Varför har hälften av alla racercyklar 2dm distanser under styret?

Manurhin2

Aktiv medlem
Vad är det som händer? Ytterligare en salucykel med alldeles för mkt distanser/förlängare osv.
Är gamla geometrier ute? Är det Sixten som gjort bikefit åt ägarna?
Är det pro-bikers som alla säljer samtidigt?
Man skulle kunna tro att det är 1 april.

Har något liknande, gillar att cykla med händerna nere i bocken; gör det alltid på platt väg, lätt uppför och nedför (dvs på riktig landsväg) . Den moderna racergeometrin gör ju annars att man knappt använder den positionen. Nu blir jag hyggligt aero (2-4 km/h snabbare än på mina gravelracers) men har ändå uppsikt.

Eapea

Aktiv medlem
Har något liknande, gillar att cykla med händerna nere i bocken; gör det alltid på platt väg, lätt uppför och nedför (dvs på riktig landsväg) . Den moderna racergeometrin gör ju annars att man knappt använder den positionen. Nu blir jag hyggligt aero (2-4 km/h snabbare än på mina gravelracers) men har ändå uppsikt.
Om du alltid ligger i bocken innebär det ju antagligen bara att du är lika låg i bocken som medel-cyklisten är i hoodsen? Men det är klart att om du gillar det är det ju bara köra :)
Jag sitter för det mesta med händerna uppe på lite olika position (dock oftast med hela handen "på toppen" av reglaget). När det roteras lugnare lagtempo går jag ner i bocken inför förningarna. Hårt lagtempo, bocken mest hela tiden. När det för ett par veckor sedan var tävling fann jag mig i bocken 98% av tiden (racet var 1h40min, det var bara en liten del av banan jag gick upp och "vilade" lite)

Senast ändrad:

Eapea

Aktiv medlem
Vad är det som händer? Ytterligare en salucykel med alldeles för mkt distanser/förlängare osv.
Är gamla geometrier ute? Är det Sixten som gjort bikefit åt ägarna?
Är det pro-bikers som alla säljer samtidigt?
Man skulle kunna tro att det är 1 april.
S-core hojen som antagligen triggade tråden är ju helt otrolig. Extra kul att elefanten i rummet inte nämns överhuvudtaget i annonsen :D

edit: oj fan, det är ju två stycken till och med!

TOST

Medlem
Men det bryter ju både mot regel #23 och #45!

Stumpy

Aktiv medlem
Delvis kan det bero på att motionärer åker på cyklar med geometri för proffs.
Å andra sidan, så kör även många proffs med en massa distanser under stammen. T ex världsmästarinnan Annemiek van Vleuten. (Inte 2 dm, men kanske 5 cm iallafall)

1620120834001.png

Denise Bestsema har en rejäl stack under sin stam när hon kör CX. Nästan så man blir orolig för hållfastheten.

1620121725456.png

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
S-core hojen som antagligen triggade tråden är ju helt otrolig. Extra kul att elefanten i rummet inte nämns överhuvudtaget i annonsen :D

edit: oj fan, det är ju två stycken till och med!
Det är säkert 5st senaste månaden i "Blockettråden". Jag ser en tydlig trend och har självklart beställt förlängare för att höja styret 20 cm👍
Man kan ju va inne fast man är gammal🙂

skier

Aktiv medlem
Den s-coren måste väl ha nån slags styrrörsförlängare monterad? Eller är gaffelrören så där långa från början?

Mayhem

Aktiv medlem
Den s-coren måste väl ha nån slags styrrörsförlängare monterad? Eller är gaffelrören så där långa från början?
Gaffeln är ju alltsomoftast exakt samma för alla storlekar av en given modell, så ja styrröret från fabrik är dimensionerat för att passa även den största ramen med långt styrhuvud. Med det sagt är styrröret knappast avsett att någonsin monteras med så många spacers, blir ju en galet lång hävarm mellan stammens fattning och övre styrlagret. Helt galet att butiken släppt iväg cykeln på det viset…

Raggamuffin

Aktiv medlem

De är väl oftast ca dubbelt så långa innan de kapas.

Edit: Jag såg bara den ena och syftade på den korta. Den långa är nog okapad bara.

Berk

Aktiv medlem
Får man ram med helt okapad gaffel? Skulle tänka att den kommer kapad till några cm extra, inte några dm.

Berk

Aktiv medlem
Till butiken kommer den sannolikt okapad, framförallt S-Core som är Roslins egna cyklar och skruvas ihop helt på plats.

Om ram är inte tänkt att leverera direkt till kunden så förstår jag.

Tycker dock att den fortfarande är riktigt lång, även till största ramstorleken.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag tror att min nya aerocykel ska få så hög spacerstack som möjligt. Och sen en 140 mm-stam med -17 i vinkel. Man vill ju inte vara otrendig :)
Du kommer inte ens kunna cykla på den för alla brudar som flockas runt
Jag tror att min nya aerocykel ska få så hög spacerstack som möjligt. Och sen en 140 mm-stam med -17 i vinkel. Man vill ju inte vara otrendig :)
Kollat med Socialstyrelsen nu, 6-8 spacers är korrekt.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Apropå tempocyklar så är det väl ändå så att det börjat bli vanligt att ha stort avstånd mellan pinnarna och styret då det anses vara mer aerodynamiskt?

Kolla bara på van Aert på Tirreno Adriatico tex:
1620141525292.png

Samma kanske gäller för vanliga cyklar och det är bara vi som ligger i det teknologiska kölvattnet här 🤷‍♂️

s

Aktiv medlem
Gaffeln är ju alltsomoftast exakt samma för alla storlekar av en given modell, så ja styrröret från fabrik är dimensionerat för att passa även den största ramen med långt styrhuvud. Med det sagt är styrröret knappast avsett att någonsin monteras med så många spacers, blir ju en galet lång hävarm mellan stammens fattning och övre styrlagret. Helt galet att butiken släppt iväg cykeln på det viset…

Nja. Hävarmen är det vinkelräta avståndet till den kraftvektor dina händer anbringar. Var stammen fäster på styrröret har ingen betydelse.
Med en lodrätt anbringad kraft blir skillnaden noll och med säg 60° vinkel blir skillnaden ändå inte särskilt stor. Lägg till det att styret flyttas bakåt något också när det lyfts vilket håller tillbaks ökningen av hävarmslängd. Dessutom minskar kraften från cyklisten när denna sitter mer upprätt.
Jag har inte räknat på det i detalj men jag skulle inte bli förvånad om momentet vid styrlagret minskar med ökat antal spacers.

Manurhin2

Aktiv medlem
Kan det vara pga detta som svenskar har så svårt att slå sig in i finrummet?
Hoppas inte Lucas får syn på detta för då är det nog kört.

Berk

Aktiv medlem
Nja. Hävarmen är det vinkelräta avståndet till den kraftvektor dina händer anbringar. Var stammen fäster på styrröret har ingen betydelse.
Med en lodrätt anbringad kraft blir skillnaden noll och med säg 60° vinkel blir skillnaden ändå inte särskilt stor. Lägg till det att styret flyttas bakåt något också när det lyfts vilket håller tillbaks ökningen av hävarmslängd. Dessutom minskar kraften från cyklisten när denna sitter mer upprätt.
Jag har inte räknat på det i detalj men jag skulle inte bli förvånad om momentet vid styrlagret minskar med ökat antal spacers.

Kraften på sturlagret blir inte större. Men tror att böjkraften på styrröret blir problematiskt om stammen är mycket hög monterad.T.ex. Rockshox säger max 30 mm distanser under stammen.

TOST

Medlem
Faktum är att styrröret kommer få en spänningskoncentration där nedersta distansen och övre styrlagret möts eftersom maximalt moment från cyklisten kommer att befinna sig där. Förlängs hävarmen kommer momentet öka linjärt. Tror inte problemet kommer att vara cyklistens statiska last på styret oavsett vinkel, snarare de horisontella chocklasterna som blir när denne kör in i en trottoarkant/hål/spricka i vägbanan.

Med det sagt så är det mer last på det nedre styrlagret och i normala fall mer sannolikt att gaffeln går sönder där först. Det kan vara så att tillverkarna har tillräckligt stora säkerhetsmarginaler för att den ökade hävarmen inte gör någon skillnad, men det finns en anledning att vissa tillverkare av framgafflar anger max höjd för distanser.

Vid sidan av detta, visst finns det cyklar med ramgeometri som ger en mer upprätt körställning utan spacers? Har inte gravelhojar högre stackheight?

mhenry

Aktiv medlem
Kan vi enas om att styrröret är en del av ramen och gaffelröret är en del av gaffeln? Om inte nåt gått sönder alltså. Eller har jag missuppfattat det hela?

s

Aktiv medlem
Kan vi enas om att styrröret är en del av ramen och gaffelröret är en del av gaffeln? Om inte nåt gått sönder alltså. Eller har jag missuppfattat det hela?

Styrrör är det rör som hör till gaffeln. Röret som är en del av ramen kallas styrhuvud.

Pfaff

Aktiv medlem

På ganska många språk kallas styrröret även kronröret ( varav det på Happy förhärskande ”crown race”). Har för mig att det hette så även på svenska på den tiden man inte måste prata svengelska.
Det kanske man kunde återinföra för att undvika dessa ständiga missförstånd ?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer