Varför låter dyrare cyklar?

coupas

Aktiv medlem
Mkt intresserad av att bli tyst. Så kommer följa denna tråd med intresse. Ogillar smattrandet skarpt.

Nisanob

Medlem
Bytte på 350-nav med 18-ratchet( helt tyst) till 54-ratchet som smattrar som bara den. Jobbigt värre men kom på att smattrandet förhoppningsvis också håller vildsvinen borta.

nieves

Aktiv medlem
Kan det vara så att dom dyrare ekipagen låter mer för att visa att, Här kommer jag!
Lite som dyrare bilar av sportmodell, en tyst V12 är ju inget som får huvudena att vridas direkt.

Jag är så sugen på Onyx så det gör ont. Det är ffa rando/touringhojens baknav som låter för mycket, Hope R4.

Freddie L

Aktiv medlem
Är det något speciellt med DTs 54-ringar som gör att de låter så mycket? Eller slarvas det med fettet? Jag bytte från 18 till 36 och hör ett annat knattrande men inte högre.

Havoc 5

Aktiv medlem
Personligen hatar jag det höga ”knattret” från mitt nav men det är ju lättlösligt genom att bara trampa på lite istället för att rulla.
Då man råkar ligga först (i sällan skull) så skvallrar ju ”knattret” bakifrån om att man kör för sakta utför. Råkar man mot förmodan ha lite krut kvar är det bara jobba på så att inte polarna bakom nickar till. 🙂

Nypåmtb

Aktiv medlem
Mina 54t 350 håller inte med. De surrar rätt bra. Men det beror lite på fettning osv. också.
Jag har kört DT 350 på två olika cyklar med helt olika resultat (rejält med DT fett i båda).
Cykeln med nx kassett 11-42 är mkt tystare än cykeln med xx1 kassett. Hypotesen är att xx1 kassetten som är gjord i ett stycke fortplantar ljudet mkt mer än den enklare nitade kassetten. Någon som upplevt samma sak? Jag skulle gärna få ett tystare nav.

Jensen

Aktiv medlem
Har man vant sig med onyx, som faktiskt är helt tyst, så är det svårt att köra något annat. Baksidan är att man istället här allt annat som skramlar på hojen :-)

fhloston

Aktiv medlem
Jag föredrar tysta nav. På lvg gillar jag ljudet av däck mot asfalt. Av någon anledning tycker jag att andra cyklar låter bättre än min.

BFS

Aktiv medlem
Är det nåt man eftersträvat med det där Chris King-navet, eller blev det bara så?!

s

Aktiv medlem
Är det nåt man eftersträvat med det där Chris King-navet, eller blev det bara så?!
Konstruktionen är stark och pålitlig, det skulle förvåna mig mycket om ljud var en parameter de brydde sig om under konstruktionsarbetet. Alla delar fyller en funktion och gör det bra. Har tagit isär och servat åtskilliga ggr. Det enda som skulle kunna sänka ljudnivån är en klenare fjäder men då riskerar man att ingreppet blir lidande.

Navet på videon låter ovanligt mycket. Gissar på att det gått torrt eller så är det resonans i ramen. Mina låter förvisso även när de är nysmorda men inget jag brukar reflektera över. Det räcker i vart fall inte för att skrämma fotgängare och de överröstar inte heller knastret från en grusväg. Nej, det är snarare ett ganska behagligt surrande.

BFS

Aktiv medlem
Konstruktionen är stark och pålitlig, det skulle förvåna mig mycket om ljud var en parameter de brydde sig om under konstruktionsarbetet. Alla delar fyller en funktion och gör det bra. Har tagit isär och servat åtskilliga ggr. Det enda som skulle kunna sänka ljudnivån är en klenare fjäder men då riskerar man att ingreppet blir lidande.

Navet på videon låter ovanligt mycket. Gissar på att det gått torrt eller så är det resonans i ramen. Mina låter förvisso även när de är nysmorda men inget jag brukar reflektera över. Det räcker i vart fall inte för att skrämma fotgängare och de överröstar inte heller knastret från en grusväg. Nej, det är snarare ett ganska behagligt surrande.
Jag är medveten om att Chris King-ljudet har/haft betydelse för deras varumärke. Har inga problem med en stark och bra konstruktion (även om jag själv har låga krav) men ett (så) högt ljud avskräcker mig (numera gammal) idag som konsument.

etnica

Aktiv medlem
Hmm,
Börjar bli intresserad av Shimano scylence nav. Tror jag skall beställa ett och testa. Betydligt billigare än onyx och enklare att få reservdelar till.

Fast som svar i denna tråden så tror jag att det finns folk som vill att det skall låta och folk som vill att det skall vara tyst. Tror inte det har med priset att göra.

Crocko

Aktiv medlem
Hmm,
Börjar bli intresserad av Shimano scylence nav. Tror jag skall beställa ett och testa. Betydligt billigare än onyx och enklare att få reservdelar till.

Fast som svar i denna tråden så tror jag att det finns folk som vill att det skall låta och folk som vill att det skall vara tyst. Tror inte det har med priset att göra.
kan nog bli svårt då Shimano har dragit tillbaka det navet på oklara grunder

Tbird

Medlem

Ljudet blev en biprodukt av konstruktionen, då han tyckte att det lät för högt så ändrade han konstruktionen så det lät mindre men det var inte populärt, alla ville ha tillbaka det höga ljudet, hans egna ord i en intervju han gav på en cykelmässa.

etnica

Aktiv medlem

s

Aktiv medlem
Ljudet blev en biprodukt av konstruktionen, då han tyckte att det lät för högt så ändrade han konstruktionen så det lät mindre men det var inte populärt, alla ville ha tillbaka det höga ljudet, hans egna ord i en intervju han gav på en cykelmässa.
Se där! Fantastiskt. Efter lite googlande så hittade jag intervjun:

mzi

Aktiv medlem
Han sa ju att det gick att lösa, men då skulle navet väga "two three pounds". Så vikten blev sekundärt en brist.

Det är roligt om man har bra rull att psyka den som ligger framför med frihjulssurr när han trampar och jobbar.
+1 fast jag cyklar aldrig lvg. Enda nöjet med original xd-body och E13 på Jeffsyn var att stressa framförvarande som trampar medan man själv rullar bakpå i stället. Med det som referens så är allt annat tyst.
Edit: såg just videon med Chris King -navet, det lät som Luftwaffe.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Lite som Hope, när jag köpte mitt första Hope-nav var det en grej i marknadsföringen att det låter mycket! :) men det är simpel och robust konstruktion. Ska mycket till om det ingreppet falerar. Men det blir nog inte ett nytt Hope om jag kan undvika, är inte riktigt kompis med ljudet.

Makten

Aktiv medlem
@Makten Någon vettig gissning vad han kan mena för flaw med roller clutch? Utgår från att det inte är vikten
Ja, absolut. Det sitter förmodligen en rullkoppling i mitt Kappstein-nav och ingreppet är tämligen svampigt. Krafterna blir gissningsvis tämligen enorma mellan rullarna och inner- och ytterbanorna (den ena är ju inte en bana, men sak samma...) vilket gör att de kommer fjädra. Han säger att man kan lösa det med högre vikt och det stämmer säkert. Grövre grejer helt enkelt, som fjädrar mindre.

Jag försökte göra ett A/B-test av denna egenskap mellan Kappstein och ett Onyx Vesper härom dan. Med samma växel ilagd upplevde jag det som att Onyx-navet svampade ungefär 1/2 till 1/3 så mycket som Kappstein. Vilket alltså fortfarande är väldigt mycket mer än den extremt minimala fjädring som finns i ingreppet hos ett traditionellt nav.

Edit: Jag måste nog klargöra en sak förresten. Det är inte ingreppet i sig som är svampigt, utan hela överföringen mellan kassettbodyn och navkroppen. Alltså hela tiden, varje tramptag. Ingreppet på båda naven är ögonblickligt. Det sker utan att man märker något som helst glapp. Sen ska man vara medveten om att denna svampighet inte känns på tyngre växlar eftersom momentet dels är lägre och utväxlingen gör att rörelsen vid navet blir mindre vid veven.

Crocko

Aktiv medlem
Ja, absolut. Det sitter förmodligen en rullkoppling i mitt Kappstein-nav och ingreppet är tämligen svampigt. Krafterna blir gissningsvis tämligen enorma mellan rullarna och inner- och ytterbanorna (den ena är ju inte en bana, men sak samma...) vilket gör att de kommer fjädra. Han säger att man kan lösa det med högre vikt och det stämmer säkert. Grövre grejer helt enkelt, som fjädrar mindre.

Jag försökte göra ett A/B-test av denna egenskap mellan Kappstein och ett Onyx Vesper härom dan. Med samma växel ilagd upplevde jag det som att Onyx-navet svampade ungefär 1/2 till 1/3 så mycket som Kappstein. Vilket alltså fortfarande är väldigt mycket mer än den extremt minimala fjädring som finns i ingreppet hos ett traditionellt nav.

Edit: Jag måste nog klargöra en sak förresten. Det är inte ingreppet i sig som är svampigt, utan hela överföringen mellan kassettbodyn och navkroppen. Alltså hela tiden, varje tramptag. Ingreppet på båda naven är ögonblickligt. Det sker utan att man märker något som helst glapp. Sen ska man vara medveten om att denna svampighet inte känns på tyngre växlar eftersom momentet dels är lägre och utväxlingen gör att rörelsen vid navet blir mindre vid veven.
Så vackert och pedagogiskt skrivet, men då jag verkar kamma noll på mina alternativ så kommer nog finnarna få mina pengar så jag äntligen kan få hem ett nav.

Makten

Aktiv medlem
Så vackert och pedagogiskt skrivet, men då jag verkar kamma noll på mina alternativ så kommer nog finnarna få mina pengar så jag äntligen kan få hem ett nav.
Jag fick just svar från Onyx att de skulle kolla upp om de kunde hitta nåt billigare fraktalternativ, så du kanske ska hålla ut någon dag till. Annars ger jag nog också plånboken till Finland.

Jensen

Aktiv medlem
Ni kanske har rätt.
bikester anger scylence men står inget om det alls på bike.shimano
De hade hållbarhets problem. Tydligen inte superstora. Men tillfälligt för att shimano skulle lägga det i frysboxen för ett tag. Eller rättare sagt knata tillbaka till ritbordet. Det som skulle varit intressant att veta med navet är om det hade en fördröjning eller inte, eftersom det (om jag fattat det rätt) skjuter in mekanismen för att sen greppa.
Naven som sen kom, så hade de tagit bort själva funktionen som frigjorde delarna i frihjulsmekanismen från varandra.

Jensen

Aktiv medlem

bör ju även nämnas att kopplingen som onyx använder, de greppar ju i stort sett direkt. Men det är ju en stegring i hur hårt det greppar. Det blir ju inte som ett hugg som det är på ett nav med en traditionell lösning. Rätt märklig känsla i början innan man vänjer sig.

Jag fick just svar från Onyx att de skulle kolla upp om de kunde hitta nåt billigare fraktalternativ, så du kanske ska hålla ut någon dag till. Annars ger jag nog också plånboken till Finland.
För att få ner priset jämfört med att köpa ett onyx från England?

Berk

Aktiv medlem

Men Onyx Vesper har en sprag koppling. Tror du att din Kappstein har en rull eller sprag koppling?

Crocko

Aktiv medlem
bör ju även nämnas att kopplingen som onyx använder, de greppar ju i stort sett direkt. Men det är ju en stegring i hur hårt det greppar. Det blir ju inte som ett hugg som det är på ett nav med en traditionell lösning. Rätt märklig känsla i början innan man vänjer sig.

Återförsäljarna i UK har ju inte direkt rosat marknaden med billiga priser, men alla drabbas väl av tullar och moms, men om du har tips på någon som brukar sälja till rätt pris tar jag gärna emot det för frakterna från US är galna just nu.

Jensen

Aktiv medlem
Återförsäljarna i UK har ju inte direkt rosat marknaden med billiga priser, men alla drabbas väl av tullar och moms, men om du har tips på någon som brukar sälja till rätt pris tar jag gärna emot det för frakterna från US är galna just nu.
Ja jag har sett att de slagit på. Men det kan jag säga att den svenska butiken jag köpte mitt onyx från gjorde med. Ungefär lika mycket. Bara att kronan var lite starkare då. Räknade mot usa priserna. Med tull och moms hade nog usa import blivit billigare ändå. Men inte abnormt stor skillnad. Så här i efterhand hade jag nog ändå gått på det. Service på hemmaplan i all ära, men har ju inte behövt röra något i navet på de år jag haft det :-)
För övrigt en av få tillverkare som ställer sig o gör special grejer när det behövs.

Crocko

Aktiv medlem
Ja jag har sett att de slagit på. Men det kan jag säga att den svenska butiken jag köpte mitt onyx från gjorde med. Ungefär lika mycket. Bara att kronan var lite starkare då. Räknade mot usa priserna. Med tull och moms hade nog usa import blivit billigare ändå. Men inte abnormt stor skillnad. Så här i efterhand hade jag nog ändå gått på det. Service på hemmaplan i all ära, men har ju inte behövt röra något i navet på de år jag haft det :-)
För övrigt en av få tillverkare som ställer sig o gör special grejer när det behövs.
Just nu verkar finnarna erbjuda den minst oskäliga dealen för att plocka hem dem, självklart kan det finnas någon krona att göra genom att beställa direkt om inte jänkarna ville ha +100$ i frakt.

Makten

Aktiv medlem
Jag skulle vilja påstå att det inte är "stegring i hur hårt det greppar" som ger den där mjuka känslan, utan att hela mekanismen fjädrar. Låser du bakhjulet och trycker på pedalen med en lätt växel ilagd så ser du att kassetten vrider sig i förhållande till navet. Skulle greppet vara "löst" i början så skulle det helt enkelt halka. Det gör det inte.
Detta fjädrande finns alltså med hela tiden efter att du väl fått ingrepp. Inte bara vid just ingrepp.

För att få ner priset över huvud taget. Onyx har tre fraktalternativ och alla ligger kring 100 dollar. Helt sinnessjukt.
Jag hittar noll och ingenting när jag googlar efter Onyx i Europa. Men då verkar Google välja bort alla sidor som inte är på engelska ganska konsekvent. Man får nästan bara amerikanska sökresultat.

Men Onyx Vesper har en sprag koppling. Tror du att din Kappstein har en rull eller sprag koppling?
Jag tror att Kappstein har rullkoppling. Såna brukar vara ganska stora i diameter men korta, och det stämmer med utformningen på navkroppen.

kappstein.jpeg

Jensen

Aktiv medlem
Just nu verkar finnarna erbjuda den minst oskäliga dealen för att plocka hem dem, självklart kan det finnas någon krona att göra genom att beställa direkt om inte jänkarna ville ha +100$ i frakt.
säkert frågat förut, men vilka är finnarna? mer än att de ä finnar :-D

Jag skulle vilja påstå att det inte är "stegring i hur hårt det greppar" som ger den där mjuka känslan, utan att hela mekanismen fjädrar. Låser du bakhjulet och trycker på pedalen med en lätt växel ilagd så ser du att kassetten vrider sig i förhållande till navet. Skulle greppet vara "löst" i början så skulle det helt enkelt halka. Det gör det inte.
Detta fjädrande finns alltså med hela tiden efter att du väl fått ingrepp. Inte bara vid just ingrepp.
var inte menat som en förklarlig till fenomenet du pratade om, utan bara en kompletering till din förklaring. kopplingen greppar direkt, men dess "grepp" ökar i o med att kraften på navet ökar. var menat så, inte att den slirar. Även om jag faktiskt läst att många väljer classic navet då det varit lite reporter om att vesper kan "glida" pga att den ju har mindre koppling. googlar man så verkar dock som om problemet är väldigt begränsat o enbart för väldigt starka åkare. "gamla" navet har inte det problemet alls. annars väl medveten om problemet och att det egentligen bara är på de två största typ som det skulle märkas. har diskuterats flitigt på mtbr. men även nämnts att fenomenet främst framstår när man står still, trampar bakåt och den framåt, alltså provocerar fram det (därmed inte sagt att det inte existerar, bara att jag vetefan om det är ett reellt problem). ”Provocering” eftersom när du trampar bakåt får du klackarna/kilarna att lägga sig ner mer än om du bara frihjular = längre rörelse innan de når upp och kan börja kika. Men absolut om man i tekniskt parti tar ett omtag. Eller det är vad som pratats om på mtbr

För att få ner priset över huvud taget. Onyx har tre fraktalternativ och alla ligger kring 100 dollar. Helt sinnessjukt.
Jag hittar noll och ingenting när jag googlar efter Onyx i Europa. Men då verkar Google välja bort alla sidor som inte är på engelska ganska konsekvent. Man får nästan bara amerikanska sökresultat.
https://www.evocycles.co.uk/onyx-vesper-rear/mpn:vesperrear_z/ tex sen finns det några bmx sidor som säljer onyx, onyx började ju som ett bmx märke, rätt säker på att dessa butiker på beställning kan ta hem rätt nav med. Det var så jag beställde mitt i Sverige, via BMX återförsäljare. tror märket är betydligt vanligare där. eller mina bmx åkande vänner kände i alla fall till märket, vilket inte nån av min mtb vänner gör :D

Jag tror att Kappstein har rullkoppling. Såna brukar vara ganska stora i diameter men korta, och det stämmer med utformningen på navkroppen.

Visa bilaga 435079
ja skulle det vara en sprag skulle troligen en plana ytan vara bredare, såvida de inte kör en stycken. men det är ju knappast troligt när onyx kör 1,5 eller 2 st

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
säkert frågat förut, men vilka är finnarna? mer än att de ä finnar :-D

Finnarna är en firma som heter 4130 och verkar vara den officiella återförsäljarkanalen för Onyx i landet. Jag har finkammat ÅF’arna i UK och de vill ha minst 600€ och att använda en ren bmx handlare som skall ta hem bara ett par nav kommer nog bara leda till att de knäppa frakterna gör priset omöjligt.

var inte menat som en förklarlig till fenomenet du pratade om, utan bara en kompletering till din förklaring. kopplingen greppar direkt, men dess "grepp" ökar i o med att kraften på navet ökar. var menat så, inte att den slirar. Även om jag faktiskt läst att många väljer classic navet då det varit lite reporter om att vesper kan "glida" pga att den ju har mindre koppling. googlar man så verkar dock som om problemet är väldigt begränsat o enbart för väldigt starka åkare. "gamla" navet har inte det problemet alls. annars väl medveten om problemet och att det egentligen bara är på de två största typ som det skulle märkas. har diskuterats flitigt på mtbr. men även nämnts att fenomenet främst framstår när man står still, trampar bakåt och den framåt, alltså provocerar fram det (därmed inte sagt att det inte existerar, bara att jag vetefan om det är ett reellt problem)

https://www.evocycles.co.uk/onyx-vesper-rear/mpn:vesperrear_z/ tex sen finns det några bmx sidor som säljer onyx, onyx började ju som ett bmx märke, rätt säker på att dessa butiker på beställning kan ta hem rätt nav med. Det var så jag beställde mitt i Sverige, via BMX återförsäljare. tror märket är betydligt vanligare där. eller mina bmx åkande vänner kände i alla fall till märket, vilket inte nån av min mtb vänner gör :D

ja skulle det vara en sprag skulle troligen en plana ytan vara bredare, såvida de inte kör en stycken. men det är ju knappast troligt när onyx kör 1,5 eller 2 st

etnica

Aktiv medlem
Vet ej vad som avses med finnarna.

Men 4130.fi vill ha 875 Eurosar för att plocka hem ett onyx vesper microspline set. Ink frakt till Sverige.

Jag tycker det är för dyrt, mer än vad mina kompletta hjulpar brukar kosta.

s

Aktiv medlem
...
har diskuterats flitigt på mtbr. men även nämnts att fenomenet främst framstår när man står still, trampar bakåt och den framåt, alltså provocerar fram det (därmed inte sagt att det inte existerar, bara att jag vetefan om det är ett reellt problem). ”Provocering” eftersom när du trampar bakåt får du klackarna/kilarna att lägga sig ner mer än om du bara frihjular = längre rörelse innan de når upp och kan börja kika. Men absolut om man i tekniskt parti tar ett omtag. Eller det är vad som pratats om på mtbr
...
Hur kan kopplingen reagera olika på bakåttramp och frihjulning? Det är exakt samma relativa rörelse.

Berk

Aktiv medlem
Ser inte ett pris så långt ögat kan nå, dock. Men jag insåg just hur enormt fräsigt det skulle kunna bli med silverhjul på min cykel. 🤩
Precis! Tror att det skulle passa bra med din blåa färgen och du har redan matchande stam. Newmen gör kanske också marknadens bästa alufälger.

Makten

Aktiv medlem
Vet ej vad som avses med finnarna.

Men 4130.fi vill ha 875 Eurosar för att plocka hem ett onyx vesper microspline set. Ink frakt till Sverige.

Jag tycker det är för dyrt, mer än vad mina kompletta hjulpar brukar kosta.
Man måste inte köpa ett Onyx framnav bara för att man köper ett dito baknav. Verkar helt onödigt att slänga massa pengar på något som inte gör någon som helst skillnad bara för att få en logga som ingen ser ändå.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer