Varför går vi inte all full skumgummidäck?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hallon!

Varför går vi MTBare inte full skumgummidäck? Jag menar när vi fyller större delar av däcket med skumgummi... Kan man då inte bara ta steget och fylla hela vägen upp?
1618810785227.png

För när det ser ut sådär så är det ju bara en formalitet hurvida men kör med fullt skumgummidäck eller inte.

(Okej okej... nu kommer nån komma och säga att CushCore ser minsann inte ut sådär och de är mycket bättre. Men nästan 300 gram extra/däck är inte ett reellt alternativ för nåt annat än ren utförscykling.)

Stalle

Berk

Aktiv medlem
Du kan ju ändå reglera däckets hårdhet med lufttrycket. Och så länge inte korven behöver komprimeras vid vanligt rull så slipper man också hysteres/förluster i korven.

Om tråden går seriösa vägen är det väl största hinder. Även när man kör med stor korv har man luft mellan däck och korven som komprimeras nästan utan förluster.

Berk

Aktiv medlem
Jag måste erkänna att jag aldrig har provat däck med korv (dock inte för att jag är vegetarian).

radarminnet

Aktiv medlem
(Okej okej... nu kommer nån komma och säga att CushCore ser minsann inte ut sådär och de är mycket bättre. Men nästan 300 gram extra/däck är inte ett reellt alternativ för nåt annat än ren utförscykling.)

Stalle
Reellt alternativ för vem? Jag kör Cush Core både fram och bak till hyfsat ordinär stigcykling med inslag av drop i stenkistor mot bättre vetande. För mig överväger fördelarna nackdelarna (eller nackdelen, för det är ju bara vikten) med god marginal.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Du kan ju ändå reglera däckets hårdhet med lufttrycket. Och så länge inte korven behöver komprimeras vid vanligt rull så slipper man också hysteres/förluster i korven.
Jo. Så ere ju... vilket ju skulle kunna gå att lösas med olika hårdheter på skummet. Däcket kommer i tre olika varianter. Trycket alltså.

Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ang försluster... om nu korven ändå är 80% (som i fallet med NUBE) av däckets volym... då borde ju förlusterna redan vara ett faktum. Så kan man inte bara köra full skumgummi då?

Stalle

Makten

Aktiv medlem
Jo. Så ere ju... vilket ju skulle kunna gå att lösas med olika hårdheter på skummet. Däcket kommer i tre olika varianter. Trycket alltså.

Stalle
Det är nog det som är problemet. Tre varianter räcker inte för alla olika tryck som folk vill köra. Däremot skulle man antagligen kunna gjuta in cellgummi i delen närmast fälgbanan och ha en "luftkudde" mot mönstret där man reglerar sitt tryck.

Sen fyller vi i praktiken inte alls däcken med skumgummi när vi kör korv. Korven komprimeras av lufttrycket i däcket och blir naturligtvis mindre. Riktigt hårda inlägg som Cush Core krymper nog bara marginellt, men då finns också rätt stor luftvolym redan från början.

Berk

Aktiv medlem
Ang försluster... om nu korven ändå är 80% (som i fallet med NUBE) av däckets volym... då borde ju förlusterna redan vara ett faktum. Så kan man inte bara köra full skumgummi då?

Stalle

Nej. Även om korven är 80% av volumen är det troligtvis framförallt luft som komprimeras vid vanlig rull. Också är det luften som mest håller kraften på däcken. Utan luft med övertryck skulle man behöva mycket styvare skum.

Paco

Aktiv medlem
Har precis vaknat och dagens första kaffe har inte hunnit satt sig än.....men.....är det här med Nube Tubeless en seriös grej eller kör vi ”fredag hela veckan”?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Allt är på riktigt.
Nube Tubeless
1618830452350.png

Vittoria airliner
1618830475907.png

Tannus Armour
1618830501642.png

Berk

Aktiv medlem
Man skulle kunna använda komprimerad skum, då kan man bygga upp tryck. Bara jobbigt att få in i däcken och sätta däcken på. Man skulle behöva olika inserts för olika tryck, men likadan problem har man med stålfjäder.

Makten

Aktiv medlem
Är det bara jag som inte begriper hur man tänkt med Tannus? Skummet sitter ju precis där man inte vill ha det, mitt under slitbanan. Borde skapa betydligt sämre rull än om det bara är luft där istället, och det dämpande skummet nere mot fälg och sidoväggar.

DH-däck ser ut att ha en riktigt tjock gummiförstärkning just på sidoväggen nere vid fälgen. Nåt sånt fast tjockare cellgummi, fastgjutet i ett relativt lätt däck, borde vara funkis. Det påverkas då inte när underlaget är relativt slätt men styvar upp och dämpar vid grövre underlag. Precis som Cush Core fast utan den onödiga skumvolymen i mitten som antagligen mest bidrar med vikt.

H.

Aktiv medlem
Håller med @Makten . Tror också att det kommer bli vanligare med fälgar med ennbred och mjukt rundad sidovägg för att skona däcken.

Jag har iaf aldrig haft problem med burpande, men har återkommande problem med genomslagspunkor.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Är det bara jag som inte begriper hur man tänkt med Tannus? Skummet sitter ju precis där man inte vill ha det, mitt under slitbanan. Borde skapa betydligt sämre rull än om det bara är luft där istället, och det dämpande skummet nere mot fälg och sidoväggar.

DH-däck ser ut att ha en riktigt tjock gummiförstärkning just på sidoväggen nere vid fälgen. Nåt sånt fast tjockare cellgummi, fastgjutet i ett relativt lätt däck, borde vara funkis. Det påverkas då inte när underlaget är relativt slätt men styvar upp och dämpar vid grövre underlag. Precis som Cush Core fast utan den onödiga skumvolymen i mitten som antagligen mest bidrar med vikt.

Jag tycker också att de är helt bakvända.
Vad gäller hur CC dämpar däcket så förstår jag det som att de i sin naturliga form är bredare än däcksformen så kan inta sin naturliga form när däcket deformeras av någonting, och dämpningen skapas av att däcket trycker ihop CCn igen när däcket återtar Sin naturliga form, då krävs det att CCn har material mellan sidobitarna som mothåll när CCn trycks ihop, annars skulle det bara vika in sig utan särskilt mycket motstånd, så mitten är nog inte bara onödig vikt.
#mansplaining

Makten

Aktiv medlem
Vad gäller hur CC dämpar däcket så förstår jag det som att de i sin naturliga form är bredare än däcksformen så kan inta sin naturliga form när däcket deformeras av någonting, och dämpningen skapas av att däcket trycker ihop CCn igen när däcket återtar Sin naturliga form, då krävs det att CCn har material mellan sidobitarna som mothåll när CCn trycks ihop, annars skulle det bara vika in sig utan särskilt mycket motstånd, så mitten är nog inte bara onödig vikt.
#mansplaining
Hmm, kanske delvis i alla fall. Jag tror man kan få dämpning bara genom att tjocka till sidoväggarna med nåt som har seg hysteres, oavsett om det egentligen håller emot så mycket eller inte. Det är ju väldigt stor skillnad mellan olika däck i samma vikthärad på den fronten, nämligen. Oklart hur mycket gummit i slitbanan bidrar med men det är nog en helt del också.

Sen kommer den redan befintliga dämpningen i däcket att vara relativt högre om man kör lägre tryck, vilket man kan med CC (och även annan korv).

Edit: Dock hjälper säkert "mittendelen" av CC:n till med sidostabiliteten. Inget jag har nåt behov av i och för sig.

Berk

Aktiv medlem
#mansplaining

Om CC är bredare än däck och sitter tajt runt fälgen behövs ingen mothåll. Har själva aldrig set en IRL, men på bilderna verkat det vara så.

OT: kan man mansplaina från män till män?
OT2: är inte happykorrekta verben killgissa?

Kung Stalle

Aktiv medlem

Tannus är tänkt att användas med slang och skall skydda mot stickpunkor (som ju är så vanliga).
Slängde mest in den för att röra om i grytan. 😀

jonte987

Aktiv medlem
In Zermatt Sam used Mavic Deemax Sam Hill Signature rims with Michelin DH 22 downhill tires front and rear – without a tire insert. In the rear wheel he was running a pressure of 28 psi. Find out more about Michelin’s Enduro tires in our ‘best mountain bike tire’ group test.

Mårten

Aktiv medlem
In Zermatt Sam used Mavic Deemax Sam Hill Signature rims with Michelin DH 22 downhill tires front and rear – without a tire insert. In the rear wheel he was running a pressure of 28 psi. Find out more about Michelin’s Enduro tires in our ‘best mountain bike tire’ group test.

Omöjligt.

Schreddan

Aktiv medlem

De där däcken väger väl en 1500gr styck.
Kan ju vara bra att ha med som referens när vikt är något som det slängs med i tråden. :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer