Vallåsen till salu

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Komiskt att det gnälls så på liften i Vallåsen, jag har svårt att se att man kan ta sig nerför spåren om man inte kan ta liften efter att ha testat en gång och iakttagit folk framför en.

Där är dessutom personal för folk som inte klarar av att lyfta av cykeln självmant och för de yngre. Den är en smula långsam men där finns ankarlift om man inte vill vila ut under de minuterna det tar upp.

Personligen hade jag gärna sett att någon tar över som kan öppna upp de naturliga spåren lite tidigare på säsongen och hålla öppet ännu längre. Hade även gått att göra mycket kul med hjälp av belysning där.

Finns isaberg som ett framgångsrecept för familjerna samt de som prioriterar liften framför cyklingen.. En gemensam nämnare verkar vara att alla som gillar åsen är sådär lagom roade av isaberg.

Problemet med att liften går långsamt är att det ibland blir kö.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Som sagt där finns ankare om man har bråttom och efter att ha varit där så gott som varje helg när de har öppet de senaste fyra åren så har kön knappast varit ett problem. Då är tex Järvsö betydligt värre och deras lift kan man knappast klaga på.

Ankaren går dock inte hela vägen men jag brukar ta den om det är kö.
Nej det är oftast inte ett problem, framförallt sen de började köra ankarliften direkt.

SIE

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Vi var där i julas då min släkt bor nära och dottern funnit (och jag återfunnit) skidåkningen. Och det var verkligen skit pga låga liftkapaciteten/höga trycket. 25 min kö, 7 min lift, 5-10 min åk och sedan börja om. Efter ca två timmar tröttnade vi och åkte hem.
Så om de redan måste sälja så många liftkort för att gå runt när det är ”vanliga” elpriser så känns det ju om ett hopplöst uppdrag att leverera en såväl lönsam som bra kundupplevelse när elen blir dyrare. Vilket är synd, för med skånska mått mätt är det en trevlig backe.

jonte987

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Ja, jag fick inte riktigt ihop det meb visst är det lägre?

1663819559082.png

jonte987

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Va fan, är det högre? Har någon prioriterat cyklingen över liften? Jag har inte varit i år och får inte ihop minnet med kartan

1663821717561.png

SIE

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
– Vallåsen har enbart gäster över dagen, så det är en helt annan produkt, säger Anders Kjällström

Ovan från Helsingborgs Dagblad.

Vore kul om kommande ägare kan ändra på det och smälla upp ett bike/ski-hotel, ett ölcafé/winter lodge och ett gäng ställplatser. Få till en mysig stämning på samma sätt som Isaberg lyckas ganska bra med, minus restaurangen som är rätt omysig och mest dyr.

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Ni som bor i området kring Vallåsen, skulle det gå att köra som Bikepark året runt?
Nä NV-skånsk vinter är lite väl slaskig tror jag. Vet iofs inte hur mkt magi som kan åstadkommas med bra dränering men killgissar att det inte finns så mycket kundunderlag för att hålla igång under dec-feb oavsett före.

Olzin

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Nä NV-skånsk vinter är lite väl slaskig tror jag. Vet iofs inte hur mkt magi som kan åstadkommas med bra dränering men killgissar att det inte finns så mycket kundunderlag för att hålla igång under dec-feb oavsett före.
Skulle säga att kundunderlaget är det stora problemet.. Kan nog räkna senaste vinterns snötäckta dagar på en hand.

marr

Moderator
Forumvärd
Vallåsen till salu
Bike-in övernattning med resturang hade ju varit episkt. Men finns de underlag för något sånt?

Ser ju en del som bor på värdshuset under säsongen iallafall.

SIE

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Bike-in övernattning med resturang hade ju varit episkt. Men finns de underlag för något sånt?

Ser ju en del som bor på värdshuset under säsongen iallafall.
Jag har tältat på Våxtorps Naturcamping en kvart därifrån, mysigt och lummigt (för att vara en camping) dock utan servering om man inte nöjer sig med glass.
Det finns ju kundunderlag för att driva den, så kanske kan Vallåsen Bike Camp även locka icke-cyklister? Och dessutom passa på att take a cue från utlandet och fokusera på lummiga små platser med många träd och buskar, därmed utesluta en majoritet av husvagnar och istället locka campervans, vandrare, bil-tältare och bikepackers. Många av dessa har sannolikt mindre proviant med hemifrån och är därmed mer angelägna att bränna pengar på bärs och burgare på Vallåsen Pub och Bar.

SocialGimp

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Eftersom cykelboomen är över så är nog det bästa att man kompleterar med en padelhall på parkeringen. 😉

//Realist

Senast ändrad:

Startgas

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
– Vallåsen har enbart gäster över dagen, så det är en helt annan produkt, säger Anders Kjällström

Ovan från Helsingborgs Dagblad.

Vore kul om kommande ägare kan ändra på det och smälla upp ett bike/ski-hotel, ett ölcafé/winter lodge och ett gäng ställplatser. Få till en mysig stämning på samma sätt som Isaberg lyckas ganska bra med, minus restaurangen som är rätt omysig och mest dyr.
Var där i juni 2021, vill minnas att det var någon skylt vid infarten med avhysande syfte, privat mark/fordonstrafik förbjuden/camping förbjuden eller liknande. Väl inne på parkeringen var det mer skyltar att anläggningen var larmad så att man inte skulle närma sig byggnaderna. Vi blev dock några bilar som övernattade där ändå.

Så att det mest kommer gäster över dagen är ju kanske inte så konstigt.

Sen var deras restaurang ingen höjdare, inte lika vansinniga priser som restaurangen i Isaberg, men krångligt betalsystem och dålig kvalitet på maten. Så man vill ju gärna ha med egen mat eller åka iväg (frågan är var) och äta om man ska vara där längre än över dagen.

skier

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Personligen tror jag mer på att ha ett trail centre som finns lite varstans i europa, kunna ta betalt för att ha bra cykling och slippa kostnaderna för att ha lift som kräver både personal och en massa underhåll och sen erbjuda restaurang/boende kopplat till trail centre. Det är ju så lite folk som åker liftburet i Vallåsen så jag har svårt att se hur det kan finansiera sittlift+släplift+restaurang mm även om de så klart tjänar en del på hyrcyklarna.

Nackdelen med trail centre i Vallåsen är väl att ytan är för liten, de verkar inte ha kunnat göra avtal med övriga markägare om längre stigar/leder.

SIE

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Personligen tror jag mer på att ha ett trail centre som finns lite varstans i europa, kunna ta betalt för att ha bra cykling och slippa kostnaderna för att ha lift som kräver både personal och en massa underhåll och sen erbjuda restaurang/boende kopplat till trail centre. Det är ju så lite folk som åker liftburet i Vallåsen så jag har svårt att se hur det kan finansiera sittlift+släplift+restaurang mm även om de så klart tjänar en del på hyrcyklarna.

Nackdelen med trail centre i Vallåsen är väl att ytan är för liten, de verkar inte ha kunnat göra avtal med övriga markägare om längre stigar/leder.
Tror att angränsande (typ) Kungsbygget är något åt det hållet? Har själv inte varit där då vi alltid valt Vallåsen istället.

skier

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
ja Kungsbygget är lite åt det hållet (fast de har en massa andra aktiviteter också att dra in pengar på) men lite litet. Trevligt för 2-3h men inte så mycket mer tycker jag, jag tänker mig att man vill ha lite längre leder så man inte måste transportcykla sig uppför hela tiden. Men jag tycker faktiskt bättre om att cykla i Kungsbygget än i Vallåsen bara för att det är lite mer avslappnat och man inte blir överkörd om man stannar till längs stigen.

moros

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
I Sydsvenskan låter det inte som "för gott", men visst med en försäljning på väg så är det kanske så för nuvarande ägare

Även från artikeln i Sydsvenskan gällande liften, har kanske varit uppe redan?

"I år har vi investerat 4,7 miljoner kronor i en ny led och just nu håller vi på att renovera upp styrsystemet på fyrstolsliften, säger Anders Kjällström."

Maakus

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Skogen (Laholm Oxhult 3:2) som backen ligger i ägs av Sveaskog.
Ski/bike centret ligger på Laholm Våxtorp S:7, som är en samfällighet, så där får jag inte ut vilka som är ägarna.

Nu har jag inte superkoll på de befintliga byggnaderna, men någon kanske borde gå att bygga om till hotell/vandrarhem.

Stugby borde gå att slänga upp "ganska billigt" med attefallshus typ.

Topp