Var den trevligaste personen på stigen - Stigvett för stigcyklister

Wingqvist

Aktiv medlem
Jag tror att man vinner mycket på att bara låta den andre vara otrevlig. Det är lättare för mig i vart fall. Om jag går igång och blir arg så är det bara jobbigt längre tid än om jag kan hålla ihop det och styra mina känslor som en vettig människa.
Tror också det är effektivast faktiskt, men det är klart att det finns en botten där man liksom, tja, måste reagera om än sansat.

Jacoba

Aktiv medlem
Apropå hästar. Hög vissling är också bra när man ser dem. Vissling = kom hit nu hästjävel för jag vill inte gå ut i den leriga vinterhagen och hämta dig.

KOLOSS

Aktiv medlem
seriöst, babymorötter är nog den mest underskattade snacken att ta med sig ut

KOLOSS

Aktiv medlem
I mitt huvud är det en massa magnesium, kolhydrater och vatten. Borde vara trevligt mot kramp!

Erik O

Aktiv medlem
Bra skrivet. Vi har en otroligt priviligierad situation i det här landet i och med allemansrätten med fantastiska möjligheter till fin stigcykling som vi får vara varsamma med.

Kan också bara hålla med om det här med att sakta in, det räcker inte med att sakta in så att man själv känner att man har koll, utan att den passerade måste också känna sig helt lugn och trygg med situationen. Oftast betyder det att man saktar in i god tid och passerar och möter folk på stigarna bara lite snabbare än gångfart och helst med ett vänligt hej.

HiLo

Medlem
En liten ringklocka är bra. Blivit tackad så många gånger, av både promenerare o ryttare, för att jag plingat innan en omkörning :-)

rödblå

Medlem
Skrikande skivbromsar är ett alternativ till ringklocka, så slipper man ha så mycket på styret.

jonte987

Aktiv medlem
Skrikande skivbromsar är ett alternativ till ringklocka, så slipper man ha så mycket på styret.
Exakt. Jag rekommenderar som sagt att stå still och vara tyst
EDIT. Och ja, jag har hästvana

rödblå

Medlem
Jag brukar vissla på någon melodi när jag passerar fotgängare bakifrån. Folk har en tendens att bli rädda av ringklockor och skrikande skivbromsar. Att många har hörlurar gör inte saken bättre.

rödblå

Medlem
Exakt. Jag rekommenderar som sagt att stå still och vara tyst
EDIT. Och ja, jag har hästvana
Är det rimligt att ha en häst som är så känslig att den skenar okontrollerbart vid ljudet av en skrikande/gnisslande skivbroms? Innebär ju en stor fara för både ryttare, häst och allmänhet.

KOLOSS

Aktiv medlem
Är det rimligt att ha en häst som är så känslig att den skenar okontrollerbart vid ljudet av en skrikande/gnisslande skivbroms? Innebär ju en stor fara för både ryttare, häst och allmänhet.
Nej, det var ganska ansvarslöst. Men å andra sidan så var det en ridled specifikt för ridning där cykling var förbjudet

mcperand

Medlem
Tjockt med folk i Nåsten väster om Uppsala idag med cyklister, löpare, hästar och fotgängare på de mest oväntade stigar. Alla hälsade glatt tillbaka och gav varandra gott om utrymme utom en grupp svettocyklister...

Knä-Ola

Medlem
Nu som det är rejält med tryck på populära stigar så kan man också ta sig lite längre bort och köra där inte alla är. Det är överraskande hur kort väg det är till stigar som snarare växer igen än blir slitna!

Waylost

Ny medlem
Jag pratar alltid högt när jag ser en häst, så den och ryttaren hör mig. Hejar glatt hela vägen förbi så hästen har koll.
Detta!
Börjar prata så fort du ser hästen.
Hästen är garanterat van vid människoröster och vet att det inte är en varg som kommer i full fart bakifrån.

Klanget från sporrarna på cowboyboots är förövrigt där för att hästen ska höra när du kommer

heklamama

Aktiv medlem
Tack Aron.

Jag tror att det hjälper att tänka att man har skyldigheter gentemot sina medmänniskor. Om man fokuserar för mycket på sina upplevda rättigheter blir det ofta konflikter.
Känslan att alla är idioter bör leda till att fundera över sitt eget beteende.
AF00C325-B71D-4CFF-BD75-9599B88732E0.jpeg

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer