Varför kör vi 29or?

Varför kör vi 29or?
Jag funderar lite på varför vi kör på de hojjar vi kör.

Kör vi 29or för att dom är roligast? Eller kör vi dom för att alla som tävlar kör dom, för att det är snabbast? För att det är enklast när man trampar sig fram över stock och sten.

Om man vill ut i skogen och ha kul.... Då handlar det inte bara om fart i mina ögon. Jag älskar så mycket mer med skogscyklingen. Övervinna kluriga partier, leka sig fram över små gupp och stenar, sakta ta sig ner/upp/fram genom tekniska bergsget-partier.

...eller är det bara farten och stravaplaceringar som är kul idag?

Någon mer som sitter och filosoferar under tråkiga skypemöten?

mtb565

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Om man vill ut i skogen och ha kul.... Då handlar det inte bara om fart i mina ögon. Jag älskar så mycket mer med skogscyklingen. Övervinna kluriga partier, leka sig fram över små gupp och stenar, sakta ta sig ner/upp/fram genom tekniska bergsget-partier.
Du menar att detta inte är möjligt eller är sämre på en 29" ?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Alternativa hjulstorlekar är lite svårt att hitta nu för tiden känns det som. Plus att jag som är lång och har en större ram tycker hojen ser bättre ut med 29er än 27,5er eller 26er, dock subjektiv åsikt.

VanGarg

Medlem
Varför kör vi 29or?
Den sista bilden är tyvärr missvisande. Tum-måtten är tämligen påhittade. Erto-måtten på fäljdiametern visar däremot tydligt att det är mindre skillnad mellan 26 och 27.5, än vad det är mellan 27.5 och 29.
Hurvida detär relevant för diskussionen är en annan femma.

Ca 40mm i diameter är det i allafall mellan 27.5 och 29 fäljar om någon skulle undra.

Själv valt breda 27.5 istället för smalare 29or för just lekfullhet o känslans skull. Gillar hekt enkel feta däck (:

Berk

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Den sista bilden är tyvärr missvisande. Tum-måtten är tämligen påhittade. Erto-måtten på fäljdiametern visar däremot tydligt att det är mindre skillnad mellan 26 och 27.5, än vad det är mellan 27.5 och 29.

Ca 40mm i diameter är det i allafall mellan 27.5 och 29 fäljar om någon skulle undra.
29" är 38 mm större än 27.5", så precis 1.5".
Men 27.5" är bara 25 mm större en 26", så precis 1".

CBrandel

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?

Själv valt breda 27.5 istället för smalare 29or för just lekfullhet o känslans skull. Gillar hekt enkel feta däck (:
Missledande ja det håller jag med om. Men den skulle kunna vara sann beroende på hur "höga" däcken är.

Men kollar man bara på fälgarna skiljer det 1 tum mellan 26" och 27.5" samt 1.5 tum mellan 27.5" och 29".

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Det enda jag vet är att jag skulle vilja testa en lättare cykel med 27.5-hjul och kanske nååågot brantare gaffelvinkel. Har en Sentier 29 VR idag. Trygg och säker cykel, men trög, mer traktor. Sen ska vi såklart inte utesluta min bristande styrka och teknik heller. :P

Som någon nämnde så vet jag inte om upplevelsen baseras på 29-hjulen, eller om det är vikten på cykeln som gör den mindre lekfull. Det är ju ingen 10-kilos-cykel liksom.

Update: Vägde cykeln nu med dropper och tubeless. 14.32kg. En Vitus Sentier 29 VR (2019) i storlek Large.

Senast ändrad:

cande

Medlem
Varför kör vi 29or?
De tidiga 29:orna var till stor del det, iaf de jag testade. Nu har man lärt sig designa runt det så andra parametrar spelar större roll, skulle jag säga.

Vilka har du jämfört?
Också filosoferat en del när cykel skulle inköpas. Vad gör en cykel kul? Inte snabb, trampeffektiv, stabil etc. men kul? Verkar som att fler 29or testas i artiklar av lycraklädda folk som fokuserar på ”knivskarp hantering” och ”trampeffektivitet”. 27,5 testas av män (var är alla tjejer i denna sport?) med skägg och baggy shorts, man pratar om ”hopp och lek”. Få jämförelser och för mig besvarade inte alla dessa test vad som hade varit roligast i tex. flacka Skåne. Slutade med att jag trots allt bytte min 27,5 AM/enduro till 29 kolfiber vidunder. Den är poppigare OCH snabbare. Kul är ordet! Tror det är många faktorer som spelar in...

qma

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Har man kortare ben, under nåt visst mått så är det nåt slags vett att inte ha så stora hjul att man kan få däck i röven vid större kroppsförflyttningar och brant, men det går ju att strunta i såna manövrar, lära om osv. om man verkligen vill. Jag har 80-82 cm i innerbensmått, tycker det är skoj att lite sketchy förflytta mig bak, och med min HT tjunia blir det mer oönskad rövkontakt än med min FS tjusjua. Det kan vara väldigt olika för olika åkare.

etnica

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Min högst personliga åsiket är att 29 är en bröta överallt cyklar så fort som möjligt och Strava hets.
Så passar perfekt för tävlingsinriktade personer.

Jag är inte dvärg som beskrivs ovan men trivs på 5010 och bronson.

Varför kör vi 29or?
Jag uttryckte mig kanske lite för förenklat. Förstår att det kan vara lätt att fastna i detaljer och missa vad frågan anspelar på.

Cyklar vi på det vi gör pga att utvecklingen styrs av en tävlingsscen där fart är viktigast parameter...?

Lefty

Medlem
Varför kör vi 29or?
Ni är medvetna om att tum-måtten syftar till ytterdiameter MED däck!
28" och 29" är samma fälg diameter.
Det förstnämnda syftar till fälgar med racerdäck och det senare med typiskt MTB däck.
Båda däck typerna passar alltså på samma fälg.

Foxis

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Jag kvalar väl in i beskrivningen man med skägg i baggy-shorts och flannelskjorta, men bytte nyligen från 27.5-29.
Jag upplever nya som lite mindre lekfull men då bara i hur snabbstyrd den är. Jag upplever den som trögare i styrningen i både låg o g hög fart, och det med samma styrstam och längd på styre.
Samma tillverkare och modell på cykel som tidigare, ungefär samma gaffelvinkel men reach och annat har blivit något längre.

Bortsett från rappheten i styrningen så tror jag att jag gillar bytet. Jag saknar inte slagen från smårötter och upplever att det jag leker mig över blivit större = kul.

nisseson

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Ni är medvetna om att tum-måtten syftar till ytterdiameter MED däck!
28" och 29" är samma fälg diameter.
Det förstnämnda syftar till fälgar med racerdäck och det senare med typiskt MTB däck.
Båda däck typerna passar alltså på samma fälg.
Jag kör 26,5" på landsvägscykeln, samma på min MTB. På pendlaren 27". Tum-mått regerar.

Nickel80

Medlem
Varför kör vi 29or?
Jag bytte från 26 till 29 på grund av att mina cykelkumpaner cyklade ifrån mig när det var mycket rötter. Nu i efterhand tycker jag bytet var bra, 29tum hardtail gör att rotmattor blir relativt roliga. 👍

Aron

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Uppriktig fråga eftersom jag inte riktigt fattar ”problemet”. Vad avses egentligen med lekfullhet? Vad är det ni tycker är ”svårare” på en 29:a? Och då menar jag allt annat likvärdigt. Jag förstår såklart att det är trögare att dra ut ett roterande 29” hjul i en 90-graderswhip, men för dödliga människor i situationer där ett misstag inte betyder döden. Alla cyklar har ju sin unika balanspunkt, oavsett hjulstorlek, när man vant sig vid att flytta rumpan 4 cm längre fram eller bak blir det nya normala. I korthet, vari består denna större lekfullhet hos ett 27,5 hjul?

Edit: Insåg att jag behöver förtydliga. Vad jag menar är att hjulstorlek bara är en av många parametrar. Om vi för exemplets skull antar att ”lätthet att svänga” är något som gör att cykeln känns ”lekfullare” så påverkas den av gaffelvinkel, gaffeltrim, hjulstorlek, hjulvikt, rake, gaffellängd, styrbredd, störstamslängd, reach, bb-drop, kedjestagslängd, kantgrepp osv. Till att börja med tycker jag inte att det är självklart att svängighet är lika med lekfullhet. Den upplevelsen beror ju helt på terräng och hur fort det går. Drar man resonemanget till sin spets skulle ju en 26” med 72 graders gaffellvinkel och smalt styre vara det lekfullaste man kunde tänka sig.

Det jag fastnar på är påståendet att 27,5 per automatik skulle vara lekfullare. Ändra några av de övriga parametrarna ovan så hamnar man i samma härad.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
omräknat byter jag mellan 16,5 brompton, 26,5 landsväg, 26,7 mtb, 29 mtb och 29,7 mtb.

26an (26,7) är mindre snärtig och lekfull, mera lok och styrmotstånd än de två 29-varianterna. därför att min 26a dels är lite tyngre, dels är inställd mer stabilt med lite längre styrstam, detta i sin tur beroende av kortare ram. trailen i gaffeln kan även tänkas skilja. tror också den har lite slackare vinkel, men har inte mätt irl, dvs när jag sitter på cyklarna.

så med en given hjulstorlek finns variabler som ger väl så stor skillnad i lekfullhet och känsla än en ändring av hjulstorleken.

gillar min 26a jättemycket men i trängt läge skulle den få vika undan för 29an. av andra skäl än lekfullhet, där är det egentligen skit samma mellan dessa närmast snarlika storlekar skulle jag säga.

cyklar med båda hjulstorlekar kan definitivt ställas in lekfullt, om det är det man strävar efter.

Spacekitty

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Förra året körde jag 29 den var trögstyrd och krävde yviga armrörelser.

I år kör jag också 29, med smalare styre och styrketränade armar, axlar och överkropp, går snabbt och fint närmare träden i kurvor med mindre risk att slå i och mindre armrörelser.

Eventuellt kanske är det inte hjulens fel.

Berk

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Jag har inte mycket att säga om lekfulhet. Och jag är inte intresserad i att cykla mtb snabbt. Efter byte från 26" till 29" rullade det så mycket enklare över steniga passager och rötmattor att det har blivit mycket roligare och mycket mindre jobbigt att cykla på stökiga stig. Kör mestadels HT för att göra stigarna lite mer utmanande, känna underlag mer och tvinga att leta bättre linjeval. Men skulle inte ville köra mindre hjul än 29" och tror att 32" skulle kunna köra upplevelse ännu bättre.

VanGarg

Medlem
Varför kör vi 29or?
Har ägt en trek stache 29x3 med minions fram o bak på orginalhjulen i alu med cutouts (inte låg vikt).
Stachen har 68graders HA och 405-420mm CS. En lekfull geometri på pappret, om än old school HA.
Den rullade fantastiskt fint över små som stora hinder, tog kurvor bra etc, men med mina 180cm och inte särskilt tränade 70kg så kändes det som att jag inte hade kraft nog att hantera cykeln ordentligt.
Rumpan hade rätt ofta närkontakt med bakdäcket med.
Då jag gillade de breda däcken så föll valet på 27.5x2.8 för efterföljande hojjen. Funkar mycket bättre för mig.
Skulle jag brassa runt på 2.4däck så ser jag ingen anledning för egen del att inte välja 29a, men hade jag varit under 170cm lång så hade nog valet blivit 27.5 av sammaanledningar som ovan.

För att svara på TS fråga: ja, jag tror att modet just nu är att vilja ha cykel efter vad som är snabbast enligt tidtagaruret. Men det är väl tyvärr så folk har resonerat i de flesta cykel-genrerna sedan urminnestider, undantaget kanske gravel, fatbike och freeride bikes.
Tror dock den frpgeställningen har ganska lite att göra med hjulstorlek i säg.

Freddie L

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
För att svara på TS fråga: ja, jag tror att modet just nu är att vilja ha cykel efter vad som är snabbast enligt tidtagaruret. Men det är väl tyvärr så folk har resonerat i de flesta cykel-genrerna sedan urminnestider, undantaget kanske gravel, fatbike och freeride bikes.
Tror dock den frpgeställningen har ganska lite att göra med hjulstorlek i säg.
Ja och nej. Jag tycker modet snarare är längre slag och trampeffektiva länkage. Visst, de cyklarna har numer också oftast 29or, men de är ändå en annan sak än den cykel man väljer om man bryr sig om varvtider. Om vi inte snackar Enduro då, men den trenden är väl ändå över? ;-)

kais01

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
sen kan man ju leka med tanken att det t ex fanns 26, 27,5, 29, 31,5, 33, 34,5, 36, 37,5, 39. typ.

vad skulle man välja om det var såpass fritt?

(lite ot..)

Berk

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
sen kan man ju leka med tanken att det t ex fanns 26, 27,5, 29, 31,5, 33, 34,5, 36, 37,5, 39. typ.

vad skulle man välja om det var såpass fritt?

(lite ot..)
Det finns 32 och 36, men ingen bra mtb cyklar och däck. Gissar att 32" skulle vara bra på stökiga svenska stigarna. Trek har testad och tror att 36" är snabbast:

Varför kör vi 29or?
Det enda jag vet är att jag skulle vilja testa en lättare cykel med 27.5-hjul och kanske nååågot brantare gaffelvinkel. Har en Sentier 29 VR idag. Trygg och säker cykel, men trög, mer traktor. Sen ska vi såklart inte utesluta min bristande styrka och teknik heller. :P

Som någon nämnde så vet jag inte om upplevelsen baseras på 29-hjulen, eller om det är vikten på cykeln som gör den mindre lekfull. Det är ju ingen 10-kilos-cykel liksom.

Update: Vägde cykeln nu med dropper och tubeless. 14.32kg. En Vitus Sentier 29 VR (2019) i storlek Large.
Men va, jag som inbillat mig att min medium med samma setup väger runt 12kg 😄😄

erik h

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Ja det är så mycket mer än hjulstorlek.

Vikt på hjul och däck är inte att förringa dock. Och kör man köttiga 1,2-kilosdäck, på 590-gramsfälg, och dessutom med större diameter, så blir gyrostabiliteten väsentligt jobbigare att brottas med än på ett gammalt 26” XC-hjul.

Sen har man abnormt flacka vinklar nu jämfört med tio år sen, vilket ger väldigt mycket trail på framhjulet (segt), och det enda botemedlet mot det förutom brantare vinkel är att rejält öka rake på gaffeln, vilket i sin tur ger wheelflop som är allt annat än inspirerande vid fart under 20 km/h. Lång dämpgaffel, 140 är ju inte ovanligt, och ytterligare några cm högre hjul, höjer framänden medan dagens låga vevparti sänker fötterna. Så stack är decimetervis högre än en gammal cykel. Vilket gör att man hamnar upprätt och inuti cykeln snarare än att man åker på den.

Hjulbasen blir också enorm med såna vinklar och heldämpat vilket såklart bidrar till lastpråmskänslan. Om man inte själv är jättestor och alltid har önskat att cyklarna inte vore så små och flaxiga förstås. Då har man en bra tid med moderna FS29ers!

Stora cyklar med små hjul är inte vackert. Och stora hjul rullar fint.

Jag har samma geometri, inklusive stack, mekanisk trail och kedjestag, på min helstela 29x3.0 som en 15 år gammal 26” inbred HT. Den är så rolig och smidig att den bara försvinner.

Rattnalle

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Min nya tjugonia känns ändå kortare och smidigare att cykla på än föregående tjugotjua. Detta trots både längre kedjestag och hjulbas.

Aron

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Min nya tjugonia känns ändå kortare och smidigare att cykla på än föregående tjugotjua. Detta trots både längre kedjestag och hjulbas.
Trams. Alla vet att mindre hjul är rappare. Det har vi vetat sedan Bertil i cykelklubben provade en av de första 29:orna som kom kom ut på marknaden 2006-frösihjäl.

/s

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer