Varför långpass?

Doominator1

Aktiv medlem
Varför långpass?
Jag tycker ju inte man behöver träna helt planlöst för att vara motionär. Man kan mycket väl ha en hyfsat noggrann struktur och planering även som motionär tycker jag. Däremot är inte träningen det viktigaste i livet för en motionär. Jag tror nog många jag skulle kalla motionärer mycket väl kan se två veckor framåt, däremot kanske de inte har femårsplaner :) Jag tycker typ alla som inte är elit är motionärer och dessa kan ha mål och struktur i väldigt varierande grad, typ så tycker jag.
Du får gärna se dig själv som motionär även om du har en viss struktur!

Jag väljer dock att skilja på de som har en plan och de som inte har det. Alla som tränar är dock inte elitidrottare, utan bara idrottare.

Om man drar en parallell till fotboll så är det ju ganska stor skillnad på att spela ”skolgårdsfotboll” (motsv motionär), träna lite 2 dagar i veckan i Div5 (idrottare av ”lägre” grad) eller spela i allsvenskan med 10 träningspass/matcher i veckan varav minst tre är helt utan boll (elitidrottaren).

Självklart finns det ”steg” mellan de tre exemplen.

fiskarn

Aktiv medlem
Varför långpass?
Du får gärna se dig själv som motionär även om du har en viss struktur!

Jag väljer dock att skilja på de som har en plan och de som inte har det. Alla som tränar är dock inte elitidrottare, utan bara idrottare.

Om man drar en parallell till fotboll så är det ju ganska stor skillnad på att spela ”skolgårdsfotboll” (motsv motionär), träna lite 2 dagar i veckan i Div5 (idrottare av ”lägre” grad) eller spela i allsvenskan med 10 träningspass/matcher i veckan varav minst tre är helt utan boll (elitidrottaren).

Självklart finns det ”steg” mellan de tre exemplen.

Jo men absolut. När jag tänker efter kan jag tycka din defintion är bättre. Är ju just inom konditionsidrotter man snackar om motionär och elit oftast. Man kallar ju inte division2-3-spelare i fotboll motionärer direkt.

Jag säger ju att jag tränar när jag är ute och cyklar, springer eller åker skidor. Nån typ av (löst..) syfte har jag ju oftast. Motionera skulle jag säga är helt planlöst. Däremot kallar jag mig motionär, det hänger ju inte riktigt ihop då..

Singular

Aktiv medlem
Varför långpass?
Än en gång - det är superviktigt att skilja på motions- och prestationsidrottande, även om de inte sällan överlappar. För motionären, där det inte finns något prestationskrav utan man cyklar för att man vill må bra, leva längre, sova djupare, bli smalare eller kunna äta/dricka gott med balansen i behåll finns det få anledningar att köra fyratimmarspass annat än att det är härligt en ljummen sommardag med ett långt glasstopp. I övrigt - kör gubbgnet, skyltspurter, spinning, Zwiftrace eller vad än man nu gillar. Det som får en att cykla är bra och (upp till en väldigt hög nivå där kroppen och huvet sen länge sagt "njäe, jag vill nog hellre göra annat...") är det bättre med mer.

För de av oss som frekventerar den här tråden är det även andra saker som spelar roll i livet (som att komma före den andre jäveln till mållinjen) och då är det avsevärt viktigare. Det går att cykla snabbt och vinna även utan att göra oändliga långpass, men som påpekat ovan är det väldigt, väldigt stark korrelation mellan många lugna timmar och bråttom med nummerlapp.

CBrandel

Aktiv medlem
Varför långpass?
Jag tänkte jag skulle göra en update här. Har fortsatt köra mina intensiva, relativt korta pass och det har fungerat bra hittills. Sen jag började så har jag ökat antalet watt under intervallen från 400w +- 20 till 450w +- 20.

Dessutom testade jag ett par byxor som inte blivit använda på några månader och insåg att midjemåttet krympt ordenligt 😅. Vägde mig också och var kanske 1kg lättare än vanligt.

Däremot har det blivit svårare och svårare att få upp pulsen i zon 5 för varje pass. Här är pass jag gjorde nyligen: https://flow.polar.com/shared/7e5392b6fec72b0d354edaec8b430005

Som ni ser har jag 0 sek i zon 5.

Så jag gjorde lite theorycrafting och tänkte jag skulle försöka lägga till en runda tabata som "uppvärmning".

Och voila: https://flow.polar.com/shared/7e538c0d4e2fca13d6e5e9ed1fd0377a

5 minuter i zon 5 utan (nåja) några bekymmer 😁. Ska bli kul komma ut snart och se om man lyckats öka snitthastigheten något!

Joem

Aktiv medlem
Varför långpass?
Är man proffs och lägger lika mycket tid på sadeln som en Svensson gör på ett normalt arbete blir det snabbt väldigt tradigt för kroppen om merparten av all träning är högintensiv. Jag tror inte proffsen glider runt i sakta mak och funderar på hur deras kapillärer utvecklas. De har de någon annan som tänker på åt dem, även vi motionärer är experter på överanalys. Tror de lyssnar på sin kropp och tar det lugnt när det behövs och kör kvalitativt svinhårt när det behövs. Timmar är timmar är timmar. Allt ackumulerat blir det väldigt bra, tror jag.
Med det sagt, idag är det utepremiär krypfart 🙂

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer