Varför cyklar alla andra snabbare?

DarkMatter

Aktiv medlem
Ja jag inser ju att det är lite av en trollsport att få igång mig men det är bra att alla är överens.
Jag föredrar annan sport.
Njaa de är väl rätt kreativa och tenderar att inte ha utvecklat ett så starkt ego ännu. Men smarta är de inte, de är rätt korkade de små liven. Men egentligen spelar inte smarthet någon roll så länge man har känslor för känslor kommer alltid trumfa smarthet.
Man får hitta en balansgång mellan känslor och förnuft. Det går att övervinna känslor men inte varje gång så man får försöka välja tillfällena noggrant.
Därför jag hyllar AI och längtar till dagen AI tar över.
Suuuuper off topic, men känner du till Roko's Basilisk?
Jag vill dock mena på att förnuft är vägen att gå och allting skulle blivit bättre med förnuft, det är det som är paradoxen, känslor skapar ett fångarnas dilemma där alla mår dåligt.

GoranS

Aktiv medlem
Ja jag inser ju att det är lite av en trollsport att få igång mig men det är bra att alla är överens. Jag fortsätter i alla fall att förbättra både cykel och kropp för att bli snabbare totalt sett. Andra väljer att gå bakåt och käbbla. Jag är ingen käbblare.

Njaa de är väl rätt kreativa och tenderar att inte ha utvecklat ett så starkt ego ännu. Men smarta är de inte, de är rätt korkade de små liven. Men egentligen spelar inte smarthet någon roll så länge man har känslor för känslor kommer alltid trumfa smarthet. Därför jag hyllar AI och längtar till dagen AI tar över.

Jag vill dock mena på att förnuft är vägen att gå och allting skulle blivit bättre med förnuft, det är det som är paradoxen, känslor skapar ett fångarnas dilemma där alla mår dåligt. Just nu mår de största trollen förmodligen dåligt då dde både är långsamma OCH arga. Jag är varken arg eller långsam.

En person som är mån om både kroppens och cykelns aerodynamik kommer bli snabbare. Sedan kan man såklart begränsa sig till en av de två men det finns ingen anledning att göra det.
Detta är ju för bra för att inte bevara till eftervärlden: "Men egentligen spelar inte smarthet någon roll så länge man har känslor för känslor kommer alltid trumfa smarthet. Därför jag hyllar AI och längtar till dagen AI tar över."

hm

Aktiv medlem
Kanske i viss konkurrens med längdskidåkning och segling?
Segling utförs ofta I entypsklasser tex i OS. Där alla båtar och segel är lika danna (gjorda av samma tillverkare ).
Ungefär som lvg cykling som har hårda regler hur cykeln får se ut .
Men finns också konstruktionsKlasser där båtarna får se ut lite hur som inom vissa gränser ungefär som när liggcyklar tävlar :)

TRIckard

Medlem
Goda råd är trevliga att få.

Av mig får du en länk :-)

MrSthlm

Aktiv medlem
Goda råd är trevliga att få.

Av mig får du en länk :-)

Intressant och Mikael Flockhart låter bekant, är det inte han som ligger topp 3 i Vildmarksspåret i Grimsta (Strava)? ;-)

glitch

Aktiv medlem
På temat (delvis) intervju med Kevin Poulton som bland annat tränat Caleb Ewan och andra toppcyklister, jobbat på Zwift och nu en ny träningsplattform:

Där pratar dem om hur de använder trainer och inomhusträning på Pro Tour nivå för att minska träningsmängden mot den vanliga uteträningen och dra nytta av värmen för ökad blodplasma och mitokondrieutveckling samt även att köra lugna pass med korta efforts i som då skulle ge samma anpassning som riktigt långa lugna utepass.

Riktigt intressant.

MrSthlm

Aktiv medlem
På temat (delvis) intervju med Kevin Poulton som bland annat tränat Caleb Ewan och andra toppcyklister, jobbat på Zwift och nu en ny träningsplattform:

Där pratar dem om hur de använder trainer och inomhusträning på Pro Tour nivå för att minska träningsmängden mot den vanliga uteträningen och dra nytta av värmen för ökad blodplasma och mitokondrieutveckling samt även att köra lugna pass med korta efforts i som då skulle ge samma anpassning som riktigt långa lugna utepass.

Riktigt intressant.
Jag gillar det här (inställningen) men ska läsa hela artikeln senare. :-D
"Another mistake I see amateur athletes do is to take rest days when they actually do not need it (as a part of the weekly routine), and over the course of a season this can build up to almost 20 or 30 days of resting, which is basically unnecessary."

glitch

Aktiv medlem
Jag gillar det här (inställningen) men ska läsa hela artikeln senare. :-D
"Another mistake I see amateur athletes do is to take rest days when they actually do not need it (as a part of the weekly routine), and over the course of a season this can build up to almost 20 or 30 days of resting, which is basically unnecessary."
Lyssna på podden :)

nieves

Aktiv medlem
Intressant pod! Det blir till att fortsätta utan fläkt och kanske en bastu efteråt (har inget badkar).
Dietgrejen däremot är svårnavigerad med hur ofta och i vilken typ av pass?
Nu sprakade det mycket i mina lurar på slutet men jag hörde inte att det skulle vara dåligt med 1 vilodag/vecka?

Vad jag finner intressant är att dagar i klungan med små jättekorta drag är så effektiva. Alltså mer "sociala turer" även inomhus.

Woodknocker

Aktiv medlem

Intressant pod! Det blir till att fortsätta utan fläkt och kanske en bastu efteråt (har inget badkar).
Dietgrejen däremot är svårnavigerad med hur ofta och i vilken typ av pass?
Nu sprakade det mycket i mina lurar på slutet men jag hörde inte att det skulle vara dåligt med 1 vilodag/vecka?

Vad jag finner intressant är att dagar i klungan med små jättekorta drag är så effektiva. Alltså mer "sociala turer" även inomhus.
Nej för i fasiken gör inte det. Någon som påstår något så dumt förtjänar att sparkas och bannlysas ifrån all utlärning.

Det mesta de där tramscoacherna trycker ut är sånt där genetiska freaks klarar av att hantera trots allt, lite som en hinderbana, de är så bra att de klarar av massa jobbiga hinder. Men allt vore så klart bäst om atleterna bara fick träna balanserat och bra. Människor har verkligen ett enormt behov av att förändra sånt som funkar. Shaking my head.

Det här var dock vad jag också har erfarit, kanske bekräftar att jag inte är en amatör:

"Most riders produce slightly more power indoors than outdoors, which I believe has to do with the fact that there is nothing like traffic or other obstructions that limits the ability to ride on.

This deviates slightly from many amateur athletes that witness of that they have a harder time producing power indoors."
Att det dock krävs en "world-tour-coach" för oss att komma fram till det är skrämmande... Sunt förnuft?! Vet själv att jag har läst den här diskussionen många gånger över åren på nätet: "Producerar man mer kraft inne eller ute", då har många påstått att man använder andra muskler ute och att man därför skapar mer kraft bla bla bla men det förklaras alltså egetnligen av att de är amatörer, ja det är ju skönt att vi har det klarlagt men ärligt talat det här kan ett barn lista ut. Jag är ett geni utan att veta om det, och jag blev det genom att använda sunt förnuft. :love:

MAN SKA ALDRIG följa något för att EN person påstår det och speciellt inte när man själv är amatör och någon edgy coach har hittat en ny metod som funkar för hans proffs. Vetenskapen följer inte enskilda coacher, vetenskapen följer konsensus. SUNT FÖRNUFT brukar vara vad vetenskapen kommer fram till efter massa käbblande när det kommer till kost och träning.

Senast ändrad:

TRIckard

Medlem
Kul tråd det här med massor av "goda råd".

Woodknocker

Aktiv medlem
Det står inte ens i texten att man ska träna och gå in i väggen av värmeslag (för det är vad som händer den seriösa cyklisten som kör utan fläktar). Bara jag tänker på att träna utan fläktar blir jag livrädd, kroppen producerar alltså näsatn 3 (vet inte exakt) gånger så mycket energi än vad som visas på displayen i cykeldatorn. Detta är energi som måste bort bort bort från kroppen annars slår värmeslag till och INGEN presterar i ett sådant läge. Kroppen vill överleva och värmeslag är inte särskilt gynnsamt för överlevnaden så då kopplar kroppen helt enkelt ner, hur mycket du än tänker "gooo hard or go home".

Egentligen säger den där coachen bara att det är bra FÖR ATT gå över till träning i varmare klimat?

Det finns dock studier om att värmeträning kan ge ökat resultat men jag är ganska övertygad om vad det är det handlar om, det handlar om att man skickar in kroppen i ett stressläge, där man driver upp stresshormonerna och det är kanske bra för ögonblicket men allt som kommer upp kommer neråt. Du kraschar och sen blir du inte bara omkörd i loppet utan du får lägga skorna på hyllan. All träning handlar om balans och vilken idiot som helst kan köra hårt några månader (låt oss inte börja tala om preparat) för att sedan aldrig mer göra sig hörd. Det är sköldpaddan, den som matar på under lång tid, som är vinnaren och sköldpaddans hyllningskör väntar på den.

Att säga till någon att den ska träna sig till värmeslag är direkt farligt.

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Att säga till någon att den ska träna sig till värmeslag är direkt farligt.
Det är det ingen som påstår heller!
Du är bara för rolig, tyvärr faller dina argument platt då du inte vill/kan visa på några som helst egna resultat/prestationer.
Varför skulle någon lyssna på dig?

Jag sätter dig på ignore så slipper jag både gnäll och alternativa teorier du inte kan backa med fakta. Du är ändå helt ointressant för mig då min cykling handlar om att njuta mer än att försöka efterlikna någon elit.

Woodknocker

Aktiv medlem
eträning kan ge ökat resultat men jag är ganska övertygad om vad det handlar om, det handlar om att man skickar in kro

Särskilt när "tramsaren" tränar/tränat cyklister som är/varit i absoluta toppskiktet i världen.
Men vad vet vi, man får nog syna KOM's på Strade Bianche, i Andorra, Paris-Roubaix mm, då får man en insyn vem som är bäst och mest 1337 vid tangentbordet😀
Ett värdelöst argument. Prestation på cykel säger ingenting om kunskapsläget hos personen. Det är ett tramsargument och är inte minst vanligt hos styrkelyftare: "Men han är ju stor så han har rätt".

Gå på vetenskapen.

"Du är bara för rolig, tyvärr faller dina argument platt då du inte vill/kan visa på några som helst egna resultat/prestationer.
Varför skulle någon lyssna på dig?"

Nu är jag faktiskt bra (relativt sett) men jag kommer aldrig peka på det då det inte är ett intellektuellt hederligt argument att peka på prestationer för att föra fram något inom vetenskapen.

Edit: Du skrev själv: "Det blir till att fortsätta utan fläkt och kanske en bastu efteråt ", vilket indikerar ppå att du inte kommer köra detta för att anpassa dig till varmare klimat utan som träningsmetod. Vilket jag då påpekade är en usel ide. Ditt arugment är alltså att prestationer (där genetik spelar roll) är ett argument, sedan sätter du ignore, som om jag skulle kunna bevisa något nu. Aja.

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Jag lyssnar hellre på någon som kan påvisa resultat än någon förvirrad träknackare på ett forum.
Ja men logiskt sett är det oväsentligt. Nu må jag ha lättare än gemene man för detta (då jag varken är känslodriven eller särskilt intresserad av att tillhära ingrupper) men kom igen. Det är ett uselt argument. Det blir verkligen som en förbjuden röst säger om forum, den blinde leder en blind. Ja jag lämnar det där i alla fall. Det är upp till var och en om den vill gå på ego eller intellektuell hederlighet.

izar

Aktiv medlem
Ja men logiskt sett är det oväsentligt. Nu må jag ha lättare än gemene man för detta (då jag varken är känslodriven eller särskilt intresserad av att tillhära ingrupper) men kom igen. Det är ett uselt argument. Det blir verkligen som en förbjuden röst säger om forum, den blinde leder en blind. Ja jag lämnar det där i alla fall. Det är upp till var och en om den vill gå på ego eller intellektuell hederlighet.
Kan du visa på några studier som påvisar är värmeträning är direkt farligt och dåligt som du påstår? Det finns nämligen studier som påvisar det omvända.

Woodknocker

Aktiv medlem
Kan du visa på några studier som påvisar är värmeträning är direkt farligt och dåligt som du påstår? Det finns nämligen studier som påvisar det omvända.
Det finns studier som säger att höghöjdsträning funkar sen finns det de som säger att det inte funkar. Saken med både höghöjdsträning och värmeträning är att det är fancy gimmicks som inte tar verkligheten i beaktande. Din kropp måste göra sig av med värmen men kommer cappa ut dig mycket tidigare om du sitter och kör utan fläktar. Visst du kanske får stresspåslag och chockar kroppen men du skulle fått större gains om du bara tränade på den watten du klarar utan detta skräpet. Allt detta är sunt förnuft. Du får bättre effekt på en låg nivå men utan tramset kan du köra på en högre nivå och där får du garanterat bättre effekt..

Farligt är det och inte bara lite... Om inget annat så är det skadligt för hjärtat att träna utan vätska och mat. https://www.zwiftriders.com/be-cool-cycling-indoors-the-important-reason/

Om någon fancy coach vill förmedla att amatörer ska träna utan fläktar och riskera sin hälsa får det stå för den tomten, egentligen säger han dock bara att det är bra för att vänja sig vid varmare klimat. Ni amatörer kommer inte tjäna någonting på att sitta och värma upp er utan att få ordentlig träning, som bäst åker ni på värmeslag.

Och dieter funkar förresten inte heller, bara skräp. Jag ska ge er något som funkar: träna (och hålla koll på träningsmängd), återhämta sig och äta bra. Jag kan liksom visa på att centralstimulantia ger bättre träning men det tar inte i beaktande att det är helt kasst i långa loppet. Kroppen når en viss temperatur SEDAN kommer den stänga ner dig OAVSETT vad du tänker på eller inbillar dig, hur många coacher du än har så kommer kroppen skapa kraft och värme kommer att uppstå och den måste bort ifrån kroppen, värmen måste bort ifrån kroppen annars når du för höga temperaturer. Din prestation kommer åka ner och träningsmängden blir mindre. Finns ingenting för kroppen att bli bättre på när det gäller att kyla ner sig, växer det ut fläktar på kroppen om man kör den här skräpträningen menar du? Ren fysik, rent sunt förnuft.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Du missade kanske när de pratade om core temp sensorn som de använder för att mäta kroppstempen just för att inte överhetta. Och heller har ingen sagt att man ska träna utan vätska eller energi. Sen har du även missat mekanismerna bakom varför just värmeträning kan funka (något det för övrigt forskas en hel del på och som används av många på elitnivå).
Heller har ingen någonsin påstått att en vanlig svensk motionär ska lägga upp sin träning som en pro tour cyklist.
Men kolla du dina hambinivideos och glöm för sjutton inte att kalibrera effektmätare innan nästa zwiftpass, så du inte cyklar runt på osanna watt.;-)

Woodknocker

Aktiv medlem

vill förmedla att amatörer ska träna utan fläktar och riskera sin hälsa får det stå för den tomten, egentligen säger han dock

Du missade kanske när de pratade om core temp sensorn som de använder för att mäta kroppstempen just för att inte överhetta. Och heller har ingen sagt att man ska träna utan vätska eller energi. Sen har du även missat mekanismerna bakom varför just värmeträning kan funka (något det för övrigt forskas en hel del på och som används av många på elitnivå).
Heller har ingen någonsin påstått att en vanlig svensk motionär ska lägga upp sin träning som en pro tour cyklist.
Men kolla du dina hambinivideos och glöm för sjutton inte att kalibrera effektmätare innan nästa zwiftpass, så du inte cyklar runt på osanna watt.;-)
Det används för att vänja sig vid värme, du kommer aldrig prestera liak bra i värme som i kyla av den enkla anledningen att kroppen stressas och med ökad stress ökar hjärtslagen. Du har bara en maxpuls att nå sedan är det stopp. Höghöjdsträning har också använts av atleter men också ifrågasatts. I båda fallen kommer du cappa ut dig och jag som kör 350 watt kommer få TSS på låt säga 150 medan du svettas ut fem liter svett blir cappad på 250 och får träningsdos 75. Men visst du chockar kroppen... Amfetamin chockar också kroppen, både knark och detta är dåligt för hjärtat.

Alla vet (eller borde veta innan man börjar snacka sånt här trams) att du bara kan få i dig viss mängd vätska och ibland kan det vara så att du svettas ut för mycket för att hinna ersätta detta= överhettning. Överhettning är som sagts direkt farligt, kan vara direkt hjärtskadligt. Dehydration är iaf vådligt för hjärtat.

izar

Aktiv medlem
Trädknackaren, bla bla bla, men svarade inte på frågan.

Något som står på Zwiftrider är inte en publicerad vetenskaplig artikel.

Woodknocker

Aktiv medlem
Trädknackaren, bla bla bla, men svarade inte på frågan.

Något som står på Zwiftrider är inte en publicerad vetenskaplig artikel.
Det står i böcker om träning och är rätt grundläggande. Vad ska du ha studie på? Att kroppen bara når en viss temperatur innan den (kraftigt) begränsar din effekt? Denna begränsning är med klarare ord= sämre watt.

https://www.runnersworld.com/traini...lasma-volume-and-the-benefits-of-dehydration/
Sluta drick också så ökar plasmavolymen men effekten åker i botten, underbart.

Ni tar ju bara en paramter i beaktande och skiter i att er faktiska kraft försvinner. :ROFLMAO:
Men visst coacher finns det gott om, höghöjdsträning lider av samma problem, det ökar vissa saker i kroppen men du kommer aldrig prestera lika bra som på lägre höjd. Och högre prestation ger (NEWSFLASH) ökad träningsmängd.

Men ja om jag bara slänger upp lite effektdata så är jag ju vinnaren... Nä inte lönt jag kastar pärlor. Följ befäst kunskap och kör inga fancy metoder, följ er träningsmängd, sov, ät och träna sen blir ni som mig och högst effekt vinner ju (högst wkg). :cool: Det står för i själva "källan/källorna" att det är bra FÖR ATT VÄNJA sig vid värme. Effekten försvinner ju (precis som med höghöjds)....

Detta borde vara olagligt, olagligt vara så här dum: " (i.e. not ultra runs and not during heat waves!), leaving the water bottle at home may be a good call."

"n Cheung and Sleivert noted that other factors may also inhibit performance in the heat, such as high levels of cardiovascular strain. For example, in a 5-kilometer race the runner will be performing at a rather high metabolic rate and thus will be producing heat rapidly. To prevent hyperthermia, blood flow to the skin will increase so as to dissipate heat to the environment. This shifting of blood to the skin will result in a smaller proportion of blood, and hence oxygen, being delivered to the active musculature."
Hämtat ifrån en fysisk bok.

Wooooooow, leder det till sämre effekt? Nä men vad jag blir överraskad, men men men blooooodvolym. Ja den kanske ökar men faktumet att du inte utvecklar någon effekt?!?!?!

"“The body’s thirst mechanism is very poorly regulated,” says Eric Sternlicht, PhD, a professor of kinesiology at Chapman University and a two-time master’s time-trial national champion. He says that you only start feeling thirsty after your body has already lost two percent of its total water volume, and by that point, “the literature has shown that performance drops by up to 10 percent.”" Hämtat ifrån https://www.bicycling.com/training/...affects-your-riding-and-tips-for-avoiding-it/

En coach/flera coacher säger att heat-training är bra för att vänja sig vid värme. Ni läser det (och många andra) och tänker att det är en bra metod för att bli bättre, ni plockar bort fläkten, går in i väggen vid betydligt lägre effekt och får därmed inte den träningen ni kunde fått men får ökad blodvolym. Ni får däremot alla de nackdelar som det medför att träna så här och alla är glada. Inte minst jag för jag tränar vidare.. Jag har redan varit igenom det här när jag styrketränade, då följd jag också alla de nya trenderna och vissa grejer är ofta grundade i studier, problemet är oftast att det bara tar en parameter i beaktande eller så bevisas det rent av senare att den studien var fel. Den där coachen borde i alla fall sparkas och det borde alla som råder folk att gå in i vätskebrist, de är farliga människor.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Kom inte dragande med fakta nu, träknackarn grundar minsann sin ”vetenskap” på ”sunt förnuft” :rolleyes:

Woodknocker

Aktiv medlem
Fortfarande ingen vetenskaplig publikation...

Har rapporterat dig för trams, du bidrar inte med någonting själv, bara droppar oneliners. Klarar du inte av att krossa mig i debatten är det en sak, att inte klara av att prestera fler watts eller inte klarar av att sluta tro sig vra den gode är det också några saker men det blir löjligt på något sätt. Vätskebristträning och annat trams är direkt skadligt.

edit: Jag måste alltså förklara varför vätskebrist är dåligt, ja det kanske man behöver göra, men nu har jag gjort det iaf, det är FARLIGT. Och alla dessa coacher och vad det nu är för något ger kassa råd men låt oss fokusera på de direkt hälsovådliga effekterna som det har. Alltså alla vet redan att vätskebrist är farligt, om de bara tänker efter. ...

Hjärtattack, stroke, hjärtrytmrubbningar och säkerligen fler härliga effekter för att det ger ökat stresspåslag och det är ju bra. Jag vet något annat som ger ökat stresspåslag, hård träning som ger hög TSS, som i när jag sitter och trampar hårt. Jag väljer att vara barsk, då de (coacherna) och ni sitter och ger så farliga råd.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd

Har rapporterat dig för trams, du bidrar inte med någonting själv, bara droppar oneliners. Klarar du inte av att krossa mig i debatten är det en sak, att inte klara av att prestera fler watts eller inte klarar av att sluta tro sig vra den gode är det också några saker men det blir löjligt på något sätt.
Och jag varnar snart dig för att du anmäler inlägg som inte bryter mot några regler.

Läs reglerna, förhåll dig till dem. rapportera gärna saker som bryter mot reglerna.

Longines

Medlem
"Ett geni som behöver ordning. Men som fortsätter vara filantrop!"

Haha! Blandat ihop misantrop med filantrop - något fel är det onekligen. Felkod 30 kanske? (Läs felet är 30 cm från skärmen)

n_andersson

Aktiv medlem
Grejen är den att jag har rätt starka benmuskler. Kör 90 procent på högsta växeln. Men får fan ingen fart på kadens även när jag växlar ner.... fan kommer bara upp i drygt 60 utför när jag trampar så fort jag kan. Kanske borde byta drev på cykeln?

weldion

Aktiv medlem
Grejen är den att jag har rätt starka benmuskler. Kör 90 procent på högsta växeln. Men får fan ingen fart på kadens även när jag växlar ner.... fan kommer bara upp i drygt 60 utför när jag trampar så fort jag kan. Kanske borde byta drev på cykeln?
Det låter onekligen som att du måste byta utväxling om du 90% av tiden ligger på den högsta växeln. Byt framdrev så du hamnar mer i mitten av kassetten.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer