Varför låter dyrare cyklar?

Ustzeust

Aktiv medlem
Inte helt sant, onyx är knäpptyst och snordyrt, dt 350,240,180 är tysta och finns i alla prisklasser.
I9 gör både tysta och extremt högljudda nav.
Vissa gillar helt enkelt att det surrar om bakhjulet.

Berk

Aktiv medlem
Jag vill har det helst helt tyst mestadels, men att det later lagom när man långsamt närmare vandrare bakifrån på en stig.

Singular

Aktiv medlem
Från början (precis som bröliga bilar/motorcyklar) är det förstås en funktionell sak - kraftigare och grövre mekanism (klackar, fjädrar och så vidare) ger förstås större tålighet och styrka (på samma sätt som ett öppet avgassystem har viss prestandafördel), men det har förstås utvecklats till en identitets- och uppmärksamhetsgrej; dels tycker man att det är ballt när det smattrar (och det har ju konnotationen att navet är tufft, dyrt och bra), men det har ju också olika karaktär vilket förmedlar vad det är för skrot man hängt på cykeln. Är man en Hope-, King- eller Campagnolo-person (och en Ducati, en HD och en Kawasaki låter ju inte likadant. Och det är förstås ingen slump.)?

glitch

Aktiv medlem
Inte helt sant, onyx är knäpptyst och snordyrt, dt 350,240,180 är tysta och finns i alla prisklasser.
I9 gör både tysta och extremt högljudda nav.
Vissa gillar helt enkelt att det surrar om bakhjulet.
Mina 54t 350 håller inte med. De surrar rätt bra. Men det beror lite på fettning osv. också.

Berk

Aktiv medlem
Mina 54t 350 håller inte med. De surrar rätt bra. Men det beror lite på fettning osv. också.
Min 36t 350 var rätt tyst när jag köpte den med extra fett. Tyvärr måste jag lägga till fett nästan varje månad, som jag inte gjörde, så nu låter det för högt igen.

Makten

Aktiv medlem
Om det finns nåt slags vagt samband mellan pris och ljudnivå så beror det förmodligen på att ju lättare navet och resten av hjulet och cykeln är, desto mer resonans blir det och desto högre låter det.

Efter att ha bytt till helt tyst nav kommer jag förmodligen aldrig stå ut med ett som låter igen. Det är helt fantastiskt att bara höra däckens tjoffande mot marken istället för det eländiga surrandet. :love: På LVG där man oftast trampar spelar det väl däremot kanske inte så stor roll.

Mitt e-thirteennav lät så jag skämdes när jag köpte cykeln men efter en ordentlig infettning så hörs det inte alls. Har hållit rätt länge också.

Trams! Vill man ha oljud så kan man ju som sagt tejpa dit ett spelkort.
Finns ju även lyxvarianten med ett snöre så att man kan ändra vinkeln på spelkortet med ett ”gashandtag”. Måste ju vara toppen för den som vill att cykeln ska väsnas; dra i snöret och du kan få till ett riktigt crescendo av oljud just när du passerar/blir passerad av någon du vill utöva knatter på.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Behöver inte köpa svindyra nav för att få tyst, mitt gamla XT-nav med lösa kulor och grejjer är nästan knäpptyst. Har faktiskt köpt ett till för en annan cykel. Riktigt skönt med tyst baknav när man rullar sakta nerför en skogsbacke och vill bara njuta av naturens ljud.

Makten

Aktiv medlem
Det där navet lever alltså fortfarande?
Jadå, men det kommer förmodligen flyttas till en annan cykel för att ingreppet är lite för svampigt (märks bara på tämligen lätta växlar). Ska bara lyckas få tag i ett Onyx utan att bli alltför skinnad. Tyst nav lär jag fortsätta med i alla fall. Det är lite som när man kommer ut på landsbygden från storstan och märker avsaknaden av allt oväsen man inte tänkte på tidigare, men som blir påtagligt när man kommer tillbaka igen.

kais01

Aktiv medlem
tickandet är för att skrämma bort vildsvinen:)

sen är det ett diskret sätt att upplysa om att någon ligger bakom. och stressar lite.

det brukar förresten minska med tiden. något händer med smörjfettet kanske?

s

Aktiv medlem
Oj!
För mig kvittar det hur navet låter. Är det verkligen något ni cyklar runt och grubblar över?
Det finns så många andra parametrar som är betydligt viktigare för mig när jag väljer baknav än ljudet. T.o.m. färg står högre upp på listan.

Leffe

Aktiv medlem
Om det finns nåt slags vagt samband mellan pris och ljudnivå så beror det förmodligen på att ju lättare navet och resten av hjulet och cykeln är, desto mer resonans blir det och desto högre låter det.

Efter att ha bytt till helt tyst nav kommer jag förmodligen aldrig stå ut med ett som låter igen. Det är helt fantastiskt att bara höra däckens tjoffande mot marken istället för det eländiga surrandet. :love: På LVG där man oftast trampar spelar det väl däremot kanske inte så stor roll.
Efter att jag åtgärdade ett missljud i mitt xt-nav (en fjäder som hade lossnat ur sitt fäste) så blev det helt tyst och det är verkligen underbart. Och då var det ändå väldigt trevligt från början när det bara var tyst när jag körde lite fortare. Så gött med helt tyst nav!

Makten

Aktiv medlem
Vilket gnäll. Meningen med att cykla är väl att trampa. Vill man ha tyst utan att trampa kan man ju lika gärna sitta i soffan.
Kanske för den som bara vill ta sig från A till B eller ser cykeln som ett träningsredskap och inget annat. För oss som (i skogen) ständigt försöker förbättra tekniken så är snarare ett av målen att trampa så lite som möjligt och istället utnyttja terrängen. För egen del vill jag definivt inte ha ett helt onödigt surrande som hindrar mig att höra allt annat i alla fall. Det tillför ingenting och kan man slippa det så är det fantastiskt. Och det kan man.

Vill du ha byxor som prasslar extra högt när du promenerar eller springer också? Det är ungefär samma sak.

Mini_me

Aktiv medlem
Som underlag för framtida frågor:

Om man vill bli tyst på en budget, vad ska man sikta in sig på?

BFS

Aktiv medlem
Om funktionen är densamma ser jag ingen som helst anledning till att väsnas mer än nödvändigt. Vill man ha uppmärksamhet kan man väl fästa bjällror på cykeln.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Bullriga baknav funkar ännu bättre än ringklocka på transportsträckorna där de irriga stadsborna befinner sig när de "är i skogen och upplever vildmark"
Hade det inte varit för att det har just den effekten så hade jag velat ha en tyst cykel, men nu hörs man lite mer och folk blir uppmärksamma på att något är på gång. Det är skönt! :D

Nordlys

Aktiv medlem
Min fru gnäller högljud över mitt e13 nav, men då väntar jag att svara tills det går fortare nerför, då kommer samtalet att få ett naturligt slut!

Jag gillar egentligen när det hörs lite lagom. Men högljudda nav kan störa när man försöker lura ut varifrån andra missljud kommer från för att kunna veta om något behöver servas.

Beagleboy

Medlem
Välsmorda Torpedo Duomatic tickar ganska rogivande på overdriven om man inte fyller navet med fett. Har aldrig uppfattat det som nåt störande.

Maakus

Aktiv medlem
Har ett Race Face Turbine R hjulset med Vaultnav. 120POE, tycker inte det hörs så mycket från förarplatsen. Men jag höra tydligen ganska bra från andra håll.

På nya hojen har jag ett DT Swiss 370, ett 350 fast med traditionella spärrhakar. Det låter mer, och mitt gamla Fun Works N-light låter även det högre än Vault navet.

Dock saknar jag de där 120 POEna. Försökte göra 3/4 tramp, helt jävla omöjligt med 370 navet.

Maakus

Aktiv medlem
Har ett Race Face Turbine R hjulset med Vaultnav. 120POE, tycker inte det hörs så mycket från förarplatsen. Men jag höra tydligen ganska bra från andra håll.

På nya hojen har jag ett DT Swiss 370, ett 350 fast med traditionella spärrhakar. Det låter mer, och mitt gamla Fun Works N-light låter även det högre än Vault navet.

Dock saknar jag de där 120 POEna. Försökte göra 3/4 tramp, helt jävla omöjligt med 370 navet.
RF vault nerför Hobo

DT Swiss 370 ner för Hobo

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer