Varför provade jag Cush-core?

Tomcat1

Aktiv medlem
Eftersom fälgen ser manglad ut, tre bucklor så att det håller inte tätt längre med vätska. Vid "lågt" tryck som 2.0 så vek sig bara däcket i skarpa svängar och all fart dog.

Återinstallerade slang och höjde tryck till 2.7, lättare, inga nya bucklor, punkteringar och både snabbare över rakare partier med lite mera studs över.

:unsure:(n)

GustafH

Aktiv medlem
Kunde du inte bara pumpa upp däcket till 2.7 direkt om du ändå hade tänkt att köra det trycket? Då hade du ju sluppit krångla med att ta ur cushcoren och krångla i en slang.

Paco

Aktiv medlem
65AEB404-55B5-443A-9540-83B7AE09DEE9.jpeg

Tomcat1

Aktiv medlem
Kunde du inte bara pumpa upp däcket till 2.7 direkt om du ändå hade tänkt att köra det trycket? Då hade du ju sluppit krångla med att ta ur cushcoren och krångla i en slang.

2.7 bar var inget mål för mig någonstans på resan utan det var att pröva slanglöst, cush-core + "lågt" lufttryck som 2.0 - 2.1.

När mecken drog i 2.7 b m. slang så fungerade det bättre för mig än gegga över ramen, mosad fälg och tvärdöd hastighet i kurvor.

Berk

Aktiv medlem
Skall man jämföra och utvärdera är det alltid bäst om man ändrar minst två parametrar samtidigt. Hellst åt olika håll.

Precis! Jag hade en jättetrevlig kollega som alltid ändrade tre parameter samtidigt. Tyvärr var har inte länge min kollega ...

Tomcat1

Aktiv medlem
Vilken cush core hade du monterat och för vilket däck / fälg (bredd)?

Den CC https://www.bikester.se/cushcore-plus-tyre-insert-27.5-1169291_3288155.html

Hope Fortus 35

Däck Maxxis dh casing 2.4

Fälgen var misstaget(skulle valt fetare) men jag kände ändå att när däcket vek sig(2.1 b) i skarpa svängar och farten dog så var det droppen och fick bara räcka.

Tog bort CC, lade i slang, pumpade upp mycket och höll hela helgen i Arvika.

Det är löjligt enkelt att skapa reaktioner hos medlemmar här :ROFLMAO:

ambientzz

Aktiv medlem
Att döma ut tubeless/cushcore pga bucklig fälg kan vara provocerande. Lite som att klaga på att kondom inte hjälper när man har hål i dem ;)

MTBemil

Aktiv medlem
... vikt på förare är väl rätt så viktigt också?
har för mig att jag på 70kg kör 2 bar blankt i bikeparks med slang 26*2,4 och typ 25i fälg

jonte987

Aktiv medlem
Vikt, hastighet och troligen åkstil. Jag punkar inget på 2 bar lätt casing men jag kör väl för långsamt + kör inte rakt på skit.

Tomcat1

Aktiv medlem
Nu har jag så mycket andra saker att få ordning på, bil 1 & 2, cykelställ, elscooter, SC V10 Enduro att jag tröttnar på det särskilt när vit vätska ligger över ram+hjul.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer