Varför ser min kedja ut såhär?

aenyberg

Ny medlem
Hej,

Har 1x12 SRAM GX Eagle växelsystem på min heldämpade MTB som jag köpte begagnade förra året. Då var den ett år gammal. Körde hela förra säsongen på kedjan som då satt på, så totalt har den väl gått 2 säsonger. Förra helgen gick kedjan av under en tur, lagade med snabblänk. Hemma i garaget kontrollmätte jag kedjan så då inte verkade vara överdrivet sliten (fick med nöd och näppe ner 0,75% tappen och absolut inte 1% tappen på mätinstrumentet). Granskade inte kedjan nämnvärt mer än så. Nu under helgens tur small en länk igen, vilket jag lagade i skogen. Men började ana oråd, inte normalt med två kedjebrott så snabbt. Hemma igen granskade jag drivlinan och kedjan ser då ut som ni ser på de bifogade bilderna, dvs. 5-6 länkar är i mer eller mindre stadie av totalt sammanbrott. Tur att jag lyckades komma hem. När jag snurrar runt pedalerna och växlar igenom allt i mekstället märker jag inga uppenbara fel, dvs. något som ligger emot, drar snett eller skaver. Någon som har någon idé om vad det är som kan ha gjort att kedjan har belastats/förstörts på detta sätt? Jag har aldrig varit med om något liknande på varje sig MTB eller landsvägscykel tidigare, och då har jag kört med kedjor som är klart mycket mer slitna än denna när jag har kontrollmäta dom.

Bilagor

• IMG_0248.jpeg
    IMG_0248.jpeg
    207.5 KB · Besök: 27
  • IMG_0249.jpeg
    IMG_0249.jpeg
    224.7 KB · Besök: 37
  • IMG_0250.jpeg
    IMG_0250.jpeg
    237.7 KB · Besök: 27
  • IMG_0252.jpeg
    IMG_0252.jpeg
    184.9 KB · Besök: 25
  • IMG_0251.jpeg
    IMG_0251.jpeg
    213.6 KB · Besök: 25

weldion

Aktiv medlem
Dålig kvalitet på GX-kedjor. Vet inte om det gäller samtliga, eller om det är någon dålig batch. Du är inte ensam om problemet.

aenyberg

Ny medlem
Jag har redan köpt en ny "billig" kedja (SRAM NX) som jag tänker slänga på och så för jag se om problemet återuppstår på orimligt kort tid för att kunna eliminera om det helt enkelt är kedjan som är slut alternativ av dålig batch. Tänka mest om det fanns andra idéer på vad som skulle kunna vara orsaken

aenyberg

Ny medlem
Något annat märke/modell på kedja ni skulle rekommendera som är bättre (men ändå inte kostar skjortan, typ under 500 spänn)?

kais01

Aktiv medlem
intressant att ni inte blivit stående med kedjebrott och ens tagit er hem med de där kedjorna. borde knäckas av minsta igångdrag?

uandt

Aktiv medlem
Den yttre länken flyger av först och då hoppar kedjan ganska ofta så förhoppningsvis klurar man ut vad som hänt då. Hänt mig en gång och jag lyckades cykla minst ett par mil på halvbruten kedja utan större problem

thomalin

Aktiv medlem
uandt sa:
Den yttre länken flyger av först och då hoppar kedjan ganska ofta så förhoppningsvis klurar man ut vad som hänt då. Hänt mig en gång och jag lyckades cykla minst ett par mil på halvbruten kedja utan större problem[/

Precis så för mig med kedjan i tråden jag länkade till ovan. Kedjan låter också mer, och växlingarna blir sämre.

Köp & Sälj

Topp