkurs... Så nu är ju frågan om man ska avvakta och se om det kanske löser dig ändå med en ny återförsäljare i Sverige eller om man ska leta annan cykel... De cyklar som jag kollat mest på är:

Commencal meta tr 29 essential
Canyon Strive 6
Nukeproof Reactor 290 Expert
Bird AM9

Den jag är mkt sugen på just nu är en Nukeproof Reactor 290 Expert... Den känns ju som en riktigt fin trail cykel som borde passa riktigt fint på stigarna runt Göteborg. Frågan är om den skulle funka för några cykeldagar i typ Trysil/Vallåsen/Lindvallen om man skulle få för sig att åka till något av dessa ställen, vilket jag vill! Sen är den ju lite "omodern" med 51mm offset på gaffeln å inte riktigt så brant STA som önskat kanske... Men dessa grejer kanske inte är en "deal breaker"...

Vad finns det annars i klassen 30-35... Som man inte får missa?

// Joakim
Köpte inte on track via ck?

Vad jag läst om reactor borde den nog funka som enduro vid behov. Jag tror den jämförs med optic? Kanske not att kolla på.

Vad mer? Slide trail & jeffsey?
 

dalmin

Medlem
Jag cyklar med kring Kungsbacka och slog till på en Orbea Occam M10 2020 lokalt där jag bor. 3 månaders leveranstid men det blir nog värt mödan att vänta.
God Jul!
 

Pope of Rome

Ny medlem
Hjulstorlek är trams.
Kör oftast Epic, 29 och kolfiber, men då och då tar jag fram min jättegamla Specialized Enduro. 130 slag, aluram i futuristisk Y-shape, trippelklinga och 26 hjul. Alla tänkbara parametrar för att vara omöjlig att cykla på. Det tar sådär mellan 8 och 11 meter innan jag glömt bort vilken cykel jag kör. Branschen har lyckats väl med att lura alla vi som så gärna vill bli lurade, och mest av allt, vill hitta ett bra alibi att skaffa ytterligare en cykel.
Jag gillar bäst argumentet ovan om at Trekhojen inte var snygg. Finns ingen anledning att skaffa en cykel man inte tycker är snygg.
Vad den heter är underordnat. "Alla gör bra cyklar".
Sätt Peter sagan på vilken jävla fullgod cykel som helst, och han vinner. Nu kör han ofta aluram dessutom. Nästan så han borde köra vält bara av den anledningen eller hur....?
Roefv.....köp en snygg cykel. Om du nu alls behöver en ny.
Jag har ett par Stravasträckor i Ängården där jag persat med den gamla enduron och inte klarar av att slå dom med Epicen. Lättåkta dessutom. Jäkligt irriterande.
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Dessutom.
En fs 29 kommer kräva mer fart, större dropp och allmänt elände i kombination med den högre farten för att, i de situationerna, vara roligare, eller kanske mest bara snabbare, än din am HT.

Jag har både en modern 160/140 fs och en am HT, och har oftast minst lika roligt på ht'n åtminstone i Hellas. För att fs'en ska bli outstanding så måste jag på köttiga endurospår, Järvsö eller Madeira, typ.

Jag ser det som att om man har en bra am HT så har man täckt in lätta/medium stigar, och har kul om än inte lika snabb på svårare stigar, så kompletterar man upp med en fs så ska den klara saker som ht'n inte gör, därav hade en ripmo af varit perfekt. Eller en Bird am9.
 

roefv

Medlem
Jag är grymt nöjd med min Zero AM, en riktigt lekfull och rolig cykel både på platt stig och utför, det jag dock saknar är lite mer "komfort" så att säga, som tex när det cyklas på riktigt rotiga och knöliga platta stigar, då upplever jag att man bara studsar runt och det blir tröttsamt för kroppen, speciellt ryggen! Sen insåg jag efter att provat en Trek Fuel EX i Isaberg att det blir en helt annan typ av cykling när man kör utför och har en FS, helt annan fartkänsla och flyt i cyklingen... fan mungiporna gick från det ena örat till det andra =). Tycker även det blivit allt mer roligt att köra "fort" utför och börja lära sig hoppa och droppa lite mer, inga stora grejer men ändå... Så FS blir det och jag planerar att behålla min HT, problemet är väl bara att bestämma sig... Var nog lite därför jag blev lite sugen på Nukeproofen då den verkar vara ett helt okej alternativ mellan en HT och ren enduro hoj...
 

jonte987

Aktiv medlem
Jag tänker likadant men köpte ändå en enduro. Mest för att inte ha nån ursäkt när jag inte kan hoppa.
140-150 fram och mindre bak låter annars som ett recept.
 

FredriCX

Medlem
Jag velade mellan främst Yeti SB130, SC Hightower 2020, Ripmon men landade efter många timmars näthojande på Occam 2020. Ingen aning om det blev rätt, men säker på att det inte är fel. Ska komma till våren...:). Hade jag gjort listan idag skulle nog Opticen kommit med, men nätvalet hade ändå blivit Occam.
 
Senast ändrad:

roefv

Medlem
CX Grand Prix sa:
Jag velade mellan främst Yeti SB130, SC Hightower 2020, Ripmon men landade efter många timmars näthojande på Occam 2020. Ingen aning om det blev rätt, men säker på att det inte är fel. Ska komma till våren...:). Hade jag gjort listan idag skulle nog Opticen kommit med, men nätvalet hade ändå blivit Occam.
Problemet är ju att det finns så mkt kul att välja på... Ett riktigt i-lands problem 😁 men opticen ligger med på listan, sc cyklarna blir tyvärr lite väl dyra å det känns som man inte får så mkt för pengarna när... Sen kan jag inte släppa tanken på en Bird AM9...
 

roefv

Medlem
Lentor sa:
Cube stereo 120 hpc tm är ju fin annars!
Nja... designen faller mig inte i smaken, sen så känns reachen för kort... Vill ha en längre cykel, vill ha en reach på cirka 500mm eller mer! Då det är ett av de måttet jag vill ändra på jämfört med vad jag har nu!

// Joakim
 

FredriCX

Medlem
Occam gillade jag för att det går att justera specen en del vid köp, prisvärd i klass med YT m fl (listpriserna finns det rätt gott om marginal på vid kontakt m handlare) och designen tilltalar mig.

Geon är modern stigcykel, typ som Ripmo m fl.

Det jag inte gillar är avsaknaden av bashguard-fästen, men gängat vevlager är ju plus.

Det känns som att det bara är att gå på magkänsla, habegär och plånbok. Ingen av nämnda stigcyklar är fel. Alltför krallig cykel hade jag nog inte köpt igen. Min Bird har fått mig att våga cykla AM (trygg, stabil, säker, felfri), men nu är det dags för lite mera sportbil.
 

roefv

Medlem
CX Grand Prix sa:
Occam gillade jag för att det går att justera specen en del vid köp, prisvärd i klass med YT m fl (listpriserna finns det rätt gott om marginal på vid kontakt m handlare) och designen tilltalar mig.

Geon är modern stigcykel, typ som Ripmo m fl.

Det jag inte gillar är avsaknaden av bashguard-fästen, men gängat vevlager är ju plus.

Det känns som att det bara är att gå på magkänsla, habegär och plånbok. Ingen av nämnda stigcyklar är fel. Alltför krallig cykel hade jag nog inte köpt igen. Min Bird har fått mig att våga cykla AM (trygg, stabil, säker, felfri), men nu är det dags för lite mera sportbil.
Det är just det där med för krallig cykel som jag är lite osäker på hur mkt cykel man igentligen behöver, trampa runt med för mkt blir antagligen bara jobbigt å trökigt i längden. Då är det ju bättre att ha en cykel som funkar till 90% av det jag cyklar, dvs stig, men även funkar att köra i Trysil/Lindvallen/Isaberg/Vallåsen några få dagar per år, mer lur det nog inte om man ska var ärlig mot sig själv!

Så mina kandidater just nu är:

Commencal Meta 29 TR Race
+ Snygg
+ Bra pris å spec
- Brett kedjestag?
- Tung?

Nukeproof Reactor 290 Expert
+ Snygg
+ Modern geo
+ Verkar kul "poppig"
- 51mm offset på gaffel

Norco Optic C3
+ Verkar ha allt
- Lite dyr

Orbea Occam
+ Modern

Ibis Ripmo AF
+ Snygg
+ Modern geo
- Tung?
- För mkt cykel för trail?
- Strul med beställning

// Joakim
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Metan är väl känd för att kännas som mer cykel än det är, på gott och ont.

Occam känns snarare som mindre cykel än det är tyckte jag när jag provcyklade.
 

glitch

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
CX Grand Prix sa:
AM9 blir nog to much på stigen, speciellt om du är ute efter lite popp&hopp. Den är mer stabil&snabb. Tror jag ;)
Det tror jag också.
Har man övervägt en Ripmo ska man inte räkna bort AM9. Tvärtemot vad många "tror" funkar den alldeles utmärkt som stighoj. Den har dessutom bara 150/150 slag så inte jätteskillnad mot andra "trail" alternativ. Den är lätt lika trampeffektiv som en Ripmo. (Har cyklat på flera AM9 och äger Ripmo).
 

jonte987

Aktiv medlem
Låter som reactor om man läser din sammanställning.... Tror inte det kan bli fel om man ändå vill ha ganska mycket cykel.

Antar att du läst testet där "Mycket enduro " står både på pro & con?
 

roefv

Medlem
Såg att Opticen har en "specialbyggd" dämpare... Va fasiken händer om den går sönder, undra hur lurigt det kan bli att få tag på reservdelar mm...
 

utbrott

Medlem
Jag är 186 cm och testade TREK Fuel ex XL nyss (495 mm reach). Jag satt jättebra men tyckte att den extra hjulbasen (+2 cm) inte tillförde något jätteviktigt vid blandad stigcykling. Det blev lite mer stabilt utför men man får samtidigt flytta kroppsvikten mer för att knixa med cykeln så det blir mer otympligt. För egen del sitter nog sweetspot på 470-480 mm reach för stig. Hade det bara vart enduro race som gällde hade jag kanske velat ha längre.

Annars tror jag på 130-140 mm bak om man vill ha kul på enklare/långsammare stig också. Önskar varken mer eller mindre på min Orange Five. Har dessutom precis beställt en Meta TR 29 strlk Large själv och tror det är helt rätt men tiden får utvisa.

Metan kan utökas till 140mm bak om man vill och vikten är helt normal jämfört med jämförbara alternativ. Fuel Ex 8 som jag testade vägde 15 kg.... vill man ner i vikt med bibehållen kvalitet så är det dubbla summan som gäller...9
 
Senast ändrad:

tjone

Ny medlem
Jag kör Stumpjumper LT 19 Carbon XL 185 lång. Nöjd med den då den funkar för trail.

Just nu är det rea på ST Sam LT hos vissa handlare. Personligen går jag på LT oavsett för lite fler användningsområden.

Har en Ripmo AF på beställning men den dyker nog inte upp. Tanken är att den får vara mer enduro.
 

roefv

Medlem
tjone sa:
Jag kör Stumpjumper LT 19 Carbon XL 185 lång. Nöjd med den då den funkar för trail.

Just nu är det rea på ST Sam LT hos vissa handlare. Personligen går jag på LT oavsett för lite fler användningsområden.

Har en Ripmo AF på beställning men den dyker nog inte upp. Tanken är att den får vara mer enduro.
Specilized går bort då jag tycker dom i allmänhet känns dåligt specad till det pris man får betala för dom, sen känns det inte som om dom riktigt hängt med i den nya trenden gällande modern cykelgeometri, inte i varjefall på de modeller jag varit intresserad av!

Just nu ligger en Ibis Ripmo AF högst på listan igen, då jag känner mig mest lockad av att testa köra lite mer utför å kanske testa nåt svartvit endurorace för det verkar vara grymt roligt. Å en AF ska nog funka till både det och att harva runt på mina lokala stigar...

Fasiken, blir det helt fel får man väl sälja å köpa annat...

Hittade även ett test av en Ripmo AF från Norge, å dom verkade nöjda med den. Möjligen att dom tyckte den var lite seg på platt stig men att det kompenserade av dess fina egenskaper utför:

https://www.terrengsykkel.no/tester/test-av-ibis-ripmo-af
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer