Varför cyklar alla andra snabbare?

Peth

Aktiv medlem
Ok, kör man 10-11 mil är det inte ok att trycka på uppför?

Jag förstår hur du tänker och självklart har du en poäng men upplever ändå en något överdriven backskräck bland cyklister, sannolikt har detta rykte kanske också att göra med att man ska ta det lugnt uppför vid gruppkörning, vet ej? Sedan beror det självklart på hur mycket man tar i. Mitt intryck som jag skrev ovan är att det finns rätt gott om cyklister som är starka på flacken men som är lite tyngre (kroppsvikten), lättare cyklister är sannolikt lite mera sällsynt. Tror backskräck kan ha att göra med detta också, en tyngre cyklist lider så klart uppför. Lite orättvist kan man tycka, för de tyngre cyklisterna är det helt fritt fram att ösa på som galningar på flacken samt självklart nerför medan lättare cyklister minsann inte får cykla för snabbt uppför (ajabaja).
Jag har väl aldrig skrivit att det inte är ok att trycka på uppför, men det gäller att känna sina gränser och inte gå på för hårt för länge. I alla fall inte i början av de elva milen om man tänker sig ha någon behållning av resterande mil.

JEJ

Medlem
Intressant tråd, förstår jag det rätt om ni gnäller över att enbart snitta 34km/h respektive 36km/h (med grusracer dessutom) solo och att andra är snabbare? Verkar som att ni rör er bland vassa cyklister. :-)
Nja jag skrev om en person på Strava som snittade 34 km/h på 200w (87km med 34.1km/h i snitt och 196w för att vara exakt). Var nog lite otydlig ser jag nu i efterhand. 34km/h kommer jag upp i på en 3-milsrunda i bästa fall och då får jag hålla 270w minst. Blåser det får vi dra av ett par km/h.
Just den killen har alltid otroliga siffror, så kanske är något fel på mätutrustningen där.

Woodknocker

Aktiv medlem
Nja jag skrev om en person på Strava som snittade 34 km/h på 200w (87km med 34.1km/h i snitt och 196w för att vara exakt). Var nog lite otydlig ser jag nu i efterhand. 34km/h kommer jag upp i på en 3-milsrunda i bästa fall och då får jag hålla 270w minst. Blåser det får vi dra av ett par km/h.
Just den killen har alltid otroliga siffror, så kanske är något fel på mätutrustningen där.
Kan du hans NP då? Sen är cykling jättemycket en materialsport, du vet inte vad han kör på. Jag vet lirare som lirar på och laddar upp riktigt maffiga siffror sen kör de med tempopinnar och allt annat larvigt, då hälsar man lite extra när man rullar förbi dem IRL, men på Strava är de ju kungar. Ja relativt sett.

Hasse#7

Aktiv medlem
Kan du hans NP då? Sen är cykling jättemycket en materialsport, du vet inte vad han kör på. Jag vet lirare som lirar på och laddar upp riktigt maffiga siffror sen kör de med tempopinnar och allt annat larvigt, då hälsar man lite extra när man rullar förbi dem IRL, men på Strava är de ju kungar. Ja relativt sett.
Rullar förbi? Betyder det att du är snabbare än "kungarna"? Eller menar du möter?

Wekeendrider

Aktiv medlem
Du har en bra poäng där. Hojen spelar ingen större roll i våra hastigheter så länge det är en fullt fungerande hoj med racergeometri. Men tempopinnar gör mycket.

Woodknocker

Aktiv medlem
Ok låt oss hålla oss till riktig cykling nu. Sedan att man kan lära sig cykla i Zwift är en annan sak, de har ju lagt ner rätt mycket jobb på att göra det realistiskt.

Men kan man inte komma ner och slippa vinden när man cyklar ute får man acceptera betydligt lägre hastighet. Rätt få som kör i bocken. Ser nästan aldrig någon ligga där när jag kommer cyklandes.

nieves

Aktiv medlem
Ok låt oss hålla oss till riktig cykling nu. Sedan att man kan lära sig cykla i Zwift är en annan sak, de har ju lagt ner rätt mycket jobb på att göra det realistiskt.

Men kan man inte komma ner och slippa vinden när man cyklar ute får man acceptera betydligt lägre hastighet. Rätt få som kör i bocken. Ser nästan aldrig någon ligga där när jag kommer cyklandes.
Det känns som att det är få som bikefittar efter bocken, sen går det ngt år och man når inte ner.

Woodknocker

Aktiv medlem
Det känns som att det är få som bikefittar efter bocken, sen går det ngt år och man når inte ner.
Ja och det är trist, rent objektivt skulle de personerna vunnit på att kapat av bocken. Sedan ska jag säga att det inte ens är det mest aero att ligga där, det mest aero är att lägga sig ner brett över styret, som om det var en breddare tempoposition. Ja man kan såklart ligga i tempoposition utan pinnar men inget jag rekommenderar

nieves

Aktiv medlem
Ja och det är trist, rent objektivt skulle de personerna vunnit på att kapat av bocken. Sedan ska jag säga att det inte ens är det mest aero att ligga där, det mest aero är att lägga sig ner brett över styret, som om det var en breddare tempoposition. Ja man kan såklart ligga i tempoposition utan pinnar men inget jag rekommenderar
Aero eller inte men för mig är bocken den skönaste platsen ffa på den snällare randohojen men då med ordentlig flare (ännu mindre aero) för skonsammare handledsvinkel.

superdea

Aktiv medlem
Jag känner med dig...
har lite samma problem men det beror på att jag är tjock och lång. Får alltid trycka en massa mer för att köra lika fort som kompisarna men det är ju bara sporrande att träna och bli starkare. Svårt köpa mer fart nu med schysst tt-hoj och riktigt vass aero-räser...

Hasse#7

Aktiv medlem
Han gör Alpe de Zwift på under 40 minuter.
Jag kan inte så mycket om låtsascykling inomhus. Känns som man både kan bli en mästare eller fejka samma sak. Kan det inte regna och vara svårt att hitta är det inte cykling oavsett om det är jobbigt eller inte. Däremot är det såklart träning för cykling.

Woodknocker

Aktiv medlem
Well jag kan väl säga så mycket som att jag känner vintersäsongen lika väl varje vår, just nu är jag i dålig form men känner det i år också. Trainerträning ger till och med mer än verklig cykling då det helt enkelt är hårdare. Är ju inte jääättekonstigt då man blir snabbare om man får starkare ben, finns ingen väg att slingra sig ur det, pressar man mer watt går det framåt. Alla vet att det finns två sätt att bli snabbare, cykel eller kroppen. De flesta av mina gains kommer ifrån trainern. Alltid ett lika stort helvete att köra vo2max utomhus.

Trådskaparen behöver skaffe lite referensramar och sedan kan han ju tappa 10 kg och behålla kraften så ska han se på förändring, det kan jag lova. Du väger rätt mycket, höjdmeter lär ´straffa dig hårt och just därför ska du köra på hårt när det går uppför, annars sinkar du hela hastigheten.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Satsa på en och samma runda och den kortare 60km vilket ändå är en bit.
Börja med att identifiera var på rutten du är långsam, kanske är det en backe i vägen, är ditt tempo för högt i början?
Det finns mätfel mellan utrustningar.

PS. Jag är ännu långsammare.
Men cyklar längre.... mycket längre....

Wekeendrider

Aktiv medlem
Körde två varv runt Varpan ikväll med lite krånglande på cykelbanor runt vägarbete och så, 30,1 km/h med 201 W NP. Säg att det hade blivit 31,5 km/h om det bara varit att åka ut på hinderfri väg direkt. 70 kg. Eftersom det var varv spelar kuperingen mindre roll. Jag delar din uppfattning, han behöver nog kalibrera mätaren (eller ta av tempopinnarna).

Woodknocker

Aktiv medlem
Referenser är bortkastad tid på dig va?
Nej då inte allls.

Du kommer med största sannolikhet bli hyllad också, jag försökte belägga att mästare börjar älska smärtan men det accepterades då inte. Denna aspekten var den jag talade om ovan men jag talar även om mjölksyran, jag vet om att det blir ökad mjölksyra desto bättre man blir men jag vet själv att det är de gånger jag kommer tillbaks från paus som känns allra jävligast. Det är då det gör ont.

CBrandel

Aktiv medlem
Finns en risk att det buggar lite hos Strava också när det gäller siffrorna.
Har sett folk som cyklat 26h på ett dygn och över 700 dygn på 1 månads tid.
Så det som du ser kanske inte ens stämmer.

Cyklar man tillräckligt snabbt så går tiden långsammare. Inte alls omöjligt för en duktig motionär med medvind att trycka in 26h på ett dygn 😏.

d_anders

Aktiv medlem
Drygt 31 km/h med 250 watt är inte alls så illa!
Vill du bli ännu effektivare och redan har snortighta kläder så föreslår jag att du hittar en ganska kort "bana" som du kör flera varv och lär dig köra tufft. Ta kurvorna bra, bromsa i princip aldrig, håll positionen osv. När du känner till vägen så får du bättre känsla och det går lättare att cykla bra. Kanske är en del av de som cyklar effektivare helt enkelt mer vana. Behöver du minska farten för att klara kurvor osv så gör det genom att endast slå av på takten ett tag innan. Det gör större skillnad än man tror på hur hög medeleffekten blir för samma medelhastighet. Tappa inte huvudet!

Även bland toppcyklisterna i tempolopp på os mm så kan det ju skilja rejält mellan åkarna på rena utförslöpor.

n3wton

Aktiv medlem
Inte om det går upp och ner och du väger 89 kg. Jag känner igen mig stort i det TS skriver, även om jag är några kilo lättare på samma längd. Uppförsbackar kräver massvis med effekt.

För egen del stirrar jag ibland för mycket på snitthastigheten och kör därmed ofta för hårt. Effekten blir tokhög och jag blir utsliten. Ambitionen är polariserad träning, men verkligheten blir för mycket tid i höga zoner och ett slitigt träningsliv. Dumma dumma lättprovocerade hjärna...😛

n3wton

Aktiv medlem
Tog min senaste någorlunda grovt jämförbara runda med den som beskrivs i trådstarten:

50 km, 322 höjdmeter, 32,4 km/h, 260 watt i snitt, 86 kg. Solo, icke-aero-lvg-hoj, bra kläder.

Skulle jag hålla 200 watt så har jag inte växlar nog på lvg-hojen när det går uppför. När man cyklar uppför med lätta cyklister skenar effekten all världens väg.

Ska tillägga att min cykling är alldeles för brokig för att analysera på ett vettigt sätt tror jag, så detta inlägg ska mest ses som att jag har samma känsla som TS snarare än ett resultat av noggrann genomgång av effektsiffror.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Nej då inte allls.

Du kommer med största sannolikhet bli hyllad också, jag försökte belägga att mästare börjar älska smärtan men det accepterades då inte.
Här får du en ledtråd
It doesn't get any easier, you just get faster” - Greg 🍋+d

Och här är en Wikipediasida där du kan lära dig mer om vad mästare älskar

Masjevel

Aktiv medlem
Inte om det går upp och ner och du väger 89 kg. Jag känner igen mig stort i det TS skriver, även om jag är några kilo lättare på samma längd. Uppförsbackar kräver massvis med effekt.

För egen del stirrar jag ibland för mycket på snitthastigheten och kör därmed ofta för hårt. Effekten blir tokhög och jag blir utsliten. Ambitionen är polariserad träning, men verkligheten blir för mycket tid i höga zoner och ett slitigt träningsliv. Dumma dumma lättprovocerade hjärna...😛
Lättfixat. Ta bort snitthastigheten från skärmen.

ejma

Aktiv medlem
Tog min senaste någorlunda grovt jämförbara runda med den som beskrivs i trådstarten:

50 km, 322 höjdmeter, 32,4 km/h, 260 watt i snitt, 86 kg. Solo, icke-aero-lvg-hoj, bra kläder.

Skulle jag hålla 200 watt så har jag inte växlar nog på lvg-hojen när det går uppför. När man cyklar uppför med lätta cyklister skenar effekten all världens väg.
52 km rundbana, 450 höjdmeter, 36,4 km/h, 81 kg på 175 cm, solo, retrohoj i stål, hyggligt fladderfria kläder, händerna i bocken, 258 w enligt Strava.

Har en Aeroad som är snabbare vid vissa vindförhållanden, men vid svaga vindar är skillnaden liten. Position på cykeln är jätteviktig. Ner med kroppen när det rullar utför eller vinden puttar på. Trampa hela tiden om möjligt och försök hålla jämn belastning.

Manurhin2

Aktiv medlem

Det kan såklart vara så att hemmavägarna är betydligt plattare än ts vägar men om jag skulle snitta 31 på tillförda 250w så skulle jag byta dom skurna lagren i naven(obs! överdrift). Klart att hur man cyklar påverkar också.

Masjevel

Aktiv medlem
Ja! Och sluta logga på Strava kanske..
Nej det behöver man inte göra, men om snitthastighetshetsen förstör din planerade träning är det väl en god idé att ta bort den. Det är väl sällan man har någon nytta av snitthastigheten för en hel runda iaf när man tränar.
Efteråt kan det väl finnas viss nytta av att kunna se snitthastigheten för vissa segment om man saknar effektmätare för att ev kunna följa sin utveckling.

rix

Aktiv medlem
Det kan såklart vara så att hemmavägarna är betydligt plattare än ts vägar men om jag skulle snitta 31 på tillförda 250w så skulle jag byta dom skurna lagren i naven(obs! överdrift). Klart att hur man cyklar påverkar också.
Framförallt vikten som påverkar så fattar inte varför alla pratar om effekt men väldigt få om effekt/kg. Kanske går att se vad folk väger på Strava men utan att veta vad folk faktiskt väger så är det nog den troligaste skillnaden.

Manurhin2

Aktiv medlem
Framförallt vikten som påverkar så fattar inte varför alla pratar om effekt men väldigt få om effekt/kg. Kanske går att se vad folk väger på Strava men utan att veta vad folk faktiskt väger så är det nog den troligaste skillnaden.
Utan att veta så skulle jag tro att tokstum på toppen av backar kombinerat med efterföljande enbart rull nerför ställer till en del.

MrSthlm

Aktiv medlem
Ja, det har stor betydelse för backe uppför, helt klart, effekt/kg, skvallrar en hel del om back-kapacitet även om det inte säger allt om konditionen. Sedan blir det helt omvänt på flacken och nerför där större oftast muskulärt starkare större rackare drar en rejäl fördel.

Att roa sig dra lite hårdare uppför får man mest göra solo dock, annars får man tillsägelse efter ca 5 sekunder med vissa enskilda undantag för grupper som tex Ängby CC här i Stockholm då man får vara jäkligt glad om man hänger med överhuvudtaget *skratt* oavsett om det går upp och ner. För er i Stockholm som inbillar er att ni är snabba så tycker jag ni ska prova Ängby CC, tex deras söndagsrides är öppna för alla (googla). Hänger ni på dem så är ni snabba. ;-) Själv gör jag det inte ännu men det är ju kul att ha lite olika konstiga mål inför framtiden. Oftast kan man ju ändå bilda en liten restgrupp av övriga förnedrade cyklister. Snitt tror jag oftast landar >38 km/h varje fall men på vissa segment/delar klart högre. Men klarar man 36 km/h solo i snitt med en gravelcykel som någon skrev ovan så bör det vara en lugn fin söndagstur.

Senast ändrad:

emilberge

Medlem
För er i Stockholm som inbillar er att ni är snabba så tycker jag ni ska prova Ängby, tex deras söndagsrides är öppna för alla. Hänger ni på dem så är ni snabba. ;-)
Jag lärde mig fort: Hur än mycket snabbare jag blir finns det alltid fler som är femtioelva nivåer snabbare och som orkar attackera gång på gång efter X-timmar med 40+ snitt.
Tur att man tycker om självspäkning....

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag lärde mig fort: Hur än mycket snabbare jag blir finns det alltid fler som är femtioelva nivåer snabbare och som orkar attackera gång på gång efter X-timmar med 40+ snitt.
Tur att man tycker om självspäkning....

Det roligaste med Ängby CC är att det står:
"All welcome - no one is left to ride alone on the Sunday Club Ride!"

Detta kan jag avslöja är grovt felaktig marknadsföring.;-) Roande om nybörjare dyker upp, hänger de på 500-1000 meter får de vara glada/nöjda (då har de viss talang).

emilberge

Medlem
Det roligaste med Ängby CC är att det står:
"All welcome - no one is left to ride alone on the Sunday Club Ride!"

Detta kan jag avslöja är grovt felaktig marknadsföring.;-) Roande om nybörjare dyker upp, hänger de på 500-1000 meter får de vara glada/nöjda (då har de viss talang).
Det är inte så att dom har flera grupper? Och snabb/racegrupp är för galningarna?

MrSthlm

Aktiv medlem
Det är inte så att dom har flera grupper? Och snabb/racegrupp är för galningarna?

Vet ej, bara varit med (förnedrats) en gång hittills. Gissar att det kan variera lite beroende på om vissa snackar ihop sig innan eller ej. När jag provade var det en huvudklunga och åtminstone en grupp med leftovers som inte pallade, möjligen fler, lite osäker, lite luddigt minne. ;-) Det är bra cyklister, alla är schyssta och så, rakt på sak, inget snack förutom att de förtydligar att "här fikar vi efter cyklingen", bara det att de gillar att cykla snabbt tillsammans. Tror ingen i min lilla restgrupp hade provat gruppen tidigare. Om jag förstod den ena cyklisten i min lilla grupp korrekt hade han desperat försökt klamra sig fast klungan i ca 450 watt en period innan han gav upp också, han blev lite trött. ;-) (jag kan möjligen missförstått men tror inte). Hamnar man sist (några meter efter och förlorar aeroeffekten) i den typen av klunga blir det ju lite jobbigt. Påminner lite om Zwift-race om någon provat det, man måste vara på alerten och var beredd på att det kan gå fort från start innan det förhoppningsvis lugnar sig lite, en defensiv taktik ("jag ska ju cykla 8 mil, bäst jag håller igen lite i början") fungerar ej för fem öre, då kan man vinka.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Nej det behöver man inte göra, men om snitthastighetshetsen förstör din planerade träning är det väl en god idé att ta bort den. Det är väl sällan man har någon nytta av snitthastigheten för en hel runda iaf när man tränar.
Efteråt kan det väl finnas viss nytta av att kunna se snitthastigheten för vissa segment om man saknar effektmätare för att ev kunna följa sin utveckling.

Eller inse att man (precis som i andra sociala medier) lite för lätt lockas att jämföra sin vardag mot andras polerade yta. Topplistan för Strava-segment ger t.ex. just allas bästatider, inte medel & spridning.

Vill man använda snittfart för att mäta egen förbättring så bör man nog bara se till att köra så standardiserade rundor som möjligt. Inte ta med trafikljus, trafik, uppvärming/nedrull, pissestopp etc i bedömningen. Har man inte tillgång till effektdata kan också använda RPE/HR vs fart för att få en känsla för om eventuella ökningar i fart bör härledas till bättre sittposition, material. kapacitet eller att man helt enkelt tog i mer (för den givna durationen).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer