Varför talas det inte mer om förtvålad tallolja i samhället?

Jonas_L

Medlem
Testade att göra rent bilens sommarhjul igår med såpa - magiskt! Blandade såpa med vatten i sprayflaska, sprayade på, lät stå en stund, borstade med diskborste och sköljde sedan av. Funkade otroligt bra - smutsen rann av som i en TV-reklam.

weldion

Aktiv medlem
Jonas_L sa:
Testade att göra rent bilens sommarhjul igår med såpa - magiskt! Blandade såpa med vatten i sprayflaska, sprayade på, lät stå en stund, borstade med diskborste och sköljde sedan av. Funkade otroligt bra - smutsen rann av som i en TV-reklam.
Man blir som tårögd. Sådana tillfällen som man skriver om i dagboken.

ForesterGuy

Aktiv medlem

Örjan Lax

Aktiv medlem

ForesterGuy

Aktiv medlem
Örjan Lax sa:
ForesterGuy sa:
marr sa:
weldion sa:
marr sa:
Varför köper man denna mirakelsåpa?
För att underlätta vardagen?
haha, sjuk fråga jag ställde.

Skulle vara, VAR! köper man förtvålad tallolja :P Dvs, vilket varumärke och modell är det man ska inrikta sig på?
Lidl? Extrapris denna vecka.
Dom stänger snart...
Hurry up, then.

Stervelo

Aktiv medlem

fhloston

Aktiv medlem
Stervelo sa:
toga sa:
knaper sa:
toga sa:
Då ska jag ge det en chans.

Hur är det med ättiksprit? Mor min använder det till allt som har med rengöring att göra och prisar det.
Oxiderar det inte metallen? Experimenterade med citronsyra på kedjan en gång och allt jag fick var rost.
Inget man ska ha på cykel mao.
Jodå, men utspätt. Citrus degreaser är en klassiker.
Så länge man sköljer av ordentligt och sedan smörjer in, så borde inte syran göra skada. Tänker jag, men jag har tänkt fel förut.

qma

Aktiv medlem
fhloston sa:
Stervelo sa:
toga sa:
knaper sa:
toga sa:

Hur är det med ättiksprit? Mor min använder det till allt som har med rengöring att göra och prisar det.
Oxiderar det inte metallen? Experimenterade med citronsyra på kedjan en gång och allt jag fick var rost.
Så länge man sköljer av ordentligt och sedan smörjer in, så borde inte syran göra skada. Tänker jag, men jag har tänkt fel förut.
Citrusavfettning är limonene - ett kolväte och lösningsmedel, men inte en syra.

Syra borde väl påskynda rost på stål, kan användas för att tvätta aluminium men då förmodligen nåt starkare än ättikssyra. Verkar onödigt på cykel.

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag tror också på såpa nu, efter att ha provat på ett par kassetter. Änglasång.

ooms

Aktiv medlem
Ni som tvättar kedjan med såpa, kör ni rakt ur flaskan eller späder ni till såpvatten 1:x nånting?
Jag har en kedja som ligger, hade tänkt lägga den i avfettningsbad, men tänkte jag kan ju köra såpa istället. Men gissar jag får skrubba lite då också?

weldion

Aktiv medlem
Är den monterad på cykeln, så droppar jag på direkt från flaskan. Vevar runt ett tag, sedan så kör jag på en sådan kedjeborste med magasin för vätska där jag kör utspädd såpblandning. Sköljer av med vatten.
Kör jag i ultraljudstvätten löst, så kör jag vatten och lite såpa.

Stervelo

Aktiv medlem
qma sa:
fhloston sa:
Stervelo sa:
toga sa:
knaper sa:
toga sa:

Syra borde väl påskynda rost på stål, kan användas för att tvätta aluminium men då förmodligen nåt starkare än ättikssyra. Verkar onödigt på cykel.
Inte borde, den gör det. Det är en syra, den oxiderar, järnoxid, rost. Lösa fett och olja, basiska egenskaper.
Syror löser kalk, oxiderar/rostar metall.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Stervelo sa:
qma sa:
fhloston sa:
Stervelo sa:
toga sa:
knaper sa:
toga sa:

Inte borde, den gör det. Det är en syra, den oxiderar, järnoxid, rost. Lösa fett och olja, basiska egenskaper.
Syror löser kalk, oxiderar/rostar metall.
Syror kan användas för rostborttagning, vanligast är citronsyra och fosforsyra.

weldion

Aktiv medlem
Fick nytta av tallsåpan i förrgår. Lyckades med att få hela knävecket fullt med kåda under den dagens cykeltur. Tallsåpa på en tvättsvamp (gnuggade den mot det anfrätta området också) och benet blev befriat från denna kladdiga massa.

katten

Aktiv medlem
Jobbig tråd - visade sig att en del grön såpa + typ 4del vatten i sprayflaska var mer effektivt än MucOff. Och jag som har en liter dyrt koncentrat kvar :).

Så är det grönsåpa + finish line grön olja som gäller i skogen i år. Passar lite med grönt till MTB.

/A

kais01

Aktiv medlem
weldion sa:
mamme1 sa:
weldion sa:
Till och med i ultraljudstvätten kör jag med vatten och tallsåpa för att få kedjorna riktigt rena.
I.o.m nytt cykelrum så står jag i tagen att skaffa en ultraljudstvätt.
Vilken variant har du? Nöjdhetsfaktor?
Köp en så pass stor så att allt som du tänkt tvätta får plats i den, eller så dyr som du har råd med. Köp en med värme dock. För den blir så mycket mer effektiv om vätskan är varm när den rengör.
Men de blir fort dyr om man går upp i storlek.
weldion, dina resultat på cykelkedjan såg ju lovande ut. själv tolererar jag betydligt skitigare kedja så länge den går lätt...

men mera exakt vilken ultraljudstvätt har du? frekvens, storlek, effekt? och hur mycket såpa i vätskan? hur länge i badet?

och ffa, vad gör du med rengöringsvätskan efter användning...

kroem

Aktiv medlem
Köpte Biltemas 4l såpa - tvätta cykeln med gott resultat. När jag sen tog cykeln ut på en tur började det regna, och det kom såpbubblor från hojjen. Festligt!

risv

Aktiv medlem
späder ni tallsåpa något när ni tvättar kedja/kasett? Eller är det bara att använda tex grumme gul direkt på?

kroem

Aktiv medlem
Sen jag börja vaxa kedjan behövs den inte tvättas, kassetten bara spolas av,.

risv

Aktiv medlem
Jag använder en kedjeolja så det var därför jag frågade.
Berätta gärna mer om hanteringen av vax om det är att föredra.

rödblå

Aktiv medlem
Hur illa skulle det vara om man fick utspädd tallsåpa eller linoljesåpa på bromsskiva/belägg?

Pfaff

Aktiv medlem
späder ni tallsåpa något när ni tvättar kedja/kasett? Eller är det bara att använda tex grumme gul direkt på?
Jag späder min gröna Grummes eller Willys 50/50. Funkar bra och mest för att få den mera lättflytande. Men det går säkert lika bra outspädd, bara dyrare.
Det här med gul och grön gör ingen skillnad, det är färgämne och används i olika landsändar av tradition.

risv

Aktiv medlem
Jag späder min gröna Grummes eller Willys 50/50. Funkar bra och mest för att få den mera lättflytande. Men det går säkert lika bra outspädd, bara dyrare.
Det här med gul och grön gör ingen skillnad, det är färgämne och används i olika landsändar av tradition.
Tack!

weldion

Aktiv medlem
Tallsåpa verkar vara populär på min lokala matvaruaffär. All grön tallsåpa av två olika märken hade sålt slut. Fanns dock en massa gul tallsåpa kvar.
Folk är väl hemma och gör rent istället för att resa.

NiklasL

Aktiv medlem
Köpte rapssåpa på Granngården och skurade trädäcket hemma (rapssåpa är överfettad, vanlig Grumme-såpa mindre bra till trädäck). Blev nästan som nytt, den ursprungliga träfärgen kunde anas igen. Lent och skönt att gå på. Sedan dök denna tråden upp och inspirerade till att prova på oljefläckar från kedja på T-shirt, som inte gått bort med avfettning eller Tabort. Lite rapssåpa och massera försiktigt med mikrofiberduk så var tröjan ren igen 😊

Pfaff

Aktiv medlem
Tallsåpa verkar vara populär på min lokala matvaruaffär. All grön tallsåpa av två olika märken hade sålt slut. Fanns dock en massa gul tallsåpa kvar.
Folk är väl hemma och gör rent istället för att resa.
Om du knatar in på närmaste Willys har dom gott om’et. 17 spänn/flaskan om jag minns rätt.

CD822194-9A85-4D77-B650-2925B800E2D6.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer