Varför cyklar alla andra snabbare?

n3wton

Aktiv medlem
Jag väger 83-85kg och är 188cm lång, min runda som jag tänker på är 62km och 400hm. Med 240W så ligger farten runt 34-35, mätverktyget är Garmin Vector 3.
Watt per kg är nästan ointressant om det inte är väldigt mycket klättring.
Det är watt och aero som räknas för att vara snabb på relativt platt körning som det för det mesta är här hemma.

Strasser tryckte 270 ish watt i 24h för att avverka över 1000 km. Runt 80% av luftmotståndet kommer från gubben på cykeln när det börjar gå fort. Och även i relativt låga hastigheter tjänar du ofta på att hålla en aero position.

Han som hjälpte Strasser med aero set upen inför 1000 km försöket hade på nåt lopp spöat Strasser och det med typ 40 ish w lägre snitteffekt vilket bara berodde på att han var mer aero.
Så ska man cykla fort själv finns massor att hämta på sittposition, kläder mm
Jag har både för lite kunskap och för lite mätdata för att gå vidare i diskussionen egentligen, men vid 400 hm på 62 km så måste ju ändå vikten ge ett ganska stort utslag om man väger 60-någonting eller 80-någonting?

Jag stirrar mig lite blind på mina egna effektsiffror men har inte lagt någon tid på aero-optimering mer än det vanliga "in med armbågarna, raka underarmar" samt att ha bra kläder och inget onormalt högt styre. Mitt bekymmer är säkert att jag tappar formen titt som tätt och en "riktig" jämförelse där man anstränger sig max på samma runda hade såklart varit roligt att göra.

glitch

Aktiv medlem
Nu kollar vi på handposition på linjecykel i 45 km/h. Nästan 40w i besparing bara där.
Försök höja din ftp med 40 watt ;-)
hand-position-testing-results-1340x754.jpg

Då har vi inte ens börjat snacka aerobars, tempodräkter osv.
En cyklist med smala axlar och överkropp kommer kunna göra sig mindre mot vinden än en bredaxlad herre osv.
Cylindrar är sämst gällande aero, och se där våra ben är just stora cylindrar :) därav att man försöker få till luftflödena runt benen osv. För max gains.
När tillverkare kommer med vindtunneltester med galet uppblåsta skalor för att visa skillnader så är det fortfarande extremt små skillnader det handlar medan det finns massor att tjäna på sittpositionen ofta nästan gratis.

Peth

Aktiv medlem
Jag har lagt en del tid sedan två år tillbaka på att kunna sitta obekvämt. Coreträning och lång tid i bocken eller ännu hellre i hoodsen, men med underarmarna parallella mot marken. Hakan ner mot styrstammen så långt det är möjligt, in med knän och armbågar.

Det går fortare, men är inte så skönt i längden. Jag gnetar på.

Skogling

Aktiv medlem
Skönt att jag lyckats lägga den där pressen bakom mig. Har ej GPS när jag cyklar.

Jag är så gammal att jag vill ha det lite najs när jag hojar. Stress och prestationsångest får jag min dos av från arbetslivet.

Jag är iaf trött när jag cyklat. Och det kanske är bra. 😎

JEJ

Medlem
Cyklister är oftast livrädda för backar när man cyklar i grupp (alla ske med samt att man vill spara energi) så lättare cyklister ligger ibland där och bokstavligen halvsover uppför medan de tyngre får jobba betydligt lite mer, sedan smäller det till nerför och de tyngre är i sitt esse igen men så fungerar det ju när man är ett lag/team.
Jo tack. Jag får ofta hålla 400w+ uppför som standard i gruppcyklingar och om en lätt cyklist drar på får jag ligga på spurt-watt. Om jag orkar brukar jag hämnas nerför.

MrSthlm

Aktiv medlem
Skönt att jag lyckats lägga den där pressen bakom mig. Har ej GPS när jag cyklar.

Jag är så gammal att jag vill ha det lite najs när jag hojar. Stress och prestationsångest får jag min dos av från arbetslivet.

Jag är iaf trött när jag cyklat. Och det kanske är bra. 😎

Vet inte, egentligen kan jag tycka att en kommentar likt din är totalt meningslös i sammanhanget. Vad man går igång på och motiveras av som cyklist eller motionär skiljer ju så extremt mycket från person till person, inget är väl fel men kul att du hittat vad som fungerar för dig.

Skogling

Aktiv medlem
Jag tycker nog kommentar 1 i tråden är mer meningslös.

Men ja, min kommentar var kanske meningslös. Åtminstone för dig. Och möjligen för TS. Det håller jag med om.

Senast ändrad:
Inte så lång (184cm), men även när man kollar w/kg så kör jag långsammare än andra. Diskuterade med en person som höll 33km/h i 2.2w/kg. Det är under 200w för mig och skulle ge kanske 28km/h max 29.
Har fått en del bra tips i varje fall. Körställningen går nog verkligen att förbättra och jag borde fokusera mer på att trycka på i uppförsbackarna och vila nerför. Jag tappar också mycket i kurvor har jag märkt när jag kör i grupp.
Lyfter du upp innerbenet i skarpakurvor? Ett tips för att förbättra din kurvtagning är att köra samma kurva flera gånger och testa att köra snabbare och snabbare så att du får lägga ner cykeln lite mer varje gång. Vad händer om du fortsätter trampa i kurvan? Det brukar oftast gå fast man tror att pedalen ska skrapa i.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag tycker nog kommentar 1 i tråden är mer meningslös.

Men ja, min kommentar var kanske meningslös. Åtminstone för dig. Och möjligen för TS. Det håller jag med om.

Jag har nog bara vaknat på fel sida men ibland nu för tiden får jag intrycket av att det måste vara trevligt och en fin upplevelse när man tränar, annars är man extrem. ;-)

glitch

Aktiv medlem
På temat motvind - jag får ofta känslan att jag inte alls lyckas trampa lika många watt när det är riktigt blåsigt som jag borde kunna eller som det borde bli i relation till upplevd ansträngning jämfört med mindre blåsiga förhållanden. Det är som att det är en massa andra processer som stjäl energi från trampandet.

Berk

Aktiv medlem
På temat motvind - jag får ofta känslan att jag inte alls lyckas trampa lika många watt när det är riktigt blåsigt som jag borde kunna eller som det borde bli i relation till upplevd ansträngning jämfört med mindre blåsiga förhållanden. Det är som att det är en massa andra processer som stjäl energi från trampandet.

Då måste du träna mer! Som Nederländare som har bott i provinser med få träd och mycket vind har jag tränat i 20 år på det och då har man full fokus på att hålla effekt i motvind, eller värre i skev motvind.

Stumpy

Aktiv medlem
Jo tack. Jag får ofta hålla 400w+ uppför som standard i gruppcyklingar och om en lätt cyklist drar på får jag ligga på spurt-watt. Om jag orkar brukar jag hämnas nerför.
Problemet för större cyklister är att man får väldigt lite hjälp av att ligga bakom en tunnis uppför, emedan tunnisen tjänar massor på att ligga bakom på platten och utför.

Peth

Aktiv medlem
Det är hopplösheten, hjärnan som meddelar kroppen att det inte tjänar något till att trampa hårdare – det går långsamt ändå.

Peth

Aktiv medlem
400W klarar jag av att hålla i en dryg minut bara, det brukar räcka för att prestera bra på korta uppförsbackesegment i Strava. På platten, not so much.

glitch

Aktiv medlem
Då måste du träna mer! Som Nederländare som har bott i provinser med få träd och mycket vind har jag tränat i 20 år på det och då har man full fokus på att hålla effekt i motvind, eller värre i skev motvind.

Jo precis, inbillar mig att det är ännu värre när det är starka sidovindar. Man tappar liksom allt fokus på att mata kraften i pedalerna.

ejma

Aktiv medlem
Ett tips för att förbättra din kurvtagning är att köra samma kurva flera gånger och testa att köra snabbare och snabbare så att du får lägga ner cykeln lite mer varje gång. Vad händer om du fortsätter trampa i kurvan? Det brukar oftast gå fast man tror att pedalen ska skrapa i.
Tryck på ytterpedalen i kurvor ger bättre kontroll och känsla. Händerna i bocken får ner tyngdpunkten vilket ger bättre kontroll.
Att flytta tyngdpunkten bakåt i utgången av kurvan tycker jag ger mindre farttapp.

Berk

Aktiv medlem
Jo precis, inbillar mig att det är ännu värre när det är starka sidovindar. Man tappar liksom allt fokus på att mata kraften i pedalerna.

Värst är 7 Beaufort sidovind med stora träder bara bredvid vägen, som finns på de finare landsvägar i Nederländarna. Då hänger man lite skev mot vinden och ramlar man lite mer åt sidan varje gång man passerar en träd, som händer ungefär varje sekund.

Bengt-re

Aktiv medlem
Lyfter du upp innerbenet i skarpakurvor? Ett tips för att förbättra din kurvtagning är att köra samma kurva flera gånger och testa att köra snabbare och snabbare så att du får lägga ner cykeln lite mer varje gång. Vad händer om du fortsätter trampa i kurvan? Det brukar oftast gå fast man tror att pedalen ska skrapa i.
Fast många moderna racercyklar har onödigt lågt vevparti och det går utmärkt att slå pedaler i backen. Jag har skämt bort mig med cinellin som är tänkt som en critracer med ovanligt högt placerat vevparti...

JEJ

Medlem
Saktar in i kurvor, livrädd om det är för brant. Speciellt om det går i 50+ km/h nerför. Får alltid åka ikapp i gruppcyklingar efter 90-graders svängar. Trycks ut och tror jag ska cykla i diket eller få sladd. Lite att jobba på där absolut.

Woodknocker

Aktiv medlem
Watt per kg är nästan ointressant om det inte är väldigt mycket klättring.
Det är watt och aero som räknas för att vara snabb på relativt platt körning som det för det mesta är här hemma.

Strasser tryckte 270 ish watt i 24h för att avverka över 1000 km. Runt 80% av luftmotståndet kommer från gubben på cykeln när det börjar gå fort. Och även i relativt låga hastigheter tjänar du ofta på att hålla en aero position.

Han som hjälpte Strasser med aero set upen inför 1000 km försöket hade på nåt lopp spöat Strasser och det med typ 40 ish w lägre snitteffekt vilket bara berodde på att han var mer aero.
Så ska man cykla fort själv finns massor att hämta på sittposition, kläder mm
Bla bla. Det här snacket hör man ju ständigt ändå ser jag aldrig någon rund köra omkring på 35km/h eller något. Vad jag ser är att w/kg piskar er mentalt och fysiskt, vad jag ser är att wkg är ett ultimat och bra mått!

Vad jag ser är att runda cyklister cyklar men är långsamma! Och det är väl ändå jäkligt logiskt, har du 20-30 kg övervikt är det till att börja med bara att glömma att vara aero, personen blir sittandes upprätt och sedan är vikt helt enkelt en plåga. Neråt kan jag köpa att vikt är viktigt men knappast plant.

För varje år som går hyllar jag bara wkg MER och MER! wkg är ett så oerhört bra mått. Absoluta watt är bara skräp.

Edit: Finns inga tunga cyklister som är bra, här menar jag helt enkelt bara att din benmuskulatur har en översta gräns, sedan är extra vikt helt onödigt. Hur mycket benmuskulatur kan väga som mest har jag ingen aning om men där går gränsen. Vad i hela världen ska du med muskler på överkroppen till? 30-40-100 kg muskler på överkroppen kommer bara göra EN sak för dig och det är att FÖRSTÖRA (fungerar som straffvikt). Var jag tvungen att gissa skulle jag sagt att +- några kilon mer än optimalt kroppsfett är fönstret för vad som är givande.

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Bla bla. Det här snacket hör man ju ständigt ändå ser jag aldrig någon rund köra omkring på 35km/h eller något. Vad jag ser är att w/kg piskar er mentalt och fysiskt, vad jag ser är att wkg är ett ultimat och bra mått!

Vad jag ser är att runda cyklister cyklar men är långsamma! Och det är väl ändå jäkligt logiskt, har du 20-30 kg övervikt är det till att börja med bara att glömma att vara aero, personen blir sittandes upprätt och sedan är vikt helt enkelt en plåga. Neråt kan jag köpa att vikt är viktigt men knappast plant.

För varje år som går hyllar jag bara wkg MER och MER! wkg är ett så oerhört bra mått. Absoluta watt är bara skräp.

Edit: Finns inga tunga cyklister som är bra, här menar jag helt enkelt bara att din benmuskulatur har en översta gräns, sedan är extra vikt helt onödigt. Hur mycket benmuskulatur kan väga som mest har jag ingen aning om men där går gränsen. Vad i hela världen ska du med muskler på överkroppen till? 30-40-100 kg muskler på överkroppen kommer bara göra EN sak för dig och det är att FÖRSTÖRA (fungerar som straffvikt). Var jag tvungen att gissa skulle jag sagt att +- några kilon mer än optimalt kroppsfett är fönstret för vad som är givande.
Du borde titta på en tävling i verkligheten nån gång och se hur bergsgetterna klarar sig på tempo👍🏻

glitch

Aktiv medlem
Att du orkar....Vi snackar inte 30 kg övervikt vi snackar w/kg VS aero. I simuleringen ovan anges exempelt med 76kg istället för 80 kg cyklist, i bägge fallen 300w. Allt annat lika är cyklisten på 76 kg med 3,94 w/kg 0,2% snabbare. Givet samma vikt på cyklist och en ökning från 300-318w så ger den högre effekten dryga 2% medan en drag-optimering ger 6.14%.
En stark kraftig person har kanske ofta hög vlamax - personen ifråga kan trycka höga watt men inte hålla höga watt länge för det går åt en jäkla massa energi för att producera kraften. Så nej det är inte bara watt, men handlar det om en viktskillnad på ett par kg VS en aeroposition kommer aero alltid vinna snarare än w/kg.
Har du sett hur bancyklister ser ut? De trycker måååååånga watt, och är aero som få samtidigt som vikt knappast står i centrum.

glitch

Aktiv medlem
Vi kan ta det igen - Strasser hade 272w NP och snitt på 41,75 km/h över 24h med en snittpuls på 136. Han väger runt 76-78 kg.
Tror du han var "relativt bekväm" vid den effekten pga. hans enorma w/kg eller för att han var så sjukt aero att han kunde åka så fort trots relativt modest effekt.

izar

Aktiv medlem

Det märks att du inte cyklar med andra människor i verkligheten. Virtuellt är inte i verkligheten!

Har talas som Magnus Bäcktedt? Tung cyklist som har vunnit Paris-Roubaix, vägde aldrig under 90kg enligt egen utsago.

Woodknocker

Aktiv medlem
Vi kan ta det igen - Strasser hade 272w NP och snitt på 41,75 km/h över 24h med en snittpuls på 136. Han väger runt 76-78 kg.
Tror du han var "relativt bekväm" vid den effekten pga. hans enorma w/kg eller för att han var så sjukt aero att han kunde åka så fort trots relativt modest effekt.
Killen lirade in i målet med en så aero cykel du kan få. ge dig. :ROFLMAO:

Sätt honom på en "riktig cykel". 41km på den där är väl 34 eller nåt på en riktig cykel ..

edit: cyklister är lätta och så är det med det, ni kan få flumma vidare. Ni får väl ringa till världseliten och berätta att man ska vääga 90 kg. Tror de kommer tacka er så länge ni befinner er på McDonlds men sen när de ska tävla med sin övervikt kommer ni få distanseara er.

Dubbel: Inom cykling är de korta intensiva sträckorna allt, om det då kommer en backe och er nytjocka cyklist blir droppad, hur hade ni då tänkt att han skulle ta sig tillbaks till de andra? Blir väl Strassers cykel då, fast det bryter ju mot reglerna?

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Nu kollar vi på handposition på linjecykel i 45 km/h. Nästan 40w i besparing bara där.
Försök höja din ftp med 40 watt ;-)
Visa bilaga 507535

Då har vi inte ens börjat snacka aerobars, tempodräkter osv.
En cyklist med smala axlar och överkropp kommer kunna göra sig mindre mot vinden än en bredaxlad herre osv.
Cylindrar är sämst gällande aero, och se där våra ben är just stora cylindrar :) därav att man försöker få till luftflödena runt benen osv. För max gains.
När tillverkare kommer med vindtunneltester med galet uppblåsta skalor för att visa skillnader så är det fortfarande extremt små skillnader det handlar medan det finns massor att tjäna på sittpositionen ofta nästan gratis.
Plus, vindtunneltester är helt meningslösa. Det tar Hambini upp i sin sista video, med förklaringar och allt. Kortfattat: det är inte bara framifrån du blir piskad.

19 min

izar

Aktiv medlem
Plus, vindtunneltester är helt meningslösa. Det tar Hambini upp i sin sista video, med förklaringar och allt. Kortfattat: det är inte bara framifrån du blir piskad.

19 min
Vad vet du om det som bara cyklar inomhus eller själv?

Kom ut ur din bubbla så att du kan bli fetkränkt av några nyfeta McDonalds ätande cyklister!

Woodknocker

Aktiv medlem
Jo, men den dåren har ju fel i allt han säger så vad spelar det för roll att han säger att det landar ufon i hyde park....
Och personen under dig säger att jag trollar. Man kan inte bara säga att en person har "fel i allt han säger"! Förstår väl du också.

Sen till personen ovan dig, jag cyklar visst det i verkligheten. Tar KOMs och är rätt snabb.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer