Varför levererar fortfarande Shimano sina MTB-kedjor indränkta i fett som (nästan) alla tar bort direkt?

Westman

Aktiv medlem
Varför levererar fortfarande Shimano sina MTB-kedjor indränkta i fett som (nästan) alla tar bort direkt?
20 år senare, samma elände. Avfetta ny kedja innan den blir duglig till MTB utan att varenda smutspartikel inom 2m från cykeln fastnar i kladdet och geggar ihop kedja och kassett.

Varför inte leverera dom torra så man kan lägga på det man vill ha? Vad missar jag?

Rattnalle

Aktiv medlem
Lite mindre eller flyktingare fett på finare kedjor hade kanske inte skadat. Men jag brukar cykla några turer på det, sen på med Squirt rakt av. Det funkar finfint. Lite klet att torka bort efter första turerna med squirten bara.

glitch

Aktiv medlem
Som sagt innan, det är lagringsfett. Tyvärr svindrygt att få bort.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Lite mindre eller flyktingare fett på finare kedjor hade kanske inte skadat. Men jag brukar cykla några turer på det, sen på med Squirt rakt av. Det funkar finfint. Lite klet att torka bort efter första turerna med squirten bara.
Aldrig heller brytt mig om det, inte heller voodoon med att verkligen tvätta bort allt innan squirt.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Om fettet hade varit lätt att få bort är det större risk att det skulle skavas av innan leverans till kund, med vidhängande risk för att kedjan börjar rosta innan sagda leverans, inte något en tillverkare chansar på.

Rattnalle

Aktiv medlem
Om fettet hade varit lätt att få bort är det större risk att det skulle skavas av innan leverans till kund, med vidhängande risk för att kedjan börjar rosta innan sagda leverans, inte något en tillverkare chansar på.
Så länge kedjan ligger i en försluten påse är det knappast ett problem om fettet/oljan är lite tunnare och kan rinna runt i påsen.

Makten

Aktiv medlem
Utöver rostskydd innan montering är det säkert även för rostskydd och smörjning efter montering. Det finns måååååånga cyklister som glider omkring med gnisslande kedja, som om de inte rört den på ett halvår.

Westman

Aktiv medlem
Jo, jag förstår att det är nån sorts konservering, men dom gör det ju till punkten att det blir ett problem för konsumenten.

Aldrig köpt en SRAM eller KMC-kedja, hur kommer dom?

Så länge kedjan ligger i en försluten påse är det knappast ett problem om fettet/oljan är lite tunnare och kan rinna runt i påsen.
Exakt. Halva mängden och tunnare hade ju räckt. Eller om dom vakuumplastade den så borde dom väl kunna skeppa den helt torr?

Utöver rostskydd innan montering är det säkert även för rostskydd och smörjning efter montering. Det finns måååååånga cyklister som glider omkring med gnisslande kedja, som om de inte rört den på ett halvår.
Pendlarcyklister ja, men ingen cyklar väl MTB utan att göra nån form av kedjesmörj? Går ju i princip inte att växla om man lämnar kedjan lerig och blöt och sen tar fram cykeln vid nästa tur.

marr

Moderator
Forumvärd
Jo, jag förstår att det är nån sorts konservering, men dom gör det ju till punkten att det blir ett problem för konsumenten.

Aldrig köpt en SRAM eller KMC-kedja, hur kommer dom?

Exakt. Halva mängden och tunnare hade ju räckt. Eller om dom vakuumplastade den så borde dom väl kunna skeppa den helt torr?

Pendlarcyklister ja, men ingen cyklar väl MTB utan att göra nån form av kedjesmörj? Går ju i princip inte att växla om man lämnar kedjan lerig och blöt och sen tar fram cykeln vid nästa tur.
Kmc är svettig men inte lika klistrig.

JPL

Aktiv medlem
Jag tar senaste kasserade kökshandduken, fuktad med bräkleen och drar av kedjan utvändigt. Tar typ 2 min, och efter några turer så smörjer jag på som vanligt bara.

Fredrik S

Aktiv medlem
Aldrig heller brytt mig om det, inte heller voodoon med att verkligen tvätta bort allt innan squirt.
Tycker kedjan blir helt kolsvart efter 20-30 mil om jag inte tar bort fabrikskletet från kedjan innan jag börjar använda den. Det har säkert ingen som helst betydelse för funktionen, men jag tycker det är ganska opraktiskt att allt som kommer i kontakt med kedjan blir svart.

Jag lägger nya kedjor i en glasburk med bensin över natten. Torka av med en trasa och sedan på med squirt.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Det säljs ju squirt-preppade kedjor också. Om man vill slippa fabriksfettet. Dock bara ett fåtal olika.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tycker kedjan blir helt kolsvart efter 20-30 mil om jag inte tar bort fabrikskletet från kedjan innan jag börjar använda den. Det har säkert ingen som helst praktisk betydelse, men jag tycker det är ganska opraktiskt att allt som kommer i kontakt med kedjan blir svart.

Jag lägger nya kedjor i en glasburk med bensin över natten. Torka av med en trasa och sedan på med squirt.
Ja det är opraktiskt, men inte hänt mig 🤷‍♂️

r72

Aktiv medlem
De kanske är tänkta att använda inomhus 😃 Jag körde trainer i princip hela vintern utan att varken rengöra eller smörja kedjan efter jag bytt. Har aldrig haft så tyst drivlina

Fredrik S

Aktiv medlem
Trainercykling är fina grejer! Min kedja är fortfarande så blank att man kan spegla sig i den efter 12 timmar på trainern. Och helt knäpptyst från drivlinan.
Köpte en begagnad smarttrainer och skaffade zwift för två veckor sedan och kommer nog aldrig mer träna ute som det känns just nu.

jonte987

Aktiv medlem
Inga problem med dålig klippning av gräset i skogen heller

Velocipeden

Aktiv medlem
SRAM kommer med kletigt fett på. Jag har cyklat, tvättat, smörjt och sen varit glad över en fin cykeltur. 😇

Westman

Aktiv medlem
Känns som att den passar bra här....Visa bilaga 429649
Helt rätt. Jag har som alla här verkar göra blint accepterat att man måste hålla kemikalier på nyköpt produkt och göra flera steg innan man kan använda den i många år utan att ifrågasätta. Igår slog det mig, varför löser dom inte det här bättre. Inget världen går under av men man har ju bättre saker att spendera sin fritid på än att lösa upp transportfett.. :)

ooms

Aktiv medlem
De får göra som med bromsskivor till bilar. Tidigare levererades de alltid infettade för att inte rosta, och man var tvungen att tvätta dem med rödsprit innan montering. Numer levereras de lackerade istället. Bara att montera och bromsa bort lacken. Undrar hur det skulle funka på cykelkedjor... :-)

Helkama raisu

Aktiv medlem
De får göra som med bromsskivor till bilar. Tidigare levererades de alltid infettade för att inte rosta, och man var tvungen att tvätta dem med rödsprit innan montering. Numer levereras de lackerade istället. Bara att montera och bromsa bort lacken. Undrar hur det skulle funka på cykelkedjor... :-)
Skulle troligen bli ganska stela.

Rattnalle

Aktiv medlem
Njae. Många skivor levereras fortfarande med fett. Andra med lack. Förekommer att det bara är lack på navet också, men olja på resten.

Mayhem

Aktiv medlem
Borde det inte duga att vacuumpacka kedjorna typ?

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag snackar premiumskivor :-)
Enda jag köpt som var helt lackade var Zimmermann. Men efter två skeva uppsättningar trots noggrann inkörning enligt instruktionerna köpte jag villiga oljade Bosch istället som hållit sig raka.. det svarta dammet från lacken var dessutom ett helvete att få bort från fälgarna.

ooms

Aktiv medlem
Enda jag köpt som var helt lackade var Zimmermann. Men efter två skeva uppsättningar trots noggrann inkörning enligt instruktionerna köpte jag villiga oljade Bosch istället som hållit sig raka.. det svarta dammet från lacken var dessutom ett helvete att få bort från fälgarna.
Sist jag handlade skivor så var iaf ATE, Brembo, Bosch, Zimmermann, Textar, Jurid, TRW, m.fl. alla lackerade till min bil. Det var no-name märkena som Bölk m.fl. som inte var det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer