Var hänger alla (andra) gamla stofiler? (Var hittar jag ovanliga delar?)

Ilves

Aktiv medlem
Jag fick för mig att jag skulle renovera en gammal Helkama, gissningsvis från sent 1970-tal/tidigt 1980-tal. Det var kanske inte så smart, jag vet inte ens vad jag ska ha cykeln till. Jag plockade isär cykeln ungefär samtidigt som jag flyttade. Det var definitivt inte så smart, eftersom jag lyckades tappa bort en massa delar.

Jag har inte ens börjat titta på hjul - de gamla vägde nästan 2 kg/styck så de skänkte jag bort. Vevlager hoppas jag kunna lösa med den legendariska konverteringssatsen från Velobia. Men jag är på jakt efter en sadelstolpe med diameter 24,8 mm och ett semi-integrerat styrlager för ett gaffelrör med diameter 25,7 mm, 1", 24 TPI. Men... var hittar jag det?

Var köper man riktigt ovanliga grejer? Var hänger alla andra gamla gubbar, framförallt de som skulle kunna sitta på ett lager med sådana här gamla delar?

ADD

Aktiv medlem
Finns en del förhoppningsfulla försäljare av gamla cykeldelar på Tradera också.

Ilves

Aktiv medlem

Bilagor

• Screenshot_20221109-132158~2.png
    Screenshot_20221109-132158~2.png
    666.7 KB · Besök: 30

aben

Aktiv medlem
Saelstolpen ser för tunn ut. Kanske standard 1" går i?

Cykeln är en standardcykel åt det lite sportigare hållet. I stort sett samma som en rad andra nordiska fabrikat, Crescent, Monark, Rex, DBS osv En allroundcykel som kan användas till allt och med fokus på funktion :)

darkforce

Aktiv medlem
Saelstolpen ser för tunn ut. Kanske standard 1" går i?

Cykeln är en standardcykel åt det lite sportigare hållet. I stort sett samma som en rad andra nordiska fabrikat, Crescent, Monark, Rex, DBS osv
helkama hade vanligtvis 19 alt 22 mm sadelstolpe original ihop med nylonbussning i sadelröret

Jonatan F

Aktiv medlem
Det i gamlestan är trevligt. Klart värt ett besök.

Kolla facebook - finns grupper för racer också och säkert touring :)

darkforce

Aktiv medlem
Men är inte sadelröret standarddimension, samma som Crescent m.fl? Nylonbussningen behövs ju inte bara sadelstolpen passar i röret.
på dessa ramar finns de bara en standard på sadelröret och de är att det inte finns nån standard.... beror helt på vilken ramtillverkare just den batchen kom ifrån

Ilves

Aktiv medlem
på dessa ramar finns de bara en standard på sadelröret och de är att det inte finns nån standard.... beror helt på vilken ramtillverkare just den batchen kom ifrån
@aben @darkforce Vill minnas att cykeln när jag köpte den (d v s för ett par år sedan) hade en smalare sadelstolpe (i typ solitt stål, den var tung) ihop med nylonbussningar. Sadelstolpen och bussningarna har dock försvunnit. Den smalaste sadelstolpen jag kunde hitta var 25 mm, men den gick inte i. Jag skrev till Helkama och frågade om de hade någon information, och de gissade på 24,8 mm. Eller skulle smalare stolpe + bussningar ha varit så cykeln såldes ursprungligen?

Senast ändrad:

Ilves

Aktiv medlem
Är det inte sådana som kallades hurtbullecyklar, på sin tid?
Det låter faktiskt vagt bekant!

Och det är ju en allround-cykel! Släng på ett böjt styre så har du en standardcykel, plocka av stänkisarna och allt annat onödigt och sätt på ett bockstyre så har du en racer, byt ut bockstyret mot ett rakt styre så har du en mtb. Nästan, i alla fall. Det hjälper om man har litet fantasi.

kais01

Aktiv medlem
hurtbulle; den tidens memil?

men det du har att se fram emot är en stel best. visserligen med kul färgschema. så gör det enkelt skulle jag tycka.

när det gäller hjul, fundera gärna på att dämpa den värsta stötigheten med mindre fälgar och fetare däck. de flesta skulle nog idag välja 584, men 590 var snarare vanligare när cykeln tillverkades, och sådana hjul med lättare alufälg brukar ligga i en hög i ett avlägset hörn av cykelköken.

Ilves

Aktiv medlem
hurtbulle; den tidens memil?

men det du har att se fram emot är en stel best. visserligen med kul färgschema. så gör det enkelt skulle jag tycka.

när det gäller hjul, fundera gärna på att dämpa den värsta stötigheten med mindre fälgar och fetare däck. de flesta skulle nog idag välja 584, men 590 var snarare vanligare när cykeln tillverkades, och sådana hjul med lättare alufälg brukar ligga i en hög i ett avlägset hörn av cykelköken.
Jo, det lär bli enkelt. Förutsatt att jag hittar delarna då... Vet som sagt inte ens riktigt vad jag ska ha den till. Behåller jag den så blir det Cykel nummer 6, och jag har redan ett gammalt stålhärke, en Maraton från 1986. Men helt klart, det var färgschemat som fick mig att slå till.

Topp