Instämmer med de flesta i tråden här, alltså grundgrejen att vi stigcyklister ska vara nästan äckligt trevliga och bromsa in överdrivet mycket, då blir det bättre för alla! Och om fotgängare är otrevliga, fortsätter man att le och argumenterar lugnt och diplomatiskt. Sen får man ju ändå stå upp för sig verbalt och förklara, utan att skälla, och utan att dras in i gräl.
Har bland annat pratat med en person som skrek till på mig och två kompisar i södra Sandsjöbacka att DET ÄR NATURRESERVAT OCH FÖRBJUDET ATT CYKLA, GÅ AV, GÅ AV! (de sista två "gå av" skulle jag vilja ha versaler i kvadrat resp kubik på, hittar inte de tangenterna...). Jag berättade för honom om allemansrätten och då sa hans fru till honom att lugna ned sig, så det gick faktiskt fint.
Enda gången som jag nästan tappade det var när en stor dam möte mig på en lång, hög spång, och jag klev av spången, ner i ganska dyigt gräs och stod bredvid och sa:
"–Hej, fin dag" och hon stannar framför mig och är då alltså ovanför mig och bara kläcker ur sig:
"–Måste sånna som ni vara ute och förstöra naturen?" jag svarade:
"– Det är väl trevligt att många är ute här och cyklar, går, springer och så vidare?"
Den situationen var faktiskt nästan förnedrande. Men jag tog det och kan känna att jag blir pissed på den där damen bara när jag skriver detta, men tja, jag gjorde nog rätt. Men det flög definitivt andra tänkbara kommentarer i huvudet till den otrevliga damen resten av den rundan.
Kanske dumt att ta upp dessa två verkligen extraordinära händelserna som jag har upplevt, 99 procent av gångerna är det ju glada möten på stigarna precis som många av er andra vittnar om här i tråden, många är nyfikna på cykeln och frågar grejer, eller står och kikar och hejar på lite smått. Så ja, kontentan är ju så klart att fortsätta heja, få ögonkontakt och ha extra god marginal när man bromsar in etc, men sen får man ju ändå säga emot om man blir påhoppad. Och om/när man gör fel själv eller kommer för fort och skrämmer någon så får man bjuda på ett förlåt och ursäkta. Det kostar inte så mkt.