Varför finns det så många cyklister med riktig ölkagge?

PIB

Ny medlem
Har lagt märke till att det finns en hel hög med överviktiga cyklister som är hyfsat seriösa.

Springandes på spinningpass i cykelkläder med häftiga loggor kryddat med en ölkagge? Även har vi en hel del på jobbet som pratar cyklar och är ute på sina turer hit och dit och tar upp cyklarna på kontoret och gemensamt för de flesta är att man har en del kilon extra just på magen.

Det är ju just denna form av lite för stor ölmage i kombination med lite för tighta cykelkläder som ser så lustigt ut. Att de även ständigt pratar om sin träning och hur hårt de kör medans det kan gå år utan att de ändrar sin kroppsvikt.

Har hobbycyklister lite skev självbild och tror de är bättre tränade än vad de är?

Folk som är ute och springer brukar ju oftare rätt omgående nå resultat och få en hyfsat tränat kropp.

Någon som reagerat över samma sak?

phattrance

Ny medlem
lol tänkte på samma grej när jag cyklade Ekerö sträckan tidigare idag o mötte en jävla massa cyklister (men rätt så dyra racer cyklar) med ölmage :)

Tomaso

Ny medlem
Anledningen är nog inte ölen utan snarare pastan, jag tror att alldeles för många cyklister äter för mycket pasta i förhållande till vad de förbränner på ett pass, speciellt gubbar som inte har en aning om GI osv...

Pastis

Medlem
Jag cyklar och åker längdskidor för att det är kul och för att kunna äta mera mat utan att säcka ihop totalt. Mår även bättre psykiskt om jag rör på mig regelbundet. Maten är en av dagens höjdpunkter, gärna med några glas vin till.

Ett råd till "spolingar/jänter" i karriären, arbeta mindre och njut mera av livet om ni kan!

Den dagen ni kan rulla upp rullgardinen på morgonen och sedan bestämma om ni ska arbeta inne eller passa på att vara ute vid bra väder, ja då har ni en lyxig tillvaro!

psvensson

Medlem
Pastis skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag cyklar och åker längdskidor för att det är
> kul och för att kunna äta mera mat utan att
> säcka ihop totalt. Mår även bättre psykiskt om
> jag rör på mig regelbundet. Maten är en av
> dagens höjdpunkter, gärna med några glas vin
> till.
>
> Ett råd till "spolingar/jänter" i karriären,
> arbeta mindre och njut mera av livet om ni kan!
>
> Den dagen ni kan rulla upp rullgardinen på
> morgonen och sedan bestämma om ni ska arbeta inne
> eller passa på att vara ute vid bra väder, ja
> då har ni en lyxig tillvaro!

Tummen upp :)

JLarsson

Aktiv medlem
Cykel är en fantastisk sysselsättning. Man kan vara ganska mycket överviktig men ändå cykla utan att dra på sig överbelastningsskador. Dessutom har forskning visat att det är bättre att vara överviktig och aktiv än underviktig och inaktiv.

Min tempomage:

fphotography

Ny medlem
1. Det är skitsvårt att hitta cykelkläder i "Loose Fit"-modell
2. Cykling har en hel del fördelar, jämfört med löpning, om man nu är överviktig. T ex kan nämnas att knäna behålls skadefria för att nämna ett exempel.
3. Att man pratar om sitt intresse är knappast unikt för tjockisar, sparrisar ältande är inte roligare det.
4. Att man pratar om sin träning är en väl etablerad metod för att ändra sina vanor i olika riktningar.
5. Cyklister verkar i allmänhet tro att de kan tala om för alla andra vad som är rätt och fel och göra sig lustiga på andras bekostnad.

/Freddo

bengt

Ny medlem
Jag VET!
De kortärmade Happytröjorna från Biemme var så förbenat små i storlekarna.

Tänk att så mycket dumt folk ska reta sig på våra kläder.

PIB

Ny medlem
Självklart handlar det inte om alla som cyklar och har några extra kilon som något illa.

Utan mer de som jagar vikt på cykeln, köper kläder som skulle behövt varit några tum bredare över magen att träna i. Samtidigt som man vitt och brett pratar om hur hårt man tränar osv.

Det blir ju så jäkla svårt att ta det seriöst och jag har svårt att hitta en liknande jämförelse i någon annan konditionsidrott.

PIB

Ny medlem
Tomaso skrev:
> Anledningen är nog inte ölen utan snarare
> pastan, jag tror att alldeles för många
> cyklister äter för mycket pasta i förhållande
> till vad de förbränner på ett pass, speciellt
> gubbar som inte har en aning om GI osv...

Där ligger nog mycket sanning, för tränar man regelbundet har jag svårt att se att man skulle vara överviktigt ett längre tag utan att man slänger i sig allt för mycket. Ja till och med bra mycket mer än vad som kan räknas som att leva livet.

fphotography

Ny medlem
Det stavas som sagt överbelastningsskador. Titta på skidor dock så kommer du se mer, om du nu råkar bo i en del av landet som har vinter regelbundet.

/F

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Enligt min Runkeeper (som garanterat ligger i överkant iofs) har jag cyklat och sprungit bort ungefär 300 000 kcal senaste två åren, det är några kilon..

chrkes

Ny medlem
JLarsson skrev:
> Cykel är en fantastisk sysselsättning. Man kan
> vara ganska mycket överviktig men ändå cykla
> utan att dra på sig överbelastningsskador.
> Dessutom har forskning visat att det är bättre
> att vara överviktig och aktiv än underviktig och
> inaktiv.

Det där med undervikt är ett stort men bortglömt problem. Så fort man pratar om undervikt går tankarna för många direkt till anorexi. Hur mycket man än äter och försöker gå upp i vikt, så händer det ingenting. Skulle jag äta pizza och pasta i 6 månader och inte röra mig ur fläcken, så skulle jag inte gå upp ett kilo, men mycket troligt dö av hjärtinfarkt. De som nu har en ölkagge eller bara kagge kan motionera bort den. Men underviktiga som är aktiva har mycket svårare att gå upp i vikt.

bengt

Ny medlem
När man får lite manlig rondör, får man gå över till stretchjeans, och samma gäller för cykelkläder.

Lägg ner ditt dumma trams nu och lämna oss ifred.

PIB skrev:
> Självklart handlar det inte om alla som cyklar
> och har några extra kilon som något illa.
>
> Utan mer de som jagar vikt på cykeln, köper
> kläder som skulle behövt varit några tum
> bredare över magen att träna i. Samtidigt som
> man vitt och brett pratar om hur hårt man tränar
> osv.
>
> Det blir ju så jäkla svårt att ta det seriöst
> och jag har svårt att hitta en liknande
> jämförelse i någon annan konditionsidrott.

Peppeluns

Ny medlem
PIB skrev:
Samtidigt som
> man vitt och brett pratar om hur hårt man tränar
> osv.

Kan man inte träna hårt när man har en ölmage? Eller kan man träna hårt med ölmage, så länge man inte pratar om det? Vad är problemet?

fastforward

Ny medlem
Det är väl för att cykling är en sport man kan ägna sig åt utan att paja knäna trots att man har lite kagge. De löpare som var överviktiga har väl varit tvungna att sluta och sitter nu på soffan.

Pastis

Medlem
Vet ni ingenting om aerodynamik? Vi gamlingar har kroppar som är jämförbara med en droppform och det är effektivt det! :)

PIB

Ny medlem
Handlar ju inte om att man inte får göra något, snarare varför det kommer sig? Hänger ni med?

För en som håller på med flera idrotter och har så gjort hela livet är detta något jag reagerat på och finner intressant. (Snanare än som vissa gör att går direkt i försvarsställning)

En tanke som slagit mig är att ett cykelpass kan vara rätt långt och att man efteråt är hungrig och på så vis sätter i sig allt för mycket mat?

Ta det här rätt nu och låt det inte spåra ur, jag tycker inte det är fel att man tränar trots övervikt. Utan jag är mer intresserad av hur det kommer sig att det är så pass många cyklister som inte ändrar kroppsform trots stor träningsdos. Helst i jämförelse med andra idrotter.

Ari.m

Ny medlem
Om jag ser till mig själv så:

Äter jag lite innan för att ha energi att cykla.

Jag äter och dricker under tiden jag cyklar för att inte bonka.

Jag äter efteråt för att fylla på med protein och ny energi.

Hur ofta ser man en löpare eller någon på skidor med snickers OCH bananer OCH 2 liter sockerlösning som dessutom stannar till och tar en mysfika under rundan med kaffe, cola och bulle.

chrkes

Ny medlem
Innebandy är till för folk som gillar att gnälla över allt och inget. Nu har den aktiviteten inget med lycra att göra.

Skogling

Aktiv medlem
Jag tycker det är värre med smala långsamma snubbar på Columbusramar och ett teamplagg på underkroppen och ett annat på överkroppen. Kanske skulle man starta en tråd om det ? :)

JT

Ny medlem
jomper skrev:
> Enligt min Runkeeper (som garanterat ligger i
> överkant iofs) har jag cyklat och sprungit bort
> ungefär 300 000 kcal senaste två åren, det är
> några kilon..

Det är typ 42 kg kroppsfett.

PIB

Ny medlem
Skogling skrev:
> Jag tycker det är värre med smala långsamma
> snubbar på Columbusramar och ett teamplagg på
> underkroppen och ett annat på överkroppen.
> Kanske skulle man starta en tråd om det ? :)

Varför inte om du finner det intressant varför det förekommer?

Tycker du att frågan skulle ha ställts i något annat forum istället för direkt där det finns möjlighet att få någon förklaring.

Lite galet bara att så många inte kan komma med mer tankar om varför det ligger till så, istället för att bara tokdissa en fråga.

Niko/Frost

Ny medlem
Har något extra kilo eller fem, i princip 100% på midjan. Vaderna är hyffsat fasta med definierade muskler och låren liknar en belgisk blåkossa utan i princip något kännbart fett på ben (eller armar för den delen). Jag cyklar 2-3 pass i veckan, snittar c:a 3h per pass och sällan något fistempo... Äter hyggligt korrekt för det mesta och i princip aldrig ren skräpmat.

Musklerna växer så det knakar från att snön tinat tills snön lagt sig igen, men magen rör sig fan knappt... Jvla mysterium, jag tränar lätt 10ggr mee än mina icke-cyklande vänner som lever på skräpmat och de är betydligt smalare än mig.

På det jobbar jag inom bygg som montör, så jag sitter inte bakom något skrivbord heller.

Ingen riktig poäng här, men jag tränar rätt bra och har inga problem med att hänga på (och t.o.m hänga av) klubbcyklister som ser avsevärt mer fit for fight ut... Men inte faen är man pinnsmal för det.

Obs! Jag utövar ingen annan idrott vid sidan av.

nismo

Ny medlem
Kolhydrater får kroppen att lagra fett och svälla...
Det är en myt att man behöver kolhydratladda inför träning/tävling.

nisseson

Aktiv medlem
Cykling (särskilt landsvägscykling) är ingen idrott som tränar upp muskelkorsetten (särskilt den tvära magmuskeln som håller inne inälvor och bukfett) i jämförelse med till exempel löpning. Även med ganska låg fettprocent på kroppen så får man då lätt putmage. Kombinera med tighta kläder så... voila.

s

Aktiv medlem
Bara Rapha släpper en gördel så löser det sig.

bjorre

Aktiv medlem
s skrev:
> Bara Rapha släpper en gördel så löser det sig.

Deras gubb-pessar kommer lanseras 2012.

Little Stereo

Ny medlem
Skogling skrev:
> Många cyklister är idoter också.

Uppenbarligen inte bara cyklister... :-) T

sivan

Medlem
jag har oxå lagt märk till denna lilla egenhet när de gäller motionscykling. min teori är helt enkelt för de går! dom flesta kulmagar i lycra man ser är ju faktist inte några direkta elitcyklister som flyger upp för backarna. detta hindrar dom ju inte att klara av hyffsade tider på vätterrundan å liknande lopp. skulle man jämföra med tex marathonlöpare eller lidingöloppslöpare så skulle ju deras övervikt bli mera besvärande. sen som någon nämnde tidigare så förekommer de ju ett grymt intag av diverse eneribars bananer snickers imellan dom ibland rätt så täta fikastoppen.de kan ju oxå förklara en del av den uteblivna/förväntade viktnedgången. jag säger inte att detta skulle vara fel alternativet är ju troligtvis att dom inte skulle röra på sig alls och sen så skänker de ju en viss tillfredställelse att glida om en riktigt trind lycraballong sittandes på sin nya 50 000kr kolfiberhoj och lite lagom härligt oberört säga nått i stil med " jobbigt med dessa uppförsbackar"

rising

Ny medlem
Många gubbar kör med löskagge för att passa in och visa att de inte är rädda för stock. Bilden jlarsson lade in ovan är mexd 70% sannolikhet en sådan.

Skogling

Aktiv medlem
Vem fan cyklar runt på snikhojar för 50-tusen föresten ? Det borde FÖRBJUDAS.

42Hz

Aktiv medlem
Hur ser man skillnad mellan en riktig ölkagge och en fejkad?

erik h

Aktiv medlem
PIB skrev:
> möjlighet att få någon förklaring.

Förklaring:
Folk som gillar cyklar kanske gillar gräddstuvning och öl också. Mycket tyder på det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer