liten_men_tuff
Aktiv medlem
Var den trevligaste personen på stigen - Stigvett för stigcyklister
😂 Ja. Men hästar hör väldigt bra, så även en stealthy shimano kan skrämmas...Eller så skaffar man en cykel med tysta Shimano-nav.![]()
😂 Ja. Men hästar hör väldigt bra, så även en stealthy shimano kan skrämmas...Eller så skaffar man en cykel med tysta Shimano-nav.![]()
Tror också det är effektivast faktiskt, men det är klart att det finns en botten där man liksom, tja, måste reagera om än sansat.Jag tror att man vinner mycket på att bara låta den andre vara otrevlig. Det är lättare för mig i vart fall. Om jag går igång och blir arg så är det bara jobbigt längre tid än om jag kan hålla ihop det och styra mina känslor som en vettig människa.
Lågaffektivt bemötande – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Morötter i ryggfickan, en till hästen och en till ryttaren.
seriöst, babymorötter är nog den mest underskattade snacken att ta med sig ut
Alltså, ringklocka använder man i trafiken. I skogen saktar man ner och säger hej. 30 gånger trevligare (enligt de forskningsrapporter jag läst på området).
Exakt. Jag rekommenderar som sagt att stå still och vara tystSkrikande skivbromsar är ett alternativ till ringklocka, så slipper man ha så mycket på styret.
Är det rimligt att ha en häst som är så känslig att den skenar okontrollerbart vid ljudet av en skrikande/gnisslande skivbroms? Innebär ju en stor fara för både ryttare, häst och allmänhet.Exakt. Jag rekommenderar som sagt att stå still och vara tyst
EDIT. Och ja, jag har hästvana
![]()
Jennys häst blev skrämd av cyklist – fick avlivas: ”En stor sorg”
För drygt en månad sedan var Jenny Ek från Säve med om en allvarlig olycka som slutade så illa att hästen Poker fick avlivas direkt på plats. – Jag är ledsen att det blev så här. Det hade inte behövt hända om cyklisten varit mer påläst om skyltarna.www.svt.se
Nej, det var ganska ansvarslöst. Men å andra sidan så var det en ridled specifikt för ridning där cykling var förbjudetÄr det rimligt att ha en häst som är så känslig att den skenar okontrollerbart vid ljudet av en skrikande/gnisslande skivbroms? Innebär ju en stor fara för både ryttare, häst och allmänhet.
Detta!Jag pratar alltid högt när jag ser en häst, så den och ryttaren hör mig. Hejar glatt hela vägen förbi så hästen har koll.
Verkligen, bra "budord". Punkt 5 (7) borde de tryckas mer på- glöms ofta bort.Stivettreglene - NOTS
www.nots.no
Bra diskussion, kan bidra med befintliga "10 budord", dom är bra även om flera överlappar varandra men belyser viktigheten lite extra.
Jag tycker att du har fel. Givet att vi skall samsas på stigarna så måste principen vara att den som kommer uppifrån skall hålla nere farten så pass att en farlig situation inte skall kunna uppstå. När du väl har så låg fart så känns det väl rimligt att släppa förbi den som strävar uppåt? Neråt kommer man ju alltid genom att släppa på bromsarna.sen ser jag att amerikanarnas faktiskt farliga skrivbordsprodukt regel 10 att folk på väg upp inte skall se upp och träda åt sidan när folk kommer uppifrån spridit sig till norge. att det skulle vara svårt att starta uppåt igen är ju faktiskt nys. och vem bryr sig om att få gå någon meter om det blir ett stopp. säkerhet är viktigare, och den med kortast bromssträcka stannar. så självklart. så som det är på skidor och andra discipliner.
Det är ju helt självklart, och gäller ju även i andra situationer än cyklist vs cyklist, det kan ju vara en pensionär eller ett barn som vandrar uppåt. Givetvis måste det största ansvaret att undvika olycka ligga på den som valt att släppa på och därmed utsätta sig själv och andra för risker. Eller ska cyklister på gatan hoppa upp på trottoaren när jag drar på med bilen också?Jag tycker att du har fel. Givet att vi skall samsas på stigarna så måste principen vara att den som kommer uppifrån skall hålla nere farten så pass att en farlig situation inte skall kunna uppstå. När du väl har så låg fart så känns det väl rimligt att släppa förbi den som strävar uppåt? Neråt kommer man ju alltid genom att släppa på bromsarna.
härligt att ni är idealister, och det är bra med ömsesidig hänsyn. men det funkar alltför ofta inte så i praktiken. eller är ens tekniskt möjligt. att röra sig uppåt mot den narurliga färdriktningen innebär definitivt ett ansvar.
påminner om en lag som fanns i norsk trafiklagstiftning länge, att man aldrig fick köra bil snabbare än att man kunde stanna på en tredjedel av den överblickbara vägsträckan. kanske gäller fortfarande. lycka till med det.
att den som är upphinnande i samma riktning har helt ansvar gentemot långsammare ekipage ser jag däremot som självklart.
Hade du refererar till en dag i Järvsöbacken så förstår jag dig absolut. Men nu pratar du om #naturen och #trafiken. Som sagt tidigare, vad som är teknisk möjligt beror ofta på hur snabbt man rör sig.härligt att ni är idealister, och det är bra med ömsesidig hänsyn. men det funkar alltför ofta inte så i praktiken. eller är ens tekniskt möjligt. att röra sig uppåt mot den narurliga färdriktningen innebär definitivt ett ansvar.
påminner om en lag som fanns i norsk trafiklagstiftning länge, att man aldrig fick köra bil snabbare än att man kunde stanna på en tredjedel av den överblickbara vägsträckan. kanske gäller fortfarande. lycka till med det.
att den som är upphinnande i samma riktning har helt ansvar gentemot långsammare ekipage ser jag däremot som självklart.
Varför är den ”naturliga färdriktningen” nedför?
Den ”naturliga färdriktningen” är väl i den riktning målet med min färd befinner sig, kan vara både uppför och nedför beroende var på vägen/stigen jag är för tillfället.
Då är det en avlyst bana också, det är det sällan på stigar i skogen där allemansrätten gäller eller på gator och vägar ute i trafiken.Vad är den naturliga färdriktningen för en störtloppsåkare?
Vi stigcyklister är en ny besökargrupp i skogen utifrån ett historiskt perspektiv. När intresset och volymen ökar medför det fler konfliktsituationer med övriga besökare. Vill vi ha kvar möjligheten att fritt stigcykla i stadsnära, t ex kommunala, skogar är det hela enkelt. Ansvaret ligger i allt väsentligt hos oss att se till att konflikterna (upplevda/verkliga) hålls till ett minimum. Ser vi i backspegeln kommer det annars leda till inskränkningar och förbud.
Det finns inget förkörsrätt.
Det finns väjningsplikt.
Låter som semantik men man har inte ”rätt” till fri väg. Dock slingrar sig begreppet förkörsrätt in i språket och - åtminstone i Finland - även in i trafikutbildningen.
Det är väl bara att vänta på att det upphöjs till mänsklig rättighet. ”Kränkning av min förkörsrätt”.
Inlägget innehåller spår av sarkasm. 😉
påminner om en lag som fanns i norsk trafiklagstiftning länge, att man aldrig fick köra bil snabbare än att man kunde stanna på en tredjedel av den överblickbara vägsträckan.