Varför passar inte kedja KMC 7-delad på cykel med 7 delad kassett?

niskabike

Medlem
Behöver byta ut min kedja för första gången. På gamla kedjan står det KMC 1-B2. Jag har en 7-delad kassett samt en singelklinga fram. Jag köpte därför ny kedja KMC för 7-delad kassett märkt "För max 7-delad bakre frikrans. 114 länkar.". Innan montering gjorde jag en snabb okulär besiktning och både nya och gamla kedjan såg ut att vara likadana. Efter montering av nya kedjan hackar den dock när jag trampar, så jag antar att jag ändå köpt fel kedja.

Kan ni tala om för mig hur jag listar ut vilken kedja som är rätt för min cykel?

weldion

Aktiv medlem
Behöver byta ut min kedja för första gången. På gamla kedjan står det KMC 1-B2. Jag har en 7-delad kassett samt en singelklinga fram. Jag köpte därför ny kedja KMC för 7-delad kassett märkt "För max 7-delad bakre frikrans. 114 länkar.". Innan montering gjorde jag en snabb okulär besiktning och både nya och gamla kedjan såg ut att vara likadana. Efter montering av nya kedjan hackar den dock när jag trampar, så jag antar att jag ändå köpt fel kedja.

Kan ni tala om för mig hur jag listar ut vilken kedja som är rätt för min cykel?
Det kan vara så att du monterat kedjan fel genom bakväxeln. Kan även vara så att kassetten är väldigt sliten och gör att kedjan hoppar.
Ta några bilder på drivlinan så kanske man ser vad som är fel.

niskabike

Medlem
Tack för svar. Här kommer foton. Går det att se vad som är fel?

Bilagor

• IMG_20210927_114422.jpg
    IMG_20210927_114422.jpg
    195.4 KB · Besök: 170
  • IMG_20210927_114431.jpg
    IMG_20210927_114431.jpg
    166.3 KB · Besök: 142
  • IMG_20210927_114450.jpg
    IMG_20210927_114450.jpg
    102 KB · Besök: 176
  • IMG_20210927_114547.jpg
    IMG_20210927_114547.jpg
    149.3 KB · Besök: 167

Salabaladala

Aktiv medlem
Kan du ta från sidan när kedjan ligger på stora, sen på lilla, så man ser längden också lite bättre.

Mashimaro

Aktiv medlem
Du har köpt rätt kedja.

Om kedjan var väldigt sliten, så kanske även kassett eller främre drev är slitet. Ofta får man problem när man byter till ny kedja och har kvar sliten kassett och/eller drev fram. Hackar det på alla växlar, eller bara på vissa av växlarna?

niskabike

Medlem
Tack igen för hjälpen! Jag brukar för det mesta använda 7ans växel. När jag nu, efter ert tips, växlade till 6an istället så fungerade allt utan hack. Så förmodligen är kassetten sliten. Jag tycker att jag borde kunna se slitaget, men jag tycker inte att det syns alls. Bifogar foto där man kan se tänderna.

Måste jag byta ut hela kassetten? Finns något bättre än Shimano MF-TZ500-7 (som jag har idag?)

Bilagor

• IMG_20210927_145110.jpg
    IMG_20210927_145110.jpg
    211 KB · Besök: 99
  • IMG_20210927_145034.jpg
    IMG_20210927_145034.jpg
    145.9 KB · Besök: 97

John Blaze

Aktiv medlem
Om du har köpt KMC-kedja på Biltema ska du välja den som är för 21-24 växlar. Den du köpte är för frikrans och troligen lite för bred.

d_anders

Aktiv medlem
Det ser nästan ut som att kedjan ligger emot hållaren på två ställen när den ligger på minsta drevet.

niskabike

Medlem
Nu har jag justerat växeln så att kedjan ligger helt rätt i förhållande till "guide pulley" (vet inte vad det heter på svenska). Men samma problem som tidigare. När kedjan är på minsta drevet så hackar det när jag trampar. Växlar jag upp till nästa storlek så fungerar det som det ska.

Men om jag förstår er rätt så är kedjan av rätt sort. Så då återstår det väl bara att frikransen är för sliten på minsta drevet? Även fast jag tycker att den inte ser så sliten ut.

andben

Aktiv medlem
Men om jag förstår er rätt så är kedjan av rätt sort. Så då återstår det väl bara att frikransen är för sliten på minsta drevet? Även fast jag tycker att den inte ser så sliten ut.
Ja, kuggprofilen har ändrats en aning genom slitaget och det är tillräckligt för att kedjan skall kugga över. Om det inte är allt för mycket slitage på drevet kan det räcka att köra ett tag med den nya kedjan så funkar den igen även på minsta drevet bak. Det går även att ta isär kransen och fila till minsta drevet men det är knappast lönt på en krans som din.

andben

Aktiv medlem
Tack igen för hjälpen! Jag brukar för det mesta använda 7ans växel. När jag nu, efter ert tips, växlade till 6an istället så fungerade allt utan hack. Så förmodligen är kassetten sliten. Jag tycker att jag borde kunna se slitaget, men jag tycker inte att det syns alls. Bifogar foto där man kan se tänderna.
Vad är detta för sorts nav? Aldrig sett något liknande.

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag tror att den enklaste lösningen är den bästa i det här fallet. Byt frikrans till en likadan som den du har idag.

Guaruska

Aktiv medlem
Kedjan går väl fel genom cagen, va? Den e trädd på fel sida om metalldelen i mittrn på cagen. Eller ser ja fel?

niskabike

Medlem
Jag vet inte om det är relevant, men har jag cykeln i mekstället och "trampar" med händerna så hoppar kedjan inte. Den hoppar endast när jag trampar med fötterna.

Den frikransen jag har idag verkar vara svårt att få tag på. Bikeinn har den inte i lager, vet inte om jag vågar tro på att de kommer att få in den.

andben

Aktiv medlem
Jag vet inte om det är relevant, men har jag cykeln i mekstället och "trampar" med händerna så hoppar kedjan inte. Den hoppar endast när jag trampar med fötterna.

Den frikransen jag har idag verkar vara svårt att få tag på. Bikeinn har den inte i lager, vet inte om jag vågar tro på att de kommer att få in den.
Det är som jag skrev kedjan som kuggar över för att tändernas profil på det slitna drevet blivit lite annorlunda. När du trampar med händerna är kraften för liten för att det skall ske. Och som jag skrev efterhand som du kör med kedjan så den blir en aning sliten så kommer troligen även minsta drevet kunna användas. Det är vad jag brukar göra om det bara är ett av dreven kedjan kuggar över på.

Andra bättre fabrikat av den typen av frikransar finns nog inte, inga jag känner till i varje fall.

För att kunna byta frikrans behöver du en hylsa (frikransavdragare) som passar till frikransen samt en stor skiftnyckel eller lång fast nyckel, de kan sitta rejält hårt.

Senast ändrad:

niskabike

Medlem
Det är som jag skrev kedjan som kuggar över för att tändernas profil på det slitna drevet blivit lite annorlunda. När du trampar med händerna är kraften för liten för att det skall ske. Och som jag skrev efterhand som du kör med kedjan så den blir en aning sliten så kommer troligen även minsta drevet kunna användas. Det är vad jag brukar göra om det bara är ett av dreven kedjan kuggar över på.

Andra bättre fabrikat av den typen av frikransar finns nog inte, inga jag känner till i varje fall.

För att kunna byta frikrans behöver du en hylsa (frikransavdragare) som passar till frikransen samt en stor skiftnyckel eller lång fast nyckel, de kan sitta rejält hårt.

Tack för svar! Det här är en cykel med elassistans. Det är därför jag i princip endast använder en enda växel. Men jag får börja använda den näst minsta tills vidare.

Anledningen till att jag bytte kedja är att min kedjemätare visade att kedjan var utsträckt 0,75% men inte 1%. I vanliga fall brukar jag byta innan den blir mer utsträckt än 1%. Om jag förstått rätt så borde då inte slitaget på frikransen blivit så jättestort. Men uppenbarligen har jag förstått fel.

andben

Aktiv medlem
Tack för svar! Det här är en cykel med elassistans. Det är därför jag i princip endast använder en enda växel. Men jag får börja använda den näst minsta tills vidare.

Anledningen till att jag bytte kedja är att min kedjemätare visade att kedjan var utsträckt 0,75% men inte 1%. I vanliga fall brukar jag byta innan den blir mer utsträckt än 1%. Om jag förstått rätt så borde då inte slitaget på frikransen blivit så jättestort. Men uppenbarligen har jag förstått fel.
Eftersom du mest kört på bara ett drev bak blir det ju mer slitage på det drevet jämfört med om man som normalt kanske har tre-fyra drev som används mest och sen är vissa kedjor är lite kinkigare när de är helt nya. De minsta dreven slits också snabbare än de större.

Om man tycker det är värt det extra besväret kan man maximera livslängden på drivpaketet om man med en ny kasett/frikrans byter kedjan när den bara är halvsliten men sparar kedjan och använder den igen när frikransen är mera sliten och börjat kugga över med nya kedjor.

Om du byter frikrans glöm inte att fetta in gängorna ordentligt, annars kan det göra det nästan omöjligt att få loss igen.

Senast ändrad:

andben

Aktiv medlem
Jag hade fel, det finns bättre kvalitet på frikransar att köpa och även med annan stegning som borde passa bättre om man nästan bara kör på det minsta drevet.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag brukar också gå på den metoden. Det sägs ju att om man byter på 0,75% så ska det vara lungt att bara byta kedja. Men väntar man tills det är uppåt 1% eller mer då måste byta hela drivlinan.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kanske man skulle byta framdrev då isf? Så man snarare ligger på mitten av kassetten kanske, det sliter rätt mkt hårdare om man oftast ligger på minsta drevet på kassetten.

rois

Aktiv medlem
Kanske man skulle byta framdrev då isf? Så man snarare ligger på mitten av kassetten kanske, det sliter rätt mkt hårdare om man oftast ligger på minsta drevet på kassetten.

Som ovan, se om du kan hitta större vevparti/klinga. Sen är förmodligen hela drivlinan billig på din cykel, och då tycker jag inte att det är värt mödan att optimera map. kedjeslitage. Cykla tills kedjan börjar hoppa över för mycket. Byt sedan kedja, fungera inte det så byt även frihjulskans.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
@rois, jag tänkte nog mest på kassett-slitage :)

FYI: En bekant har en 7-växlad hoj från Biltema. Jag fick äran att mecka den, bytte kassett till en med större största drev, typ "över-växel" fast tvärtom (under-växel). Inte aktuellt i ditt fall kanske, men ändå :)
Det jag upptäckte under hela processen (när det var över rättare sagt) var att jag lika gärna skulle kunnat uppgradera till 8-delat som det verkade (då) finnas bättre utbud av.

andben

Aktiv medlem
Har du något exempel? Det låter väldigt intressant
Det du har nu är väl 14-28? Med ett 11-28 skulle du ha 11-13-15 som de tre lägsta, jag kan inte hur olika nyare växelsystem är kompatibla så jag vill helst inte ge specifika tips.

En större klinga fram som föreslagits hade varit ett bra alternativ om det går att hitta, nog det bästa faktiskt :)

Senast ändrad:

rois

Aktiv medlem
@rois, jag tänkte nog mest på kassett-slitage :)

FYI: En bekant har en 7-växlad hoj från Biltema. Jag fick äran att mecka den, bytte kassett till en med större största drev, typ "över-växel" fast tvärtom (under-växel). Inte aktuellt i ditt fall kanske, men ändå :)
Det jag upptäckte under hela processen (när det var över rättare sagt) var att jag lika gärna skulle kunnat uppgradera till 8-delat som det verkade (då) finnas bättre utbud av.

Rätt, så menar jag också. Med större klinga kan TS använda fler växlar, och minska slitage.
Tyvärr är utbudet av frihjulskransar väldigt begränsat, och man är fast i ett gammalt koncept som jag tror TS inte kan komma ur. Det verkar som om motorn sitter i baknavet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer