Var hittar jag 22" däck?

ErikGBL

Medlem
Var hittar jag 22" däck?
Jag har renoverat en barncykel under semestern. Den är av äldre modell av märket Svalan. Då upptäckte jag att 22" däck, som den är utrustad med, inte är så vanligt längre. Inte en gång en cykelhandlaren i "stan" (Kisa) kunde skaffa något sånt längre. Någon som anar var namn kan få tag i 22" cycledäck?

rising

Aktiv medlem
Var hittar jag 22" däck?
Jag gjorde i ordning en cykel med 22"-hjul i våras och det finns en jäkla massa olika däckdimensioner som kallas 22" fick jag erfara. Kolla så du får exakt rätt!

ErikGBL

Medlem
Var hittar jag 22" däck?
rising skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gjorde i ordning en cykel med 22"-hjul i
> våras och det finns en jäkla massa olika
> däckdimensioner som kallas 22" fick jag erfara.
> Kolla så du får exakt rätt!

På den ena fälgen sitter det ett 37-490-däck (22 x 1 3/8) och på den andra ett 44-484-däck (22 x 1 3/8) och dom passar båda bra. Jag tror nog också Schwalbes 47-457-däck skulle passa (22 x 1.75)?

desmo

Aktiv medlem
Var hittar jag 22" däck?
Var hittar man ett 22”-hjul då?
Fälgen på sambons ”har spruckigt. Däcket som sitter på är märkt 44-484. Billigt!

AD243CF7-74DE-4C34-8FE2-0B3B8C5965F0.jpeg

calmbay

Medlem
Var hittar jag 22" däck?
När man söker på däck till äldre cyklar sök på erto-nummret. I bilden ovan 44-484. Ett cykeldäcks storlek anges i ytterdiameter. Ett mindre däck med stor luftvolym, så kallat ballongdäck, kan vara lika stor som ett större däck med mindre luftvolym.

44= 44mm bredd och höjd
484= fälgens diameter.

Plush

Moderator
Forumvärd
Var hittar jag 22" däck?
När man söker på däck till äldre cyklar sök på erto-nummret. I bilden ovan 44-484. Ett cykeldäcks storlek anges i ytterdiameter. Ett mindre däck med stor luftvolym, så kallat ballongdäck, kan vara lika stor som ett större däck med mindre luftvolym.

44= 44mm bredd och höjd
484= fälgens diameter.
Anges däcket storlek baserat på dess ytterdiameter? Hur tänkte du där?
Ett däck oavsett årsmodell använder fälgdiametern... Dvs 484. Det måttet har inget med resten av måtten att göra.

kais01

Aktiv medlem
Var hittar jag 22" däck?
han lär tänka i tum? och där ska det egentligen vara ytterdiametern som gäller. typ att man vet att hjulet får plats i gaffeln.

dock har det gjorts så många historiska avsteg och undantag så det blev till slut bara en lös indikation om ytterdiametern.

Kneecap

Aktiv medlem
Var hittar jag 22" däck?
Var hittar man ett 22”-hjul då?
Fälgen på sambons ”har spruckigt. Däcket som sitter på är märkt 44-484. Billigt!

Visa bilaga 418826
Tjena!

Det är nog svårt att hitta, lättaste är nog att hitta en annan 22" på blocket och plocka hjul ifrån. Alternativet är ett 20" hjul, dvs 451mm, med lite fetare däck (om det får plats på bredden i ramen) så hamnar på en liknande diameter.

kais01

Aktiv medlem
Var hittar jag 22" däck?
skrotnisse-lbs av gammeldags slag har gärna korrekt hjul i ett bra-att-ha-garage en bit bort från affären.

behövde nyligen ersätta ett 590-hjul som stulits från fruns cykel, och ja ett sådant låg en bit in i skrotet.

Senast ändrad:

calmbay

Medlem
Var hittar jag 22" däck?
Anges däcket storlek baserat på dess ytterdiameter? Hur tänkte du där?
Ett däck oavsett årsmodell använder fälgdiametern... Dvs 484. Det måttet har inget med resten av måtten att göra.
Cykeldäcks storlek har sen pennyfarthingens dagar alltid angetts i ytterdiameter. I tum. Ju större hjul ju mer fart och coolhet.

622mm som är fälgens diameter på en 29tums mtb är ju 24.5". Klassisk 26" mtb har 22tum (559mm)fälg. Att de kallas 29 resp 26 beror ju på att fälg + däck blev denna storlek när de lanserades.

Edit. Kul läsvärt om 29ern. http://g-tedproductions.blogspot.com/p/beginnings-of-modern-29er-history.html?m=1

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer