Vallåsen till salu

Redaktionen

Medlem
Vallåsen till salu
vallasen.jpg

Ägarna till liftanläggningen Vallåsen stänger ner sin vinterdrift på grund av bristande lönsamhet. Planen är att fortsätta bedriva cykling framöver.

Läs hela artikeln:

Fattiglapp

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
vallasen.jpg

Ägarna till liftanläggningen Vallåsen stänger ner sin vinterdrift på grund av bristande lönsamhet. Planen är att fortsätta bedriva cykling framöver.

Läs hela artikeln:
Undrar hur många liftar det finns i världen som är rent dedicerade till cykling?
Tråkigt på sikt, de lär väl ha svårt att finansiera uppgradering av liften på bara sommarsäsongen, så jag är rädd för att den får gå så länge den håller…

KOLOSS

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Undrar hur många liftar det finns i världen som är rent dedicerade till cykling?
Tråkigt på sikt, de lär väl ha svårt att finansiera uppgradering av liften på bara sommarsäsongen, så jag är rädd för att den får gå så länge den håller…
Jag är nog inte så orolig på den fronten. En bike park är väldigt billig i drift i jämförelse med en skidanläggning. Och Vallåsen är en väldigt populär destination på sommarhalvåret.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Medhåll!
Hur intresserade är Branäs av cykling?

Försäljningen av Ulricehamns anläggning ska vara "nära"
Det är betalvägg...
Ny ägare till backen i Ulricehamn, om affären går i lås, verkar vara nån mindre aktör som inte har en massa andra intressen/åtaganden. Kanske kan det bli lite mer satsning även på utförscyklingen i Ulricehamn då? Det verkar vara ganska många ungdomar i Ulricehamn som satsat på enduro det senaste så vem vet, kanske kan det hända nåt där framöver.

SIE

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Tror inte någon lyckats skaka fram ett exempel på icke alpin park med lift. Lär inte bli lättare med elcykel som alternativ.
Vore intressant att veta hur Isabergs (antar är deras säsong är mest jämförbar) intäkter är fördelade sommar/vinter, samt på dagsgäster vs övernattare. Campingplatserna om ca 350 kr/natt är ju väldigt blygsamma så jag killgissar att de mest är till för att uppmuntra till att förlänga vistelsen och spenderandet.

jonte987

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Vore intressant att veta hur Isabergs (antar är deras säsong är mest jämförbar) intäkter är fördelade sommar/vinter, samt på dagsgäster vs övernattare. Campingplatserna om ca 350 kr/natt är ju väldigt blygsamma så jag killgissar att de mest är till för att uppmuntra till att förlänga vistelsen och spenderandet.

Verkligen. De har ett helt paket och troligen är sommarens liftkort inte den stora intäcktsströmmen.
Nu har de haft någon/några bra vintrar men om jag minns rätt var första Covid vintern kass och jag tror jag hörde är de tog igen det snabbt på sommaren.
100% beläggning på boende ger väl klirr i kassan.
Mat kunde de gjort bättre och de har inte ens en ordentlig campingbutik så det måste vara boendet?
Jag hörde också att de ville bygga ut camping men fick nej.

Edit. Det är inte vara camping utan alla stugor.

jonte987

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Har för mig att jag kollade upp fördelningen mellan sommar/vinter i Isaberg o skrev det här ngnstans. Ska kolla...

Edit: Här var det https://happyride.se/forum/threads/vallasen-till-salu.3692867/post-4141958

Ger väl några indikationer på att sommarsäsongen är minst lika viktig.
Ja, fast inte var pengarna ramlar in direkt utan mer indirekt.

Edit. Jag pajade citat och orkar inte fixa på mobilen

Något hotell blev det inte men det kanske indikerar att boendet är viktigt. Sen är det säkert så att små bäckar...

Och för att matcha deras behov vill vi bygga ett hotell inom en treårsperiod

SocialGimp

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Jag tog fasta på det här:
– Högsäsongen har historiskt varit från januari till mars, med en beläggning på 75 procent. Nu har vi nått en sommarbeläggning som är högre än de bästa vintrarna – från juni till augusti ligger det på 80 procent, säger vd Louise Söderlund.

Men det kan ju faktiskt vara så att en vinterturist spenderar mer än en sommarturist.

Hur som helst så verkar det vara viktigt med långsiktighet, de har ju hållit på ett tag och som jag tolkar det är det först efter att de har satsat under några år som det börja ge resultat.

D v s så krävs det nog en någorlunda kapitalstark köpare av Vallåsen som har råd att investera o vänta in resultat.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
– Högsäsongen har historiskt varit från januari till mars, med en beläggning på 75 procent. Nu har vi nått en sommarbeläggning som är högre än de bästa vintrarna – från juni till augusti ligger det på 80 procent, säger vd Louise Söderlund.

Men det kan ju faktiskt vara så att en vinterturist spenderar mer än en sommarturist.

Hur som helst så verkar det vara viktigt med långsiktighet, de har ju hållit på ett tag och som jag tolkar det är det först efter att de har satsat under några år som det börja ge resultat.

D v s så krävs det nog en någorlunda kapitalstark köpare av Vallåsen som har råd att investera o vänta in resultat.
Det var mer exakt vad som genererar stålar jag undrar. Boende, liftkort eller vad? Jag inbillar mig att liften är viktigare för att dra folk än som direkt inkomstkälla? På Isaberg menar jag.
En lift ska skrivas av för några miljoner om året? Blir många liftkort om det ska bära sig utan en hel anläggningen.

Eveningstar

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Isaberg har mycket aktiviteter. Både bergbanan och höghöjdsbanan kostar en del och eftersom boendet känns ganska fullbokat så behöver man nog inte gå med förlust på någon aktivitet bara för att locka dit folk?

jonte987

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Isaberg har mycket aktiviteter. Både bergbanan och höghöjdsbanan kostar en del och eftersom boendet känns ganska fullbokat så behöver man nog inte gå med förlust på någon aktivitet bara för att locka dit folk?
Även en ny lift utan vintersäsong?
Kanske men om det alls går tror jag ändå att det behövs ett helt paket som på Isaberg

SocialGimp

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
Det var mer exakt vad som genererar stålar jag undrar. Boende, liftkort eller vad? Jag inbillar mig att liften är viktigare för att dra folk än som direkt inkomstkälla? På Isaberg menar jag.
En lift ska skrivas av för några miljoner om året? Blir många liftkort om det ska bära sig utan en hel anläggningen.
Nä, har ingen aning om vad som är kassakon bland alla aktiviteter där. Har oxå svårt att tro att en dyr lift kan betalas av genom endast liftkortsförsäljning.

freddes

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
PEAB kommer väl och köper upp Vallåsen och gör de till något partyställe till stockholmarna.
Sen förstår jag inte varför Branäs köpte möget från första början, Vallåsen har ju varit dödsdömt vintertid i alla år? När där förvisso finns snö så är där ju asmycket folk men de funkar ju inte 3 dagar om året.
Sitter MTB ihop med Branäs eller hur kommer det fungera i framtiden? Där är ju väldigt mycket backe som man kan nyttja nu samt utveckla stället framåt :)
Cykling året om? Förutom 3 dagar om året då det kommer snö?

freddes

Aktiv medlem
Vallåsen till salu

Jag har själv spenderat mer på Vallåsen där när man är där på vintern jämfört med sommaren. Du har ju en restaurang där tex vintertid, skidservice, uthyrningen är säkert större också med alla turister, kommer ju ibland busslaster med folk från skolor osv. Sen är där väl mer utgifter vintertid också jämfört med sommartid :)

skier

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
det måste ju vara mångdubbelt fler som åker/dag på vintern jämfört med sommaren, det har ofta varit 30min kö när det varit öppet på vintern, trots att man då åker 4 åt gången i liften. Sen är det förstås mycket fler öppet-dagar på sommaren, men jag tycker det ofta känns som att det inte är mer än 15-20 pers där och åker, jag tror det är för litet underlag.

mikaeljc

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
En fingervisning om fördelning mellan sommar och vinter på en liftanläggning kan vara att jämföra Järvsöbackens omsättning och vinst med Järvsö bergscykelpark. För att få en rättvis jämförelse bör man ta ett år innan JBP byggde hotellet.

SIE

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
det måste ju vara mångdubbelt fler som åker/dag på vintern jämfört med sommaren, det har ofta varit 30min kö när det varit öppet på vintern, trots att man då åker 4 åt gången i liften. Sen är det förstås mycket fler öppet-dagar på sommaren, men jag tycker det ofta känns som att det inte är mer än 15-20 pers där och åker, jag tror det är för litet underlag.
Materialkostnader kan väl spela in med, många har eller kan låna skidutrustning, om än kanske inte den senaste, men få har en för ändamålet lämplig hoj eller vilja/råd att hyra en för 1000 kr/dag/person. Om de ens finns i ens storlek för dagen.

SocialGimp

Aktiv medlem
Vallåsen till salu
En försiktig gissning (om man ser till Isaberg då) är att de som bor och semestrar där är även de som spenderar pengar på restauranger och aktiviteter. Jag ser till mig själv om jag skulle bo över ngnstans, då är jag ju där för att göra en massa saker o äta gott.

En dagsbesökare som köper liftkort o en kopp kaffe utgör nog bara en mindre del av omsättningen.

Topp