Var kan en 36-åring och en 3.6-åring cykla tillsammans i stockholmstrakten?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Min son som är lite mer än tre och ett halvt har lärt sig cykla. Som i att hålla balans, starta, bromsa och anpassa hastighet och sådant. Han har någorlunda trafikvett, men kan givetvis inte cykla i stan utan att man går precis bredvid. Han orkar inte heller upp för längre branta backar och tycker det är läskigt att åka ned för långa branta nedförsbackar. Han har dock frågat flera gånger om inte han och jag kan cykla samtidigt. Det vore ju jättemysigt tycker jag. Min fundering är mest var som skulle vara en bra plats. Mitt på södermalm går ju inte, där är för mycket trafik och människor. Funderade på hellas eller järvastaden, men där är det ganska många plötsliga nedförsbackar och dessutom människor och andra cyklister han kan råka krocka med. Samma med tanto. Så där vill jag nog gå eller springa bredvid. Stora skuggan verkar ok, men lite långt. Har landställe på Möja. Där finns en fin bred skogsväg ute i skogen, men det är det ju ännu längre att åka. Någon som har något bra tips? Vi har bil och kan utan problem ta med cyklarna i den. Bonus om det finns ett cafe eller liknande så sambon kan sitta och fika med vår nyfödda, men det är inte ett krav. :D

Berk

Aktiv medlem
Årstaskogen kanske?

Stora skuggan, som du nämnar, är riktigt fin och har två café.

För stig är tipsen alltid kring Tenntorpsvägen, där det finns grusväg, snälla och lite mer utmanande stigar.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Hagaparken? Är väl i o f s rätt mycket folk en fin dag, men ungar brukar faktiskt sällan aktivt köra på gående. Grusvägarna i Erstavik, kanske med start vid Äventyrsbanan (litet backigt) eller kanske bättre vid Lovisedal i Älta?

InTheZone

Aktiv medlem
Stora Skuggan

Gångvägen på södermalm som följer norra delen av årstaviken (kan dock vara mycket folk på helgen om det är fint väder)

Tantolunden och Drakenbergsparken

Hellasgården och de grusspår som börjar där och går söderut

Ute på Djurgården och runt rosendals trädgård eller borta vid Junibacken

Gärdet

Rålambshovsparken

Vinterviken

Är nog inga problem att hitta något.

När han är lite äldre, kanske 7-9, kan jag rekommendera Hacksta MTB i Åkersberga. Riktigt bra mtb bana för de som är lite yngre men även kul för äldre.

Bengt-re

Aktiv medlem
Lövhagen i Nynäshamn har många trevliga rundor och ett trevligt kaffe, stor parkeringsplats. Minns jag inte fel är det ganska slätt rundan ut mot Fjättern. Någon mer aktuellare info kan säkert hissa/dissa/uppdatera på läget. Jag har haft trevliga stunder med kloner där förr om åren.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Det var en fin lista. Judarna hade jag tänkt på, men tänkte på den "stökigare" sidan. Kom på att om man cyklar på andra sidan är det ju superfint. Kom på att "lillsjön" finns i bromma. Det borde ju passa utmärkt.

Tanto och promenadstråken längst vattnet på söder gör jag gärna med honom och har gjort flera gånger, men då vill jag nog gärna gå bredvid. Rätt ofta kommer det personer farande på olika fordon eller till fots där vilka inte riktigt verkar första att en treåring kan vingla till på en cykel.

Haga hade jag inte heller alls tänkt på, men det borde ju vara helt perfekt.

Tusen tack allihopa!

DanielS

Aktiv medlem
Det var en fin lista. Judarna hade jag tänkt på, men tänkte på den "stökigare" sidan. Kom på att om man cyklar på andra sidan är det ju superfint. Kom på att "lillsjön" finns i bromma. Det borde ju passa utmärkt.
Tänk på att det är allmänt cykelförbud i parker och grönområden i Sthlms kommun, t ex på slingan runt Lillsjön har det kommit upp skyltar om cykelförbud.

Man kan ju tycka vad man vill om det här men förbudet har tydligen funnits länge. Efter skyltarna kommit upp så finns det tyvärr en del personer som leker ordningsvakter och gärna slänger ur sig kommentarer åt någon som råkar cykla där. Rent tekniskt har de ju rätten på sin sida så för att inte orsaka onödiga konflikter är det nog bättre att hålla sig ifrån de här stråken.

För ändåmålet skulle jag rekommendera de fina grusvägarna på Järvafältet. Finns t ex Säby gård där man kan fika och så kan man kolla in kor och hästar i hagarna om man lessnar på att cykla.

InTheZone

Aktiv medlem
Tänk på att det är allmänt cykelförbud i parker och grönområden i Sthlms kommun, t ex på slingan runt Lillsjön har det kommit upp skyltar om cykelförbud.

Man kan ju tycka vad man vill om det här men förbudet har tydligen funnits länge. Efter skyltarna kommit upp så finns det tyvärr en del personer som leker ordningsvakter och gärna slänger ur sig kommentarer åt någon som råkar cykla där. Rent tekniskt har de ju rätten på sin sida så för att inte orsaka onödiga konflikter är det nog bättre att hålla sig ifrån de här stråken.

För ändåmålet skulle jag rekommendera de fina grusvägarna på Järvafältet. Finns t ex Säby gård där man kan fika och så kan man kolla in kor och hästar i hagarna om man lessnar på att cykla.
Det är olagligt att gå mot röd gubbe också. Har svårt att se att polisen slänger på blåljusen för att en pappa är ute och cyklar med sin treårige son.

Den enda park jag vet de är riktigt gnälliga i är humlegården. Herrejösses östermalmstanter alltså, de har verligen inget bättre för sig.

DanielS

Aktiv medlem
Det är olagligt att gå mot röd gubbe också. Har svårt att se att polisen slänger på blåljusen för att en pappa är ute och cyklar med sin treårige son.

Den enda park jag vet de är riktigt gnälliga i är humlegården. Herrejösses östermalmstanter alltså, de har verligen inget bättre för sig.
Jo, men tyvärr finns det ju rätt gott om cyklisthat både på sociala medier och i andra sammanhang. Bara dumt att bidra till att öka på ev. konflikter när det finns bättre lämpade ställen att cykla på.

mzi

Aktiv medlem
Älvsjö BMX har en finfin bana vid Johan Skytteskolan. Där behöver man inte köra bema utan det funkar med det man har.

Trasselplanta

Aktiv medlem

Det visste jag faktiskt inte. Jag tycker gott och väl man i allmänhet och jag kan respektera sådana regler. Lillen lär ju få cykla runt i sele i tanto med mig bredvid, men då kan jag absolut själv stå över. Inte för att det lär spela någon praktisk roll, men det är ju en ofarlig regel att följa.

Jag hittar inte alls på järvafältet, men det ska väl gå att klura ut. Bara varit, ganska mycket, på discgolfbanan där.

Det väcker dock lite funderingar hos mig. Jag måste erkänna at jag inte är helt säker på var sthlm-komun har sin gräns och helt vad som räknas som grönområde. Antar att innerstan och bromma är stockholm. Tanto och judarn och lillsjön är ju klart grönområden. Men typ grusvägarna längst vattnet i årstaviken? Asfalten i Skinnarviksparken? Hellas ligger ju i Nacka. Men hur är det med området mellan hammarbybacken och hellas?

Vet ni, när jag började cykla i skogen så frågade efter "trails". Någon svarade att det var skittöntigt att kalla det trails och att det bara var att cykla lite var helst man kom åt. Med "trails" menade jag stigar där det var tillåtet att cykla och där man inte störde någon. Men det blir väl en egen tråd; var ska en 36-åring cykla utan sin 3.6-åring. :D

hm

Aktiv medlem
Ja du får bara cykla på bilvägar och uppmärkta cykelvägar med blå påbudsskylt för cykel ...

Finns ett litet teknikområden uppe på parkeringen vid fiskartorpet om du kan tänka dig att va lagbryttare ;)

Berk

Aktiv medlem
Cykelförbud i grönområden och naturreservat i Stockholm är relativt nytt, lite mindre än ett år gammal tror jag. Men om man inte informerar allmänheten och inte sätter upp skyltar, så finns det väl ingen förbud i praktiken.

Fiskartorpet har en saktionerat MTB stig. I Nackareservat och Erstaviks gods får man cykla på stigar.

hm

Aktiv medlem
I naturreservaten minst 10-15år eller så länge jag kört mtb, och allmänt typ 3-4år..
Och vem har sanktionerat fiskis ? Specilazde ? :)

Finns bra fik vid stora skuggan och lämpliga ytor . Samt får o grejer vid 4h gården där också .

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Det visste jag faktiskt inte. Jag tycker gott och väl man i allmänhet och jag kan respektera sådana regler. Lillen lär ju få cykla runt i sele i tanto med mig bredvid, men då kan jag absolut själv stå över. Inte för att det lär spela någon praktisk roll, men det är ju en ofarlig regel att följa.

Jag hittar inte alls på järvafältet, men det ska väl gå att klura ut. Bara varit, ganska mycket, på discgolfbanan där.

Det väcker dock lite funderingar hos mig. Jag måste erkänna at jag inte är helt säker på var sthlm-komun har sin gräns och helt vad som räknas som grönområde. Antar att innerstan och bromma är stockholm. Tanto och judarn och lillsjön är ju klart grönområden. Men typ grusvägarna längst vattnet i årstaviken? Asfalten i Skinnarviksparken? Hellas ligger ju i Nacka. Men hur är det med området mellan hammarbybacken och hellas?

Vet ni, när jag började cykla i skogen så frågade efter "trails". Någon svarade att det var skittöntigt att kalla det trails och att det bara var att cykla lite var helst man kom åt. Med "trails" menade jag stigar där det var tillåtet att cykla och där man inte störde någon. Men det blir väl en egen tråd; var ska en 36-åring cykla utan sin 3.6-åring. :D
Ja ganska löjlig regel kan jag tycka, inte så många som respekterar den när det kommer till cykling i skog. Grönområden och parker kanske det efterlevs lite mer om det finns skyltar?

Just nämnda Lillsjön springer jag runt minst en gång i veckan och har aldrig upplevt några problem eller konflikter mellan flanörer, cyklister eller löpare så där känns ett förbud väldigt onödigt.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag lärde mina grabbar skogscykling i samma ålder. De älskade att snurra runt på Äventyrsbanans upptrampade stigar i Hellas vid Ältavägen på kvällar och helger när ingen är där. Mycket avgränsat område med nätverk av stigar passar barn bra.

fhloston

Aktiv medlem
Brukets skidbacke, Jakobsberg. Runt den går en fin grusad GC som bara har några få backar en 3,6-åring kanske upplever som för stor. Sjöutsikt halva slingan. Minst en glasskiosk, vid badplatsen som är en alternativ startpunkt. Och vid själva backen finns en pumptrack som kanske kan locka? Fin utsikt om man tar sig upp till toppen (asfalterad väg)

Dessutom MTB-spår och slopestyle att förtjusas över.

Screenshot_20210517-055829.png

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem

Jag som bor i Stockholms södra förorter skulle bli mycket förvånad om man skulle bli brölad på för att man cyklar i en park med ett barn, med tanke på att det körs crossar , moppar å fultrimmade elhojar typ överallt utan åtgärd(tragiskt) . Många är säkert stulna oxå....
6910AC47-821B-40BF-B3D1-BADCB3E90C78.jpeg

Kanske hindrar någon från att komma ner i poolen.
Mange

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer