Varför cyklar alla andra snabbare?

JEJ

Medlem
Började köra racer i höstas och kör några ggr i veckan och brukar snitta mellan 30-33km/h. Sträckorna varierar mellan 6-11 mil. Snittade 31.2km/h med 247w på pedalerna (Garmin vector 3) i genomsnitt igår (väger 89kg) över en sträcka på 81km och 400m total höjd.
Samtidigt ser jag andra som cyklat i samma trakter samma dag som kört snabbare med under 200w i snitt. Dessutom personer som jag vet väger ungefär som mig!
De kör också solo förstås och jag har kollat att det inte är "estimated power".
En annan kör 34km/h i snitt på 200w. Lade mig ner i bocken igår, men det gjorde ingen märkbar skillnad. Pumpar alltid däcken innan och har rengjort kedja och växlar.
Kör en kolfibercykel bianchi infinito xe disc 2020 och har köpt nya bontrager kolfiberhjul för säsongen. Har jag alltid otur med vind och alla andra väljer sina rundor med omsorg och kollar vindar innan? Har jag för billig cykel? Är min kropp oerhört vindfångande?

nieves

Aktiv medlem
Satsa på en och samma runda och den kortare 60km vilket ändå är en bit.
Börja med att identifiera var på rutten du är långsam, kanske är det en backe i vägen, är ditt tempo för högt i början?
Det finns mätfel mellan utrustningar.

PS. Jag är ännu långsammare.

Singular

Aktiv medlem
Innan du blir förtvivlad; det går fort och bra för dig, inte minst med hänsyn till hur kort tid du varit aktiv. Bli inte förblindad av vad du ser på Strava - det kan finnas många orsakssamband som du inte ser. Ett är att de du jämför dig med har halare utrustning (hjälm, kläder, cykel - Inifinito är en kanonfin maskin, men kanske inte optimerad just för att pressa på platten) vilket hjälper upp hastigheten, en annan att de är ännu bättre än vad du är på att välja var man ska lägga kraft för att få ut hastighet (en ledtråd; det är bättre att köra snabbt när det går "långsamt", dvs i motlut, än att skyffla kraft på att trycka bort vinden på platten), det kanske inte stämmer med mätningen (det finns ju en felmarginal i alla effektmätare, så det är rimligast att bara jämföra med sig själv) med mera.

Om du har kvar originaldäcken på din Infinito (Zaffiro?) är det väl värt att byta ut dem (och ev slang) mot något snabbare - det gör mycket stor skillnad. Standardtipset är Continentals fina GP5000, som är nästan oöverträffat i sin kombination av egenskaper (och dessutom hyfsat lätta att skaffa sig).

Jag tror dock precis som Berk att den största anledningen är att många sannolikt kör osjälva, men att eventuell partner inte loggar.

nesvop

Aktiv medlem
Jag upplever liknande problem, men då kör jag iofs med en grusracer som har landsvägsdäck. Har en FTP kring 300 (max20 330W inomhus under trainersäsongen) men kör som snabbast kring 36 km/h över de lite längre sträckorna.

Min sittställning är absolut inte optimal och iochmed att jag kör på en grusracer så är jag inte lika aerodynamisk.

Hasse#7

Aktiv medlem
Uteslut problem med din kroppshydda genom att testa gruppcykling. Ligger du bakom någon stor bör det gå galet mycket lättare samtidigt som dragjobbet är som vanligt eller värre beroende på fart.

Peth

Aktiv medlem
Mycket handlar om hur länge man kan sitta i en obekväm position för att fånga mindre vind. Ner med hakan i riktning mot styrstammen, händerna på hoodsen och underarmarna parallellt mot vägen. Obekvämt, men sparar många watt jämfört med att söndagsåka.

JEJ

Medlem
Jag upplever liknande problem, men då kör jag iofs med en grusracer som har landsvägsdäck. Har en FTP kring 300 (max20 330W inomhus under trainersäsongen) men kör som snabbast kring 36 km/h över de lite längre sträckorna.

Min sittställning är absolut inte optimal och iochmed att jag kör på en grusracer så är jag inte lika aerodynamisk.
Tycker det låter mer som att du tillhör de där som kör mycket snabbare! 36km/h är ju fantastiskt och stämmer bra överens med andra jag sett som håller samma watt som mig men kör 5km/h snabbare än mig. Dessutom med gravel...

Jag har märkt det samma då jag jämför snitt W och hastighet. Själv kör jag mestadels ensam och försöker få maximal träningseffekt så jag kör runt 200-225W hela tiden. Det betyder att jag trampar också utför. Då jag jämför vissa kompisar med samma watt ser jag att de rullar nedför och trycker på i uppförsbackarna. Då blir det en lite annorlunda träning än mina men då blir också medelhastigheten högre, man ger järnet där man förlorar mest tid. Jag har inte heller satsat på högprofilhjul så där förlorar jag väl också kanske 1km/h.

JEJ

Medlem
Mycket handlar om hur länge man kan sitta i en obekväm position för att fånga mindre vind. Ner med hakan i riktning mot styrstammen, händerna på hoodsen och underarmarna parallellt mot vägen. Obekvämt, men sparar många watt jämfört med att söndagsåka.
hmm ja, underarmarna parallellt är ju hemskt, så klarar jag inte att cykla

JEJ

Medlem
Innan du blir förtvivlad; det går fort och bra för dig, inte minst med hänsyn till hur kort tid du varit aktiv. Bli inte förblindad av vad du ser på Strava - det kan finnas många orsakssamband som du inte ser. Ett är att de du jämför dig med har halare utrustning (hjälm, kläder, cykel - Inifinito är en kanonfin maskin, men kanske inte optimerad just för att pressa på platten) vilket hjälper upp hastigheten, en annan att de är ännu bättre än vad du är på att välja var man ska lägga kraft för att få ut hastighet (en ledtråd; det är bättre att köra snabbt när det går "långsamt", dvs i motlut, än att skyffla kraft på att trycka bort vinden på platten), det kanske inte stämmer med mätningen (det finns ju en felmarginal i alla effektmätare, så det är rimligast att bara jämföra med sig själv) med mera.

Om du har kvar originaldäcken på din Infinito (Zaffiro?) är det väl värt att byta ut dem (och ev slang) mot något snabbare - det gör mycket stor skillnad. Standardtipset är Continentals fina GP5000, som är nästan oöverträffat i sin kombination av egenskaper (och dessutom hyfsat lätta att skaffa sig).

Jag tror dock precis som Berk att den största anledningen är att många sannolikt kör osjälva, men att eventuell partner inte loggar.
Tack för uppmuntran! Kan vara så att några jag sett åkt 2 bredvid varandra och det hjälper väl mot sidvind i varje fall. Däcken är utbytta i samband med att jag köpte kolfiberhjulen (Vittoria rubino pro control) som enligt försäljaren skulle vara bättre än de som satt på innan. Trampar mest hela tiden. Kan kanske pressa mer i uppförsbackarna, men håller mellan 300-400w uppför.

Singular

Aktiv medlem
Tack för uppmuntran! Kan vara så att några jag sett åkt 2 bredvid varandra och det hjälper väl mot sidvind i varje fall. Däcken är utbytta i samband med att jag köpte kolfiberhjulen (Vittoria rubino pro control) som enligt försäljaren skulle vara bättre än de som satt på innan. Trampar mest hela tiden. Kan kanske pressa mer i uppförsbackarna, men håller mellan 300-400w uppför.
Rubino Pro Control är en jättebra matchning mot din Infinito och dess kvalitéer (ett lite kraftigare, greppigare däck för att åka långt, bekvämt och på inte alltid perfekta vägar) och tveklöst ett steg upp från Zaffiro men det är inte det allra snabbaste man kan åka på (jag skulle mellan tumme och pekfinger säga att det är nånstans i häraden 10-15w på hjulparet som skiljer mot exempelvis nämnda GP5000, på bra vägar). Med det sagt ser jag ingen anledning att byta (de är kanonfina och jag tror att du säkert trivs bra med grepp, känsla och fart som det är), men det kan förklara lite av skillnaden i hastighet.

Xiro

Aktiv medlem
Nämner vevarmslängd då detta förbises av förvånansvärt många jag pratar med, även inom lvg. Kortare vevar gör susen för mig vid pendling på monstercross och även på stigar med mtb. Jag kör inte lvg.

Senast ändrad:

frippegubben

Aktiv medlem
Prova att köra med nån av de du jämför med. Samtidigt, men inte så att ni drar åt varandra, lägg dig 50 meter bakom och försök hålla konstant avstånd, typ, och utvärdera/jämför era siffror efteråt!

Wekeendrider

Aktiv medlem
Ut och kör dina tänkta pass och skit i medelhastigheten! Jag tycker att det är totalt ointressant för egen del.
Är det kuperat och motvind så sjunker hastigheten, det intressanta är att köra på den effekt jag tänkt mig på passet, antingen det är intervaller eller distanspass. Med 5-10% lutning står man nästan still med 200W.
Ett distanspass innehåller att ta sig ut ur stan med dåliga cykelbanor, barnvagnar i bredd, rödljus, rondeller, ouppmärksamma bilister osv. Ute på vägen är det svängar, rullskidor, lagliga EPA-traktorer (Jag behöver inte ens 100W i 28,7 km/h bakom en EPA!) osv som drar ned medel för hela turen. De exempel du kollar upp kanske åker i grupp där inte de andra använder Strava? Eller har du kollat att de åker själva hela rundan och sedan gått in och kollat deras pass på Strava?

JEJ

Medlem
Rubino Pro Control är en jättebra matchning mot din Infinito och dess kvalitéer (ett lite kraftigare, greppigare däck för att åka långt, bekvämt och på inte alltid perfekta vägar) och tveklöst ett steg upp från Zaffiro men det är inte det allra snabbaste man kan åka på (jag skulle mellan tumme och pekfinger säga att det är nånstans i häraden 10-15w på hjulparet som skiljer mot exempelvis nämnda GP5000, på bra vägar). Med det sagt ser jag ingen anledning att byta (de är kanonfina och jag tror att du säkert trivs bra med grepp, känsla och fart som det är), men det kan förklara lite av skillnaden i hastighet.
Känns tryggare med nya däcken, framför allt i skarpa svängar. Lyckas ofta hamna på dåliga vägar och ibland har de ju grävt upp asfalten korta sträckor. Var precis som du sa Zaffiro pro slick på de gamla hjulen. 10-15w låter i och för sig lockande, så kanske skulle ha båda. Behöver ändå öva på att byta däck. Har aldrig haft punktering.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Jag tror inte det är någon idé att börja analysera sönder hojen och dess komponenter. Jag har en ganska lätt Aero-orienterad hoj med lätta hjul och en tung Endurance-orienterad hoj (Cannondale Synapse) med tunga alu-hjul med samma gruppset. Det gör ingen som helst observerbar skillnad på medelhastigheten med samma effekt. Mitt medel brukar också hamna mellan 29-31 km/h beroende på kupering och väder, men då med runt 200W i snitt och 19 kg lättare kropp. Intervallpassen brukar hamna runt samma medeleffekt som zon2-passen eftersom det blir mycket zon 1 mellan intervallerna.

GCN har slutat att tona högprofilfälgarnas betydelse och gått från att de skulle ge 2-3 km/h på passen till mer realistiska 0,4-0,5 km/h. Dylan Johnson har en video om vevarmslängd, den var intressant!
Att den ena Aerohojen ger 12W mindre motstånd i 40 km/h än den andra är ointressant för dig och mig som gör de flesta passen i 30 km/h i snitt där luftmotståndet är mindre och dessa 12W krymper till hälften. Dom 6W tränar vi lätt till oss istället.

Fråga dig själv, vad är det du tränar för? Tränar du för att öka medelhastigheten bör du enligt gällande rön ändå träna polariserat med hårda intervallpass varvat med lugna distanspass. Ligger man och försöker slå medel på passen ligger man i zon 3, eller race-fart, och det ska man enligt rådande rön undvika till varje pris.

ejma

Aktiv medlem
Började köra racer i höstas och kör några ggr i veckan och brukar snitta mellan 30-33km/h. Sträckorna varierar mellan 6-11 mil. Snittade 31.2km/h med 247w på pedalerna (Garmin vector 3) i genomsnitt igår (väger 89kg)
Roligt att du ser en klar förbättringspotential. Cykeln lär vara det minsta problemet. Strava kan lära vart du tappar mer mot bättre åkare. Det kan finnas mycket att hämta i kurvor, utför och uppför.

89 kg är ganska mycket, men du kanske är lång? Långa åkare brukar få trycka på mer för att hålla samma fart som korta, men de har dock större kraftresurser.

hm

Aktiv medlem
Kryp ihop kryp ihop .
Fäll dig framåt som en fällkniv med "rak" rygg till knäna slår i bröstet när du trampar , sänk och dra in axlar o armbågar .... speciellt utför och när du kommer i fart ut på platten och gör 40+ .
Sen så klart lägg mer kraft uppför och rulla/vila utför när det går över 50...

JEJ

Medlem
Roligt att du ser en klar förbättringspotential. Cykeln lär vara det minsta problemet. Strava kan lära vart du tappar mer mot bättre åkare. Det kan finnas mycket att hämta i kurvor, utför och uppför.

89 kg är ganska mycket, men du kanske är lång? Långa åkare brukar få trycka på mer för att hålla samma fart som korta, men de har dock större kraftresurser.
Inte så lång (184cm), men även när man kollar w/kg så kör jag långsammare än andra. Diskuterade med en person som höll 33km/h i 2.2w/kg. Det är under 200w för mig och skulle ge kanske 28km/h max 29.
Har fått en del bra tips i varje fall. Körställningen går nog verkligen att förbättra och jag borde fokusera mer på att trycka på i uppförsbackarna och vila nerför. Jag tappar också mycket i kurvor har jag märkt när jag kör i grupp.

JEJ

Medlem
Jag tror inte det är någon idé att börja analysera sönder hojen och dess komponenter. Jag har en ganska lätt Aero-orienterad hoj med lätta hjul och en tung Endurance-orienterad hoj (Cannondale Synapse) med tunga alu-hjul med samma gruppset. Det gör ingen som helst observerbar skillnad på medelhastigheten med samma effekt. Mitt medel brukar också hamna mellan 29-31 km/h beroende på kupering och väder, men då med runt 200W i snitt och 19 kg lättare kropp. Intervallpassen brukar hamna runt samma medeleffekt som zon2-passen eftersom det blir mycket zon 1 mellan intervallerna.

GCN har slutat att tona högprofilfälgarnas betydelse och gått från att de skulle ge 2-3 km/h på passen till mer realistiska 0,4-0,5 km/h. Dylan Johnson har en video om vevarmslängd, den var intressant!
Att den ena Aerohojen ger 12W mindre motstånd i 40 km/h än den andra är ointressant för dig och mig som gör de flesta passen i 30 km/h i snitt där luftmotståndet är mindre och dessa 12W krymper till hälften. Dom 6W tränar vi lätt till oss istället.

Fråga dig själv, vad är det du tränar för? Tränar du för att öka medelhastigheten bör du enligt gällande rön ändå träna polariserat med hårda intervallpass varvat med lugna distanspass. Ligger man och försöker slå medel på passen ligger man i zon 3, eller race-fart, och det ska man enligt rådande rön undvika till varje pris.
Hamnar lätt där. Jagar snitthastighet under lite för långa pass, men har försökt ta det lugnt en del pass i varje fall. Hade över 70% av passet i minst Z3 igår.
Körde mycket Zwift i vintras och där låg man ju mest i gigantiska klungor i Z2 och behövde själv aldrig dra. Utomhuspassen har blivit i högre watt och om jag kört i grupp så har jag knappt behövt trampa i klungan (Z1) och sedan fått dra i 350w längst fram.
Har fokuserat på långa pass och knappt kört intervaller alls. Gått ner från 95kg förra sommaren men fastnat på 88-89kg sedan i januari. Ska väl börja köra mer intervaller och styrketräna.

weldion

Aktiv medlem
Finns en risk att det buggar lite hos Strava också när det gäller siffrorna.
Har sett folk som cyklat 26h på ett dygn och över 700 dygn på 1 månads tid.
Så det som du ser kanske inte ens stämmer.

Peth

Aktiv medlem
Passa dig för att trycka på för mycket uppför. Drar du på dig för mycket mjölksyra och stumnar så är den dagen förstörd. Funkar att köra så på kortare sträckor, men ska man cykla långt är det trevligt med fräscha ben även de sista milen.

Hasse#7

Aktiv medlem
Hamnar lätt där. Jagar snitthastighet under lite för långa pass, men har försökt ta det lugnt en del pass i varje fall. Hade över 70% av passet i minst Z3 igår.
Körde mycket Zwift i vintras och där låg man ju mest i gigantiska klungor i Z2 och behövde själv aldrig dra. Utomhuspassen har blivit i högre watt och om jag kört i grupp så har jag knappt behövt trampa i klungan (Z1) och sedan fått dra i 350w längst fram.
Har fokuserat på långa pass och knappt kört intervaller alls. Gått ner från 95kg förra sommaren men fastnat på 88-89kg sedan i januari. Ska väl börja köra mer intervaller och styrketräna.
Låter som du tar mycket vind. Väldigt slitsamt. Är själv 192 cm. Har cyklat med kroppsvikt 85-100kg. Kroknar för fort, men många brukar vara nöjda bakom tills dess. Svårt att få vindskydd även i klunga, eller mindre grupp. Gillar uppför när man är "i form" då blåser det sällan. Även utför är kul med vikten med sig. Slätt, öppet och motvind, sidvind är förödande. Tycker mig känna igen mig i din beskrivning, men du är starkare och mer målmedveten. Bra jobbat!

MrSthlm

Aktiv medlem
Intressant tråd, förstår jag det rätt om ni gnäller över att enbart snitta 34km/h respektive 36km/h (med grusracer dessutom) solo och att andra är snabbare? Verkar som att ni rör er bland vassa cyklister. :-)

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Passa dig för att trycka på för mycket uppför. Drar du på dig för mycket mjölksyra och stumnar så är den dagen förstörd. Funkar att köra så på kortare sträckor, men ska man cykla långt är det trevligt med fräscha ben även de sista milen.

Jag upplever det som en något överdriven (nästan komisk) rädsla bland cyklister till att trycka på uppför ibland, han tränar ju? Vad jag vet blir man bättre och bättre ju mer man tränar och backar uppför inget undantag. Däremot är det utan tvivel som så att det är hyfsat vanligt med relativt tunga tunga cyklister som är urstarka på flacken men får kämpa uppåt, självklart kan man behöva lugna sig då.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
På kortare rundor kring 2-5 mil är det väl helt fine att trycka på ordentligt uppför. Men cyklar man 11 mil för träningens skull så är det ju inte direkt ett intervallpass man är ute på.

Ok, kör man 10-11 mil är det inte ok att trycka på uppför?

Jag förstår hur du tänker och självklart har du en poäng men upplever ändå en något överdriven backskräck bland cyklister, sannolikt har detta rykte kanske också att göra med att man ska ta det lugnt uppför vid gruppkörning, vet ej? Sedan beror det självklart på hur mycket man tar i. Mitt intryck som jag skrev ovan är att det finns rätt gott om cyklister som är starka på flacken men som är lite tyngre (kroppsvikten), lättare cyklister är sannolikt lite mera sällsynt. Tror backskräck kan ha att göra med detta också, en tyngre cyklist lider så klart uppför. Lite orättvist kan man tycka, för de tyngre cyklisterna är det helt fritt fram att ösa på som galningar på flacken samt självklart nerför medan lättare cyklister minsann inte får cykla för snabbt uppför (ajabaja).

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Ok, kör man 10-11 mil är det inte ok att trycka på uppför?

Jag förstår hur du tänker och självklart har du en poäng men upplever ändå en något överdriven backskräck bland cyklister, sannolikt har detta kanske att göra med att man bör ta det lugnt uppför vid gruppkörning, vet ej. Sedan beror det självklart på hur mycket man tar i. Mitt intryck som jag skrev ovan är att det finns rätt gott om cyklister som är starka på flacken men som är lite tyngre (kroppsvikten), lättare cyklister är sannolikt lite mera sällsynt. Tror backskräck kan ha att göra med detta också, en tyngre cyklist lider så klart uppför. Lite orättvist kan man tycka, för de tyngre cyklisterna är det helt fritt fram att ösa på som galningar på flacken samt självklart nerför medan lättare cyklister minsann inte får cykla för snabbt uppför (ajabaja).
Kör jag 20-milare som träningsrunda så är det fullt ös uppför som gäller. Är det lopp är det anpassat eller pacing för att undvika hammaren.
Snittmedelfarten är viktigast!

Woodknocker

Aktiv medlem
Bra att du dök upp. Ge TS de bästa och mest konkreta råden nu utifrån förutsättningarna

Ts har en bra hastighet!! 31 km/h på den sträckan är bra, alla som säger annat har aldrig kört solo.

Gällande uppför ska man trycka på när det går uppför, du vinner så mycket mer på det än att trycka på när det är plant för då piskar luftmotståndet dig som GoranS piskar mig i debatten. Nu väger han ju rätt mycket så det är kanske inte KUL att göra så men det är fortfarande det korrekta.

Edit: det är inte optimalt att köra "intervaller" blandat med z2 men alla har inte optimalt med tid. Största faran är väl vilken intervall man hamnar i nnär man kör uppför, är det låt säga 1 minut hinner man inte komma in i vo2max, så ta i riktigt ordentligt om det är kort så hamnar du i anerobiskt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer