Varför kör vi 29or?

calmbay

Medlem
Varför kör vi 29or?
Jag cyklar 29 för jag tyckte inte 27. 5 gav mig tillräckligt mkt nycykelkänsla när jag övergav 26an. Blev för mkt samma lika. Nästa hojbyte blir i samma anda, då blir det en ht 27.5. 29 fs blir ju inte oanvändbar bara för att en nyare hoj finns i garaget. Är 169cm och har upplevt arselskrap många gånger på 29an så om jag skulle ersätta fs med ny fs blir det mullet. Jag vill utvecklas i min cykling och det gör jag bäst på cyklar med olika karaktär. Har en fatbike med extra 29+hjul oxå (31" yttermått) och gyroeffekterna är klart kännbara. Kan förstå att nybörjare kan känna en avtrubbning i intresse och börjar drömma om motor på cykeln för det är trögare att accelerera och byta riktning med stora hjul helt klart.

calmbay

Medlem
Varför kör vi 29or?
Lite intressant i jämförelse med cyklar, 27,5 bak och 29 fram har ju skådats på cyklar, där måste man sneglat lite på endurohojarna..
Har ett par mc edurohojar också, där verkar det fastnat på 18/19" bak och 21"fram , har även en gammal Honda XR från -82 med 17" bak som numera är en svår dimension att få tag på. Minns att 1979 års Honda CR125 hade 23" fram, Honda laborerade också med 20" fram men samma ytterdiameter som 21", mer gummi mao för att se om deras då veka ramar höll bättre.
Annars är det märkligt lite experimenterande med hjuldiametrar i enduroträsket.
jämför man med bilar där det ju nästan ständigt går uppåt - men här endast mode, inga praktiska ändringar?, minst var hjulen på 80-talet, 13/14" och lite 15", nu är 21/22" inte ovanligt...
Korta åkare inom dh ville ha mer frigång till bakhjulet så när UCI tillslut tillät olika hjulstorlekar på tävling började det experimenteras med mindre hjul bak direkt. Mullet har inte mkt koppling till hur en motocross ser ut. Det handlar manöverutrymme för cyklisten som jag förstått det.

Fundadores

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Denna tråd får mig nästan att tro att alla har olika åsikter, olika upplevelser, olika omständigheter och olika krav!

Nästan som om vi alla är olika individer som har olika definitioner på kul! Jag vet att det kan vara en väldigt kontroversiell teori men det kanske ligger en gnutta sanning i det?
nej man kanske ska vara glad att det nu finns olika hjulstorlekar. 26” i all ära men min brorsa som trickcyklade hade nog roligare med det än jag som körde mer XC på 80-, 90-talet.

Aron

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Diskussionen är knas. Motorcyklar och trial cyklar har inget med MTB att göra. Det vore som att någon frågade om 6 eller 12 mm dropp på en löparsko är bäst och folk svarade att man ska springa i balettskor eller platåskor.

Kom igen nu. Ni är ju en massa personer som påstått att 27,5 skulle vara lekfullare än 29. Nu är det upp till bevis. Vad är det som gör en MTB lekfull? Stanna upp och fundera ordentligt på detta. Vad är det egentligen ni menar? Och och hur når man dit? Vad är din invanda kroppsrörelser och vad är cykeln? Det är inte svårare att flytta röven 4 cm längre bak för att poppa framhjulet. Det är bara ovant.

Och om man väger samman alla parametrar, hur många procent ska tillskrivas hjulstorleken? Och tror ni verkligen på riktigt att samma cykel är ”lekfull” på en preparerad flowbana som i en stökskog?

För att klargöra. Jag är helt med på att hjulstorlek är en av många parametrar. Om jag skulle bygga den snabbaste stigmaskinen skulle jag, bland många andra mått vinklar och komponenter, utrusta den med 29 hjul. Skulle jag bygga den hoppigaste dirthojen skulle jag, bland många andra mått vinklar och komponenter, utrusta den med 26 hjul. Eller 24 om det handlade om bowl. Eller 22-20 om det var asfalt/street.

Hjulstorlek är bara en av många parametrar som ger en cykel dess karaktär. Den bidrar. Men är inte avgörande.

Bertil i cykelklubben är en konservativ idiot och amerikanska cykeltest görs i bikeparks. Ingen av dem hjälper dig att förstå vad som blir lekfullast på svenska stigar. Snälla, tänk efter själv och försök hitta en cykel som blir roligast för dig på dina hemmastigar. Titta på hela cykeln och försök att acceptera att hjulstorlek bara är en av många parametrar. FFS!

Rattnalle

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Diskussionen är knas. Motorcyklar och trial cyklar har inget med MTB att göra. Det vore som att någon frågade om 6 eller 12 mm dropp på en löparsko är bäst och folk svarade att man ska springa i balettskor eller platåskor.

Kom igen nu. Ni är ju en massa personer som påstått att 27,5 skulle vara lekfullare än 29. Nu är det upp till bevis. Vad är det som gör en MTB lekfull? Stanna upp och fundera ordentligt på detta. Vad är det egentligen ni menar? Och och hur når man dit? Vad är din invanda kroppsrörelser och vad är cykeln? Det är inte svårare att flytta röven 4 cm längre bak för att poppa framhjulet. Det är bara ovant.

Och om man väger samman alla parametrar, hur många procent ska tillskrivas hjulstorleken? Och tror ni verkligen på riktigt att samma cykel är ”lekfull” på en preparerad flowbana som i en stökskog?

För att klargöra. Jag är helt med på att hjulstorlek är en av många parametrar. Om jag skulle bygga den snabbaste stigmaskinen skulle jag, bland många andra mått vinklar och komponenter, utrusta den med 29 hjul. Skulle jag bygga den hoppigaste dirthojen skulle jag, bland många andra mått vinklar och komponenter, utrusta den med 26 hjul. Eller 24 om det handlade om bowl. Eller 22-20 om det var asfalt/street.

Hjulstorlek är bara en av många parametrar som ger en cykel dess karaktär. Den bidrar. Men är inte avgörande.

Bertil i cykelklubben är en konservativ idiot och amerikanska cykeltest görs i bikeparks. Ingen av dem hjälper dig att förstå vad som blir lekfullast på svenska stigar. Snälla, tänk efter själv och försök hitta en cykel som blir roligast för dig på dina hemmastigar. Titta på hela cykeln och försök att acceptera att hjulstorlek bara är en av många parametrar. FFS!
Well said.

Dessutom vet ju alla att kedjestag är den enskilt viktigaste parametern för att mäta lekfullhet 😉

Varför kör vi 29or?
Kör 27,5x4,5 på min fatbike och upptäckte nyss att diametern på de hjulen är större än på mina 29or med 2,2".

Tyckte väl att den svalde ojämnheter anmärkningsvärt bra... :)

Berk

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Well said.

Dessutom vet ju alla att kedjestag är den enskilt viktigaste parametern för att mäta lekfullhet 😉
Precis! 10 mm mer än 430 mm dödar allt lekfulhet! Min 29er HT med 425 mm kedjestag måste vara otroligt lekfullt.
Men så är vi tillbaka på hjulstorleken. Gamla 26or hade lång kedjestag, men man skulle kunna designa nya 26or med jättekort kedjestag, eller blir det farligt lekfullt?

Rattnalle

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Precis! 10 mm mer än 430 mm dödar allt lekfulhet! Min 29er HT med 425 mm kedjestag måste vara otroligt lekfullt.
Men så är vi tillbaka på hjulstorleken. Gamla 26or hade lång kedjestag, men man skulle kunna designa nya 26or med jättekort kedjestag, eller blir det farligt lekfullt?
Det finns väl ett par, men det visar sig att kortare än kort kanske inte är bättre för alla.

marran

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?

Du säger det ju själv. Givet allt annat lika blir mindre hjul lekfullare.
Det betyder såklart inte att Bertils Crecent Lodur från 98 är lekfullare än en Ripmo, eftersom allt annat inte är lika.
I min värld sätter hjulstorlek randvärden. Tex blir ett 26" däck som ska hålla för X cykling alltid lättare än ett 29" dito, det kommer man inte runt. Samma att ett mindre hjul alltid är starkare än ett större med samma vikt och paritet i teknologi. Ibland är det relevant, ibland inte.

En Spec Enduro känns alltid som en Enduro, oavsett hjulstorlek. För mig är skillanden mellan dito Enduro och en Nomad större än skillnaden mellan 27 och 29 Enduro. MEN, en Trek Ticket S går inte att bygga med 29" hjul. Och Ticket S är den bästa* stigcykel jag någonsin provat.

*bästa = räknat i skratt per meter stig.

Rattnalle

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Du säger det ju själv. Givet allt annat lika blir mindre hjul lekfullare.
Det betyder såklart inte att Bertils Crecent Lodur från 98 är lekfullare än en Ripmo, eftersom allt annat inte är lika.
I min värld sätter hjulstorlek randvärden. Tex blir ett 26" däck som ska hålla för X cykling alltid lättare än ett 29" dito, det kommer man inte runt. Samma att ett mindre hjul alltid är starkare än ett större med samma vikt och paritet i teknologi. Ibland är det relevant, ibland inte.

En Spec Enduro känns alltid som en Enduro, oavsett hjulstorlek. För mig är skillanden mellan dito Enduro och en Nomad större än skillnaden mellan 27 och 29 Enduro. MEN, en Trek Ticket S går inte att bygga med 29" hjul. Och Ticket S är den bästa* stigcykel jag någonsin provat.

Du har också helt rätt. Men i det stora hela tänker jag själv iaf att det där med allt annat lika sällan eller aldrig faktiskt inträffar.

s

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
...

Den såg väldigt marran ut =) Själv skulle jag dö efter 500 meter.

Men namnet är vackert.

Carl A

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
nja, nog har mc enduro o mtb-stig mkt likheter.
tex om det i balett en del handlade om att göra höga hopp man kan jämföra skorna med höjdhopparnas; hur resonerar de.

Makten

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Det är inte bara den möjliga kedjestagslängden som skiljer. Ett mindre hjul har axeln lägre i förhållande till ekipagets tyngdpunkt och blir därför lättare att lyfta framhjulet på, än med samma kedjestagslängd på ett större hjul. Det kommer också kännas en aning olika när man lutar cykeln, med mera.

Tomcaten

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
29 är inget måste så 27,5 duger utmärkt ett tag till. Samtidigt undrar jag om 31" blir nästa grej...
Går jag upp till 29" lär det vara med en anpassad gaffel för det och därmed fortfarande 27,5 bak.

KOLOSS

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Som kort krabat på 165cm så har jag inte hittat en cykel som känns bra med 29or.ar lite rädd för att 31or kommer skifta marknaden mot 29-32 hållet

kais01

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
vad skulle det -egentligen- ha för effekt?

nyfiken fråga från en som kör på 16 tums hjul hela dagarna och inte saknar bb drop ett smack;)

kais01

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
och det borde ju strängt taget vara negativt??

brukar ju framhållas att det är så ”bra” med bb drop, haft utifrån mina erfarenheter med småhjulingar svårt att förstå detta.

Mattstar

Medlem
Varför kör vi 29or?
29 är inget måste så 27,5 duger utmärkt ett tag till. Samtidigt undrar jag om 31" blir nästa grej...
Går jag upp till 29" lär det vara med en anpassad gaffel för det och därmed fortfarande 27,5 bak.
Riktigt trevlig kombo det, gjorde om min RM Slayer precis från 27,5 till bytte gaffel från 170mm till 160 mm och 29" samt nytt 29" hjul och sjukt intressant hojj nu och annorlunda:-) Som allt både ris och ros men mest positivt och vana som kommer mer och mer så helt med:-)

qma

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Varför är lägre bb-drop egentligen bra? Jag har tänkt tekniskt och praktiskt kring detta men finner inte många fördelar.
Det blir ju lite mindre bängligt när man svänger - mer lättsamt att rulla berms och svänga tajt med lågt BB typ. På bekostnad av att det blir svårare att tajma pedalerna när man ska trampa i stök bl.a.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Lägre tyngdpunkt, möjlighet att luta cykeln mer t ex.

Man sänker CG vid stående vilket alltid är bra och antagligen även i relation till navcentrum och det borde påverkar rollover med.

Makten

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
Fast nu talar ni om BB-höjd, inte BB-drop. En av nackdelarna med större hjul är att hjulaxlarna sitter högre i förhållande till BB vid en viss BB-höjd än med mindre hjul. Det är förstås också en fördel eftersom det indirekt är det som gör att cykeln rullar bättre över ojämnheter.

erik h

Aktiv medlem
Varför kör vi 29or?
BB drop vs navaxlarna gör också att horisontellt kedjestagsmått ökar när framänden dras uppåt (i luften) vilket lite grann gör att cykeln kämpar emot den rörelsen. Den blir ett strykjärn. Kan vara bra eller dåligt. Typiskt lite mer bra på en körafort-FS och lite mer dåligt på en ryck-i-styret-HT.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer