Var den trevligaste personen på stigen - Stigvett för stigcyklister

Jag upplever att folk har förväntningar på att man skall vara hetsig och taggig på mtb, tyvärr. Finns en sträcka jag genar där det inte uppenbart är cykelförbud, men mycket folk och lite .. mindre idealiskt att cykla på. Cyklade igår längs spängerna. Möter en grupp äldre damer som börjar muttra typ ”ojoj hur skall vi nu rymmas. Jag har inte skor för leran”

Jag stannade och rullade av spången. Hälsade glatt. De såg uppriktigt förvånade ut. Funderade på hur det brukar gå till här, eller om dessa damer var ovanligt lättskrämda.

Det jobbigaste är ju när lycra löpare springer i våra mtb spår , tycker att det borde vara så enkelt att får vi inte cykla på deras eljuspår så ska dom inte löpa på våra cykelleder.

Det jobbigaste är ju när lycra löpare springer i våra mtb spår , tycker att det borde vara så enkelt att får vi inte cykla på deras eljuspår så ska dom inte löpa på våra cykelleder.
Hur är det jobbigt? Jag frågar inte för att mucka, utan för att jag är nyfiken!

Min generella inställning i skogen är att jag ger företräde till äldre (för dom kanske inte alltid är lika smidiga) och yngre barn (som kanske är lite yviga och ouppmärksamma :P), men sen typ person med hund, eller person på häst. Oftast tänker jag, och hoppas, att den som smidigast och enklast kan flytta sig från spåret vid ett eventuellt möte, också gör det. Inte alltid folk är så samarbetsvilliga, men så försöker jag tänka.

Ofta har jag fått ett leende och ett tack när jag visat hänsyn och gjort en "ansträngning" för att andra ska komma fram, vilket är så jävla fint. Då blir det även roligare att fortsätta försöka bete sig vettigt. :D

Senast ändrad:
Hur är det jobbigt? Jag frågar inte för att mucka, utan för att jag är nyfiken!
Oftast så står dom mitt i stigen när man kommer och blänger för att man kommer på mtb och aktar sig inte, eller så springer dom på stigen oc totalt skiter i att akta på sig fast man kommer sakta bakom och säger "ursäkta skulle jag kunna komma förbi".

mötte en typiskt tävlingslöpare förra veckan som vägrade akta på sig och sa "hördu grabben du får vänta tills stigen blir bredare så du kan cykla om här gäller allemansrätten så han vägrade att bara kliva av stigen så jag fick komma förbi. Och så tycker det ofta är att löpare är ignoranta skitstövlar som inte ger någon hänsyn.

Oftast så står dom mitt i stigen när man kommer och blänger för att man kommer på mtb och aktar sig inte, eller så springer dom på stigen oc totalt skiter i att akta på sig fast man kommer sakta bakom och säger "ursäkta skulle jag kunna komma förbi".

mötte en typiskt tävlingslöpare förra veckan som vägrade akta på sig och sa "hördu grabben du får vänta tills stigen blir bredare så du kan cykla om här gäller allemansrätten så han vägrade att bara kliva av stigen så jag fick komma förbi. Och så tycker det ofta är att löpare är ignoranta skitstövlar som inte ger någon hänsyn.
Låter precis som många andra människor jag hört snacka fast då gällde det mtb-cyklister i skogen...

Trist! Men kanske är ett lokalt fenomen, kan inte påminna mig om att jag stött på någon sådan under 20 års stigcyklande.

Stämmer väl med mina egna erfarenheter. Kan det vara att traillöpning är det senaste? Så de taggiga MTB-cyklisterna har flyttat vidare dit? :)

Dom äter för lite Snickers helt enkelt. Lågt blodsocker = sur och grinig gubbe/kärring! 👿🙉🍫

Som överallt annars så sitter inte attityden i kläderna man bär, varken i skogen eller på cykelbanorna.

Ja, mötte en skock orienterare som sprang ner oss när vi försökte cykla bakom Hellasgården. Typiskt oskön attityd, så idioter finns överallt.

Appropå möte med häst, vi som cyklar i Hellas har sällan dom problemen i närmaste omgivningen, det är när vi drar oss ut mot Erstavik, där stall finns mot Fisksätrahållet till vi möter hästar, upplever själv att det finns en god stämning och ryttarna brukar tacka mig för bra beteende.

Men nu försöker man liva upp de gamla planerna på ett ridhus på ängen mitt emot Tenntorp, ett bra läge för ungdommar från Älta och västra delarna av Nacka, men vad blir konsekvenserna när det börjar bli en massa hästar mitt i Sthlms cykelmecka utanför själva ridskolan 😳

/Orolig

Ja, mötte en skock orienterare som sprang ner oss när vi försökte cykla bakom Hellasgården. Typiskt oskön attityd, så idioter finns överallt.

Kan de va så att Ravinen just joggat iväg tillsammans en större grupp, med kanske ungdommar upp mot skogen, det är väl då man som cyklist bör väja och kanske vänta ut tills dom passerat.
Det är ju just såna här möten som är så viktiga att dom blir bra, som tråden handlar om.

Nej, det var flåsande, stint stirrande vuxna på sörmlandsleden med en karta i handen. Ingen aning om vad de höll på med men vi blev bokstavligen nersprungna. Mötte en idiot som kom nerför en stig där jag fick kasta mig av cykeln åt sidan.

Så idioter verkar finnas överallt.

Själv försöker jag att heja glatt och stanna/sakta in så fort vi får möte på stigen för att inte uppfattas som skogens största idiot.

den norska regeln nr 10 som jag kritiserade stipulerar alltså förkörsrätt uppför. obra.

"Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett"

Tävlar man i MTBO så ska man ge företräde för cyklister på väg upp!
Den på väg ner tappar i förhållande minst tid, troligen, samt att det är en säkerhetsaspekt!
Det sistnämnde är väl huvudskälet för Norges punt 10 antar jag.

Nej, det var flåsande, stint stirrande vuxna på sörmlandsleden med en karta i handen. Ingen aning om vad de höll på med men vi blev bokstavligen nersprungna. Mötte en idiot som kom nerför en stig där jag fick kasta mig av cykeln åt sidan.

Så idioter verkar finnas överallt.

Själv försöker jag att heja glatt och stanna/sakta in så fort vi får möte på stigen för att inte uppfattas som skogens största idiot.

Tja, dom orienterade väl 😄
Man kan bli väldigt koncentrerad och inne i sin kartläsning, då är inte perferiseendet det bästa för stunden.

Dåliga möten sker ju ofta på bekostnad av skymd sikt, då de blir plötsliga.
Sen finns det tyvärr många äldre orienterare som är mindre glada att det växer fram en massa nya stigar, så surgubbar finns det gott om.

Dessa stigar kan andra sidan göra gott för barn/ungdomsorienteringen som behöver stigar för sin nivå.

Appropå möte med häst, vi som cyklar i Hellas har sällan dom problemen i närmaste omgivningen, det är när vi drar oss ut mot Erstavik, där stall finns mot Fisksätrahållet till vi möter hästar, upplever själv att det finns en god stämning och ryttarna brukar tacka mig för bra beteende.

Men nu försöker man liva upp de gamla planerna på ett ridhus på ängen mitt emot Tenntorp, ett bra läge för ungdommar från Älta och västra delarna av Nacka, men vad blir konsekvenserna när det börjar bli en massa hästar mitt i Sthlms cykelmecka utanför själva ridskolan 😳

/Orolig

Förhoppningsvis klarar en majoritet fortsatt av att möta häst på ett bra sätt - typ sakta in, tjoa till vänligt och släpp förbi / kör om i lugn jogg-fart. Exploderar det med ridning så lär det behövas separata spår på sikt, och märkas på skicket men jag gissar att det dröjer.

Tja, dom orienterade väl 😄
Man kan bli väldigt koncentrerad och inne i sin kartläsning, då är inte perferiseendet det bästa för stunden.

Dåliga möten sker ju ofta på bekostnad av skymd sikt, då de blir plötsliga.
Sen finns det tyvärr många äldre orienterare som är mindre glada att det växer fram en massa nya stigar, så surgubbar finns det gott om.

Dessa stigar kan andra sidan göra gott för barn/ungdomsorienteringen som behöver stigar för sin nivå.
Jovars, orienterare kan uppträda lite förvirrat ibland.

Förhoppningsvis klarar en majoritet fortsatt av att möta häst på ett bra sätt - typ sakta in, tjoa till vänligt och släpp förbi / kör om i lugn jogg-fart. Exploderar det med ridning så lär det behövas separata spår på sikt, och märkas på skicket men jag gissar att det dröjer.

Risken är att det blir inte bra för någon, då det kan bli väldigt mycket möten, båda vill ju utöva sina aktiviteter med så lite störningar som möjligt.
Menar inte att vi cyklister har mer rätt att vara där, men man behöver ju inte bygga problem i onödan, det fixar ju politikerna tillräkligt bra endå med.

När jag körde stigar nerför bergen i franska alperna för snart 15 år sedan fanns det markerade leder där alla vandrare klev åt sidan.

Jag gillar att det är ett samspel i våra skogar.

Jag och frugan var ute på en cykeltur tidigare idag, lungt tempo men blev några mil. Cyklar jämnsides på cykelbana håller ca20km/h och pratar om väder vind och hur senast fisketuren var..
Rätt som det var plingar det till ca 5m bakom oss, jag kastar huvudet bakåt och ser en hur en cyklist kommer i bra fart ikapp oss, han är nästan inne i mitt bakhjul innan jag hinner åt sidan. Han passerar och mumlar nåt och kastar onda ögat. Hade han gört sig hörd lite tidigare hade det inte varit några som helst bekymmer.

Så det är inte bara mot ”andra” vissa beter sig illa

Ett litet tips till när du möter stor hund med liten husse/matte:
Stanna cykeln och ta av hjälmen. Inte helt ovanligt att stora hundar blir beskyddande mot personer i hjälm. Att sitta på en sänkt stolpe får dig också att se kort ut och mindre farlig.

Ett annat hett tips för välbesökta områden är att cykla tidigt på dygnet. Det är ganska få som är ute och promenerar mitt i skogen kl 08 en lördag, -söndagmorgon.

Det har blivit rätt mycket mer folk i lokala skogarna i och med Corona. Har aldrig mött så många vandrare med eller utan hund som sista månaderna.

Men, alla har varit väldigt glada och trevliga. Äldre som yngre. De som däremot varit otrevliga är framförallt löpare och vissa cyklister.
Så överlag känns det som den gamla surgubbs-stereotypen är på väg att ersättas av medelålders-surmans/tjejs-löpar-stereotyp...?

Det har blivit rätt mycket mer folk i lokala skogarna i och med Corona. Har aldrig mött så många vandrare med eller utan hund som sista månaderna.

Men, alla har varit väldigt glada och trevliga. Äldre som yngre. De som däremot varit otrevliga är framförallt löpare och vissa cyklister.
Så överlag känns det som den gamla surgubbs-stereotypen är på väg att ersättas av medelålders-surmans/tjejs-löpar-stereotyp...?
Nergrävda i sin bubbla med lurarna på...

Nergrävda i sin bubbla med lurarna på...
Exakt så! Jag och grabben cyklade ifatt en tjej häromdagen. Vi försökte visa att vi kom på alltmer tydliga sätt (till sist ett högt ropat ”PLING!”). Inget funkade. Till sist kunde vi köra om, och hon blev nog lite förvånad.

Tur för henne att vi inte var en skock cyklande yxmördarvåldtäktsmän. :)

Kom ifatt 4 st som joggade på en stig. Jag saktade in, väntade tills den sista i ledet upptäckte mig och sa då:” hej hej jag passerar när det kommer en lucka.”
30 sek senare kom det en lucka och då passerade jag allihopa utan att de behövde flytta på sig för min skull. Alla nöjda och glada och jag fick pusta ut lite.
Det är inte så svårt att visa lite hänsyn.

Kom ifatt 4 st som joggade på en stig. Jag saktade in, väntade tills den sista i ledet upptäckte mig och sa då:” hej hej jag passerar när det kommer en lucka.”
30 sek senare kom det en lucka och då passerade jag allihopa utan att de behövde flytta på sig för min skull. Alla nöjda och glada och jag fick pusta ut lite.
Det är inte så svårt att visa lite hänsyn.
Absolut! Vi hade också luckor där vi hade kunnat passera, men ville inte skrämmas.
Det var främst därför vi påkallade uppmärksamhet med allt från ett försynt hej till PLING. Poängen är att hon hörde oss inte alls. Och då blir man lätt skrämd hur försynt den som passerar än är.

Absolut! Vi hade också luckor där vi hade kunnat passera, men ville inte skrämmas.
Det var främst därför vi påkallade uppmärksamhet med allt från ett försynt hej till PLING. Poängen är att hon hörde oss inte alls. Och då blir man lätt skrämd hur försynt den som passerar än är.
Det var ingen kritik till dig utan en allmän reflektion över att det inte är så svårt att inse att Jag inte är den viktigaste personen i världen (förutom i mitt liv kanske) och att det är enkelt att visa lite hänsyn till andra.
Det gäller förövrigt i övriga samhället också och inte bara i motionsspåret.

Jag och frugan var ute på en cykeltur tidigare idag, lungt tempo men blev några mil. Cyklar jämnsides på cykelbana håller ca20km/h och pratar om väder vind och hur senast fisketuren var..
Rätt som det var plingar det till ca 5m bakom oss, jag kastar huvudet bakåt och ser en hur en cyklist kommer i bra fart ikapp oss, han är nästan inne i mitt bakhjul innan jag hinner åt sidan. Han passerar och mumlar nåt och kastar onda ögat. Hade han gört sig hörd lite tidigare hade det inte varit några som helst bekymmer.

Så det är inte bara mot ”andra” vissa beter sig illa
Upphinnande har väjningsplikt, men vissa kan inte det varken i trafiken eller skidbacken

Vad är det för framgaffel?
Trust

Detta kan vara...

Happyrides

Viktigaste tråd...
Oavsett hur man tar sig fram på stig (hjul, fötter, med hund etc.) så får vi väl alla försöka bidra till ett samspel. Även när jag och livskamraten springer, så kan det vara likväl ett gäng (ofta så många som 10-20 st) andra terränglöpare såväl som gäng med typ cockerspaniel-ägare som tycker att fler självklart har företräde framför färre, även om de kommer i en utsträckt skara så de som är bara två får vänta längre på att passera mötet. Jaja. Tror ibland att en del är lite trötta och sega att hänga med i tempot i såna gruppaktiviteter, och inte riktigt orkar vara normalt medmänskliga. Blicken i backen och gömmer det egna ansvaret i kollektivets. Men vi kan hjälpas åt att påminna/fostra varandra, på vänliga sätt. Till slut! Då! :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp