Varför behöver man byta bromsvätska?

Försöker hitta varför man rekommenderas byta bromsvätska någon gång per år? Räcker det inte med att lufta bromsarna ifall dem känns svampiga?

Plush

Moderator
Forumvärd
DOT-vätska samlar på sig vatten =kokpunkten ändras och du får en sämre broms.
Mineralolja är inte blandbar med vatten (som DOT) utan vattnet samlas vid lägsta punkten (oftast oken) = sämre broms.

Dessutom samlas föroreningar i vätskan/oljan som är bra att få ur systemet när man byter .

kais01

Aktiv medlem
den är hygroskopisk.

trea på bollen:)

kan alltså uppstå problem med korrosion, eller att vattnet i vätskan kokar vid hård användning.

även mineralolja är bra att byta vid tillfälle.

ething

Aktiv medlem
Svaren är rätta ovan. Som kuriosa var det ett tag "coolt" att köra med vatten i Maguras hydrualiska fälgbromsar inom cykeltrial. Varför kan jag än idag inte svara på, dock lär värmeutveckling vara ett mindre problem i den sporten.

freddes

Aktiv medlem
Frågan är ju hur ofta man bör byta egentligen...
Det är en väldigt bra fråga, jag har 3 cyklar hemma med olja i bromsarna.
En Specialized HT med Shimano XT sen jag kanske bytt olja på senast 2013, funkar prima ännu.
Har en Scott Gravel som jag köpte 2017 kanske inte bytt olja på alls heller.
Båda dessa cyklar har rullat över 1000 mil.
Sen har jag min enduro där frambromsen bråkat så nu är jag inne på min 3e bleeding på 3 månader. Bleeda den hemma och var inte helt 100 tillfredställd, bleeda den hos Sportson, funka ett par åk, bleeda den senare hos XXL och känner mig fortfarande inte helt 100 med bromsen så köper nog ny till våren/sommaren.

Så det är nog ganska olika känns det som, sen har ju min XC och gravel inte fått samma treatment som när man kör DH/enduro :)

MTBemil

Aktiv medlem
Svaren är rätta ovan. Som kuriosa var det ett tag "coolt" att köra med vatten i Maguras hydrualiska fälgbromsar inom cykeltrial. Varför kan jag än idag inte svara på, dock lär värmeutveckling vara ett mindre problem i den sporten.
Vad jag har uppfattat så skall det varit för att få lägre viskositet och friktion i systemet. Mer relevant på falgbromsar då kolvarna flyttas betydligt längre i i oken.

Plush

Moderator
Forumvärd
Ja, man kan ju undra hur ofta bromsvätskan kokar på en cykel... :unsure:
Tja... Det finns massor av klipp där vatten kokar/fräser bort från bromsskivor. Den värmen går ju in i oken och oljan med... Det sitter inga oljekylare och värmen ackumuleras i systemet..
Skulle va kul att se tempmätningar från systemet.

Kokar kanske den inte gör här i Sverige men det kan ju va så att varken du eller jag (eller nån annan härinne) besitter de kunskaperna att köra en cykel så hårt utför att DOT/Mineral kokar i systemet....?
Däremot om du får vatten i systemet så sjunkar ju kokpunkten drastiskt och då kanske vi vanliga kan få den att närma sig kokpunkten.
Dvs det är bra att byta vätska en gång om året.

freddes

Aktiv medlem
Kanske att det ska till hög höjd och ett ihållande bromsande under en längre tid för att det ska börja koka. Ska testa att slicka på mina skivor nästa gång efter att jag kört nerför en lång backe.
Av erfarenhet (inte själv) så blir skivorna väldigt varma och kan bränna huden ganska fort, polare som vurpa i röd backe på Vallåsen blev bränd som en kossa med hjälp av sin ena bromsskiva på vaden.

SocialGimp

Aktiv medlem
Av erfarenhet (inte själv) så blir skivorna väldigt varma och kan bränna huden ganska fort, polare som vurpa i röd backe på Vallåsen blev bränd som en kossa med hjälp av sin ena bromsskiva på vaden.
Jo, jag vet att skivorna blir varma. Har själv förstört en skiva efter att den blev för varm. Att värmen sedan kan leta sig in i bromsvätskan är en annan sak. Givetvis kan det väl hända även om det inte hänt mig ännu o då har jag ändå bromsat på mig ganska bra på hög höjd i varma Spanien.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är släpbroms som bygger värme, riktiga nyp inför svängar hinner kyla rätt bra till nästa sväng.

Men t ex att väga dubbelt och ligga på släpbroms från Gorngrat ner till Täsch bakom min sambo hade inte ens en mc-broms fixat :D

Spindelbenen

Aktiv medlem
Problemet är väl att de flesta tomtar (inkl mig själv) ofta just släpbromsar pga oerhört låga skillz. Jag bytte vätska igår på grabbens hoj efter 1.5 säsonger med ett flertal resor till Järvsö och det såg ut som espresso bak men helt ok fram..

Paco

Aktiv medlem
På enduron och aggro-HTn byter jag bromsvätska efter varje säsong. Har aldrig lyckats få den så svart som muffins vätska kan se ut, men lagom bronsfärgad iaf.
Grusräsern och SS-hojarna får ny vätska när det känns som att det är dags.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hade grymma problem med att handtaget gick i botten en gång i forntiden med Hope Mini-bromsar i Alperna. Långa åk, försökte verkligen bromsa kort och hårt istället för att ligga och släpa. Efter att ha bytt bromsvätska (Den var väldigt svart ner mot oket..) så försvann problemet helt!

Det är dock enda gången jag haft problem av det slaget.

En annan av de som var med hade Shimanos Deorebromsar med minerallolja, inga problem där. Men skivorna blev blåa :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Därför:
20210804_121310.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer