Var köpa Isopropanol?

etnica

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Min leverantör har fått slut på isopropanol och kommer inte kunna plocka in nytt p.g.a nya EU regler.(Vet ej vilka)

Nån som vet vart man kan får tag på isopropanol som privatperson/enskild firma?

Kjell har men de tar 230:-/flaska vilket är svindyrt.

Nej detta är inte OT.

jonte987

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Ska kolla exakt vad det är. Crc är väl ipa tror jag

marr

Moderator
Forumvärd
Var köpa Isopropanol?
Ska kolla exakt vad det är. Crc är väl ipa tror jag

Va? Bromsrengöring är väl inte ipa?

etnica

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Jag använder det vid dämparservice primärt för att få bort gammal olja/skit. Så nej det är inte till skivbromsar.

Nej Kjell har alltid varit svindyrea på isopropanol så nej det är inte nuvarande marknadspris.

Har dock hittat en moped butik nu som säljer IPA-100 i en liters flaskor men skriver inte ut renhetsgraden. =(

Tror jag skall bunkra för 4:a år frammåt, verkar ju som det börjar bli omöjligt att få tag på om man inte vill stödja Kjell's risk kapitalister.

Kneecap

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Jag använder det vid dämparservice primärt för att få bort gammal olja/skit. Så nej det är inte till skivbromsar.

Nej Kjell har alltid varit svindyrea på isopropanol så nej det är inte nuvarande marknadspris.

Har dock hittat en moped butik som säljer IPA-100 i en liters flaskor men skriver inte ut renhetsgraden. =(

Tjena!

Nuvarande marknadspris är på 130+moms och frakt per liter. Om man köper storpack. Så jag skulle säga att Kjells just nu ligger precis över marknadspriser.

Till att rengöra gaffel duger bromsrengöring, köpes kartongvis på Swedol.

qma

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Det är ju slut på Kjelle också. Jag lyckades beställa en liter från deras centrallager att hämta i min lokala butik härom dan och då sa de att det fanns 10 enlitersflaskor på centrallagret, men har inte fått sms om att hämta än...

Valhalla_

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Jag kör normalt sett ipa men eftersom den är slut pga folks handsprit-hets använder jag koncentrerad spolarvätska för generell avfettning/rengöring. Till bromsar kör jag bromsrengöring.

mcperand

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Dyrare än spolarvätska, men vanliga basvarianten av K-sprit fungerar fint i många sammanhang där man behöver alkohol för rengöring och avfettning. Basen brukar bestå av etanol med olika inblandning IPA beroende på tillverkare. Jag brukar ha en sprayflaska redo när jag servar gaffeln och liknande.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
marknadspris var det ja :)
1585729689375.png

Daaanyy

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Om man vill ha en allround rengöringsprodukt typ spraya på och torka av vid diverse arbete typ vid gaffelservice osv vad kan man köra med då? Orkar inte med sprayflaskor typ bromsrengöring osv utan gärna något man kan blanda själv i en flaska och använda vid diverse avtorkning.

jonte987

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Lite nafta är nog inte hela världen

Maxima har också en product men är inte så sugna på att skriva vad det innehåller.

implor

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Duger inte Yes diskmedel och vatten?

är vad jag använder för att göra rent printbädden när det är för mycket fett så ipa och aceton inte biter.

TheCube

Medlem
Var köpa Isopropanol?
Om man vill ha en allround rengöringsprodukt typ spraya på och torka av vid diverse arbete typ vid gaffelservice osv vad kan man köra med då? Orkar inte med sprayflaskor typ bromsrengöring osv utan gärna något man kan blanda själv i en flaska och använda vid diverse avtorkning.
Alfanol HD grön är en finfin produkt för just det! Blanda inte för starkt bara.

lågmilaren

Medlem
Var köpa Isopropanol?
Som kneecap tipsade om så har Hessa ok pris, men de skriver:
"Vi får nu aviseringar om prishöjningar från våra leverantörer på alla nya leveranser av Isopropanol där priset på råvaran höjs med ca +85%. Detta på grund av och sannolikt med anledning av den rådande situationen där handdesinfektion och ytdesinfektion är en bristvara, till följd av Corona-epidemin, och där Isopropanol ingår som en aktiv ingrediens.",
så det är nog förklaringen till både Kjells och övrigas prishöjningar.

Salabaladala

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Dyrare än spolarvätska, men vanliga basvarianten av K-sprit fungerar fint i många sammanhang där man behöver alkohol för rengöring och avfettning. Basen brukar bestå av etanol med olika inblandning IPA beroende på tillverkare. Jag brukar ha en sprayflaska redo när jag servar gaffeln och liknande.

Varför inte vanlig teknisk sprit bara om man vill ha etanol? Nästan 4 gånger billigare än k-sprit.

Spinx

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Affärer som säljer oljor, smörjmedel, kemikalier till entreprenad, jordbruk , industri brukar kunna ha sådan.
Har också sett det i båttillbehörsaffärer och industrishopar mot båtindustri

Momentum och Ahlsell kan sannolikt ta hem.

mcperand

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Varför inte vanlig teknisk sprit bara om man vill ha etanol? Nästan 4 gånger billigare än k-sprit.
Dels så innehåller den jag brukar köpa rätt så ordentligt med IPA, dels finns den oerhört lättillgänglig på macken där jag ändå brukar komma förbi när jag tankar. Den kostar 80 kr/l. Var hittar man som privatperson teknisk sprit för 20 kr/l utan att behöva köpa ett fat?

jontis

Medlem
Var köpa Isopropanol?
Min leverantör har fått slut på isopropanol och kommer inte kunna plocka in nytt p.g.a nya EU regler.(Vet ej vilka)

Nån som vet vart man kan får tag på isopropanol som privatperson/enskild firma?

Kjell har men de tar 230:-/flaska vilket är svindyrt.

Nej detta är inte OT.
Har tidigare köpt på brittiska Ebay för bra pris, men det här var ännu bättre än vad jag minns det: https://www.ebay.co.uk/itm/Isopropy...172197?hash=item4b773f1d65:g:zjQAAOSwxxJeeERa

C-dale

Aktiv medlem
Var köpa Isopropanol?
Dels så innehåller den jag brukar köpa rätt så ordentligt med IPA, dels finns den oerhört lättillgänglig på macken där jag ändå brukar komma förbi när jag tankar. Den kostar 80 kr/l. Var hittar man som privatperson teknisk sprit för 20 kr/l utan att behöva köpa ett fat?
Vad kallas IPAn för på macken?

Topp