Vad är anledningen till att du cyklar till jobbet eller skolan?

• Miljöpåverkan

Röster: 79 44.1%
  • Spara pengar

Röster: 67 37.4%
  • Träning

Röster: 102 57.0%
  • Har ingen bil

Röster: 18 10.1%
  • Smidigt

Röster: 90 50.3%
  • Snabbare än andra transportmedel

Röster: 78 43.6%
  • Annan anledning

Röster: 17 9.5%
  • Vardagsmotion

Röster: 125 69.8%
  • Roligare än andra transportmedel

Röster: 104 58.1%

• Antal röster
    179
Varför cykelpendlar du?
Hej, vi är ett team som pluggar teknisk design vid Luleå tekniska universitet. Vi har fått i uppdrag att utveckla en datorväska och har specificerat arbetet till just cykelpendlare. Tidigare har vi ställt frågor i det här forumet och fått väldigt bra svar och vi hoppas att vi kan få det i den här undersökningen också. Undersökningen är anonym.

mamme1

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
Saknar kategorierna:
* Roligare än andra transportmedel :-)
* Motion (för min del iaf är det just det, vardagsmotion. Alls icke att förväxla med träning)
* Snabbare än andra transportmedel förutom bil. Som ändå ändå inte skulle väljas p.g.a (sätt in valfri katagori) miljöpåverkan/spara pengar/träning/har ingen bil etc.

Varför cykelpendlar du?
Saknar kategorierna:
* Roligare än andra transportmedel :-)
* Motion (för min del iaf är det just det, vardagsmotion. Alls icke att förväxla med träning)
* Snabbare än andra transportmedel förutom bil. Som ändå ändå inte skulle väljas p.g.a (sätt in valfri katagori) miljöpåverkan/spara pengar/träning/har ingen bil etc.

Tack för att du sa till!
Kommer inte ändra din sista punkt eftersom att det inte går att redigera texten i de som redan står. Det går inte att ändra ordningen på svaren heller, hade annars satt "Annan anledning" längst ned. :-)
Säg till om ni har fler åsikter och tack för att ni svarar på undersökningen!

Erik O

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
Svarat, känns som att kategorierna täcker in det mesta nu men det kanske kunde vara smart med en uppmaning att specificera om man väljer annan anledning. Intressant att se vad som kommer fram där.

Varför cykelpendlar du?
Svarat, känns som att kategorierna täcker in det mesta nu men det kanske kunde vara smart med en uppmaning att specificera om man väljer annan anledning. Intressant att se vad som kommer fram där.
Kan tyvärr inte lägga in ett sånt skriv-alternativ. :-( Det hade nämligen varit intressant för oss att veta också! Efter detta ska jag skriva lite tips på förbättringsförslag till sidans administratörer.

Jacke89

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
För att det är roligt och man mår bra av det både fysiskt och psykiskt. Spelar ingenroll om jag pendlar till jobbet eller cyklar på fritiden det är same.. Sen att jag spar 600-700kr per månad samt bidrar positivt till klimatet är inget jag jublar över men klart det är bra det med :)

mtb565

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
För nöjes skull/hobby, hade inte ersatt cyklingen med annan aktivitet just för träningens skull. Motionen är helt klart ett plus dock. Gillar att vara ute i skogen med det är jag ändå med hund.

Eftersom frågan ändrats så får vi väl stryka mitt svar, cykelpendlar gör jag ej (tyvärr).

Senast ändrad:

roller

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
Annat för min del är för att det är ett sätt att återhämta sig psykiskt. Perfekt under perioder med mycket stress på jobbet.
Sedan hade jag gärna velat kryssa i "Spara pengar" också. Jag vågar inte göra den kalkylen utan fortsätter att leva i ovisshet/förnekelse. :whistle:

MartinRF

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
Apropå designen av datorväskan så tar jag datorn på ryggen de få gånger den åker med. Jag har svårt att tro att den skulle överleva i cykelväskan som hänger på pakethållaren. Allt annat brukar få åka i cykelväskan och jag har mycket sällan något på ryggen. Smaksak.

/Martin

Varför cykelpendlar du?
Apropå designen av datorväskan så tar jag datorn på ryggen de få gånger den åker med. Jag har svårt att tro att den skulle överleva i cykelväskan som hänger på pakethållaren. Allt annat brukar få åka i cykelväskan och jag har mycket sällan något på ryggen. Smaksak.

/Martin
Det vi jobbar med är att datorn sitter väl fast i väskan med bra vadderingar och att väskan är av ett styvt material, vi har kollat upp och testat mycket så att datorn ligger tryggt och säkert. Sedan utvecklar vi ett koncept så att den går att sätta på styret, pakethållaren och på ryggen. Det kanske skulle göra att du tar med datorn lite mer? :-)

MartinRF

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
Det vi jobbar med är att datorn sitter väl fast i väskan med bra vadderingar och att väskan är av ett styvt material, vi har kollat upp och testat mycket så att datorn ligger tryggt och säkert. Sedan utvecklar vi ett koncept så att den går att sätta på styret, pakethållaren och på ryggen. Det kanske skulle göra att du tar med datorn lite mer? :-)
Med tanke på att jag jobbat hemifrån sedan mitten på mars så kommer jag inte att vara sugen på att ta med datorn hem när cykelpendlandet återupptas.

Lycka till med ert projekt.

/Martin

gavin_gadget

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
Jag tycker det har varit svårt att hitta en portfölj som även sitter bra när jag cyklar. Hade varit praktiskt med en snygg portfölj som kunde hakas fast på typ en pakethållare.

Skulle även vara praktiskt att ha en lite större öppning så det går enklare att vika ner kavajen men ändå hålla portföljen slimmad. Så ser man acceptabel ut till sina möten... Med större öppning menar jag att kunna "vika" upp väskan mer inte att den ska vara så mkt större.

fhloston

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
Jag svarade på hur det var för mig fram till sista februari. Då hade jag 16km enkel. Nu har jag 70km enkel, så det blir inte varje dag (hittills ingen dag, men jag ska :-))
Då: de dagar jag var tvungen att ta annat än cykeln var en dålig dag, oavsett väder. Och det hade inget med miljö eller pengar att göra. Miljö och sparade pengar var bara bonus.

Simpa85

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
Det tar mig ca 19 minuter att ta vagnen in till jobbet om allt klaffar, ca 35 om saker inte klaffar och jag måste vänta efter inställd tur.
Utan att utmana någons strava-segment tar jag mig på cykel till jobbet på 12 min.

DanielS

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
För mig gäller alla ovanstående alternativ utom "har ingen bil".

Men att jag en gång i tiden började var väl främst vardags-motion med samma restid som kollektivtrafik.

Nu har cykelpendlingen blivit en livsstil.. Skulle idag ha väldigt svårt för att flytta till en bostad eller börja ett jobb som gjorde det omöjligt att cykelpendla.

ensamvarg

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
Saknar bil
Bor på landet
3 km till busshållplatsen
5-7 km från avstigning till jobb
Kombinerar Brompton med buss
Ca 3 h varje dag på pendling (före Corona)

På bussen kan jag läsa tidningen eller annat och slappna av. Behöver inte bry mig om trafiken.

Med bil hade det tagit minst 1:30 och jag hade alltså inte fått dra av. Dessutom hade jag behövt koncentrera mig hela tiden. 🤮

Därför cykelpendlar jag.

ooms

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
Saknar bil
Bor på landet
3 km till busshållplatsen
5-7 km från avstigning till jobb
Kombinerar Brompton med buss
Ca 3 h varje dag på pendling (före Corona)

På bussen kan jag läsa tidningen eller annat och slappna av. Behöver inte bry mig om trafiken.

Med bil hade det tagit minst 1:30 och jag hade alltså inte fått dra av. Dessutom hade jag behövt koncentrera mig hela tiden. 🤮

Därför cykelpendlar jag.
Lite OT: Med de förutsättningarna hade du lätt kunnat dra av för bil. Bara att gå de 10km till/från busshållplatserna i resp ände blir ju 1 timme. 2 ggr per dag. Plus bussresorna (du skriver inte hur lång tid de tar, men jag gissar uppemot 1 timme per riktning av det du skriver ovan?).

CEHG

Aktiv medlem
Varför cykelpendlar du?
Från början var det 1,5 km till stationen + att jag cyklar kl. 04:30. Gå tar onödligt lång tid och buss är meningslöst på så kort sträcka och ingen kan lita på kollektivtrafik så tidigt på morgonen.

Köp & Sälj

Topp