Var skulle ni bo ur cykelsynpunkt om valet var fritt?

Med tanke på hur det nu är vanligare med att kunna jobba på distans, var skulle ni välja att bo om ni kunde välja fritt inom Sverige med tanke på mountainbiking?

Fjällen och Åre och cykla oändliga höjdmetrar fem dagar i veckan?
Något ställe med stor variation inom någon timmes restid?

kais01

Aktiv medlem
en bra sak med mtb kombinerat med allemansrätten är att sverige är ett paradis nästan var man än bor:)

xdr

Aktiv medlem
Tror att jag bor rätt perfekt i Falun. Bra hemmastigar. Hyfsat tidig snösmältning. Två bikeparks på rimligt avstånd. Ett plus är bra skidåkning på vintern.

ttfh

Aktiv medlem
Visst grämer det att man bor på "fel" ställe för cykling (eller klättring, eller skidåkning osv). Är man inte ung och verkligen funderar på att flytta så är det nog kontraproduktivt att tänka för mycket i dom banorna.

Istället kan man tänka på var/hur man faktiskt kan cykla, där man är, med dom förutsättningar man har (jobb/familj/ekonomi osv), på ett sätt så att det blir roligt.

Erik O

Aktiv medlem
Svår fråga :) . Uppskattar verkligen fjällcykling både för egen maskin och i bikepark. Men frågan är om inte det viktigaste för min del ändå är att ha massor av fin lättillgänglig cykling alldeles nära bostaden, just för att de här lite kortare vardagsturerna alltid kommer att utgöra lejonparten av cyklingen för en med familj och vanligt kneg. Ett stort plus tycker jag också är om det finns en aktiv stigcyklingskultur. Så det lite tråkiga svaret får nog ändå bli nära Delsjöområdet i Göteborg eller kanske nära Hellas i Stockholm. Alternativt någon mellanstor stad med fin stigcykling. En bubblare kan vara Sundsvall som har fin cykling med en hel del höjdmeter och samtidigt relativ närhet till ex. Åre och Järvsö.

tmalm

Aktiv medlem
Ja, frånsett att det ligger en stor stad i vägen är Götet rätt trevligt.
Edit: cykling, paddling, klättra å segla är toppen här och det är inte toklångt till vare sig surf eller skidåkning

/T

theBrand

Aktiv medlem
Det är en svår fråga, för jag gillar värme och ogillar mygg och knott. Så även om fjällvärlden är fin att besöka som turist, så är jag inte så säker på att jag skulle vilja bo där. Alpes-Maritimes eller Ligurien däremot...

Men om jag nu skulle flytta till någon annan plats i Sverige så ligger Arvika ganska bra till. Där finns inte bara fantastiska stigar med hyfsat med höjdmeter och en aktiv cykelgemenskap, men även ett ganska gediget utbud av klätterklippor/boulders. Man har nära till Norge med rejält utbud av riktiga berg för cykel/klättring, och bostadspriserna är ganska humana (men om man inte är så förtjust i ljudet av bilburen ungdom bör man nog undvika att bo allt för nära vissa gator i centrum...).

Ska bara gå och kolla Hemnet lite....

etnica

Aktiv medlem
Falun är mitt val. Inte långt åt helsike från allt men närmare rolig cykling än Sthlm. Leksand skulle kunna funka också.

Hoppas som TS på att distansarbete blir accepterat. Speciellt för mig som jobbar med att skriva på tgt bord hela dagarna.

Tanken att dra från Stockholm känns underbar.

Tyvärr så tror jag det är en utopi då ledare som bestämmer oftast är extroverter med ett behov att ha folk nära sig för att må bra. Den som lever får se.

ooms

Aktiv medlem
Det är en svår fråga, för jag gillar värme och ogillar mygg och knott. Så även om fjällvärlden är fin att besöka som turist, så är jag inte så säker på att jag skulle vilja bo där. Alpes-Maritimes eller Ligurien däremot...

Men om jag nu skulle flytta till någon annan plats i Sverige så ligger Arvika ganska bra till. Där finns inte bara fantastiska stigar med hyfsat med höjdmeter och en aktiv cykelgemenskap, men även ett ganska gediget utbud av klätterklippor/boulders. Man har nära till Norge med rejält utbud av riktiga berg för cykel/klättring, och bostadspriserna är ganska humana (men om man inte är så förtjust i ljudet av bilburen ungdom bör man nog undvika att bo allt för nära vissa gator i centrum...).

Ska bara gå och kolla Hemnet lite....
Jag tror det finns potential för en hel del mygg i Arvika också...

Supersonic

Aktiv medlem
Hmm ja i Sverige skulle jag välj Rättvik, en underbar plats med varierad och fin cykling.
Pratar vi utomlands är den stora drömmen att bo i norra Italien.

mv70

Aktiv medlem
Phoenix Arizona, bra väder och nära till allt
Bara testat åka med ShortBusJames på SouthMountain en helg, va trevligt.
Annars är ju Sedona göör fint inte långt från Phoenix.

Rotorua nära Redwoodskogen eller Nelson på New Zealand skulle duga

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bor i GENARP i lunds kommun, skulle nog inte vilja flytta faktiskt 😃
Flyttade faktiskt där ifrån, kändes som en död häst som mtb-område. Det ska bara vara slätstig och mer och mer skog sågas ner. Lite domedagsprofet men snart får/går det väl inte att röra sig utanför de vita barnslingorna.

Åre i Sverige helt klart annars Finale, i Skåne hade jag valt någonstans i enduro-triangeln.

Falun förstås, Sveriges cykelcentrum för MTB (vi har snudd på 200 ungdomar i Falu CK). Bor ett stenkast från källviken så ska inte klaga :-). I Mora skulle jag också kunna tänka mig att bo, p.g.a Gesunda och ännu närmare fjällen (Vemdalen och Sälen).

MtbIte

Aktiv medlem
Utomlands så skulle jag lätt välja franska alperna eller Squamish bc i canada, om jag gick välja i sverige så hade jag nog valt idre för att man bor ganska centrerat mellan många bra cykelställen och har en bra variation till tex åre,trysil , funäsfjället mm.

thomalin

Aktiv medlem
Globalt Belgien eller sydöstra Schweiz. I Sverige är det svårare, stigutbudet är bra i Sthlm, även grus för gravelcykling, Samma med landsväg, fast idioterna i bilar är för många.

DH

Aktiv medlem
Enkelt. Södra Frankrike alt norra italien. Riktiga berg. Bättre väder och en matkultur som spelar i en helt annan division. Cykelkultur dessutom.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bor 5 min från gröna i Hellas. Typ 3000 ha med stigar att snurra på. Resten går att åka till.

kais01

Aktiv medlem
Då tar man bilen 2 tim upp till Flagstaff och kör i bergen temp som en riktigt bra svensk sommar även snö på vintern
haha. då är det väl i flaggstaff man ska bo. åtminstone sommartid.

annars vill man göra en effektivare klimatzonsresa i den trakten tar man gärna linbanan eller bilen från mitt gamla boställe albuquerqe,nm 1500 möh direkt upp på sandia peak 3000 möh, och går från en mycket behagligare torrare värme än ångbastun i phoenix, az; till liknande klimat som i mellersta sverige.

folk säger snälla saker om boulder, co. någon som vet mer?

allemansrätten gör dock att svedala är svårslaget. från vårt hus centralt i en av mälardalens städer har jag direkt åtkomst direkt från tomtgränsen till singletrack som jag inte gör slut på med en veckas daglig cykling.

Pajen53

Aktiv medlem
haha. då är det väl i flaggstaff man ska bo. åtminstone sommartid.

annars vill man göra en effektivare klimatzonsresa i den trakten tar man gärna linbanan eller bilen från mitt gamla boställe albuquerqe,nm 1500 möh direkt upp på sandia peak 3000 möh, och går från en mycket behagligare torrare värme än ångbastun i phoenix, az; till liknande klimat som i mellersta sverige.

folk säger snälla saker om boulder, co. någon som vet mer?

allemansrätten gör dock att svedala är svårslaget. från vårt hus centralt i en av mälardalens städer har jag direkt åtkomst direkt från tomtgränsen till singletrack som jag inte gör slut på med en veckas daglig cykling.
Någon ångbastu i Phoenix är svår att hitta om du inte har en egen på tomten.
Det torra ökenklimatet med luftfuktighet under 20% ångar sällan

larsaw

Aktiv medlem
Norr om Mälaren granne med ngn välvilligt inställd skogsägare som kan låta mig bygga stigar på hens skogsbeklädda åsar. Där jag skulle kunna ta emot Happyiter för lite shuttle enduro utvalda helger (Stalle får stå för shuttle-bärsen... ;)

mv70

Aktiv medlem
Norr om Mälaren granne med ngn välvilligt inställd skogsägare som kan låta mig bygga stigar på hens skogsbeklädda åsar. Där jag skulle kunna ta emot Happyiter för lite shuttle enduro utvalda helger (Stalle får stå för shuttle-bärsen... ;)
Now we r talking 👍👍

kais01

Aktiv medlem
Någon ångbastu i Phoenix är svår att hitta om du inte har en egen på tomten.
Det torra ökenklimatet med luftfuktighet under 20% ångar sällan
ångbastun kommer sas inifrån:)

men håller man fart i de temperaturerna funkar den mänskliga kylfunktionen med svett ganska bra, så länge man fyller på med vätska och salt:)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer