Välja mellan Hightower och Ripmo

alum

Medlem
Har hittat en SC Hightower carbon CC X01 för 55k. Ska man slå till på den eller istället köpa en Ripmo GX Eagle med kolhjul och Factory-gaffel?

Ripmon väger väl ett kg mer och har lite mer slag. Kanske också ännu ”modernare” geo, men det vet jag för lite om.

Är det någon som har erfarenhet av båda cyklarna? Tips?

Om du vill ha din cykel innan vintern föreslår jag Hightower. Modernast geo har Ripmo men om du låter bli att nätcykla förmycket som kommer du nog inte lida av skillnaderna.

Bobloblaw sa:
Om du vill ha din cykel innan vintern föreslår jag Hightower. Modernast geo har Ripmo men om du låter bli att nätcykla förmycket som kommer du nog inte lida av skillnaderna.

Nu har jag i och för sig inte jättebråttom, men visst, det verkar ju dra ut rejält på tiden att få en Ripmo från Cykelkraft.

Rent generellt känns det nästan "smartare" att köpa en lite mindre fett kittad cykel men med kolhjul istället för en med superkit och aluhjul, någon som har input på det?

Är det en Hightower eller Hightower LT? Spontant är det ju lite olika cyklar som kan lite olika saker, iaf på pappret. Hightower är mer trail dvs lite lekfullare och trevligare uppför medan Ripmo är mer Enduro dvs lite slöare men roligare nedför. Ett annat plus (bokstavligt talat) med Hightower är att du kan köra den som 27.5+! Fantastiskt framförallt höst och vinter :) Var cyklar du mest?

Edit: angående kolhjul eller kit. Jo, jag skulle också köpa en cykel med bra fälgar hellre än bra växlar alla dagar. Men hightower finns ju med GX också, och då har du pengar över till fina hjul! Gör som jag och köp den som plus, så har du pengar över till fina 29or och kan ha plusdäck när du vill!

Senast ändrad:
Vad ska du ha cykeln till?

Jag är sjukt nöjd med min Ripley gen3 LS med kokoshjul, tidigare har jag haft gen1 av ripleyn. Hos gen 3 LS har Ibis fixat de svagheter som jag såg i gen 1.

Jag har även provat Ripmon och väljer Ripleyn i mina hemmaskogar här i gbg. Ripleyn är för klen enl mig i alperna och bike parks men perfekt enl mig här hemma. Om jag skulle ha en cykel för att klara både gbg och alperna hade jag haft en Ripmo. Jag uppskattar ripleyns kvickhet och respons samtidigt som det är riktigt kapabel när det blir stökigt. Jag har även en Spec Enduro som jag har i aplerna men jag tycker att det är för mkt traktor här hemma, fick lite samma känsla på Ripmon när jag testade den. Visserligen var det en lågspecad Ripmo med aluhjul som jag jämförde med min ripley med kokoshjul.

Det finns ju alternativ till cykelkraft, Vilse i Vallåsen säljer ju oxå Ibis och jag har sett Ripmo som har blivit levererad där ifrån...

Ibis har sjunkit rätt rejält som premium-märke i mina ögon eftersom man lämnar så mycket av monteringen och kvalitetssäkringen till en vanlig LBS. Kan man inte montera rätt däck på rätt plats och åt rätt håll undrar jag ju vad annars som står rätt till.

AX3L sa:
Ibis har sjunkit rätt rejält som premium-märke i mina ögon eftersom man lämnar så mycket av monteringen och kvalitetssäkringen till en vanlig LBS. Kan man inte montera rätt däck på rätt plats och åt rätt håll undrar jag ju vad annars som står rätt till.
Om trade-offen är att man kan köpa en nyligen släppt top-of-the-line kolfiberhoj för under 30 000 kr så vet jag vad jag väljer... Vad kostar en motsvarande specad Yeti, Santa Cruz eller liknande?

Crossmax sa:
Bobloblaw sa:
Jag kommer aldrig mer köpa något av Cykelkraft. Får min Ripmo v 31 om jag har tur.
Hoppas det inte är väntetiden som får dig att aldrig mer välja Cykelkraft. Det är inte där flaskhalsen sitter.

Nej, Cykelkraft har gett mig för många felaktiga datum. Hade de sagt v. 31 från början hade det varit upp till mig att välja. Många näthandlare att välja bland, finns inget skäl för mig att välja nån jag har dålig erfarenhet av.

Crossmax sa:
Bobloblaw sa:
Men nu är det inte cykelkraft den här tråden handlar om.
Så varför började du blanda in Cykelkraft i detta?

Tankarna drogs dit när Ripmon kom på tal. Det är lätt att trådskaparen lockas att köpa en där, då vill jag höja en varningens finger för att cykelkraft har noll koll på när man får sin cykel. Nu är det sagt. Finns egentligen inget att diskutera så jag föreslår att vi återgår till att diskutera cyklarna ifråga.

@Bobloblaw. Det är ju inte Cykelkrafts fel att Ripmo är sen, så är det den grejen du inte gillar så finns det som du säger inget att diskutera.
Och med det introduktionspris som Cykelkraft hade så är det tydligen för bra för att avbeställa.

jag valde mellan Ht lt och sen kom Ripmo.
beställde Ripmon och av vad man läser verkar den grym allround och har modernare geo än HTn.
sen at den aldrig kommer....

Lars.E sa:
@Bobloblaw. Det är ju inte Cykelkrafts fel att Ripmo är sen, så är det den grejen du inte gillar så finns det som du säger inget att diskutera.
Och med det introduktionspris som Cykelkraft hade så är det tydligen för bra för att avbeställa.

Så om du ringer och beställer en calzone och den är tre timmar försenad för att de fick slut burkskinka så är allt fridens?

AX3L sa:
Är det en Hightower eller Hightower LT? Spontant är det ju lite olika cyklar som kan lite olika saker, iaf på pappret. Hightower är mer trail dvs lite lekfullare och trevligare uppför medan Ripmo är mer Enduro dvs lite slöare men roligare nedför. Ett annat plus (bokstavligt talat) med Hightower är att du kan köra den som 27.5+! Fantastiskt framförallt höst och vinter :) Var cyklar du mest?

Edit: angående kolhjul eller kit. Jo, jag skulle också köpa en cykel med bra fälgar hellre än bra växlar alla dagar. Men hightower finns ju med GX också, och då har du pengar över till fina hjul! Gör som jag och köp den som plus, så har du pengar över till fina 29or och kan ha plusdäck när du vill!

Just nu kollar jag på vanliga HT mot Ripmo. Egentligen är väl HT LT mer jämförbar med Ripmo.

Jag cyklar mest i Hellas och tänker därför att vanliga HT är ett rimligare val. Har också funderat på en Ripley LS men jag är lockad av att ha en cykel som jag kan ta med till alper eller likande. Vet att det är en kompromiss, men känns inte aktuellt att köpa två cyklar. Sen kan man ju iofs hyra när man reser bort..

alum sa:
AX3L sa:

Just nu kollar jag på vanliga HT mot Ripmo. Egentligen är väl HT LT mer jämförbar med Ripmo.

Jag cyklar mest i Hellas och tänker därför att vanliga HT är ett rimligare val. Har också funderat på en Ripley LS men jag är lockad av att ha en cykel som jag kan ta med till alper eller likande. Vet att det är en kompromiss, men känns inte aktuellt att köpa två cyklar. Sen kan man ju iofs hyra när man reser bort..

Jag kör med en vanlig HT i Hellas och är så jäkla nöjd! Kör faktiskt 27.5+ även nu. Har vant mig vid greppet och hur man flyter över stök, och ev extra rullmotstånd gör mig inget. Enligt min ödmjuka uppfattning är en trailhoj med 140 slag cirka helt optimal för den mesta cyklingen i Sverige. Det är ju för övrigt något som bekräftas av eliten som nästan alltid kör Stumpy eller motsvarande på ESS. Jag har tagit den till Järvsö också, och den skämdes inte för sig där heller.

Med detta sagt är jag ganska partisk..

Lars.E sa:
Det är inte deras fel nej, men det är deras fel att inte ha leveransdatum som är korrekta. När jag beställde så stod det att leverans var mindre än 2 veckor bort. Nu har jag väntat över 3 månader. Det är trist värre, svensk sommar är ju så kort.

Jag är ganska säker på att CK bara vidareförmedlat de datum som de fått veta uppifrån.
Sedan var i kedjan det brustit kan man ju undra.
Lider med alla som väntar... runt om i världen.

AX3L sa:

Å andra sidan tar ju ripmon 29*2,6. Vill man verkligen ha fetare däck?

olle/frost sa:

Mycket av jämförelsen ovan väger även in faktorer baserat på / som resultat av ollika build kit, t.ex.
Inte Hightower CC-ramen som är lättare
Relativt tung Revelation RC 140 mm på Hightower och inte Pike/Lyrik eller Fox36, eller 150 mm slag som de flesta bygger med.
Sram GX 12 spd vs. NX 11 spd
Level T bromsar på Hightower, vem f-n kör 2-kolvs budgetbromsar på sin Hightower?
WTB i25 fälgar på Hightower, vem f-n kör 25 mm fälgar på sin Hightower?
Olika däck, och inte 2,4" däck som får plats på Hightower.
Allt ovan påverkar även jämförd vikt, och förstås cykelns upplevda egenskaper.

En vettigt utrustad Hightower CC hade förstås presterat bättre och vägt mindre.

Sixten Fors sa:
olle/frost sa:

Mycket av jämförelsen ovan väger även in faktorer baserat på / som resultat av ollika build kit, t.ex.
Inte Hightower CC-ramen som är lättare
Relativt tung Revelation RC 140 mm på Hightower och inte Pike/Lyrik eller Fox36, eller 150 mm slag som de flesta bygger med.
Sram GX 12 spd vs. NX 11 spd
Level T bromsar på Hightower, vem f-n kör 2-kolvs budgetbromsar på sin Hightower?
WTB i25 fälgar på Hightower, vem f-n kör 25 mm fälgar på sin Hightower?
Olika däck, och inte 2,4" däck som får plats på Hightower.
Allt ovan påverkar även jämförd vikt, och förstås cykelns upplevda egenskaper.

En vettigt utrustad Hightower CC hade förstås presterat bättre och vägt mindre.

Jag blir också lite galen av alla tester. De jämför äpplen och päron och stigarna de cyklar är sällan som de jag cyklar på. Sällan jag klättrar i 60 minuter för att sedan bomba nerför i 15 (tyvärr!).

Varenda review innehåller ”it’s a great climber” och “it rips on the descents”. Sen tar man upp eventuella svagheter typ ”hjulen är inte lika styva på som cykel x”. Känns svårt att lära sig något öht...

Men tack för länk och allmänna hejarop!

HTn jag skulle klicka hem igår kväll tog preciiiis slut. Inväntar nya reor tror jag :)

Jag tycker den där reviewn var ovanligt klar med hur det känns. Sitta i, respektive ovanpå, stor skillnad, som inte har med build kit att göra.

Ripmons "shaken by big hits" har nog med dpx2 dämparen att göra, som inte har så bra support mitt i traveln, men är plush. En x2 har mer support, är bättre för big hits, men är kanske inte progressiv nog, en x2 med korsett, även om den inte finns än, kanske är holy grail?

Fläskiga fälgar ingår ju i ripmon och alla ibisar sen några år, det måste ju fungerar i tandem med fjädringen.

Det är uppenbart att hojjarna inte är samma sak. Vad vill du ha? Köp något som passar dig, och det du vill ha.
Jag vill ha en peppig feeling, när jag trampar till ska det hända saker, men jag vill ha bra fäste också. Ripmon, med hela conceptet, blir rätt då för mig. Vad vill du ha?

Stervelo sa:
Jag tycker den där reviewn var ovanligt klar med hur det känns. Sitta i, respektive ovanpå, stor skillnad, som inte har med build kit att göra.

Ripmons "shaken by big hits" har nog med dpx2 dämparen att göra, som inte har så bra support mitt i traveln, men är plush. En x2 har mer support, är bättre för big hits, men är kanske inte progressiv nog, en x2 med korsett, även om den inte finns än, kanske är holy grail?

Fläskiga fälgar ingår ju i ripmon och alla ibisar sen några år, det måste ju fungerar i tandem med fjädringen.

Det är uppenbart att hojjarna inte är samma sak. Vad vill du ha? Köp något som passar dig, och det du vill ha.
Jag vill ha en peppig feeling, när jag trampar till ska det hända saker, men jag vill ha bra fäste också. Ripmon, med hela conceptet, blir rätt då för mig. Vad vill du ha?

Tanken är att hitta något som är mindre nervöst än min SC Blur TRc (HA 68, Reach 404, upptäckte att jag visst kör en 90mm stam, 26"). Det känns som jag ska flyga över styret hela tiden. Med det sagt har jag kört en hel del enduroliknande stigar på den och har sällan haft problem. Man får hänga mer över bakhjulet bara...

Det vore roligt att testa 29" och jag vill uppenbarligen ha något som är längre och flackare. Samtidigt uppskattar jag verkligen hur lätt min nuvarande cykel är att kasta runt åt olika håll. Den är ju motsatsen till en monstertruck. Snarare en lätt XC/trail-cykel som man kan ha mycket kul med. Därför har jag sneglat på mojo 3 och 5010, men känner att det kanske är "för lite" skillnad mot den jag har nu. Visst, jag får lite flackare gaffelvinkel och "bättre" geo, men gör det SÅ stor skillnad? Tänker att en 29" Hightower (eller motsvarande) är perfekt. Funkar bra i Hellas och kan tas med på vissa resor som inte är allt för håriga.

alum sa:
Stervelo sa:

Tanken är att hitta något som är mindre nervöst än min SC Blur TRc (HA 68, Reach 404, upptäckte att jag visst kör en 90mm stam, 26"). Det känns som jag ska flyga över styret hela tiden. Med det sagt har jag kört en hel del enduroliknande stigar på den och har sällan haft problem. Man får hänga mer över bakhjulet bara...

Det vore roligt att testa 29" och jag vill uppenbarligen ha något som är längre och flackare. Samtidigt uppskattar jag verkligen hur lätt min nuvarande cykel är att kasta runt åt olika håll. Den är ju motsatsen till en monstertruck. Snarare en lätt XC/trail-cykel som man kan ha mycket kul med. Därför har jag sneglat på mojo 3 och 5010, men känner att det kanske är "för lite" skillnad mot den jag har nu. Visst, jag får lite flackare gaffelvinkel och "bättre" geo, men gör det SÅ stor skillnad? Tänker att en 29" Hightower (eller motsvarande) är perfekt. Funkar bra i Hellas och kan tas med på vissa resor som inte är allt för håriga.
alla hojjar du pratat om fixar det men med olika nyanser.

Din känsla av otb har en del med din längd på styrstam att göra. Hur brett styre har du? Har du inte modern bredd, byt till det och en 70mm stam, så ska du se att känslan förändras mycket.

för mig har ripmon helt rätt balans, tillräckligt stor för mig, har drar xl och har alltid fått cykla på för små, för korta, cyklar. Den tar 2.6 WT däck, det är i min mening holy grail vad gäller däcksbredd, brett, men inte studsboll av det. Peppig och rapp, trampeffektiv, men ändå stabil utför men ändå ingen monstertruck. Bra fäste vid klättning, men ändå gungar det inte för mycket.

Jag vill INTE ha en hoj där jag måste använda någon switch på bakdämparen för att det inte ska gunga. Det går fetbort, för mig.

Bra crash replacement, viktigt som bara den.

Jag siktar alltså på en hoj som är kul i Hellas, men en gnutta överbyggd för det, då pallar den parkåka också.

Hade en 5010a tills jag köpte Ripmon, grym hoj och superallround. Hightowern är också superfina snäppet stadigare och mer lok än 5010an som var snäppet busigare och med det lite mer instabil / kräver mer aktiv cyklist i riktigt stök.
Tror du behöver komma underfund med om du vill ha 29a eller 650b sen kommer vilken som av hojarna bli grym.

glitch sa:
Hade en 5010a tills jag köpte Ripmon, grym hoj och superallround. Hightowern är också superfina snäppet stadigare och mer lok än 5010an som var snäppet busigare och med det lite mer instabil / kräver mer aktiv cyklist i riktigt stök.
Tror du behöver komma underfund med om du vill ha 29a eller 650b sen kommer vilken som av hojarna bli grym.

Jag tror att du har rätt glitch, grejen är bara den jag har testat både 27.5 och 29 och har inte fått nån riktig känsla för att någon av dem egentligen. 27.5 känns ganska lik 26 som jag har idag och 29 är lite mer lok, men jag skulle nog bli nöjd med vilken som.

Nu kom ju en ny 5010 som ser riktigt fet ut, men de är tyvärr rätt dyra :/

Nu har jag beställt en Ripmo i alla fall. Jag tror att den är lite väl ”fet” för mitt användningsområde men priset var väldigt bra och det kommer bli skoj att cykla på något modernt och långt! Har svårt att tro att jag inte kommer att gilla den, även om jag misstänker att en 5010 2019 skulle kunna vara den perfekta kompromissen för mig hehe!

Tillbaka
Topp