Varför cyklar alla andra snabbare?

nieves

Aktiv medlem
För mig handlar det om vind. Ibland känner jag mig urstark på vägen ut allt för att bli kränkt på hemvägen.
I den virtuella världen finns inte detta fenomen som jag med hatkärlek saknar.

Då jag ibland cyklar en välbesökt "rundbana" noterar jag att dom flesta åker varvet åt det håll vinden ger mest fördel. Är sånt Stravas fel eller lättja? Själv rullar jag alltid allt åt samma håll/rotation, försökte nån gång cykla en 200km tur åt andra hållet men det var jättetufft mentalt.

jonte987

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Bära tung tv kan ju annars ge lite träning i sig. Ger nog lite muskler om du gör det ofta nog!

Tänkte också på det, men arm och ovankropps muskulatur är negativ för lvgcykling. Det ger bara lägre W/kg. Till stigcykling hjälper det dock. Såg på torsdag hur nån jag körde med hoppade med en tung endurocykel uppför en nästan en meter hög step-up, imponerande!

HåkanC

Aktiv medlem
Det är bara att köpa en sån här och träna på trainern!

En variant på det har ju redan funnits i över 10(?, eller är det 15?) år

Jag tänker då på "luftmätaren" (iBike / iAero Newton / PowerPod / AeroPod) som tillsammans med en "vanlig" effektmätare går att använda för att se inte bara snabbaste sittställning (dvs bästa aerodynamik) utan även rullmotstånd och säkert mer.
Men det är då endast vid cykling i verkligheten, en fördel för de flesta(?). Men kanske en nackdel för en del...

nieves

Aktiv medlem
En variant på det har ju redan funnits i över 10(?, eller är det 15?) år

Jag tänker då på "luftmätaren" (iBike / iAero Newton / PowerPod / AeroPod) som tillsammans med en "vanlig" effektmätare går att använda för att se inte bara snabbaste sittställning (dvs bästa aerodynamik) utan även rullmotstånd och säkert mer.
Men det är då endast vid cykling i verkligheten, en fördel för de flesta(?). Men kanske en nackdel för en del...
Kort fråga, 360°-mätning?

MrSthlm

Aktiv medlem
Ja, det stod Ängby på åtminstone en rumpa.

Vill du ha en roande utmaning ska du haka på dem, det blir väl oftast en eller två lugnare uppsamlingsgrupper men det är ju lite inspirerande på sitt udda sätt att bli förnedrad också, att (försöka) cykla med bra cyklister. Kan ju göra att man på sikt skärper till sig eller tränar hårdare? Mig veterligen är deras clubride helt öppna, man dyker upp och det är precis noll problem, hur schyssta som helst, de brukar vara rätt många. Jag har bara provat en gång och det gick åt h-vete men det blev en grupp av andra förnedrade cyklister man kunde haka på. Gör väl något nytt försök nästa vår/sommar. Min taktik var helt fel också, tänkte att jag ligger längst bak och tar inga körningar. Problemet var eftersom övriga "mindre snabba" cyklister rätt snabbt hamnade långt bak så tappade vi kontakt med klungan rätt omgående. Någon snubbe försökte cykla ifatt dem men kroknade efter att ha matat ca 450 watt någon minut eller två innan han anslut han sig till oss. ;-) Det är väl efter ladan i Skå det brukar ta hus i h-vete och de börjar trycka på. Jag var nog heller inte riktigt mentalt förberedd på att jag skulle behöva ösa på i 100% där. *LoL*

Ängby CC humor: "All welcome - no one is left to ride alone on the Sunday Club Ride!". 😀 Visst... alla är absolut välkomna men sedan... ;-) Ängby CC är inte Fredrikshof om man säger som så.

Skämt åsido, det ska nog vara möjligt att hänga på dem om man tränar på bra. Gissar att det är de något brutala intervall liknande starterna som är den största utmaningen, att man är med de första ca 4-5 kilometerna sedan hoppas jag det lugnar sig något eller att man drar nytta av lägre luftmotstånd i klungan. ;-) Tempot kan säkert variera från gång till gång också.

Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Nytt pers "effektivitetsmässigt" på testloopen idag: 33,6 km/h@200w. Bra kläder, däck, slang och ok cykel. Rundan som helhet blev lite ineffektivare med 32,9 km/h@195w. Måste dock höja ftp:n avsevärt fortfarande.

Woodknocker

Aktiv medlem
Nytt pers "effektivitetsmässigt" på testloopen idag: 33,6 km/h@200w. Bra kläder, däck, slang och ok cykel. Rundan som helhet blev lite ineffektivare med 32,9 km/h@195w. Måste dock höja ftp:n avsevärt fortfarande.
Bra där. Men cykel är precis allting har jag märkt och då har jag inte ens bra slangar eller aerostyre. Ny cykelram och kolfiberhjul gav liksom mig 3 kmh och då är båda skitramar från Kina.

JTF

Aktiv medlem
En med runda rör (som är väldigt oaero) mot en aero kinaram. läääätt. Då var min förra cykel ändå mindre i storleken.. för liten...

Hastigheter mja det kan väl gå rätt snabbt när jag cyklar men average ligger väl mellan allt från 32 -38
AchingSneakyAnchovy-size_restricted.gif

Jacke89

Aktiv medlem
Bra där. Men cykel är precis allting har jag märkt och då har jag inte ens bra slangar eller aerostyre. Ny cykelram och kolfiberhjul gav liksom mig 3 kmh och då är båda skitramar från Kina.
Det är den som sitter på hojen som är allt, cykling är en uthållighetssport där det handlar om att tänja gränserna för att utvecklas och bli snabbare. Sen om du har ett aero styre eller några gram lättare slangar är skitsamma eller tror du det ger ett par kmh till?

ejma

Aktiv medlem
En med runda rör (som är väldigt oaero) mot en aero kinaram. läääätt. Då var min förra cykel ändå mindre i storleken.. för liten...

Hastigheter mja det kan väl gå rätt snabbt när jag cyklar men average ligger väl mellan allt från 32 -38
När jag körde min gamla stålis från förra årtusendet mot min Aeroad på en rundbana på ca 18 km, snittade aerocykeln 38,1 km/h och stålisen 37,9 km/h. Använde samma hjul. 0,2 km/h snabbare eller 12 sekunder.

Jag tror att Aeroadens 1 cm smalare och 1 cm lägre styre är bästa förklaringen till 0,2 km/h bättre fart.

Woodknocker

Aktiv medlem
Det är den som sitter på hojen som är allt, cykling är en uthållighetssport där det handlar om att tänja gränserna för att utvecklas och bli snabbare. Sen om du har ett aero styre eller några gram lättare slangar är skitsamma eller tror du det ger ett par kmh till?
Ni har stora kunskapsluckor gällande detta. Rullmotstånd på slangar ger flera watt. Aerostyre och kapat där framme kan ge 15 watt. Vikten är mest viktig uppåt.

Aero styre ger troligen 1kmh eller däromkring med tanke på att det är det som skapar mest drag efter cyklisten. Om jag var sugen på att förbättra något och inte hade börjat skulle jag köpt aero-styre före det att jag köpte kolfiberhjul, speciellt med tanke på att man inte får använda latexslangar. Nu ska jag inte gå för långt här men undrar om inte aluminiumhjul med latex är precis lika bra som kolfiberhjul med tillåtna slangar.

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
När jag körde min gamla stålis från förra årtusendet mot min Aeroad på en rundbana på ca 18 km, snittade aerocykeln 38,1 km/h och stålisen 37,9 km/h. Använde samma hjul. 0,2 km/h snabbare eller 12 sekunder.

Jag tror att Aeroadens 1 cm smalare och 1 cm lägre styre är bästa förklaringen till 0,2 km/h bättre fart.
Det måste vara jobbigt. Sätt på såna där tribars och se om du kan få samma med dem också, hörde att tribars mest är en mental sak, kroppen liksom skriker att nu ska du puuusha.

Slänger ut det här och väntar mest på att någon annan ska relativisera bort dem också.

Edit: Men ja man blir ju lite lätt koko i bollen av att läsa och ta in allt för många råd från nätet. Jag menar ja vad ska jag säga men man s ka liksom inte följa allt..... Som den här ständiga debatten om vikt och wkg. Wkg är bara viktigt uppåt bla bla bla. Tar man till det rådet sitter man där nöjd med 20% bf och har 10-20 kg dövikt, cyklar man omkring och flåsar och skriker "plaaattan". Men i verkligheten så vinner alla på att komma ner i kroppsfett, då det inte finns NÅGON som helst fördel med dövikt förutom neråt då. Och uppåt ska vi inte tala om. Ed Laverack väger 59 kg ser jag och jag själv väger lite över 60 kg men jag har omedvetet lyssnat på kören. Det tänker jag inte göra så mycket längre till för nu ska jag bort med den sista döda massan också. Vad jag ser är att wkg är kung uppåt och drottning på plattan, så är det med det.

Det finns liksom ingen risk att ni är 185 cm och att all er massa på kroppen är muskler om ni väger 85 kg. Det tar flera års styrketräning för att få till den kombinationen. Och om ni nu har åstadkommit detta får ni satsa på bancykling.

Senast ändrad:

Jacke89

Aktiv medlem
Ni har stora kunskapsluckor gällande detta. Rullmotstånd på slangar ger flera watt. Aerostyre och kapat där framme kan ge 15 watt. Vikten är mest viktig uppåt.

Aero styre ger troligen 1kmh eller däromkring med tanke på att det är det som skapar mest drag efter cyklisten. Om jag var sugen på att förbättra något och inte hade börjat skulle jag köpt aero-styre före det att jag köpte kolfiberhjul, speciellt med tanke på att man inte får använda latexslangar. Nu ska jag inte gå för långt här men undrar om inte aluminiumhjul med latex är precis lika bra som kolfiberhjul med tillåtna slangar.
Ja jo klart det går att optimera hojen, Pratar om i stora drag att bli en vassare cyklist. ”Varför cyklar alla andra snabbare” förmodligen att dom är bättre tränade. Inte att dom har aero cyklar.

Woodknocker

Aktiv medlem
Ja jo klart det går att optimera hojen, Pratar om i stora drag att bli en vassare cyklist. ”Varför cyklar alla andra snabbare” förmodligen att dom är bättre tränade. Inte att dom har aero cyklar.
Men om du har en helt värdelös instegscykel och köper värsta cykeln skulle jag tro att du kan köpa sjukt mycket fart. Det hör man ofta inte talas om.

fiskarn

Aktiv medlem
Nej, det gör man inte eftersom det inte är så. Isf var det nåt som var trasigt på den gamla cykeln eller att du satt som en hösäck på den.

Cykel är ju en materialsport om man menar att det inte går att cykla om kedjan är av, däcken platta eller hjulen våldsamt skeva eller att andra saker inte fungerar. Men pratar man "normala" landsvägscyklar är skillnaderna oftast rätt små mellan olika cyklar vad det gäller farter.

MrSthlm

Aktiv medlem
Cykel är ju en materialsport om man menar att det inte går att cykla om kedjan är av, däcken platta eller hjulen våldsamt skeva eller att andra saker inte fungerar. Men pratar man "normala" landsvägscyklar är skillnaderna oftast rätt små mellan olika cyklar vad det gäller farter.

Vikten kan ocksä skilja en del, allt från runt ca 7kg - 10kg, hur stor skillnad gör det i jämförelse med "vanlig" old school/klassisk racer vs aero racer?

Bör rimligen ha en del att göra med banprofilen också samt om vi snackar solo eller gruppkörning. Man får väl mera hjälp av att vara aero när man kör själv. Låg vikt på cykeln bra om det är mycket uppför?

Menar ni experter här att det är så himla små skillnader att man inte ens märker skillnad i snitthastighet på säg en 10 milsrunda landsväg där man åtminstone snittar över 32 km/h solo?

Egentligen lika bra att köpa en White racer för 7-8 lapp från XXL och slappna av, det gör ändå ingen skillnad eller vad är era poänger? En något rörig/luddig vilseledande diskussion kan jag tycka. ;-)

Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Vikten kan ocksä skilja en del, allt från runt ca 7kg - 10kg, hur stor skillnad gör det i jämförelse med "vanlig" old school/klassisk racer vs aero racer?

Bör rimligen ha en del att göra med banprofilen också samt om vi snackar solo eller gruppkörning. Man får väl mera hjälp av att vara aero när man kör själv. Låg vikt på cykeln bra om det är mycket uppför?

Menar ni experter här att det är så himla små skillnader att man inte ens märker skillnad i snitthastighet på säg en 10 milsrunda landsväg där man åtminstone snittar över 32 km/h solo?

Egentligen lika bra att köpa en White racer för 7-8 lapp från XXL och slappna av, det gör ändå ingen skillnad eller vad är era poänger? En något rörig/luddig vilseledande diskussion kan jag tycka. ;-)

Jag är ingen expert. Men tycker mig märka väldigt små skillnader om jag t.ex kör med två fulla enliters vattenflaskor t.ex eller utan eller om jag har en lite pakethållare på racern med ett ombyte som väger 2-3 kg. Jag har väldigt billiga cyklar jämfört med de flesta här och som jag tränar med men märker sällan att någon t.ex rullar ifrån mig i nedförsbackar osv.

ooms

Aktiv medlem

Nja, snarare nån som påstår här att man kan ”köpa sig sjukt mycket fart”, tyckte mig se siffror på 3-5 km/h i snittfart. Min poäng är att om man ser sådana skillnader så var det nåt som var fel med förra cykeln, ex.vis att man satt mycket sämre på den eller nåt sånt. Jag har själv aldrig upplevt sådana ökningar när jag gick fr 80/90-tals racer med ramväxlar till kolfiberacer med sti-växlar eller senare fr denna till extremt lätt kolfiberracer med di2-växlar och dyra finhjul. Däremot kändes de rappare och det blev roligare att cykla, men inte ökade cykeln i sig snittfarten speciellt mycket. Största ökningen i snittfart kom när jag gick fr 90-tals mtb med stel gaffel till lvg-racern med ramväxlar, eftersom bockstyret möjliggjorde en helt annan sittställning.

GoranS

Aktiv medlem

Det jag menade var att skillnaden mellan världens bästa cykel och en instegscykel är mycket mindre än skillnaden mellan världens bästa cyklist och en person medelmåttig motionär. Jag tror även att skillnaden mellan en cyklist som sitter extremt aerodynamiskt på cykeln kontra en cyklist som sitter väldigt upprätt och tar mycket vind är större än om man jämför supercykeln med instegscykeln.

För min del är dyrare cykel en lite rolig sak som jag unnar mig som en av få "lyxprylar". För nöjet med cyklandet är det dock inte primärt. Jag kör mycket hellre en fin runda i bergen med en instegsracer än sliter Gimorakan på en värstinghoj.

GoranS

Aktiv medlem
Finns uppgifter på 5-15 km/h genom att byta från en svindyr cykel till en annan.. skeptisk..
15 km/h!? Snackar vi Ganna på svindyr tempohoj mot svindyr trialcykel?

Edit: Eller menar du mellan en svindyr cykel och en icke svindyr cykel? Oavsett, låter det helt absurt. Jag har som bäst hållit 34 km/h i snitt på en standardrunda jag har, och det har jag gjort både på en senare cykel och på min första (instegs)racer med billigaste alu-ramen, lågprofilshjul med standardekrar, etc. Att jag med en värstingcykel skulle nå 49 km/h i snitt på den rundan är så absurt att det inte behöver kommenteras. Bar a5 km/h snabbare, d.v.s. att jag skulle kunnat hålla 39 km/h låter mycket i mina öron.

Senast ändrad:

DarkMatter

Aktiv medlem
Men om du har en helt värdelös instegscykel och köper värsta cykeln skulle jag tro att du kan köpa sjukt mycket fart. Det hör man ofta inte talas om.
Om du har en "helt värdelös instegscykel" av racertyp och köper "värsta cykeln" så är det klart att du cyklar lite fortare. Bara placeboeffekten ger dig en boost. Men eftersom vi båda är överens om att det är det som sitter på cykeln som spelar störst roll för luftmotståndet så är de flesta mätbara hastighetsförändringar för nybörjaren sannolikt ett resultat av förändrad sittposition snarare än något annat.

All de extra watt "man får" med moderna aeoro-prylar (15 watt på styret, 5 watt på ramen, och så vidare) gäller ju får någon som cyklar i 45 km/h. Det gör inte nybörjaren.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer