Varför pratar vi inte om Lapierre? (Crosshill 5.0 eller Cannondale Topstone 2)

retrieverdog

Aktiv medlem
Lång historia halvkort: Jag har idag en Specialized Diverge och är väl rätt nöjd med det, men så blir man sugen på hydrauliska bromsar och plats för lite bredare däck och så vidare. Det finns ju hur många cyklar som helst och det är fasen svårt att snäva ner vilka man ska titta på.

Men jag har tänker att jag vill köpa lokalt, dels för att jag vill köpa lokalt men också för att jag vill ha hjälp att få en cykel som verkligen passar mig.
Jag har tidigare bara köpt begagnat, men nu är jag liksom redo att spendera lite mer och jag byter sällan prylar i onödan. Det ska bli rätt helt enkelt.

LBS:erna har såklart alla de vanliga, Trek, Specialized och dom men jag har fastnat för utseendet på de här två:

Finns här någon som har erfarenhet av någon av dem?

Jag fattar det som att Cannondale har haft lite egenheter för sig med egna lösningar, men att de släppt en del på det nu. Stämmer det?
Och Lapierre som märke? Ser sällan någon som kör Lapierre, klart man funderar på varför.

Geometritabeller och sådant övergår mitt förstånd, men jag vill liksom inte gå på nån mina och köpa något som blir svårt att hålla liv i. Så få proprietära lösningar som möjligt och gärna mekbart med standardverktyg, sånt gillar jag.

Vet att många sitter inne med mängder av kunskap här, hjälp gärna en halvfärsking i cykelvärlden om ni har tid och lust. 🙂

Senast ändrad:

ILiveToRide

Aktiv medlem
Det finns inget konstigt eller Cannondale specifikt på Topstone AL. Vanlig gängad BB också.
Har själv en grön 2019, som jag gillar :)

NickPick

Aktiv medlem
I de dör nivåerna är det viktigare att få riktiga bromsar, därför blir kanske cykelbiltemas white gx solklart val istället. Synd den är tiodelat.

Jag har spanat mycket själv. Hydrauliska bromsar och minst 10-delat väger högre. Gillar dock looken på båda.

retrieverdog

Aktiv medlem
I de dör nivåerna är det viktigare att få riktiga bromsar, därför blir kanske cykelbiltemas white gx solklart val istället. Synd den är tiodelat.

Jag har spanat mycket själv. Hydrauliska bromsar och minst 10-delat väger högre. Gillar dock looken på båda.
Menar du att bromsarna inte räcker till på mina förmodade förstahandsval alltså? 😄

Har inte nån XXL lokalt heller, så där faller White oavsett🤷🏻‍♂️

ILiveToRide

Aktiv medlem

Vad menar du? Det är nått jag inte hängde med på här. Båda länkade har hydrualisk broms, ena 10 och andra 11 delad GRX.

retrieverdog

Aktiv medlem
Läste slarvig, bortse från det här inlägget. Det är som ILiveToRide skriver hydrauliska bromsar på båda.
Jodå, det har jag koll på. Hydrauliska är med på kravspecen. 10- eller 11-delat är nog inte så viktigt för mig. Har 10x2 Tiagra idag och det är fullt funktionellt för min cykling.

Funderar kanske mest på om Lapierre levererar kvalitetsmässigt eller om Cannondale är det säkraste valet.

Fast Lapierre har en integrerad ölöppnare, bara en sån sak! 😂

NickPick

Aktiv medlem
Vad menar du? Det är nått jag inte hängde med på här. Båda länkade har hydrualisk broms, ena 10 och andra 11 delad GRX.
Ja men ingen av dom har ”rätt pris” för inte alla men många. Fina märken kostar såklart mer. Bör inte canyon ha en grail al i liknande nivå?

OlofSx

Aktiv medlem
Lapierre cykeln har bättre komponenter på allt och en snabb googling säger den klarar 45 mm däck, mot 40 mm på Cannondale-hojen.

Det sagt, om du har möjlighet att prova så gå på känslan när du sitter på cykeln, och inte om det är GRX400 vs 600 etc.

Har tyckt de mekaniska Tektro-bromsarna på Diverge var rätt bra och lätta att justera hur tidigt de ska ta med insexen på insidan. Vad är det du saknar där?

retrieverdog

Aktiv medlem
Lapierre cykeln har bättre komponenter på allt och en snabb googling säger den klarar 45 mm däck, mot 40 mm på Cannondale-hojen.

Det sagt, om du har möjlighet att prova så gå på känslan när du sitter på cykeln, och inte om det är GRX400 vs 600 etc.

Har tyckt de mekaniska Tektro-bromsarna på Diverge var rätt bra och lätta att justera hur tidigt de ska ta med insexen på insidan. Vad är det du saknar där?
Jag saknar nog ingenting. Divergen funkar bra. Det är nog mer vill än behöver i ärlighetens namn. Jag köpte Divergen begagnad och ganska billigt för att testa hur jag trivdes med bock. Det visade sig att jag trivdes utmärkt och nu cyklar jag mer och mer för skojs skull, tidigare pendlade jag mest bara. Jag vill helt enkelt unna mig något. Fast jag har ingen brådska egentligen. 🙂

OlofSx

Aktiv medlem
Ärligt svar!

Om du inte har någon brådska… Får känslan av att komponentbristen inom cykelvärlden inte är lika akut längre, och att många tillverkare nu kan leverera cyklar igen. Man har också blivit duktigare på att använda alternativa komponenter. Det tillsammans med att världsekonomin nu bromsar in gör att det kanske kommer säljas färre fincyklar i 20kkr+ klassen. Finns det chans att senhöstreorna med bra rabatt återkommer?

Tycker redan man ser erbjudanden här och där, bike-components hade nyligen 10% på cyklar, xxl 15% på alla cyklar nyss, bikeshop/tcm/sundstorps har alla en del cyklar till 10-15% rabatt. Likaså Decathlon. Visst det är knappt tillbaka till vad rekpris var innan pandemin, men ändå…

Dock med faslig inflation vet man väl inte riktigt var någonting tar vägen.

Långrandigt det blev… Min poäng var att i år skulle det kunna finnas fynd att göra i oktober/november/december/januari för den som inte har bråttom.

Senast ändrad:

retrieverdog

Aktiv medlem
Ärligt svar!

Om du inte har någon brådska… Får känslan av att komponentbristen inom cykelvärlden inte är lika akut längre, och att många tillverkare nu kan leverera cyklar igen. Man har också blivit duktigare på att använda alternativa komponenter. Det tillsammans med att världsekonomin nu bromsar in gör att det kanske kommer säljas färre fincyklar i 20kkr+ klassen. Finns det chans att senhöstreorna med bra rabatt återkommer?

Tycker redan man ser erbjudanden här och där, bike-components hade nyligen 10% på cyklar, xxl 15% på alla cyklar nyss, bikeshop/tcm/sundstorps har alla en del cyklar till 10-15% rabatt. Visst det är knappt tillbaka till vad rekpris var innan pandemin, men ändå…

Dock med faslig inflation vet man väl inte riktigt var någonting tar vägen.

Långrandigt det blev… Min poäng var att i år skulle det kunna finnas fynd att göra i oktober/november/december/januari för den som inte har bråttom.
Tack! Det du säger låter väldigt rimligt. Jag blir sugen att köpa NU medan det finns sommar kvar och allt. Men det går att njuta lika mycket med det man har. Ska ta tid att kolla runt och se vart det bär hän.

ILiveToRide

Aktiv medlem
Skrev inte nått direkt om jämförelse tidigare, för har ingen koll på Lapierre förutom att den där ser bra ut och som sagt har en bättre/dyrare grupp.
Ramen ser kanske lite smäckrare ut, Topstone ramen är ganska rejäl på nått sätt. Robust långfärd snarare än snabbgrus och sprätt. Så det är nog bra att prova eller klämma/känna på dem och fundera på typ av åkning som är mer prio.
Båda verkar ha lika mycket fästen.

Här är 45mm Maxxis Rambler i en topstone ram. Funkar utan skärmar, men lär inte gå att få dit några riktiga skärmar. Och bredare är svårt, nått märkt 47 kan väl gå. Men inte mer.
Så tar Lapierren 45 med skärmar kan det ju vara nått att värdera in. Särskilt om den är mer för skrammelcykling/bikepacking på dåliga vägar där 40+ är att föredra.

Bilagor

• 774A2FAC-2A7E-4227-99E7-CB94A6BC3B83.jpeg
    774A2FAC-2A7E-4227-99E7-CB94A6BC3B83.jpeg
    607.6 KB · Besök: 17
  • A1637049-7ED0-43AD-A405-413391EBF4E7.jpeg
    A1637049-7ED0-43AD-A405-413391EBF4E7.jpeg
    519.2 KB · Besök: 16
  • 0DE64B3C-6801-4787-B051-EB904D00E905.jpeg
    0DE64B3C-6801-4787-B051-EB904D00E905.jpeg
    545 KB · Besök: 16

Köp & Sälj

Topp