Varför är LBS så skeptiska till tubeless?

cg

Ny medlem
Sitter och funderar hemma kring hur jag så lätt och billigt kan lätta på cykeln (mtb med 27.5 2.6 däck). Att uppgradera till tubeless känns som en bra grej då mina hjul och däck är tubeless ready som det så fint heter. Läser man diverse inlägg samt tidningar så är alla väldigt positiva (för de mesta) men till min stora förvåning när jag kollat runt med många lokala butiker här i Sthlm så känns många av dom negativa. Dom står mest och suckar som riktiga tråkgubbar. Det är kladddigt, det är jobbigt, det blir ofta inget bra, det kommer inte blir bättre osv... Liten konspiration men är det bara för att dom förlorar pengar för att dom inte får sälja slang etc eller vad är grejen?? Har jag missat något väsentligt krångligt i min positiva iver?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Att köra tubeless på sin mtb som används regelbundet är eller borde vara självklart. Lika självklart är att ordna med det själv så att man *kan* ordna med det när det behövs, på stigen, mitt i helgen, när man vill byta däck på kvällen på dagen innan nästa ride.

ejma

Aktiv medlem
Som användare tycker jag att tubeless är toppen, men som min egen mekaniker tycker jag att det är skit.
Läcker däcken måste de av, tejpen kontrolleras liksom ventil. Är tejpningen gammal finns risk att den läcker. Svårt att se om den läcker utan att ta bort den och sedan bör den ersättas. Däcksidorna läcker ibland pga rester av släppvax. Svårt att förutse kostnad och tidåtgång för jobbet.

-Andy-

Aktiv medlem
Om det bara är minskad vikt du är ute efter är Tubolito-slangar ett enklare och smidigare sätt att spara en bra bit över 300 gram på en vanlig 27,5"-cykel (upp till 2,5"-breda däck). Finns i plus-storlekar också (2,6-3.0"), men då spar du bara ca 200 gram. De håller riktigt bra (mycket bättre än ett par vanliga slangar enligt tillverkaren) och du slipper allt kladd och meck som slanglöst innebär.

Slanglöst har dock andra fördelar (förutom vikt) som du inte får med Tubolito-slangar.

hm

Aktiv medlem
De tjänar ju säkert 100kr per såld slang + 200 för arbetet så det är ju ett bra sätt att sänka sina intäkter....
Eller så tjänar dom 200:- på sälja guckan +100 i tejp + 100 i ventil +1000 i felsökning när det djävlas +500 kr i arbete varje gång nån vill byta däck eller guckan torkat och +500 i nytt däck vid punka ... i en dröm lbs värld

Spindelbenen

Aktiv medlem
Vore kul att höra vilka affärer det handlar om. Som skrivet ovan har jag bara haft att göra med butiker som förespråkar det.

Berk

Aktiv medlem
Du är väl ändå inte mtb-cyklister som lämnar in sin cykel för ett slangbyte?
På både mtb och lvg kan det väl bara vara inför första riktiga punka? Annars måste man går hela vägen hem eller fråga någon att laga åt dej.
När folk mekkar på stigen frågar jag alltid om allt är bra. För några veckor sen frågade två cyklister hur man sätter däcket på fälgen, så klart att det finns folk som inte vet.

Macius

Medlem
Hur mycket vikt spara man per hjul och är det verkligen något man känner? Tycker när jag håller i en slang att den inte väger kännbart mycket men visst lite gucka väger väl ingenting?

KOLOSS

Aktiv medlem
Hur mycket vikt spara man per hjul och är det verkligen något man känner? Tycker när jag håller i en slang att den inte väger kännbart mycket men visst lite gucka väger väl ingenting?
Det är ju vikt som roterar. I höga farter så känner du skillnaden när du slänger omkring cykeln

cerro

Aktiv medlem
Macius: Beror på slang och hur mycket gucka man har i, generellt runt 100g per hjul kanske om man har vanlig tung slang innan. Stora fördelarna är att det är svårare att få punka även med lägre tryck och bonus att det även rullar bättre.

hbn

Medlem
Tubeless på mtb (y). Till lvg så vill jag gilla det men har vid flera tillfällen fått hojen täckt av utsprayad gucka utan att hålet tätats, vilket slutat med behov av slang för att kunna rulla vidare.

-Mtb: stor luftvolym under lägre tryck, större volym gucka =guckan klarar att stå emot trycket och täta hålet.
-Lvg: liten luftvolym under högre tryck, mindre volym gucka =däcket töms fort på luft och det höga trycket forcerar med kraft ut guckan, som inte klarar att täppa hålet.

Plush

Moderator
Forumvärd
Tubeless på mtb (y). Till lvg så vill jag gilla det men har vid flera tillfällen fått hojen täckt av utsprayad gucka utan att hålet tätats, vilket slutat med behov av slang för att kunna rulla vidare.

-Mtb: stor luftvolym under lägre tryck, större volym gucka =guckan klarar att stå emot trycket och täta hålet.
-Lvg: liten luftvolym under högre tryck, mindre volym gucka =däcket töms fort på luft och det höga trycket forcerar med kraft ut guckan, som inte klarar att täppa hålet.
Provat en vätska med större partiklar? Typ Stans Race...

ejma

Aktiv medlem
Till lvg så vill jag gilla det men har vid flera tillfällen fått hojen täckt av utsprayad gucka utan att hålet tätats, vilket slutat med behov av slang för att kunna rulla
vilka däck har du provat? Jag enbart provat gp5000 tl och de har rullat 600 mil utan punktering. Gp4000 med slang punkterade ca 5 ggr vid lika sträcka.
Om sidoväggarna får hål tror jag att det är kört även med tl.

hbn

Medlem
vilka däck har du provat? Jag enbart provat gp5000 tl och de har rullat 600 mil utan punktering. Gp4000 med slang punkterade ca 5 ggr vid lika sträcka.
Om sidoväggarna får hål tror jag att det är kört även med tl.
Gp5000tl. Innan dess gp4000s2 med slang utan punka 3000km

kais01

Aktiv medlem
Om det bara är minskad vikt du är ute efter är Tubolito-slangar ett enklare och smidigare sätt att spara en bra bit över 300 gram på en vanlig 27,5"-cykel (upp till 2,5"-breda däck). Finns i plus-storlekar också (2,6-3.0"), men då spar du bara ca 200 gram. De håller riktigt bra (mycket bättre än ett par vanliga slangar enligt tillverkaren) och du slipper allt kladd och meck som slanglöst innebär.

Slanglöst har dock andra fördelar (förutom vikt) som du inte får med Tubolito-slangar.
tubolito rapporteras ge trögt rull. om man vill slippa underhållet och kladdet med slanglöst är latexslang ett alternativ. ger nästan lika bra motståndlös känsla över stök som slanglöst.

men inte lika punkafritt:)

-Andy-

Aktiv medlem
tubolito rapporteras ge trögt rull. om man vill slippa underhållet och kladdet med slanglöst är latexslang ett alternativ. ger nästan lika bra motståndlös känsla över stök som slanglöst.

men inte lika punkafritt:)
Nu var fokus på vikt 🙂

Latex är så klart ett alternativ, men de väger en del och håller inte luften. Typ som slanglöst fast tvärt om.

Det var inte speciellt stor skillnad i rullmostånd mellan latex-slangen och Tubolito-slangen enligt testet som nämns i den länkade tråden. Latex-slangen de jämför med väger dessutom hela 130 gram jämfört med Tubolito-slangen som vägde 43 gram. Så ska man summera det hela så är slanglöst bäst 😄 ...bortsett från kladdet då.

Jag länkar direkt till testet istället så kan den som vill läsa på: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tubolito

kais01

Aktiv medlem
vad hjälper låg vikt när du har ett system med inre friktion?

det kommer in när man deformerar däcket väsentligt mer, t ex när man rullar över stök och makadam, inte som i testet på en lätt mönstrad aluminiumtrumma. man får en indikation därifrån när man ser kurvorna spreta isär vid lägre tryck. vanliga tubolito är ju här i närmast skämt-klass.

det lägsta testade trycket 1,7 bar är förresten att betrakta som normaltryck vid irl användning av att 2,2 mtb-däck.

kör mtb mest slanglöst, men sällanvända hjul och även vinterdäcken ice spiker pro med latexslang. och det blir en och annan snakebite. då åker det ibland på en vanlig butylslang, och man undrar snart vad det är för fel? den förförande följsamheten är borta.

och några watt:)

BF720A8A-D690-4675-8C53-ABDC1C645C7F.png

-Andy-

Aktiv medlem
vad hjälper låg vikt när du har ett system med inre friktion?

det kommer in när man deformerar däcket väsentligt mer, t ex när man rullar över stök och makadam, inte som i testet på en lätt mönstrad aluminiumtrumma. man får en indikation därifrån när man ser kurvorna spreta isär vid lägre tryck. vanliga tubolito är ju här i närmast skämt-klass.

det lägsta testade trycket 1,7 bar är förresten att betrakta som normaltryck vid irl användning av att 2,2 mtb-däck.

kör mtb mest slanglöst, men sällanvända hjul och även vinterdäcken ice spiker pro med latexslang. och det blir en och annan snakebite. då åker det ibland på en vanlig butylslang, och man undrar snart vad det är för fel? den förförande följsamheten är borta.

och några watt:)

Visa bilaga 418860
Nu handlar denna tråd om vikt. Läs TS första inlägg så förstår du sammanhanget 🙂

Dina personliga upplevelser av butylslang som du använder tillsammans med ett par suuuuupertröga och vääääääldigt tunga vinterdäck känns inte så relevanta i denna tråd. Den som vill kan läsa testet och dra egna slutsatser. Där får man allt svart på vitt.

kais01

Aktiv medlem
det är ju bra att ts har ett orakel här:)

tester kan var och en läsa. personliga upplevelser får man ta del av t ex här. happys själva raison d'être.

för övrigt är effekten av butylbroms i stök tydlig även på ice spiker pro. liksom desto mer med nobby nic/thunder burt. på slätt underlag som asfalt eller aluminiumtrumma toppat med för mtb helt orealistiskt höga tryck som hos jarno bierman, not so much.

ooms

Aktiv medlem
Ang TS ursprungsfråga så kan det ju vara så att LBS:erna har så mycket att göra denna vår att de kan välja vilka jobb de vill göra, och då väljer bort kladdet. ”Alla” vill ju serva sin cykel på våren, och ännu fler denna vår då många inte vill/kan åka kollektivt, har det rapporterats i flera media.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer