Varför går vi inte all full skumgummidäck?

Makten

Aktiv medlem
Tannus är tänkt att användas med slang och skall skydda mot stickpunkor (som ju är så vanliga).
Slängde mest in den för att röra om i grytan. 😀
De finns för slanglöst också och jag vet flera i bekantskapskretsen som kör det. Fattar bara inte varför. 😁

Edit: Fast det här ser inte fullt lika vansinnigt ut som slangversionen i och för sig...

Screenshot 2021-04-19 at 21.19.07.png

Berk

Aktiv medlem
Nä, men det är förvånansvärt många som "måste" köra rena DH-grejer på lite halvstökig stig för att cykeln inte ska implodera direkt. Ganska fascinerande. 🤔

Ja, jag tror att man inte dör med RR.

Visade på söndag stiger i Hellas till en som körde Maxxis Ikon 2.2" utan Exo med slang. Den håller klart inte. Tur att jag hade en slang i ryggsäcken!

Makten

Aktiv medlem
Edit: Fast det här ser inte fullt lika vansinnigt ut som slangversionen i och för sig...

Jag var lite sugen på att prova dessa, varför tror du att de är dåliga jämfört med de flesta andra?
Det tror jag inte, men "de flesta andra" ger heller inget annat än punkaskydd. Vill man ha dämpning (det vill jag) men fortfarande bra rull så borde det vara rimligast att inlägget är närmast fälgen. För bara punkaskydd kan man ju köra Huck Norris, Anaconda eller nåt annat som är enkelt och billigt.

"Armour Tubeless displaces the small impacts but also offers a spring-like rebound for a smooth yet playful ride."

Låter som raka motsatsen mot vad jag vill att ett inlägg ska göra. Jag vill att däcket ska kännas "dött".

Laan84

Aktiv medlem
Det tror jag inte, men "de flesta andra" ger heller inget annat än punkaskydd. Vill man ha dämpning (det vill jag) men fortfarande bra rull så borde det vara rimligast att inlägget är närmast fälgen. För bara punkaskydd kan man ju köra Huck Norris, Anaconda eller nåt annat som är enkelt och billigt.

"Armour Tubeless displaces the small impacts but also offers a spring-like rebound for a smooth yet playful ride."

Låter som raka motsatsen mot vad jag vill att ett inlägg ska göra. Jag vill att däcket ska kännas "dött".
Så i princip bara cushcore och rimpact som dämpar tydligt?

Lars.E

Aktiv medlem
Jag monterade ChushCore XC i dag. 150 gram ska visst den korven väga. Tyvärr kontrollvägde jag inte, men tror att 150 är en rimlig siffra.
Som övriga varit inne på här så tror jag att det är bra om inlägget hamnar i kläm vid genomslag för att både skydda däck och fälg, men inte komprimeras vid jämnare underlag för att slippa energiförluster.

Att gå full korv i däcket verkar vara lite... Hm... Nä.

Makten

Aktiv medlem
Så i princip bara cushcore och rimpact som dämpar tydligt?
Vilket inlägg som helst som ligger an mot sidoväggen lär tillföra något, så även Tannus. Jag tror dock inte det är nåt som ger samma "effekt" som Cush Core baserat på hur det ser ut, samt vad de själva skriver om dess egenskaper. De lättare inläggen som fyller ut däcket är just lätta och därför antagligen inget vidare för dämpning. En Anaconda till exempel, känns över huvud taget inte i dämpningsavseende. Rimpact ser vettiga ut men är så lätta att jag inte kan tro att de kommer i närheten av Cush Core tyvärr.

Jag monterade ChushCore XC i dag. 150 gram ska visst den korven väga. Tyvärr kontrollvägde jag inte, men tror att 150 är en rimlig siffra.
Som övriga varit inne på här så tror jag att det är bra om inlägget hamnar i kläm vid genomslag för att både skydda däck och fälg, men inte komprimeras vid jämnare underlag för att slippa energiförluster.

Att gå full korv i däcket verkar vara lite... Hm... Nä.
Min erfarenhet av CCXC är att det hjälper typ noll, tyvärr. På smal fälg (25 mm ib) ger det lite stadga, men ingen dämpning att tala om. Man ska nog köra bra små däck och ännu smalare fälgar om det ska fylla rimlig funktion.
Punkaskydd kan jag däremot inte uttala mig om.

Full korv eller ingen korv! 👹

Kung Stalle

Aktiv medlem
De finns för slanglöst också och jag vet flera i bekantskapskretsen som kör det. Fattar bara inte varför. 😁

Visa bilaga 483384
Ja den ser ju inte helt tokig ut. Men hur i h-e skall man få den på plats? med tanke på hur svårt det är att få en Pepikorv i däcket så måste det där ju vara näst intill omöjligt.

Stalle

Lars.E

Aktiv medlem
Min erfarenhet av CCXC är att det hjälper typ noll, tyvärr. På smal fälg (25 mm ib) ger det lite stadga, men ingen dämpning att tala om. Man ska nog köra bra små däck och ännu smalare fälgar om det ska fylla rimlig funktion.
Punkaskydd kan jag däremot inte uttala mig om.

Full korv eller ingen korv! 👹

Ajdå... Fälgen i fråga är 29mm och däcket mäter 2,4 med skjutmåttet trots en högre siffra på loggan.
Jag som trodde det skulle kunna ge det där lilla extra för att slippa gå upp till ett däck med kraftigare däcksida.
Men fälgen har iallafall en extra bred kant som enligt tillverkaren ska vara snäll mot däcken.
1618903081638.png

Ja funkar inte detta så får jag gå full korv å fylla däcket med något skumt.

H.

Aktiv medlem
Ajdå... Fälgen i fråga är 29mm och däcket mäter 2,4 med skjutmåttet trots en högre siffra på loggan.
Jag som trodde det skulle kunna ge det där lilla extra för att slippa gå upp till ett däck med kraftigare däcksida.
Men fälgen har iallafall en extra bred kant som enligt tillverkaren ska vara snäll mot däcken.
Visa bilaga 483431

Vad är det för fälg?

Makten

Aktiv medlem
Visa bilaga 483431

Frågan är vad det är du vill åstadkomma. Är det bara punkaskydd så finns det otaliga korvar som väger mindre och fyller ut bättre (och antagligen skyddar bättre vid genomslag). Är det dämpning så blir det svårt om man ska hålla nere vikten. Antingen fläskigare däck eller vanlig Cush Core, eller både och för "flygande matta"-känsla. 😁

Lars.E

Aktiv medlem
Jag är nog mest ute efter lite extra skydd mot snakebites i däcksidan och försöka att undvika överanvändning av garantin på fälgarna. Tänkte först prova utan och uppgradera om det behövs, men tänkte att jag kan börja med denna iallafall. Kanske byter jag bakre till den tyngre PRO om jag får problem, eller så fyller jag med byggskum :)

skier

Aktiv medlem
Tyreinvader från effeto mariposa funkar iaf inte om man slår i tillräckligt hårt, jag knäckte min bakfälg för några veckor sen med ett väl avvägt bunnyhop till vass sten, inserten hade ett fint klippmärke som efter en sax där stenen gått igenom. Däcket höll däremot, Kenda Booster är fina grejer :)

Nu ger jag upp och kör högre tryck istället.

erik h

Aktiv medlem
Men det är klart, forskning kostar och sen ska det spridas på intäkterna. Som för medicinska preparat. Tillverkningen är inte vad som kostar... alltid.

Schreddan

Aktiv medlem
Man hajar ändå till på att en gammal räv som du blir så förvånad över detta.
Har du känt på nån av de korvar/inserts/whatevah som finns?
Det är inte rörisolering eller liggunderlag, även om det ser ut så.

Tillägg: antar att du inte gjort det då. Så min fråga är ju kass. Men den får stå kvar.

Senast ändrad:

Magneto

Medlem

H.

Aktiv medlem
Enligt denna studien, som förvisso är betald av korvtillverkare, så minskar rullmotståndet med korv i däcken
Spännande! Undrar hur objektiva siffrorna är. Det känns ju annars som ett bra bevis på att det enda "straffet" med inserts är vikten (och priset). Men med en insert som faktiskt dämpar vibrationer, håller däcket på plats och kraftigt minskar slagenergin borde det ju vara fullt realistiskt att byta till klenare/lättare däck med bibehållen åkupplevelse.

Makten

Aktiv medlem

Tillägg: antar att du inte gjort det då. Så min fråga är ju kass. Men den får stå kvar.
Anaconda är antagligen samma typ av skumplast som i rörisolering, men de kostar heller knappt nåt. Ser identisk ut och känns identisk, men saknar hål i mitten. Det är skillnad på korv och korv.

Spännande! Undrar hur objektiva siffrorna är. Det känns ju annars som ett bra bevis på att det enda "straffet" med inserts är vikten (och priset). Men med en insert som faktiskt dämpar vibrationer, håller däcket på plats och kraftigt minskar slagenergin borde det ju vara fullt realistiskt att byta till klenare/lättare däck med bibehållen åkupplevelse.
Jag har cyklat en hel del med Cush Core i 7-800-gramsdäck och det känns inte likadant som ett köttigare däck. Det blir nåt märkligt mellanting med extremt bra rull och sidostyvhet, men fortfarande lite "pingigt" och inte så dämpat som jag skulle önska. I praktiken är det mest rullmotstånd man tjänar jämfört med ett 1-kilosdäck, men det är inte lite skillnad på den fronten heller.

Skulle säga att CC liksom förstärker däckets redan existerande dämpningsegenskaper. CC i ett Maxxis Minion EXO kring 900-1000 gram är helt magiskt, medan jag inte tyckte det kunde "rädda" varken Specialized Butcher Grid Trail (1000 gram) eller Michelin Wild AM (~900 gram) som fortfarande kändes "pappiga" och odämpade med CC. Ganska egendomligt egentligen.

Har ingen aning om ifall det finns andra korvar som gör nåt liknande, men baserat på de olika konstruktionernas area och tryck mot sidoväggarna så tror jag inte det. Inte i samma omfattning i alla fall.

Edit: Att man kan få bättre rull med vissa inlägg tror jag beror på att det bara är en begränsad del av däcket som deformeras (förutom vid riktigt ojämnt underlag) närmast slitbanan, istället för att hela sidoväggen knycklas.

Senast ändrad:

Schreddan

Aktiv medlem
Anaconda är antagligen samma typ av skumplast som i rörisolering, men de kostar heller knappt nåt. Ser identisk ut och känns identisk, men saknar hål i mitten. Det är skillnad på korv och korv.
Jojo det är klart. Tänkte att det är uppenbart, att det finns olika korvar alltså.
Har (givetvis) inte provat rörisolering själv men de jag sett som har gjort det, så ser de inte ut som nån korv som jag använt efter viss tid i däcket. Men Anacondorna kanske gör det.

kais01

Aktiv medlem
det krävs man man gissa en viss motståndskraft i korven för att den inte skall komprimeras till onyttighet när man fyller på lyft i däcket? har den slutna celler men är kompressibel typ rörisolering borde den teoretiskt minska till halva volymen med 1,0 bar i däcket.

vore den semipermeabel men äga viss mekanisk styvhet borde den i någon mån ha förmåga att kompensera det nya trycket efter en tid, vilket isf skulle kunna avläsas genom en diameterökning i samband med att man sänker övertrycket och tar av däcket. ungefär som en blåsfisk.

är det något ni användare märkt av? skulle iaf kunna vara en bidragande orsak till en del inlindande svordomar som hörts på happy när det gäller att få av däck med korv...

avd: spekulation om något jag inte prövat själv;)

erik h

Aktiv medlem

Nä men det är inte så konstigt. Jag är ju cykel-amish sen ett decennium.

Dock fick jag däckkorv pushat i nåt flöde och vet ju att det är poppis även om det aldrig varit relevant för mig (kör för sakta och försiktigt). Eftersom jag lättare kan relatera till rörisolering än till downcountry så reagerade jag på att hela typen av cellplast i den bilden såg exakt ut som den jag använde på rör nyligen.

Schreddan

Aktiv medlem
Nä men det är inte så konstigt. Jag är ju cykel-amish sen ett decennium.

Dock fick jag däckkorv pushat i nåt flöde och vet ju att det är poppis även om det aldrig varit relevant för mig (kör för sakta och försiktigt). Eftersom jag lättare kan relatera till rörisolering än till downcountry så reagerade jag på att hela typen av cellplast i den bilden såg exakt ut som den jag använde på rör nyligen.

Ah! Låter rimligt. :)

Laan84

Aktiv medlem
Känns faktiskt inte som en så dum idé för de flesta som bara cyklar utan anspråk på fart osv, värderar enkelhet osv högt.

Skulle inte förvåna mig om schwalbe tittar på en version för e-mtb som målgrupp.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer