Vantar för Stockholmsvinter?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Hej. Jag försöker hitta ett par passande vantar att använda nu när det är sådär nästan kallt här i Stockholm. Än så länga har jag använt mina långa cykelhandskar från i somras, men de är bara lite mesch och de blir genomblöta och skitkalla och skyddar inte alls från vind. Jag har ett gäng supervarma jättevadderade skidvantar hemma, men de känns dels alleles för varma, och en aning klumpiga, för tillfället. Så jag söker något vindtätt och vattenavstötande att ha tills det, om det nu blir det, ännu kallare. Jag köper gärna online då jag försöker undvika affärer. Och kommer kärna billigt undan. Någon som har något tips? Jag funderar på de här, men jag är inte kunnig nog att av göra om de är vettiga utifrån en bild: https://www.bikester.se/red-cycling...handskar-M156617.html?vgid=G859696&cgid=36953

MartinRF

Aktiv medlem
Härom året köpte jag ett par tunnfodrade, vattentäta (regntäta) handskar på Ekesiöö. De har fungerat över föväntan när det är några plusgrader och blött.

/Martin

simson

Aktiv medlem
Jag köpte medvetet ett par extrahandskar som var för stora å kör lager på lager , funkar bättre än lobster vantarna som bara funkar -15 eller lägre annars svettas jag.
Mange

kais01

Aktiv medlem
min uppsättning.

korta cykelhandskar till vänster till nedåt typ 8 grader, sedan kinesiska cykelhandskar med windstopperliknande membran till nedåt nollan, och därefter sist till höger fleecevantar från jula. är det kallare än minus 10 kombineras 1 och 3.

fryser därmed aldrig om fingrarna. inget av paren kostar över 100 sekiner. tvättas regelbundet i maskin, en nödvändighet att de skall klara det. av cykelhandskarna i mitten har jag en liknande variant med förstärkning i handflatan för mtb. även dessa håller huvudsakligen torrt i väta.
6E0E8FC1-6168-49CF-A62C-1F9F21885ACE.jpeg

HåkanC

Aktiv medlem

DanielS

Aktiv medlem
Kör också lager på lager. Men nackdelen med det är att det blir lite besvärligt om man behöver ta av och på handskarna några gånger, som jag av olika skäl behöver göra under min pendling.

Jag köpte ett par Craft Rain Glove 2.0 för några veckor sedan. Fungerade ypperligt igår när det var +4 och regn. Kör med merino-liners under. Den här kombinationen blir dock kall för mig vid noll-gradigt. Jag är dock ganska frusen om händerna mot för vad de flesta skriver här och jag har problem att hitta fingerhandskar som fungerar när det börjar bli runt nollan.

Jag tycker också att de flesta handskar är små i storleken? Jag har stl 11/XL av ovanstående och de är lagom. Jag har inte speciellt stora händer och ganska korta fingrar (tror jag).

zinkpasta

Aktiv medlem
+1 på detta som innersta lager när det är riktigt surt väder, t.ex. runt nollan och regn. Har alltid 1-2par av liknande (https://www.biltema.se/bygg/arbetsk...ndskar/kraftig-nitrilhandske-50-st-2000043066) i pendelväska/mtb-ryggsäck/fickan vid utflykter så här års.

Även trevliga att ha om man ska bråka med strulande kedja eller så i fält.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Massa bra svar här. Tack. Jag ska göra med diskhandskar fram tills att jag hittar det jag söker.

Jag tänker nu handskar för främst pendling till jobb, förskola och hem. Typ 2 mil om dagen på mestadels asfalt. Vore trevligt om de är någorlunda dugliga för en skogstur, men såhär på vintern lär jag inte ta någon längre sådan.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag tänker nu handskar för främst pendling till jobb, förskola och hem. Typ 2 mil om dagen på mestadels asfalt. Vore trevligt om de är någorlunda dugliga för en skogstur, men såhär på vintern lär jag inte ta någon längre sådan.
Då är det ju verkligen bra om de är i varselfärg och gärna även reflekterande

Makten

Aktiv medlem
inte så särskilt när det gäller handskar tycker jag:) det är väl bra med lite starkare material i handflatan på mtb, men sådana duger bra även till övriga discipliner.
För mig är skillnaden enorm. Bara till och från skogen kan jag frysa fingrarna av mig på 10 minuter, i samma handskar som jag sen svettas ihjäl i när jag cyklar i skogen. Av den anledningen brukar jag ha ett par tunna skalöverdragstumvantar för transport som jag tar av mig när stigcyklingen börjar. Bra vid fika också.

kais01

Aktiv medlem
ok makten; fartvinden. håller helt med dig, man får gå över till varmare grejor när man kör under sådana förhållanden.

det gäller förresten även klädseln; det går bra med lite mindre värmande grejor vid skogsåka.

ett bra plagg att reglera värmen med är halsduk:)

Steel is Real

Aktiv medlem
Grymma handskar ner till nollan. Köp en stl större och få plats med ett par tunna fingervantar under. Då klarar det -2. Men kallare än så kräver varmare handskar. Jag köpte mina på clasolson för typ 2-3 år sen. Håller än.

MartinRF

Aktiv medlem
Grymma handskar ner till nollan. Köp en stl större och få plats med ett par tunna fingervantar under. Då klarar det -2. Men kallare än så kräver varmare handskar. Jag köpte mina på clasolson för typ 2-3 år sen. Håller än.
Detta är mitt nästa steg när de tunna handskarna fån Ekesiöö inte räcker till.
/Martin

Little Stereo

Aktiv medlem
Jag kör de här från Craft (Hybrid Weather gloves), inne i stan med tunna långfingrade handskar och utanför stan med tummvantefodralet nerfält:

Bilagor

• Craft Hybrid Weather Gloves.JPG
    Craft Hybrid Weather Gloves.JPG
    28.7 KB · Besök: 94

Tomcat1

Aktiv medlem
Jag köpte medvetet ett par extrahandskar som var för stora å kör lager på lager , funkar bättre än lobster vantarna som bara funkar -15 eller lägre annars svettas jag.
Mange

Hittills så är det en av de varmaste december-månader så jag tror inte att ett par såna här handskar nånsin kommer behövas här i huvudstaden.

Visst är det stor skillnad på vilka handskar som krävs beroende på typ av cykling. För mig är det helt avgörande med en ofodrad innerhand för all inspirerad körning. Så fort det är fodrat i innerhanden så blir det hopplöst att hålla i sig; yttertyget sitter still mot styret och innertyget mot handen.
Har kört en del med längskidhandskar som dessa:https://www.xxl.se/dahlie-glove-buffet-langdskidhandske-unisex-svart/p/1120854_1_style
Inget dåligt alternativ.

simson

Aktiv medlem
”Hittills så är det en av de varmaste december-månader så jag tror inte att ett par såna här handskar nånsin kommer behövas här i huvudstaden.”
Klart de behövs ibland , har pendlat i typ 30 år och nog fasen har de behövts ett antal gånger under den tiden , oftare förr då jag hade drygt 30km till jobbet å då var det ingen sopsaltning och dåligt plogat, tog allt emellan en till två timmar beroende på underlag då lovar jag att det var skönt 😜

erik h

Aktiv medlem
Tegera 295. Fruktansvärt bra ner till riktig vinter med snö och riktigt strapatsväder. Då är det ju helt enkelt tumvantar eller alpingrejer man behöver. Tunna sommarhandskar inuti ett utrensat ytterskal av en enkla tumvantar har funkat i gräsliga cykelförhållanden för min del. Svårt med växlar då förstås.
Men 295orna låter fingrarna vara fria i oväntat kallt och blåsigt väder. Eller blött. Överlägset de Endura, Hestra och annat jag försökt med.

kais01

Aktiv medlem
gillar också arbetshandskar till mycket hemmavid. men det är ju verkligen en gåta varför de oftast har vitt skinn i arbetsytorna.

är det för att de så snart som möjligt ska se helt ofräscha ut och bytas ut i förtid? ökar försäljningen om inte annat.

handske 1 och 3 i min post nr 4 är minst fem år gamla. undrar hur de sett ut om de varit vita. en och annan avhoppad kedja har man ju greppat...

Maglia Nera

Aktiv medlem
Kör också med Tegera, fast tillräcklig stora så att jag kan klämma in ett par tunna vantar när det blir riktigt kallt.

Viktigast för temperaturregleringen är glipan mellan handskarna och jackan. När det är varmt som det var nu i helgen är glipan öppen, så att kalluft kommer in, men när det blir ner mot noll så är det avgörande att ingen kalluft kan komma in där. Det spelar ingen roll hur bra handskarna är i övrigt om kalluft ändå kan tränga sig in.

sdx

Aktiv medlem
Det är skillnad på handskar och vantar och ts frågar om vantar men endast ett fåtal har fattat vinken.

DanielS

Aktiv medlem
Tegera 295. Fruktansvärt bra ner till riktig vinter med snö och riktigt strapatsväder. Då är det ju helt enkelt tumvantar eller alpingrejer man behöver. Tunna sommarhandskar inuti ett utrensat ytterskal av en enkla tumvantar har funkat i gräsliga cykelförhållanden för min del. Svårt med växlar då förstås.
Men 295orna låter fingrarna vara fria i oväntat kallt och blåsigt väder. Eller blött. Överlägset de Endura, Hestra och annat jag försökt med.

Låter lockande att testa eftersom jag själv har svårt att hitta tillräckligt varma fingerhandskar. Hur är storlekarna? Jag upplever som sagt de flesta handskar som små i storleken, iaf jämfört med storlek på andra typer av kläder..

glitch

Aktiv medlem
Tegera är bra men helst modell med kardborre cuff. De som Erik länkar är sladdriga runt handleden och bjuder gärna på jackglipa finns / fanns förut motsvarande modell men med kardborreavslut. De var grymma.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Jag skrev vantar men avsåg nog faktiskt handskar. Slarvigt av mig. Finns ju en hel uppsjö av bra förslag här. Jag har sällan blivit besviken på handskar eller vantar av hestra och 140 spänn är ju som hittat. Annars ser ju de där Tegeravandskarna härligt billiga ut. Jag har en förkärlek för saker som inte i första hand är ämnade för det man använder det till.
Tusen tack allihopa!

GoranS

Aktiv medlem
Ja så är det kanske, men trots det så fryser åtminstone jag om fingrarna och tårna, även om resten av kroppen är varm.
Ja, fingrarna mina är inte glada ens i den nuvarande temperaturen när det fortfarande är meteorologisk höst. Ute och gick ett par timmar i lugn takt (pga sällskapet) idag och det var gränsfall trots hyggligt fodrade tumvantar.

Fö har Stockholm haft vinter åtminstone de fem senaste åren; https://www.smhi.se/vader/observationer/ankomst-arstider/vin/2019

zinkpasta

Aktiv medlem
Dessvärre inte.. Däremot så testade jag lager-på-lager med ytterhandsken jag länkade längre upp (https://www.bikester.se/roeckl-raron-handskar-666351_1463349.html) igår, och tyckte det funkade riktigt bra - på morgonen med en tunn handske under så gav den extra värme och vindskydd, och på vägen hem i regn så höll den innerhandsken varm och torr sånär som på kontaktytan mellan handske och hoodsen (dvs mellan tumme och pekfinger), där kändes det lite fuktigt efter 15min sådär, men blev aldrig värre.

Ingen perfekt lösning för alla kanske, men för mig kommer de följa med i standardkittet i pendelväskan så man är beredd vid snabba väderomslag :-)

dogday

Aktiv medlem
Jag är benägen att frysa om händerna, vilket lett tillett stort handsksortiment med exakt definierade temperaturspann 🤓. När det är kallt men ovan 5°C använder jag ett par Hestra Ergo Grip, men jag tror något tunn-vadderat windstopperalternativ kan vara bättre i pris då.

Vid 0–5°C använder jag Black Diamond Dirtbag Gloves. De är gjorda i skinn vilket innebär att de andas helt OK (har par Hestra Czone, vilket är deras vattentäta variant, men de blir lätt svettblöta och sedan kalla när det inte regnar), men ändå klarar av regn så länge man fettar in dem. Rejäla och vadderade handskar som ändå funkar bra att växla bockstyre med. Kan förstås upplevas som overkill beroende på hur varma händer man har. Verkar också finnas billigt på en i Sverige nylanserad e-handelsjätte.

grondahl

Aktiv medlem
Fick nyligen reklam för denna, ngn som testat?
Mvh /Kallhand
Jag har en handske som ser identisk ut som är inköpta på xxl. De är smidiga men inte jättevarma. Är dock inte frusen av mig. Har också ett par likadana Tegera 295 som har länkats förut, till min frus ständiga besvikelse så använder jag dem till det mesta om det är kallt ute. Sköna, smidiga, varma.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer