Varför är det mindre grus i ytterspåret?

Jag har funderat på varför det är slätare underlag i ytterspåret än i innerspåret på smala grusvägar men inte kommit på varför så jag vänder mig till panelen i förhoppning om att komma fram till någon förklaring.
Dock passar det bra, jag cyklar i ytterspåret och får längre väg, mer träning och mjukare tur.

Jag vet inte om någon annan lagt märke till det, men jag uppfattar det som att det oftast är slätare och mindre grus i ytterspåret än i innerspåret. Vad beror det på? Det är bilar som skapar fenomenet men varför blir det så? Något med differentialens funktion? Att de mindre belastade innerhjulet lättare spinner lite?

Bild från gårdagens hemcykling;
BF977DFB-A30E-4F69-87C8-CA3D2DDDBFEE.jpeg

skyhawk

Medlem
Kan det vara så att den vinkel som hjulet får mot vägbanan i innerkurvan, relativt ytterkurvan, skapar ett högre tryck på den delen av vägen? Innerkurvan är ju en kortare väg relativt ytterkurvan, hoppas någon klokare än mig kan bidra med svar :)

me.I.am

Aktiv medlem
skyhawk sa:
Kan det vara så att den vinkel som hjulet får mot vägbanan i innerkurvan, relativt ytterkurvan, skapar ett högre tryck på den delen av vägen? Innerkurvan är ju en kortare väg relativt ytterkurvan, hoppas någon klokare än mig kan bidra med svar :)

Du snodde min teori :) Om den stämmer tror jag att det har lite med inlägget från @Stervelo att göra:
Stervelo sa:
Det är högre tryck på ytterdäcket i kurvan för bilen, det "sliter" mer.

Om ytterdäcket har högre tryck mot vägbanan så drabbar ev. "vinkelfel" innerdäcket mer, eftersom ytterdäcket då måste vara mer "rätt".

Tycker denna teori lämnar fältet lite snyggt öppet för hån och häckel, om nu inte PK-maffian sätter stopp för det.

mugge

Medlem
Förklaringen stavas "vatten".
I första hand har det att göra med vatten i själv konstruktionen (typiskt att det är tillfälligt förekommande i samband med regn och tjällossning). I ytterkruvan finns lite mer material mellan ytan och den vattenmättade zonen i marken. Det tjockare lagret deformeras inte lika lätt som det tunnare lagret i innerkurvan.
I en del fall kan det också vara ett bidra av erosion från ytavrinning.

Av bilden att döma så börjar ett fundametlager träda fram i innerspåret, det går även att se en mer upphackad struktur med mer grus. Studerar man ytterspåret är det mindre grus och mer homogent, tätpackat material. En hypotes skulle av denna bild vara att fordon med låst differential färdats i kurvan. Eftersom inner och ytter hjul kommer rotera lika snabbt måste en normalkraft ge vika. För att det ska gå att svänga måste ytterhjulet hålla fordonets hastighet och således den korresponderande vinkelhastigheten men innerhjulet kommer ha kortare sträcka på grund av en mindre radie vilket medför att dens vinkelhastighet inte korresponderar med underlagets relativt set från hjulets centrum. Detta leder till innerhjulet istället skvätter runt grus och eroderar det finpartikliga material som ytterspårets toppbeläggning består av. För att kunna fastställa vad den riktiga orsaken till fenomenet beror på bör dock en empirisk studie utföras, allt annat är endast hypoteser.

Astraboy sa:
Stervelo sa:

+1 Vikten förskjuts ju utåt i svängen, tvåhjulssläpp bla bla bla

Kanske att bränslet i tanken får en tyngdpunkt något förskjuten åt vänster i detta fall ingen annan massa rör sig i sidled relativt bilen.

Astraboy

Aktiv medlem
Så vid tvåhjulssläpp så förskjuts inte vikten? Jag skulle säga att ALL vikt fördelas på de två hjul som fortfarande har kontakt med marken, eller hur tänker du?

me.I.am

Aktiv medlem
Det är väl en säkerhetsgrej? Om all vikt hade fördelats på hjulen i luften torde köregenskaperna påverkas negativt.

H.

Aktiv medlem
Astraboy sa:
Så vid tvåhjulssläpp så förskjuts inte vikten? Jag skulle säga att ALL vikt fördelas på de två hjul som fortfarande har kontakt med marken, eller hur tänker du?

Vikten förskjuts inte, men lastfördelningen mellan hjulen blir inte jämnt fördelad.

hm

Aktiv medlem
Ligger en grym restaurang där inne i skogen , så förarna är tyngre när dom åker hem än dit ...

Havoc 5

Aktiv medlem
Enkelt för tusan:

σ1,2= 2 ± 2 +τxy (3)
tanα1 = σ1 −σx,tanα2 = σ2 −σx (4)
τxy
σx − σy 2
2τxy

vM 12 2 2
σe = 2((σ1 −σ2) +(σ2 −σ3) +(σ3 −σ1) ) (7)
eller
σvM= (σ2+σ2+σ2−σσ −σσ −σσ +3τ2 +3τ2 +3τ2)

Dont quit your dayjobs.

Stervelo

Aktiv medlem
RicoShredderKowalski sa:
Astraboy sa:
Stervelo sa:

+1 Vikten förskjuts ju utåt i svängen, tvåhjulssläpp bla bla bla

Kanske att bränslet i tanken får en tyngdpunkt något förskjuten åt vänster i detta fall ingen annan massa rör sig i sidled relativt bilen.

Vi tar det enkelt. Varför trycks fjädringen på en bil ihop på utsidan vid en sväng i fart? Det är till och med så att en bil kan lyfta på innerhjulen vid en sväng. Det här är så intutivt att det inte är sant, trodde jag, men jag hade uppenbarligen fel.

Stervelo

Aktiv medlem
Fältprästen sa:
RicoShredderKowalski sa:
Det beror ju helt på vad bilen och eventuellt släp är lastat med.

Släpp det här med massan, ni tänker statiska förlopp, det här är ett dynamiskt förlopp, med accelerationer och krafter och motkrafter.

Centrifugalkraften drar bilen utåt, något håller emot, annars drar bilen iväg i tangentens riktning.
Det som håller emot är däckens friktion mot grusvägen.

Bilen lutar på grund av att centrifugalkraften drar i bilens "masscentrum", det är inte i marknivå, utan en bit upp. Men bilen har bara mothåll i marknivå, därför lutar bilen. Så, släpp massan, den är statisk, har inget med det här att göra, varför det blir mer tryck på det yttre hjulparet. Absoluta kraften påverkas så klart av massan, och farten och radien på kurvan.

Ställ er själva med benen i axelbredd, be någon dra i en arm, rakt ut så att ni tippar över en fot.
Har ni fäste, då kommer ni att tippa över.
Det är likt det som händer här, därför blir det mer tryck på det yttre hjulparet.

Freddie L

Aktiv medlem
Havoc 5 sa:
Enkelt för tusan:

σ1,2= 2 ± 2 +τxy (3)
tanα1 = σ1 −σx,tanα2 = σ2 −σx (4)
τxy
σx − σy 2
2τxy

vM 12 2 2
σe = 2((σ1 −σ2) +(σ2 −σ3) +(σ3 −σ1) ) (7)
eller
σvM= (σ2+σ2+σ2−σσ −σσ −σσ +3τ2 +3τ2 +3τ2)

Dont quit your dayjobs.
Där har vi (nog?) facit. Lås tråden! ;-)

Stervelo sa:
Fältprästen sa:
RicoShredderKowalski sa:
Det beror ju helt på vad bilen och eventuellt släp är lastat med.

Släpp det här med massan, ni tänker statiska förlopp, det här är ett dynamiskt förlopp, med accelerationer och krafter och motkrafter.

Centrifugalkraften drar bilen utåt, något håller emot, annars drar bilen iväg i tangentens riktning.
Det som håller emot är däckens friktion mot grusvägen.

Bilen lutar på grund av att centrifugalkraften drar i bilens "masscentrum", det är inte i marknivå, utan en bit upp. Men bilen har bara mothåll i marknivå, därför lutar bilen. Så, släpp massan, den är statisk, har inget med det här att göra, varför det blir mer tryck på det yttre hjulparet. Absoluta kraften påverkas så klart av massan, och farten och radien på kurvan.

Ställ er själva med benen i axelbredd, be någon dra i en arm, rakt ut så att ni tippar över en fot.
Har ni fäste, då kommer ni att tippa över.
Det är likt det som händer här, därför blir det mer tryck på det yttre hjulparet.

Det finns ingen centrifugalkraft det är en fiktiv kraft. Det är trögheten som vill att bilen fortsätter rakt fram. Annars instämmer jag helt med ditt inlägg.

Stervelo

Aktiv medlem
Man använder begreppet centrifugalkraft för att beskriva sånt här, det definieras så helt enkelt :)
Tänkte det var mer intuitivt än centripetalkraft som grundbegrepp.
Det var ganska förenklat det här.
Men visst är det en fiktiv kraft.

Jo visst det tål att diskuteras. Jag tycker inte man ska förenkla då det finns mycket känsliga medlemmar här som potentiellt kan bli kränkta då en förenkling kan anses förminskande.

theBrand

Aktiv medlem
Det beror på att det är mindre tryck på innerhjulen, vilket gör att när Benke och Börne är ute och gasar med sina Volvo 240 så så spinner innerhjulet lite.

(Sen finns det en uppsjö bilar där bakhjulen sitter på en (halv)stel axel vilket som nämnts gör att det inre hjulet inte följer kurvans radie)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer