Varför håller inte mina nya däck tätt? Film!

InlineOla

Aktiv medlem
Köpte ett par Pirelli scorpion M lite för nån vecka sen o har svårt att få dom att hålla tätt. Första rundan va katastrof o dom sjönk från 1.4 till 0.8 bar. Efter det dom planat ut aningen men tappar fortfarande 1.4 till 1.2 på en timme, kört fyra rundor nu.

Har gott om vätska (Stand vanliga) i, mer än jag brukar ha, kanske 80-100ml. Pumpat dom till 40psi flera gånger, skakat o haft dom liggande på sidan.

Idag pumpa jag upp dom till 40psi o stoppa ner ett hjul i vatten för att se var det läcker. Det bildas bubblor lite överallt längs däcksidorna och på några ställen är det en kontinuerlig ström av bubblor.

Däcken är tubeless specade o jag har inga revor eller stenskrap i däcksidorna.

Vad göra? Borde inte västkan täta sånt här? Kan någon annan vätska än Stans lösa problemet? Gillar däcken annars ska jag tillägga.

Kan man inte ladda upp filmer på forumet? Jag lyckades inte, la den här istället https://drive.google.com/file/d/10pN-STae7iyHoAbqm-SkfiAXMKouIoZl/view?usp=drivesdk

sdx

Aktiv medlem
Däcken håller tätt titta på hur fälgbandet sitter troligen så läcker det väl vid någon nippel.

sdx

Aktiv medlem
Då är det skillnad på kvalitén på däcken men dom borde täta med vätska fyll på med mera.

Manurhin2

Aktiv medlem
Om däcket är avsett för tl så är det dåligt.
Det kommer sannolikt att bli tätt och du kan skynda på genom att lägga hjulen horisontellt osv.
Tänk dock på att lunkar du och lägger i släng så är chansen stor att du när du tar ur slangen drar med den tätande latexen.

Valhalla_

Aktiv medlem
Provat att ha i mer gucka? Ibland, och lite beroende på vilkengucka man använder, känns det som att den lägger sig i ett tunt lager på hela insidan av däcket och är sedan "slut" i pölform. Då håller det på sådär, pyser i sidorna. Har kört syncros gucka ett tag och det fick man dra i extra mycket av för att få det att sluta.

InlineOla

Aktiv medlem
Provat att ha i mer gucka? Ibland, och lite beroende på vilkengucka man använder, känns det som att den lägger sig i ett tunt lager på hela insidan av däcket och är sedan "slut" i pölform. Då håller det på sådär, pyser i sidorna. Har kört syncros gucka ett tag och det fick man dra i extra mycket av för att få det att sluta.
Jag hade 50 i mina fasttrackdäck o har redan det dubbla. Plockade av däcket häromdagen för att kolla o det va gott om lösflytande vätska som skvalpa runt. Det är precis som att hålen e för små för att vätskan ska hitta dit.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag hade 50 i mina fasttrackdäck o har redan det dubbla. Plockade av däcket häromdagen för att kolla o det va gott om lösflytande vätska som skvalpa runt. Det är precis som att hålen e för små för att vätskan ska hitta dit.
Då vet jag inte. Vad kör du för gucka? Är det samma som du kört tidigare?

SalkinL

Aktiv medlem
I var och varannan tråd om läckande däck har TS använts Stans. Så mitt tips blir, testa något annat än Stans.

InlineOla

Aktiv medlem
Då vet jag inte. Vad kör du för gucka? Är det samma som du kört tidigare?
Samma som jag alltid kört med, Stans vanliga gucka. Dessutom rätt nyinköpt så den har inte stått o blivit gammal eller så.

Men på nån vänster så verkar däcken perforerade med småhål, inte varit med om det tidigare o aldrig haft problem med andra däck mer än dom vanliga vid ventil eller fälgkant.

Manurhin2

Aktiv medlem
Gucka blir ju också vattnig över tid när godsakerna fastnar i huvudsak mitt i däcket.

UprightCitizen

Aktiv medlem
De som haft problem med att muc off inte funkar har nämnt att stans alltid funkar bra. Så det kanske gäller omvänt också? Dvs att om man inte får stans att funka så är det muc off som alltid funkar? 🤔

darkforce

Aktiv medlem
som ejma sa ta av däcken tvätta dom ordentligt med isopropanol eller bromsrengöring invändigt sen stansa om med ny stansvätska den biter inte alltid i porerna om de är släppmedel kvar men TL däck bör normalt inte ha de där problemet

NickPick

Aktiv medlem
I var och varannan tråd om läckande däck har TS använts Stans. Så mitt tips blir, testa något annat än Stans.
Stan's har varit benchmark sedan lansering. Bra, prisvärd och funktionell. Skulle inte tro att det är där problemet ligger. Jag har väl testat fler än 5 olika guckor men återvänder till Stan's varje gång.

För övrigt heter däcken"lite" så dom kanske är väldigt svåra att få täta, ungefär som vissa schwalbe liteskin. 100ml gucka är inte dumt på lätta däck...
Spraya på lite fönsterputs så ser du bubblorna tydligt, sen skakar du hjulet "vertikalt" så att guckan får skvalpa mest effektivt. Gör så hela varvet runt "sakta men säkert" så brukar det gå bra.

Själv kör jag däck från Specialized och dom håller väldigt tätt faktiskt...

InlineOla

Aktiv medlem
Stan's har varit benchmark sedan lansering. Bra, prisvärd och funktionell. Skulle inte tro att det är där problemet ligger. Jag har väl testat fler än 5 olika guckor men återvänder till Stan's varje gång.

För övrigt heter däcken"lite" så dom kanske är väldigt svåra att få täta, ungefär som vissa schwalbe liteskin. 100ml gucka är inte dumt på lätta däck...
Spraya på lite fönsterputs så ser du bubblorna tydligt, sen skakar du hjulet "vertikalt" så att guckan får skvalpa mest effektivt. Gör så hela varvet runt "sakta men säkert" så brukar det gå bra.

Själv kör jag däck från Specialized och dom håller väldigt tätt faktiskt...
Jag har skakat o donat o dessutom kört 4 rundor så det borde ha skvalpat runt tillräckligt kan man tycka. Ska prova att tvätta däcken invändigt som föreslagits ovan.

Specialized kan man nästan köra utan gucka. Hade 50ml i mina fast traks hela sommaren, fyllde inte på o pumpa bara någon enstaka gång, samma erfarenhet av ground control o andra spec däck.

pennan

Aktiv medlem
Kanon det där med slanglöst....

InlineOla

Aktiv medlem
Isopropanol inköpt på kjell o company, till ungefär samma literpris som Bowmoren som inhandlades i butiken bredvid. Får hoppas det fungerar o va värt pengarna...

InlineOla

Aktiv medlem
Sådärja. Plockade av däcken, tömde dom på gammal gucka, vände dom ut o in, torkade rent o rengjorde sen insidorna med isopropanol. Framdäcket fick gucka från samma dunk som senast, bakdäcket fick från en ny dunk. Båda hjulen höll tätt premiärturen, tappade inte ens 0.01bar.

Så, får tacka @ejma för bra tips som visade sig fungera.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
tvättar numer insidan av däcken även jag...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer