Varför långpass?

CBrandel

Aktiv medlem
Varför långpass?
Hej Happy,

Har lite frågor ang. hur ni lägger upp er träning och varför.

Det är så att alla mina pass (inomhus) ligger <90 min, oftast under 60. Men kör på ganska hårt, största delen spenderas i zon 4, med lite 5. Kör varannan dag cykling, varannan styrketräning på gym.

Funderar på om jag går miste om något när jag inte kör längre pass. Tycker det är väldigt tråkigt att köra långa pass i typ zon 2. Men om det jag läst stämmer så spelar det inte så stor roll om jag inte specifikt vill bli bra på att cykla långt.

På sommaren när man cyklar ute brukar jag köra lite längre, men aldrig över 3 timmar.

Vad säger eliten?

uandt

Aktiv medlem
Varför långpass?
Kort intervallträning är bra men du ska kanske göra ett ftp test om du kan ligga i z4 i 60 minuter. De flesta motionärererna brukar ligga i små blöta skakande högar efter 4-5 min i z4 så om du kan ligga där i 60 är nog din uppskattade ftp för låg

OskarLodin

Aktiv medlem
Varför långpass?
Om träningsplanering kan man väl sammanfattningsvis säga följande. Högintensiva pass ger hög träningseffekt men också mycket trötthet. I praktiken är därför inte möjligt att köra mer än kanske 3-4 fyra intervallpass i veckan för de flesta. Lågintensiva pass ger å andra sidan inte så hög träningseffekt men ger inte heller så stor trötthet, vilket gör att du kan nöta många timmar. En vanlig motionär bör därför träna så mycket som möjligt högintensivt medans en elitcyklist kan ligga på 90/10/låg-/högintensivt.

Här finns lite matnyttigt om distansträning:

CBrandel

Aktiv medlem
Varför långpass?
Kort intervallträning är bra men du ska kanske göra ett ftp test om du kan ligga i z4 i 60 minuter. De flesta motionärererna brukar ligga i små blöta skakande högar efter 4-5 min i z4 så om du kan ligga där i 60 är nog din uppskattade ftp för låg

Detta är alltså min pulszon. Har satt zon 4 till 171-185 med maxpuls 200. Kommer inte ihåg vilken kalkyl jag använde för att räkna ut zonerna.

Om träningsplanering kan man väl sammanfattningsvis säga följande. Högintensiva pass ger hög träningseffekt men också mycket trötthet. I praktiken är därför inte möjligt att köra mer än kanske 3-4 fyra intervallpass i veckan för de flesta. Lågintensiva pass ger å andra sidan inte så hög träningseffekt men ger inte heller så stor trötthet, vilket gör att du kan nöta många timmar. En vanlig motionär bör därför träna så mycket som möjligt högintensivt medans en elitcyklist kan ligga på 90/10/låg-/högintensivt.

Här finns lite matnyttigt om distansträning:

Så jag är alltså inte helt ute och cyklar! Ska läsa länkarna, tack ska du ha. :)

DanielS

Aktiv medlem
Varför långpass?
Beror väl också på vad man vill uppnå. Om du bara vill bli allmänt vältränad så har du väl ett vettigt upplägg. Vill du bli bra på att cykla längre sträckor/tid så skulle jag skippa lite styrketräning till förmån för distans-cykling. Men jag tycker också cykling inomhus är extremt tråkigt och jag pallar inte mer än 45-60 minuter i taget.

Även de som tävlar på kortare distanser tränar oftast något längre långsamt pass i veckan (åtminstone inom löpning). För mig personligen så är även mentalt viktigt då de kortare distanserna verkligen känns korta när jag regelbundet kör längre pass.

Gällande pulszoner så är det viktigt att man mäter upp sin maxpuls och inte bara går på någon formel. Jag håller med att om din maxpuls stämmer så låter det hårt att ligga i zon 4-5 större delen av 60 minuter.

CBrandel

Aktiv medlem
Varför långpass?
Beror väl också på vad man vill uppnå. Om du bara vill bli allmänt vältränad så har du väl ett vettigt upplägg. Vill du bli bra på att cykla längre sträckor/tid så skulle jag skippa lite styrketräning till förmån för distans-cykling. Men jag tycker också cykling inomhus är extremt tråkigt och jag pallar inte mer än 45-60 minuter i taget.

Även de som tävlar på kortare distanser tränar oftast något längre långsamt pass i veckan (åtminstone inom löpning). För mig personligen så är även mentalt viktigt då de kortare distanserna verkligen känns korta när jag regelbundet kör längre pass.

Gällande pulszoner så är det viktigt att man mäter upp sin maxpuls och inte bara går på någon formel. Jag håller med att om din maxpuls stämmer så låter det hårt att ligga i zon 4-5 större delen av 60 minuter.

Här är några pass jag gjort i veckan. Jag ligger inte i zon 4 hela tiden under en timme utan verkar vara ungefär 30 minuter.

Jag är rätt säker att min maxpuls är 200 +- några slag men har inte gjort test på labb. Är runt 25 år, vilopuls ~50.

Jag hatar konditionsträning egentligen så gör det endast för hälsan, alltså inga mål att cykla jättelångt.

Låter ändå som upplägget är vettigt, får köra lite längre pass när våren kommer.

Gano

Aktiv medlem
Varför långpass?
Långa lugna pass görs bäst i grupp. När jag kör själv så hittar jag alltid nån anledning att dra på.
-Tråkigt
-Man blir omcyklad
-Man ska bara dra på ett litet intervallpass mitt i på nåt sätt.
-Man får ont i arslet och ska bara ur sadeln och trycka lite.
-Man blir kall för man har för lite kläder
-30 ska man väl hålla i varje fall?
Etc

moros

Aktiv medlem
Varför långpass?

Här är några pass jag gjort i veckan. Jag ligger inte i zon 4 hela tiden under en timme utan verkar vara ungefär 30 minuter.

Jag är rätt säker att min maxpuls är 200 +- några slag men har inte gjort test på labb. Är runt 25 år, vilopuls ~50.

Jag hatar konditionsträning egentligen så gör det endast för hälsan, alltså inga mål att cykla jättelångt.

Låter ändå som upplägget är vettigt, får köra lite längre pass när våren kommer.
För hälsan så är ju högintensiva pass bra. Har du inga mål att cykla långt så behöver du inte cykla långt. Långcykling är ju kanske nödvändigtvis synonymt med konditionsträning.

CBrandel

Aktiv medlem
Varför långpass?
Långa lugna pass görs bäst i grupp. När jag kör själv så hittar jag alltid nån anledning att dra på.
-Tråkigt
-Man blir omcyklad
-Man ska bara dra på ett litet intervallpass mitt i på nåt sätt.
-Man får ont i arslet och ska bara ur sadeln och trycka lite.
-Man blir kall för man har för lite kläder
-30 ska man väl hålla i varje fall?
Etc

Haha det låter precis som mig 😂.

Riktigt bra tips och råd alla i tråden! Verkar som det är lugnt att fortsätta som jag gör

Tackar och bockar 🙂.

DanielS

Aktiv medlem
Varför långpass?

Högsta pulsvärdet du har i dom passen är 195. Om det är ett "vanligt" men hårt pass och du inte känner dig helt död efteråt så skulle jag gissa att du har åtminstone 210 i maxpuls. Då hamnar ju zonerna lite högre. Läs om hur man gör ett riktigt maxpuls-test:

Annars håller jag med det andra skriver ovan att om man bara vill bli allmänt vältränad så räcker kortare intervallpass bra.

NLC

Aktiv medlem
Varför långpass?
Annars håller jag med det andra skriver ovan att om man bara vill bli allmänt vältränad så räcker kortare intervallpass bra.

+1, har man inte ambitioner att utvecklas som cyklist utan främst ser det som hälsofrämjande motion finns det ingen större anledning att träna ”som en cyklist”. Skulle jag föreslå en ändring på något skulle det vara att blanda in några löppass för att få in variation och nyttig ben-/senbelastning. Samt köra styrketräning parallellt

Bengt-re

Aktiv medlem
Varför långpass?
+1, har man inte ambitioner att utvecklas som cyklist utan främst ser det som hälsofrämjande motion finns det ingen större anledning att träna ”som en cyklist”. Skulle jag föreslå en ändring på något skulle det vara att blanda in några löppass för att få in variation och nyttig ben-/senbelastning. Samt köra styrketräning parallellt

Man kan ju cykla bara för att det är roligt också oaktat träningseffekt. Och är det för att ha kul man cyklar så är ju långpass roligare och skönare än VO2MAX förbättrande gubbplågeri.

#åsikt

Stervelo

Aktiv medlem
Varför långpass?
Långpass inomhus går inte, men se till att dra på "många" längre rundor i starten på ute hojjandet så upplever jag i alla fall att långkondisen kommer lätt. Men, jag tränade rejält hårt på hög nivå i unga år, så det kanske ger att man är lite mer lättränad?

Gano

Aktiv medlem
Varför långpass?
Jag ska ta en vilodag imorgon. Skulle ha tagit en aktiv vilodag idag med en lugn runda på en Tacxfilm i flat terräng. Tänkte ta en film till i samma lugna tempo. Men det går inte förstår ni. Efter 30 minuter i maklig takt började nån "Marc" plocka sekunder på mig och när han låg 5 min efter mig skulle jag "kolla" hans fart. Då ökade han. Och jag också. Sedan var kriget igång. Igen. Att man aldrig lär sig.

Fredrik80

Aktiv medlem
Varför långpass?
Inte för att jag är elit på något sätt, toppformen var för ett tag sedan, men man kan säga såhär att det finns egentligen två sorters träning:

1) Höginstensiv som gynnar testosteron, bygger muskler och främjar explosivitet. Typ intervallträning.

2) Konditionsträning som gynnar basform, syreupptagningsförmåga och uthållighet.

1 och 2 är ofta i konflikt med varandra. För mycket ren konditionsträning kan faktiskt sänka testosteronen och öka kortisolet, man får mera inflamation men mindre muskelmassa. Tränar man bara 1 blir man en sprinter och tränar man 2 blir man en ultramarathonlöpare eller cyclist. Cyklist 1 kan inte köra ultramaraton och cyklist 2 är väldigt dålig på att spurta. Mycket är genetiskt men det är också helt andra sorters muskler och muskelfibrer som byggs.

Vilka sorts träning man lägger upp beror på vilken sorts cyklist man vill bli, men som någon sa "man måste träna på det man vill bli bra på". Om tävlingen ska vara 3-4 timmar med 3-5 ryck så ska träningen innehålla sådana moment. Sedan måste man såklart lägga in massor med återhämtningsdagar då man inte ska gå över 50% etc, man blir starkare när man vilar inte när man tränar. Hur långa dessa viloperioder behöver vara är individuellt och beror på ålder och hur och när och vad man äter, sömn etc.

Sedan kan man ju sägar att är man hobbycyklist så är all träning som man tycker är kul bra, bara man kommer ut och rör på sig och har kul. Men det finns en tendens hos en del som vill förbättra sig och bli snabbare att lägga in för stor volym konditionsträning i förhållande till sprint och intervallträning. Väldigt mycket konditionsträning gör att man blir segare, men inte alltid snabbare.

Senast ändrad:

CBrandel

Aktiv medlem
Varför långpass?

Jag skulle gärna löpträna ibland men har en överrörlig fot så får problem direkt tyvärr 😕. Den fungerar till allt utan att springa längre sträckor och vill jag göra något åt den så blir det operation med lång återhämtning.

Styrketräning kör jag de dagar jag inte cyklar redan.

Man kan ju cykla bara för att det är roligt också oaktat träningseffekt. Och är det för att ha kul man cyklar så är ju långpass roligare och skönare än VO2MAX förbättrande gubbplågeri.

#åsikt

Det är kul när det går fort och / eller man ser resultat.

Cyklar man långt tycker jag mest man får träsmak (inga problem med domningar). Och min åsikt är att det är plågeri om något 😅.

NLC

Aktiv medlem
Varför långpass?
Inte för att jag är elit på något sätt, toppformen var för ett tag sedan, men man kan säga såhär att det finns egentligen två sorters träning:

1) Höginstensiv som gynnar testosteron, bygger muskler och främjar explosivitet. Typ intervallträning.

2) Konditionsträning som gynnar basform, syreupptagningsförmåga och uthållighet.

1 och 2 är ofta i konflikt med varandra. För mycket ren konditionsträning kan faktiskt sänka testosteronen och öka kortisolet, man får mera inflamation men mindre muskelmassa. Tränar man bara 1 blir man en sprinter och tränar man 2 blir man en ultramarathonlöpare eller cyclist. Cyklist 1 kan inte köra ultramaraton och cyklist 2 är väldigt dålig på att spurta. Mycket är genetiskt men det är också helt andra sorters muskler och muskelfibrer som byggs.

Enligt min uppfattning kallas inte 1) intervallträning utan styrketräning. Man blir heller inte "sprinter" av att bara träna styrka, man blir bara starkare (men kommer inte vara med på mållinjen). Man blir heller inte ultramaratonlöpare av att bara träna 2) men mer duglig på att hålla en hög intensitet över 45-90 minuter. För uthållighet i submaximalt tempo saknas en tredje komponent - långpassen...

SGS

Aktiv medlem
Varför långpass?
Enligt min uppfattning kallas inte 1) intervallträning utan styrketräning. Man blir heller inte "sprinter" av att bara träna styrka, man blir bara starkare (men kommer inte vara med på mållinjen). Man blir heller inte ultramaratonlöpare av att bara träna 2) men mer duglig på att hålla en hög intensitet över 45-90 minuter. För uthållighet i submaximalt tempo saknas en tredje komponent - långpassen...

Medhåll.

Dessutom vanskligt att generalisera i grova termer. En god maratonlöpare sopar exempelvis banan med vilken medelmåttig löpare som helst, även på sprintdistans. Och så var det även långt före styrketräning och periodisering gjorde sitt breda intåg inom konditionsidrotten.

Singular

Aktiv medlem
Varför långpass?
Vill du bli riktigt bra på att cykla i betydelsen vara snabbare än andra och komma först till mållinjen i cykeltävlingar - ja, då är de långlugna passen en oundviklig del av träningsupplägget.

Om man som TS däremot ser cyklingen som ett medel snarare än ett mål är det inga konstigheter att utesluta det (och nämnda tretimmarsturer är mer än nog långt för många) och istället lägga sin tid på motiverande och lustfylld (nåja!) hawaiicykling.

Doominator1

Aktiv medlem
Varför långpass?
Varför långa (lugna) pass?

För att åstadkomma lokal kapillär anpassning i musklerna. Du spränger in nya kapillärer i musklerna vilket gör att muskeln kan tillgodose sig själv mer av det syre som finns i blodet och avyttra mer av de slaggprodukter som bildas.

Det spelar liksom ingen roll hur bra muskeln blir på att ta upp syre ur blodet om det inte finns tillräckligt stor "blodvolym" (egentligen area av blodet mot muskeln, vet inte riktigt hur jag bäst beskriver det) att ta av.

Grovt förenklat kan man se det såhär; Av dina intervaller blir muskeln bättre på att ta upp syre ur blodet. Av distanspassen får muskeln möjlighet att plocka upp syre ur mer blod. För optimal fysiologisk utveckling bör du därför varva dessa båda träningstyper med varandra för att uppnå en lämplig balans i förhållande till syftet.

Singular

Aktiv medlem
Varför långpass?
O.T. men med hawaiicykling tar jag för givet att du menar den där 70 km stigningen på Mauna Kea som slutar på 4200 möh?
Jag tror att det nog är bra med några långpass innan man ska betvinga det vita berget... ;)

Jag har faktiskt Mauna Kea (och Haleakala) på drömlistan, men vi får se om/när det blir av. Vore ballt!

CBrandel

Aktiv medlem
Varför långpass?
Varför långa (lugna) pass?

För att åstadkomma lokal kapillär anpassning i musklerna. Du spränger in nya kapillärer i musklerna vilket gör att muskeln kan tillgodose sig själv mer av det syre som finns i blodet och avyttra mer av de slaggprodukter som bildas.

Det spelar liksom ingen roll hur bra muskeln blir på att ta upp syre ur blodet om det inte finns tillräckligt stor "blodvolym" (egentligen area av blodet mot muskeln, vet inte riktigt hur jag bäst beskriver det) att ta av.

Grovt förenklat kan man se det såhär; Av dina intervaller blir muskeln bättre på att ta upp syre ur blodet. Av distanspassen får muskeln möjlighet att plocka upp syre ur mer blod. För optimal fysiologisk utveckling bör du därför varva dessa båda träningstyper med varandra för att uppnå en lämplig balans i förhållande till syftet.

Jag tror, någon får gärna rätta mig om jag förstått fel, att det du säger är en gammal sanning.

Den nya forskning jag läst har snarare bevisat att det är intensiv träning som ger även den effekt du säger. Alltså lokal anpassning i muskeln med fler blodkärl etc.

Kan ha förstått något fel, men är det någon som vet eller råkar sitta på en studie i ämnet så dela gärna med er! 🙂

Doominator1

Aktiv medlem
Varför långpass?
Jag tror, någon får gärna rätta mig om jag förstått fel, att det du säger är en gammal sanning.

Den nya forskning jag läst har snarare bevisat att det är intensiv träning som ger även den effekt du säger. Alltså lokal anpassning i muskeln med fler blodkärl etc.

Kan ha förstått något fel, men är det någon som vet eller råkar sitta på en studie i ämnet så dela gärna med er! 🙂

Du har säkert ganska rätt. Som jag förstått det så är antalet insprängda kapillärer minst lika beroende av tiden som av intensiteten.

Problemet som kan uppstå om man tar i för mycket på de pass där man plockar timmar är att man tappar kvalitet på de pass som ska leda till kardiovaskulär anpassning. Allt hamnar i någon form av mellanmjölk och man blir ”aldrig bra på riktigt” utan bara en snabb medelmåtta.

Med detta sagt; Du behöver nödvändigtvis inte köra distans för att bli bättre, men det fyller en funktion för de som försöker cykla snabbt (och samtidigt ganska långt och därmed länge).

Doominator1

Aktiv medlem
Varför långpass?
Frågan är väl snarare om man behöver lugna pass som motionär om man nu inte gillar att vara ute och softa.
Jag har börjat definiera skillnaden mellan en motionär och en person som tränar på just det viset. (är atlet ordet jag söker?)

En motionär kör när, var, hur hårt och hur länge de vill. Helt efter tycke och smak för stunden och utan vidare planering om vilken typ av träningspass som ska göras en dag, en vecka eller en månad fram i tiden.

En person som tränar gör det med ett mål i form av fysiologisk prestation i sikte. "För att cykla snabb på lördag om två veckor bör jag idag träna på detta viset för bästa* möjliga resultat när det gäller." Om man bygger vidare på detta resonemanget behöver man kanske två dagar innan lördagen i fokus köra ett specifikt pass. För att orka med det förberedande passet behöver man troligen ha förberett kroppen, så då går man ytterligare en dag tillbaka i tiden, osv.

*= vad som faktiskt är bäst är skitsvårt, närmare omöjligt, att veta och tar lång tids erfarenhet av liknande tänk och utvärderingar för att åstadkomma regelbundet.

uandt

Aktiv medlem
Varför långpass?
Frågan är väl snarare om man behöver lugna pass som motionär om man nu inte gillar att vara ute och softa.
Den frågan är väl mer filosofisk? Som människa behöver du inte motionera över huvud taget. Gillar man inte någon form av träning och samtidigt saknar ambitionen att bli bäst på just den tråkiga grejjen. Vaför göra det över huvud taget?

nesvop

Medlem
Varför långpass?
I min mening är de lugna passen till för de som tränar väldigt mycket.
Om du kör 4 pass i veckan behöver du inga lugna pass. Men kör du 7+ pass per vecka så blir det viktigt att köra de hårda passen hårt och de lugna passen lugnt.

Exakt hur lugnt det innebär beror på en väldigt stor mängd faktorer.

NLC

Aktiv medlem
Varför långpass?
I min mening är de lugna passen till för de som tränar väldigt mycket.
Om du kör 4 pass i veckan behöver du inga lugna pass. Men kör du 7+ pass per vecka så blir det viktigt att köra de hårda passen hårt och de lugna passen lugnt.

Exakt hur lugnt det innebär beror på en väldigt stor mängd faktorer.

Nåja. Om man antar att 3 av (de hårda) passen är 60-90 minuter långa har man rimligen passerat "minimum effective dose" för fjärde passet som då lika gärna kan vara ett distanspass för att få en mer allsidig träningsbelastning (eller skippas).

Sa han som körde 5 sweetspot-/tröskelpass i veckan i oktober...

grondahl

Aktiv medlem
Varför långpass?
Den frågan är väl mer filosofisk? Som människa behöver du inte motionera över huvud taget. Gillar man inte någon form av träning och samtidigt saknar ambitionen att bli bäst på just den tråkiga grejjen. Vaför göra det över huvud taget?
Jag tänker mer på ex Erik Wickström som presterar rätt bra på få men oftast intensiva pass per vecka. Har du ex 3h tid i veckan att träna på så verkar det dumt att lägga den tiden på lugn distans (om man nu inte gillar lugn distans).

konscious

Aktiv medlem
Varför långpass?
Den eviga frågan utan vettigt svar. Träna länge nära sin aeroba tröskel för att bli bättre på att utnyttja energi som finns i kroppen och bli uthållig.
Grunden i all uthållighetssport bygger på distans i Z2.

NLC

Aktiv medlem
Varför långpass?
Men TS fråga var - är distansträning nödvändigt för hälsan skull (inte för prestation). Tycker du den artikeln svara på det?

nesvop

Medlem
Varför långpass?
Men TS fråga var - är distansträning nödvändigt för hälsan skull (inte för prestation). Tycker du den artikeln svara på det?
Nja, inte nödvändigtvis till 100%
Men om du har bra relevant material som är baserat på forskningsstudier så får du gärna dela med dig av det och jag kommer att ge samma svar på den informationen ;-).

fiskarn

Aktiv medlem
Varför långpass?
Jag har börjat definiera skillnaden mellan en motionär och en person som tränar på just det viset. (är atlet ordet jag söker?)

En motionär kör när, var, hur hårt och hur länge de vill. Helt efter tycke och smak för stunden och utan vidare planering om vilken typ av träningspass som ska göras en dag, en vecka eller en månad fram i tiden.

En person som tränar gör det med ett mål i form av fysiologisk prestation i sikte. "För att cykla snabb på lördag om två veckor bör jag idag träna på detta viset för bästa* möjliga resultat när det gäller." Om man bygger vidare på detta resonemanget behöver man kanske två dagar innan lördagen i fokus köra ett specifikt pass. För att orka med det förberedande passet behöver man troligen ha förberett kroppen, så då går man ytterligare en dag tillbaka i tiden, osv.

*= vad som faktiskt är bäst är skitsvårt, närmare omöjligt, att veta och tar lång tids erfarenhet av liknande tänk och utvärderingar för att åstadkomma regelbundet.

Jag tycker ju inte man behöver träna helt planlöst för att vara motionär. Man kan mycket väl ha en hyfsat noggrann struktur och planering även som motionär tycker jag. Däremot är inte träningen det viktigaste i livet för en motionär. Jag tror nog många jag skulle kalla motionärer mycket väl kan se två veckor framåt, däremot kanske de inte har femårsplaner :) Jag tycker typ alla som inte är elit är motionärer och dessa kan ha mål och struktur i väldigt varierande grad, typ så tycker jag.

NLC

Aktiv medlem
Varför långpass?
Nja, inte nödvändigtvis till 100%
Men om du har bra relevant material som är baserat på forskningsstudier så får du gärna dela med dig av det och jag kommer att ge samma svar på den informationen ;-).

Jag tänker att WHOs rekommendationer för rörelse är en rimlig utgångspunkt om man främst ser till hälsoaspekten. Om dessa inte nämner att man behöver köra långpass så är det förmodligen så att denna aspekt mer är för dem som tränar för att se prestationsförbättringar (inom konditionsträning).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer