Varför låter dyrare cyklar?

Jensen

Aktiv medlem
Vet ej vad som avses med finnarna.

Men 4130.fi vill ha 875 Eurosar för att plocka hem ett onyx vesper microspline set. Ink frakt till Sverige.

Jag tycker det är för dyrt, mer än vad mina kompletta hjulpar brukar kosta.
som makten skriver, framnavet är ett rör med två lager i. Känns onödigt att lägga de pengarna på något där det inte behövs. Mer än att de färgmässigt kanske bör matcha. Samtidigt, så blir man ju låt till svart eller silver om det ska se någorlunda lika ut :-)

Ska ärligt säga att jag på nästa hoj kommer svika onyx lite. Ville så gärna ha onyx bak. Men bygger man hus samtidigt har man inte alltid råd med det man vill ha. Speciellt inte när jag fick fram och baknav från i9 (hydra) för 1000kr mindre än bara onyx Baknavet.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Hur kan kopplingen reagera olika på bakåttramp och frihjulning? Det är exakt samma relativa rörelse.
Haha du har rätt. Rejäl tankevurpa. Tänkte att klackarna la sig ner mer när kraften som fick dem att lägga sig kom den sidan av klacken, men även att om hjulet snurrar har den något som strävar att räta upp dem. Note to my self, försök inte tänka på sådant mitt i natten :-)

InlineOla

Aktiv medlem
Visst måste högljudda nav och fler POE rulla sämre? Ju mer kraft i klackarna och ju fler gånger klackarna trycks in per varv desto fler watt borde förloras vid frihjulande. Kanske helt försumbart men i en sport där det jagas milliwatt borde det inte va helt ointressant diskussion.

Jensen

Aktiv medlem
Här är en del av säljpitchen för Onyx Vesper, att det rullar bäst. Men sedan tror jag att det finns mycket annat som går in i det också.
Onyx är ju dock lite undantaget då den vid frihjulning i stort sett inte har något som ligger emot alls. Så friktionen av just frihjulsmeksnismen blir ju egentligen så låg som bara möjligt.

I9 hydra har ju bara en klack som greppar initialt med (innan de andra flexar i). Så sägs rulla bättre än torch.

men tror som dig att det är mycket mer än bara den parametern som avgör.

Berk

Aktiv medlem
Onyx är ju dock lite undantaget då den vid frihjulning i stort sett inte har något som ligger emot alls. Så friktionen av just frihjulsmeksnismen blir ju egentligen så låg som bara möjligt.

I9 hydra har ju bara en klack som greppar initialt med (innan de andra flexar i). Så sägs rulla bättre än torch.

men tror som dig att det är mycket mer än bara den parametern som avgör.
I9 hydra greppar först med en klack, men alla klackar trycks med fjädrar utåt hela tiden, så det ger ingen lägre friktion.

Leffe

Aktiv medlem
De hade hållbarhets problem. Tydligen inte superstora. Men tillfälligt för att shimano skulle lägga det i frysboxen för ett tag. Eller rättare sagt knata tillbaka till ritbordet. Det som skulle varit intressant att veta med navet är om det hade en fördröjning eller inte, eftersom det (om jag fattat det rätt) skjuter in mekanismen för att sen greppa.
Naven som sen kom, så hade de tagit bort själva funktionen som frigjorde delarna i frihjulsmekanismen från varandra.
Är det inte så att tystheten är inkonsekvent och det är därför de tagit bort ”scylence” från namnet? För mitt xt är tyst och fungerar så som du beskriver. Men det var som sagt inte helt tyst från början. Anektodisk bevisföring därav att ovan är en spekulation.

LWB

Aktiv medlem
Man måste inte köpa ett Onyx framnav bara för att man köper ett dito baknav. Verkar helt onödigt att slänga massa pengar på något som inte gör någon som helst skillnad bara för att få en logga som ingen ser ändå.
+1!
Jag gjorde precis så, och det är ju skitfräckt med matchande nav men det är för det första inte en enda människa som bryr sig om hur skitfräck jag är på min skitfräcka cykel, inte ens jag själv efter att de första dagarnas bling-wow hade lagt sig. För det andra hade jag idag hellre lagt pengar på ex. ett dynamonav, så hade jag iaf. fått lite extra funktion för de extra pengarna.
Onyx fram funkar naturligtvis jättebra, men när jag väl lyfter mitt feta arschle upp på sadeln och ger mig ut och cyklar istället för att häcka på nätet så bryr jag mig mindre om VAD som funkar och mer om ATT det funkar.
Onyx bak däremot är en annan femma...

Jensen

Aktiv medlem
Är det inte så att tystheten är inkonsekvent och det är därför de tagit bort ”scylence” från namnet? För mitt xt är tyst och fungerar så som du beskriver. Men det var som sagt inte helt tyst från början. Anektodisk bevisföring därav att ovan är en spekulation.
Mig veterligen så plockade de bort halva mekaniken som var nyheten med navet. Som drog isär frihjulsmekanismens delar vid frihjulning

desmo

Aktiv medlem
Detta företaget råkade dyka upp i mitt flöde idag. Vet inte om de redan avhandlats i tråden? Men de har en "zero drag"-lösning: http://www.foss.com.tw/hub.html
Vet inte om de utvecklat navet sedan artikeln 2018. 10 grader innan ingrepp låter väl sådär?

Crocko

Aktiv medlem
Detta företaget råkade dyka upp i mitt flöde idag. Vet inte om de redan avhandlats i tråden? Men de har en "zero drag"-lösning: http://www.foss.com.tw/hub.html
Vet inte om de utvecklat navet sedan artikeln 2018. 10 grader innan ingrepp låter väl sådär?
Har kikat på deras lösning oxå men de verkar än så länge mest jobba med navväxlar och det primära syftet verkar vara att hålla så låg friktion som möjligt. Med 10graders ingrepp så tror jag inte att de har så mycket att tillföra på mtb marknaden

Leffe

Aktiv medlem
Mig veterligen så plockade de bort halva mekaniken som var nyheten med navet. Som drog isär frihjulsmekanismens delar vid frihjulning
Den här gubben har nästan samma erfarenhet som mig:

m3lk3r

Aktiv medlem
Blir lite avis på polarna som har baknav som låter högt, blir nostalgisk av det höga klickanet ala BMX.

jjohansson86

Aktiv medlem
Vad gäller landsvägscyklar verkar samma sak gälla som med bilar. Är man entusiast ska det låta och skrika. Nä, allvarligt, men det är något med fett frihjul som låter högt! :D

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer