Var hitta bra deal på 27,5" HT till grabben på 10 år?

Putteman

Medlem
Dags att köpa ny cykel till sonen som är 10 år, och just nu 147 cm lång. Tänker att storleken kan då få vara för 150-160 cm typ.

Han cyklar egentligen väldigt lite MTB, men gillar stuket och vill ha det. Och dom få gånger han kommer ut i skogen så ska det iaf fungera. Men i första hand blir det hans vardagscykel till skolan osv.

Mina tankar är iaf:

* 27,5" HT, gärna med lockout på gaffeln.

* Skivbromsar

* Stort plus för enkelklinga, men kanske inget krav

Med tanke på att den kommer stå vid skolan mm och det händer att cyklar blir både stulna och fördärvade så ska den inte vara för dyr. Jag tänker mig att försöka hitta någon 2017-2018 någonting som säljs med bra rabatt, så man landar på ca 4-5000:-. Då borde man även kunna få en hygglig cykel.

Jag har googlat runt en massa, men inte funnit något klockrent ännu. Så min fråga är helt enkelt om någon har tips om nån bra deal ni sprungit på? Skulle någon veta något beggat i fint skick så kan ev. även det vara intressant.

Tack

/Putteman

Snakepit

Aktiv medlem
Lockout för en fjäderviktare utan större kraftresurser känns överkurs. Kanske öppnar upp utbudet om du prutar bort det.

Putteman

Medlem

moros

Aktiv medlem
Putteman sa:
Tack för tipsen!

Jag tyckte ju denna som moros länkade var rätt klockren, finns även i strl 14, och tycker 16 verkar vara för stort.

https://www.chainreactioncycles.com...atch-7-70-xc-hardtail-bike-2018/rp-prod187541

Grabben gillade dock inte färgen....... ;-)

Får se om han ändrar sig, men klart man ska tycka sin nya cykel är fin.

Vad tror ni om denna rackaren då? Ok?

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-pro-black-n-flashyellow-767241
CRC har ibland inte alla rätt på sin produktinfo. Kollar du så ser du att den mintgröna (om det var nu den han inte gillar) inte finns i de små storlekarna. Bara den svarta modellen, men den svarta har de inte på bild. Jag misstänker att det är denna som avses som "black"

https://www.alltricks.com/F-11947-v...ike_dispatch_7_70_shimano_acera_9s_black_2018

moros

Aktiv medlem
Nu har jag inte koll på alla benämningar på lågpriskomponenterna men spontant så ser Felt ser bättre ut på specen än Cube. Alivio istället för Acera, 30mm gaffel istället för 28 (även om jag tror det inte gör någon skillnad), sen är det kanske någon annan skillnad men det var vad jag såg på en snabb googling. Gissar att bromsarna är snäppet bättre, 180 fram istället för 160 och modell M285 istället för M275 (vet egentligen inte skillnaden, kollar man spec så ser 285 och 275 ok och handtag likadana ut)

Edit: Ser ut att vara bredare fälg på Felt också, men är inte säker, specad till 24mm inner och Cube säger bara : "CUBE SD20" vilket man kan tolka osm en fälg med 20mm bredd men det är ren spekulation :)

Prismässigt ingen större skillnad då du skall lägga på 350-400:- frakt på Cuben

Senast ändrad:

Putteman

Medlem
Aha!

Stämmer ju ser jag nu. Grabben är med och tittar, och den mattsvarta tyckte han var cool ju. :-) Känns spontant jäkligt vettig hemma för under 5000:-.

moros sa:
Putteman sa:
Tack för tipsen!

Jag tyckte ju denna som moros länkade var rätt klockren, finns även i strl 14, och tycker 16 verkar vara för stort.

https://www.chainreactioncycles.com...atch-7-70-xc-hardtail-bike-2018/rp-prod187541

Grabben gillade dock inte färgen....... ;-)

Får se om han ändrar sig, men klart man ska tycka sin nya cykel är fin.

Vad tror ni om denna rackaren då? Ok?

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-pro-black-n-flashyellow-767241
CRC har ibland inte alla rätt på sin produktinfo. Kollar du så ser du att den mintgröna (om det var nu den han inte gillar) inte finns i de små storlekarna. Bara den svarta modellen, men den svarta har de inte på bild. Jag misstänker att det är denna som avses som "black"

https://www.alltricks.com/F-11947-v...ike_dispatch_7_70_shimano_acera_9s_black_2018

moros

Aktiv medlem
Känns så, men det är fortfarande rätt enkla prylar, bortsett från enkilda komponenters skillnad i klassen så är det nog så det ser ut i prisläger runt 4500. Nästa steg upp är som sagt 6000, med framförallt en luftdämpad gaffel, https://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-nucleus-275-vr-mountain-bike-2019/rp-prod173149 Men skall man sen använda den som brukscykel, ställa vid skolan med allt det innebär så är det ju tråkigt med risken att få sakerna stulna/förstörda.

Putteman

Medlem
moros sa:
Känns så, men det är fortfarande rätt enkla prylar, bortsett från enkilda komponenters skillnad i klassen så är det nog så det ser ut i prisläger runt 4500. Nästa steg upp är som sagt 6000, med framförallt en luftdämpad gaffel, https://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-nucleus-275-vr-mountain-bike-2019/rp-prod173149 Men skall man sen använda den som brukscykel, ställa vid skolan med allt det innebär så är det ju tråkigt med risken att få sakerna stulna/förstörda.
Håller helt med. Fjädergaffel och en cykel som väger mer än min 29" FS tillhör väl prisklassen. Tänker just att detta är lagom som vardagscykel, och skulle han börja cykla mer i skogen så kan man ju skaffa något seriösare till det isf, men tror inte det är aktuellt. Om inte annat så ger denna prisklassen goda möjligheter att byta cykel "oftare" för att han ska få ha rätt storlek. Cykla två år och sälj sen typ.

En parentes är förresten att jag har skaffat en lvg racer i lagom storlek som han har fått testa utan att han egentligen har efterfrågat det. J****r vad roligt han tyckte det var. :-) Härligt när man får uppleva sådan spontan glädje. Man vet helt enkelt inte riktigt vad barnen kommer tycka är kul förrän dom får prova. På lvg racern så var det nog den rappa sportiga känslan i kombination med farten som gjorde intryck.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jag har byggt en 27,5” ht till grabben på en 15” brand-x ram från chainreaction. Ramen kostar 1200kr. Jag tänker mig att jag byter ut ramen när den blir för liten och bara lyfter över komponenterna till nästa stl. Enda riktiga nackdelen med ramen är att infästningen till bakhjulet är qr, vilket gör det lite knepigt att hitta passande hjulpar om man har en gaffel med genomgående axel. Går dock att lösa med endcaps, men man måste ha hjul som det finns qr-endcaps till.

Har du lite tid så kan du ju bygga upp hojen med fynd från köp och sälj.

Sadelvinkeln är lite tokig på bilderna nedan. Landade ganska prick på 11 kg

A0D84CE4-F86E-47D6-8FE1-2B6C987C073B.jpeg

1D2E6BAD-2BED-42AE-B915-B82D7CCA8431.jpeg

Putteman

Medlem
Mycketvillhamer sa:
Jag har byggt en 27,5” ht till grabben på en 15” brand-x ram från chainreaction. Ramen kostar 1200kr. Jag tänker mig att jag byter ut ramen när den blir för liten och bara lyfter över komponenterna till nästa stl. Enda riktiga nackdelen med ramen är att infästningen till bakhjulet är qr, vilket gör det lite knepigt att hitta passande hjulpar om man har en gaffel med genomgående axel. Går dock att lösa med endcaps, men man måste ha hjul som det finns qr-endcaps till.

Har du lite tid så kan du ju bygga upp hojen med fynd från köp och sälj.

Sadelvinkeln är lite tokig på bilderna nedan. Landade ganska prick på 11 kg

Fantastiskt bygge!

Ser riktigt bra ut ju. Saknar dock både tid och kunskap till att göra något liknande känner jag. Men grattis till hen som får njuta av den där! :-)

moros

Aktiv medlem
Det blir nog finfint. :) Sen lyder väl happyordspråket "första cykeln blir alltid fel" om jag förstått det rätt? ??

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer