Var är kedjelåset på den här kedjan?

lagrave

Medlem
Enligt specen för min cykel borde jag ha ett kedjelås men jag hittade det inte när jag skulle ta av kedjan. Nu har jag rengjort den och hittar fortfarande inte kedjelåset. Ser jag dåligt?

IMG_20201013_145410.jpg

IMG_20201013_145449.jpg

Bilagor

nieves

Aktiv medlem
En bit verkar vara på väg att rymma i nedre vänstra kanten. Förutom det så ser den ut att vara nitiskt befriad från låsbara snabbalternativ.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag köpte en kedja med märkligt lås vid ett tillfälle. Man hade en ytterlänk med bägge pinnar på. Man monterade kedja på bägge pinnar, böjde ytterlänken lite så pinnarna närmade sig varandra sen kunde man lägga på ytterlänksplattan som låste när plattan som böjts fjädrade tillbaka. Funktionen syntes bara pyttelite monterat och bara på en sida.

moros

Aktiv medlem
Ja shimano har det på vissa kedjor. Men jag tyckte den plattan avvek rätt tydligt i utseende om jag inte minns fel

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Bara för att kedjan specas med lås, är du säker på att det användes vid montering?
Jag såg en nit som inte såg maskin nitad ut.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jo, shimano har det på vissa lågpriskedjor som HG40 tex

Visa bilaga 447732

Jag blir osäker. Tror jag såg två separata hål och att det var ett skumt okänt kedjemärke. Köpte den lokalt hos en liten sportaffär på impuls. Ville prova Gammel-Konan som byggdes som SS till SSSM.

Carl-Otto

Ny medlem
Den undre bilden. Nit fyra under ifrån och rakt upp finns ett litet hål. Den niten är den del som pressa samman.

Kneecap

Aktiv medlem
Den undre bilden. Nit fyra under ifrån och rakt upp finns ett litet hål. Den niten är den del som pressa samman.
Tjena!

Bara smuts, tittar du på den övre bilden på samma nit så är det en helt vanlig.
Kedjan är nitad på fabrik och då ser man det enbart om den biten som slog igenom är lite deformerad.

Pfaff

Aktiv medlem

moros

Aktiv medlem
Det där är ju ett helt vanligt standardlås på en 1/8” standardkedja för en standardcykel med eller utan navväxel.
Nope, det är en engångsvariant (förutsätter jag) som Shimano leverar med vissa kedjor istället för brytniten. Ett standardkedjelås brukar vara tre delar, baksidan är först en hel platta sen utanpå det har man låset.

1603792606514.png

Denna varianten är en platta bara, man böjer kedjan lite i sidled så att nitarna kommer in i plåten och sen låser den när kedjan blir "rak"

Senast ändrad:

lagrave

Medlem
Nope, det är en engångsvariant (förutsätter jag) som Shimano leverar med vissa kedjor istället för brytniten. Ett standardkedjelås brukar vara tre delar, baksidan är först en hel platta sen utanpå det har man låset.

Visa bilaga 450047
Denna varianten är en platta bara, man böjer kedjan lite i sidled så att nitarna kommer in i plåten och sen låser den när kedjan blir "rak"
Vem var det där inlägget riktat till?

Crocko

Aktiv medlem
KMC är en billighetskjedja som ej har lås, nitverktyg som gäller. Lika bra det oftast.
Hoppsan, hur många fel kan man få in i en mening?
Billig?

Ej Lås?

Bra länk om man vill lära sig lite mer om kedjor:

Spinx

Medlem
Hoppsan, hur många fel kan man få in i en mening?
Billig?

Har en KMC kedja på en Bmx och på en pendlarcykel. Båda kjedjorna köptes på XXL vid samma tillfälle. Tror de kostade typ 170 kr tillsammans.
Hade ngn Univega eller va cykeln hette, typ 25 kg stålram, vill minnas det stog KMC på den kjedjan också.

Generellt efter 30 års mtb cyklande och tio år i Swe cup så har man lärt sig att köra allt i hela drivlinan från samma tillverkare. Sram och Shimano är ( tyvärr ) det enda som egentligen går att använda om man vill ha mest mil ur totalkostnad. Om man då förutsätter att man byter grejer så fort funktionen börjar gå ner och inte lever med tveksam funktion ett tag. På 90 talet åket jag endel udda drivlinor, Ringle, Paulsgear o va det hetta, fint eloxerade i ngn lattjo färg. Idag finns det ingen anledning att krångla med tillverkare som säljer små serier, eller bekymmra sig om kjedjelås.
Shimano har åtminstone 65% av världsmarknader, Sram nästa 20- 25% , resterade små utta märken som KMC o annat.
Kör i daxläget Sram AXS på alla hojjar.
Det görs massa tester av olika prylar men de stämmer max varannan gång med vad jag själv erfar när jag själv väljer att köra grejerna så har i stort sett slutat titta på sånt.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
KMC är en billighetskjedja som ej har lås, nitverktyg som gäller. Lika bra det oftast.
🤣 snacka om generalisering.
KMC tillverkar, i likhet med Shimano och SRAM ( men inte Campagnolo) billiga kedjor. Och väldigt dyra, allt för olika ändamål.
Och KMCs kedjor kommer med "missing link"kedjelås utom möjligen för de allra billigaste. I likhet med Shimano mfl.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer