Barbastark
Medlem
Varför behöver man byta bromsvätska?
Försöker hitta varför man rekommenderas byta bromsvätska någon gång per år? Räcker det inte med att lufta bromsarna ifall dem känns svampiga?
Frågan är ju hur ofta man bör byta egentligen...
Det är en väldigt bra fråga, jag har 3 cyklar hemma med olja i bromsarna.Frågan är ju hur ofta man bör byta egentligen...
Vad jag har uppfattat så skall det varit för att få lägre viskositet och friktion i systemet. Mer relevant på falgbromsar då kolvarna flyttas betydligt längre i i oken.Svaren är rätta ovan. Som kuriosa var det ett tag "coolt" att köra med vatten i Maguras hydrualiska fälgbromsar inom cykeltrial. Varför kan jag än idag inte svara på, dock lär värmeutveckling vara ett mindre problem i den sporten.
Ja, man kan ju undra hur ofta bromsvätskan kokar på en cykel...Hur ofta kör du den varm?
Shimanos t ex blir svart på ett år på mina cyklar, om det har förändrat kokpunkten har jag inte testat.
Tja... Det finns massor av klipp där vatten kokar/fräser bort från bromsskivor. Den värmen går ju in i oken och oljan med... Det sitter inga oljekylare och värmen ackumuleras i systemet..Ja, man kan ju undra hur ofta bromsvätskan kokar på en cykel...![]()
Ja, man kan ju undra hur ofta bromsvätskan kokar på en cykel...![]()
Lägre kompressibilitet skulle jag tippa på.Svaren är rätta ovan. Som kuriosa var det ett tag "coolt" att köra med vatten i Maguras hydrualiska fälgbromsar inom cykeltrial. Varför kan jag än idag inte svara på, dock lär värmeutveckling vara ett mindre problem i den sporten.
Kanske att det ska till hög höjd och ett ihållande bromsande under en längre tid för att det ska börja koka. Ska testa att slicka på mina skivor nästa gång efter att jag kört nerför en lång backe.Det beror på var man kör. I Sverige, nja. Man kanske kan lyckas i Åre.
I alperna - varje gång.
Av erfarenhet (inte själv) så blir skivorna väldigt varma och kan bränna huden ganska fort, polare som vurpa i röd backe på Vallåsen blev bränd som en kossa med hjälp av sin ena bromsskiva på vaden.Kanske att det ska till hög höjd och ett ihållande bromsande under en längre tid för att det ska börja koka. Ska testa att slicka på mina skivor nästa gång efter att jag kört nerför en lång backe.
Jo, jag vet att skivorna blir varma. Har själv förstört en skiva efter att den blev för varm. Att värmen sedan kan leta sig in i bromsvätskan är en annan sak. Givetvis kan det väl hända även om det inte hänt mig ännu o då har jag ändå bromsat på mig ganska bra på hög höjd i varma Spanien.Av erfarenhet (inte själv) så blir skivorna väldigt varma och kan bränna huden ganska fort, polare som vurpa i röd backe på Vallåsen blev bränd som en kossa med hjälp av sin ena bromsskiva på vaden.
Ser ut som en klassisk häxa :)